vytisknout velikost písma Morgan Plus 8: Prvé jazdné dojmy

Na slovenskom a českom trhu sa neponúkajú len masovo predávaná autá. Aj u nás sa nájdu malosériové výnimky a jednou takou je značka Morgan, ktorá aktuálne začala predávať model Plus 8. Zviezli sme sa a bol to zážitok!
Morgan Plus 8: Prvé jazdné dojmy
Zoznam kapitol
  1. Čo je vlastne zač?, Keď usadnete dovnútra
  2. Prvé kilometre, A cena?
  3. Fotogaléria

Britská automobilka Morgan je tradičný malosériový výrobca áut, ktoré sú jednoducho určené pre radosť a ktoré môžu poslúžiť aj ako zaujímavá investícia. Cena ojazdených vozidiel prakticky neklesá, teda keď tomu nie je naopak. Že ide o veľmi exkluzívnu záležitosť, to okrem obstarávacej ceny dokazuje aj fakt, že sa tento rok zatiaľ predalo v Českej a Slovenskej republike iba deväť vozidiel tejto značky.

Aktuálne dorazila na slovenský trh novinka v podobe modelu Plus 8. Toto auto samo o sebe nie je nové. S ľavostranným riadením sa objavilo prvýkrát už v roku 1969, postupne vystriedalo rôzne motory s objemami od 3,5 litra do súčasných 4,8 l, vystriedalo sa tiež niekoľko prevodoviek, ale v roku 2004 výroba skončila. Prestávka trvala až do roku 2012, kedy sa Morgan s novou Plus 8 opäť vytasil na autosalóne v Ženeve. Chvíľku to trvalo a dnes už si môžete Plus 8 oficiálne kúpiť aj na tuzemskom trhu.

morgan_10.JPGmorgan_14.JPG
Plus 8 má predstavovať spojenie radu Classic s Aero SuperSports. Výsledok sa veľmi podaril. 

Čo je to vlastne zač?

Morgan má vo svojej ponuke rad Classic, na druhú stranu si ale môžete kúpiť aj Aero SuperSports, ktoré je schopné rozbehnúť sa až na 273 km/h. Plus 8 má predstavovať "niečo medzi". Pod kapotou preto nájdete silný motor, podvozok je veľmi podobný tomu z vrcholného modelu značky, ale zároveň tu nechýba aj mnoho prvkov z radu Classic vrátane napríklad výdrevy vyrobené z jaseňového dreva.

Na rozdiel od radu Classic nepoužíva Plus 8 oceľové šasi, základom auta je celohliníkový box, na ktorý nadväzujú pozdĺžniky, kde je potom uložený motor. Mimochodom auto je zkonštruované tak, že sa v prípade nehody pozdĺžniky od základného boxu odtrhnú. Kým sú poškodené iba časti umiestnené na lištách, auto je možné opraviť, pokiaľ však dôjde k poškodeniu základného boxu, oprava sa už neoplatí.

Každopádne je Morgan Plus 8 vďaka svojmu základu veľmi pevný a hlavne ľahký. Suchá váha činí iba 1100 kilogramov. O túto hmotnosť sa stará atmosférický osemvalec BMW s výkonom 270 kW (367 k) a s krútiacim momentom 490 Nm. Niet preto divu, že stovku Morgan zvládne za 4,5 s a maximálne sa rozbehne na 249 km/h. Verte tomu, že tieto údaje budete vnímať úplne inak, než ako tomu je u nejakého výkonnejšieho naftového Audi.

morgan_01.JPGmorgan_04.JPG
Plus 8 nemá drôtená kolesá. Údajne sa skúšal zosilnený výplet, ale výkon auta bol aj tak na kolesá príliš veľký. Preto Morgan dodáva zliatinové disky, ktoré možno prípadne nahradiť plechovými. 

Pre úplnosť dodajme, že sa Morgan Plus 8 ponúka ako v kombinácii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, tak aj ako verzia osadená šesťstupňovým automatom ZF. Údaje pre zrýchlenie a maximálnu rýchlosť sú v oboch prípadoch rovnaké.

Než si prípadne sadnete za volant, určite sa hodí zdôrazniť ešte jednu celkom podstatnú informáciu. Morgan robí klasické autá tak, ako tomu bolo v dobách dávno minulých, a to okrem iného znamená, že tu nenájdete žiadnych elektronických pomocníkov. Plus 8 ponúkne ABS, ale to je všetko. Takže máte väčšinu váhy u prednej nápravy, pohon vzadu, celkovo ľahké auto a výkonu na rozdávanie. Na mokrej ceste by som bol za volantom celkom nervózny.

Keď si sadnete dovnútra

Musím sa priznať k tomu, že som nikdy v žiadnom Morgane nesedel, ale on už prvý pohľad na auto s výškou 1220 mm trochu naznačuje, o čom to bude. Sedí sa veľmi nízko a do auta sa musíte nasúkať. Ale verte tomu, že si radi zvyknete. Akonáhle sa totiž ocitnete za volantom, je to podobné, ako keď do starostlivo pripraveného stroja zapadne tá úplne posledná súčiastka a všetko to začne perfektne fungovať. Márne si skúšam vybaviť auto, v ktorým by som tak intenzívne cítil spojenie človek-stroj.

Interiér je luxusný, ale minimalistický. Naša Plus 8 dorazila s automatickou prevodovkou, čo je na prvý pohľad možno trochu na škodu, ale mne to vlastne ani veľmi nevadí. Po prvé som rád, že na prvé kilometre s támto autom mám na riadenie predsa len jednoduchší automat, po druhé, keď si ohmatám pedále, neviem si tak celkom predstaviť, ako sa sem môže vojsť spojka. Už takto mám pocit, že si pravou nohou šliapem na plyn a brzdu zároveň.

morgan_06.JPGmorgan_15.JPG

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY