vytisknout velikost písma Morgan Plus 8: Prvé jazdné dojmy

Na slovenskom a českom trhu sa neponúkajú len masovo predávaná autá. Aj u nás sa nájdu malosériové výnimky a jednou takou je značka Morgan, ktorá aktuálne začala predávať model Plus 8. Zviezli sme sa a bol to zážitok!
Morgan Plus 8: Prvé jazdné dojmy
Zoznam kapitol
  1. Čo je vlastne zač?, Keď usadnete dovnútra
  2. Prvé kilometre, A cena?
  3. Fotogaléria

Britská automobilka Morgan je tradičný malosériový výrobca áut, ktoré sú jednoducho určené pre radosť a ktoré môžu poslúžiť aj ako zaujímavá investícia. Cena ojazdených vozidiel prakticky neklesá, teda keď tomu nie je naopak. Že ide o veľmi exkluzívnu záležitosť, to okrem obstarávacej ceny dokazuje aj fakt, že sa tento rok zatiaľ predalo v Českej a Slovenskej republike iba deväť vozidiel tejto značky.

Aktuálne dorazila na slovenský trh novinka v podobe modelu Plus 8. Toto auto samo o sebe nie je nové. S ľavostranným riadením sa objavilo prvýkrát už v roku 1969, postupne vystriedalo rôzne motory s objemami od 3,5 litra do súčasných 4,8 l, vystriedalo sa tiež niekoľko prevodoviek, ale v roku 2004 výroba skončila. Prestávka trvala až do roku 2012, kedy sa Morgan s novou Plus 8 opäť vytasil na autosalóne v Ženeve. Chvíľku to trvalo a dnes už si môžete Plus 8 oficiálne kúpiť aj na tuzemskom trhu.

morgan_10.JPGmorgan_14.JPG
Plus 8 má predstavovať spojenie radu Classic s Aero SuperSports. Výsledok sa veľmi podaril. 

Čo je to vlastne zač?

Morgan má vo svojej ponuke rad Classic, na druhú stranu si ale môžete kúpiť aj Aero SuperSports, ktoré je schopné rozbehnúť sa až na 273 km/h. Plus 8 má predstavovať "niečo medzi". Pod kapotou preto nájdete silný motor, podvozok je veľmi podobný tomu z vrcholného modelu značky, ale zároveň tu nechýba aj mnoho prvkov z radu Classic vrátane napríklad výdrevy vyrobené z jaseňového dreva.

Na rozdiel od radu Classic nepoužíva Plus 8 oceľové šasi, základom auta je celohliníkový box, na ktorý nadväzujú pozdĺžniky, kde je potom uložený motor. Mimochodom auto je zkonštruované tak, že sa v prípade nehody pozdĺžniky od základného boxu odtrhnú. Kým sú poškodené iba časti umiestnené na lištách, auto je možné opraviť, pokiaľ však dôjde k poškodeniu základného boxu, oprava sa už neoplatí.

Každopádne je Morgan Plus 8 vďaka svojmu základu veľmi pevný a hlavne ľahký. Suchá váha činí iba 1100 kilogramov. O túto hmotnosť sa stará atmosférický osemvalec BMW s výkonom 270 kW (367 k) a s krútiacim momentom 490 Nm. Niet preto divu, že stovku Morgan zvládne za 4,5 s a maximálne sa rozbehne na 249 km/h. Verte tomu, že tieto údaje budete vnímať úplne inak, než ako tomu je u nejakého výkonnejšieho naftového Audi.

morgan_01.JPGmorgan_04.JPG
Plus 8 nemá drôtená kolesá. Údajne sa skúšal zosilnený výplet, ale výkon auta bol aj tak na kolesá príliš veľký. Preto Morgan dodáva zliatinové disky, ktoré možno prípadne nahradiť plechovými. 

Pre úplnosť dodajme, že sa Morgan Plus 8 ponúka ako v kombinácii s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou, tak aj ako verzia osadená šesťstupňovým automatom ZF. Údaje pre zrýchlenie a maximálnu rýchlosť sú v oboch prípadoch rovnaké.

Než si prípadne sadnete za volant, určite sa hodí zdôrazniť ešte jednu celkom podstatnú informáciu. Morgan robí klasické autá tak, ako tomu bolo v dobách dávno minulých, a to okrem iného znamená, že tu nenájdete žiadnych elektronických pomocníkov. Plus 8 ponúkne ABS, ale to je všetko. Takže máte väčšinu váhy u prednej nápravy, pohon vzadu, celkovo ľahké auto a výkonu na rozdávanie. Na mokrej ceste by som bol za volantom celkom nervózny.

Keď si sadnete dovnútra

Musím sa priznať k tomu, že som nikdy v žiadnom Morgane nesedel, ale on už prvý pohľad na auto s výškou 1220 mm trochu naznačuje, o čom to bude. Sedí sa veľmi nízko a do auta sa musíte nasúkať. Ale verte tomu, že si radi zvyknete. Akonáhle sa totiž ocitnete za volantom, je to podobné, ako keď do starostlivo pripraveného stroja zapadne tá úplne posledná súčiastka a všetko to začne perfektne fungovať. Márne si skúšam vybaviť auto, v ktorým by som tak intenzívne cítil spojenie človek-stroj.

Interiér je luxusný, ale minimalistický. Naša Plus 8 dorazila s automatickou prevodovkou, čo je na prvý pohľad možno trochu na škodu, ale mne to vlastne ani veľmi nevadí. Po prvé som rád, že na prvé kilometre s támto autom mám na riadenie predsa len jednoduchší automat, po druhé, keď si ohmatám pedále, neviem si tak celkom predstaviť, ako sa sem môže vojsť spojka. Už takto mám pocit, že si pravou nohou šliapem na plyn a brzdu zároveň.

morgan_06.JPGmorgan_15.JPG

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY