vytisknout velikost písma Morgan 4/4 (1936-doteraz): Štyri kolesá, štyri valce

V roku 1936 uviedol Morgan svoj prvý štvorkolesový model 4-4. Doteraz z jeho ponuky nezmizol, vyzerá stále prakticky rovnako, za svoj dlhý život zaznamenal len dve výraznejšie vzhľadové inovácie.
Morgan 4/4 (1936-doteraz): Štyri kolesá, štyri valce
Zoznam kapitol
  1. Série I-V
  2. Série 1600, 1800 a súčasnosť
  3. Fotogaléria

Morgan Motor Company vyrábala v Malvern Link od roku 1910 populárne trojkolky, prototyp jazdil ešte skôr. Okrem tých najstarších používali spravidla vidlicové dvojvalcové motocyklové motory umiestnené vpredu nad nápravou. Po dvadsiatich šiestich rokoch je doplnil prvý typ so štyrmi kolesami. Bolo to nutné, pretože vláda zrušila daňové výhody ľahkých vozidiel vrátane cyclecarov, ich zlatá éra tak skončila. Prvá štvorka v názve znamenala práve štvoricu kolies, druhá potom počet valcov. Najskôr sa označenie používalo s pomlčkou, neskôr s lomkou. Vyrábať jedno auto s priebežnými inováciami osemdesiat rokov je neuveriteľná vec. Morgan to dokázal, aj keď, pravda, dal si dvakrát pauzu, za vojny kvôli zbraniam a na začiatku 50. rokov sa 4/4 nevyrábala. Aktívnej kariéry má za sebou teda sedem dekád a nie osem. Napriek tomu to znamená svetový rekord...

Oceľ a drevo

Morgany 4-4 mali už od začiatku oceľový rám a drevenú kostru karosérie, ktorá im vydržala dodnes. Podvozok prvej série disponoval rázvorom 2337 mm. Brzdy boli mechanické bubnové. Zaujímavosť predstavovali vinuté pružiny a teleskopické tlmiče na prednej náprave s posuvnými vzperami, zadná poháňaná bola tuhá a používala klasiku: poleliptické listové perá a tlmiče ešte trecie. Radový štvorvalec Coventry Climax 1122 cm3 dával len 25 kW. Prvé modely používali štvorstupňové prevodovky Meadows a Moss. Tesne pred vypuknutím druhej svetovej vojny pôvodný motor vystriedal agregát Standard Special 1267 cm3/29 kW.

2006-Morgan-70th-Anniversary-1920x1440.jpg1939_Morgan_4-4_1.jpg1946wp.ru_morgan_4_4_roadster_4.jpg1946an_4_4_roadster_1.jpg1946an_4_4_drophead_coupe_1.jpg1939wp.ru_morgan_4_4_drophead_coupe_1.jpg
Morgany 4-4 prvej série sa vyrábali nielen ako roadstery s vykrojenými dvermi, ale aj ako Drop Head Coupé (dole)

V roku 1938 vznikol prototyp Avon Coupé, predznamenal otvorený Drop Head. Tieto vozidlá sa líšili štandardnými veľkými dverami s bočnými sklami namiesto vykrojených športových. Existovala aj štvormiestna verzia. Prvá séria sa zrodila do marca 1951 sa spomínanou vojnovou pauzou len 1.720 kusov. Jeden každý prišiel na 500 libier. Morgan, donedávna čisto v rodinných rukách, bol vždy manufaktúrou s nijako veľkými počtami postavených vozidiel. Napriek tomu dokonca pretekali: nielen v klubových súbojoch, ale aj v medzinárodných súťažiach a v Le Mans. Pritom sa ich maximálna rýchlosť pohybovala okolo 130 km/h. Ono to stačilo aj tak, vozidlá totiž vážili len 660 kg.

Druhá séria

Po pauze, kedy sa vyrábal len dlhší a širší model Plus 4, sa v roku 1955 objavila druhá séria, už s guľatou prednou časťou, ktorá vozidlám vlastne zostala s drobnými zmenami dodnes. Vtedy sa tiež objavilo v označení lomítko namiesto pomlčky, definitívne sa tak ustálilo na 4/4. Rázvor sa natiahol na 2438 mm, roadstery merali na dĺžku 3,66 m a štandardom boli diskové kolesá namiesto drôtových. Za nimi už sa skrývali hydraulické brzdy s bubnami priemeru 229 mm.

2011-Morgan-4-4-Sport-Front-Grille-1920x1440.jpg1950morgan_4_1950_auto_review.jpg
Štvorvalcové Morgany sa menili veľmi pozvoľna, typický predok zostáva od roku 1955 prakticky rovnaký

Štvorvalec Ford Ten 100E 1172 cm3/27 kW prezrádzal staršiu konštrukciu, ešte s postrannými ventilmi. Morgan pochopiteľne kupoval aj trojstupňové prevodové skrine. Prevedenie Competition malo dva karburátory SU a 30 kW. Štandardné vozidlá išli 121 km/h, z pokoja na 97 km/h zrýchľovali počas 29,6 s a chválili sa osemlitrovou spotrebou benzínu, také hodnoty aspoň namerali novinári The Motor vo svojom teste. Počas piatich rokov bolo postavených 386 áut, kus prišiel na 713 britských libier.

Morgan v tom čase používal reklamný slogan "Športové vozidlo s vysokými výkonmi za skromné peniaze". Priplatiť bolo možné za kožené čalúnenie, kúrenie (britský športiak predsa takú zbytočnosť nepotreboval!) A smerovky. Napríklad gumové koberčeky však predstavovali jednu zo základných položiek.

III, IV a V

Najkratší život má tretia séria (október 1960-november 1961) s iba 58 exemplármi na konte. Jazdné vlastnosti sa zlepšili vďaka päťcentimetrovému rozšíreniu rozchodu kolies a trecie tlmiče Hartford konečne vystriedala hydraulika. Jediným motorom v ponuke bol litrový (997 cm3) Ford Kent OHV s výkonom 29 kW, dobre známy z Anglicka 105E. Teraz už znovu štvorstupňový manuál mal rovnakého dodávateľa. "Series IV" vznikala medzi októbrom 1961 a marcom 1963, zrodilo sa 114 kusov. Autá merali na dĺžku rovných 3,81 m, takže sa predlžovali.

1966morgan_4_sportscar_glossy_beige_brown__glade__by_livius70-d8sm1y5.jpg1967morgan-4-4-1967-series-v-sport-competition-version_1.jpg2011esdefault.jpg
Morgan 4/4 stretnete dodnes v britských klubových závodoch, exemplár na snímku uprostred je ale z roku 1967

Najväčšou konštrukčnou odlišnosťou od predchodcov bola montáž predných kotúčových bŕzd s priemerom 279 mm. Teda okrem motora, ktorým bol ten s objemom 1340 cm3 a výkonom 46 kW z pozabudnutých Consulov Classic. Britská cena vzrástla na 729 libier vrátane daní. V cestnom teste nameral magazín Motor maximálnu rýchlosť cez 129 km/h, zrýchlenie z nuly na 60 mph, teda našich necelých 97 km/h za 18,6 s a spotrebu 8,8 l/100 km. Žiadne tabuľkové, ale reálne hodnoty... Nadobúdajúca piata séria sa stavala od apríla do marca 1968, vznikla v 639 exemplároch. Pohonné jednotky 1498 cm3/49 kW pochádzali pre zmenu z Cortiny.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY