vytisknout velikost písma Monteverdi Safari (1976): luxusný off-road zo Švajčiarska

Keď sa povie luxusné terénne vozidlo, väčšina z nás si zrejme vybaví Range Rover. V sedemdesiatych rokoch ale podobné autá vznikala aj vo Švajčiarsku..
Monteverdi Safari (1976): luxusný off-road zo Švajčiarska
Zoznam kapitol
  1. Monteverdi Safari
  2. Technické údaje

V roku 1967 vo švajčiarskom Binningen založil Peter Monteverdi automobilku, ktorá sa v nasledujúcich rokoch preslávila predovšetkým svojimi exkluzívnymi športovými automobilmi. Menej je už známa história jej luxusných off-roadov Safari. Model Monteverdi Safari bol svetu predstavený na ženevskom autosalóne v roku 1976 a jeho malosériová výroba prebiehala v rokoch 1977 až 1982.

Monteverdi Safari 01.jpgMonteverdi Safari 02.jpgMonteverdi Safari 03.jpg
Monteverdi Safari, jedno z najvýkonnějších terénných áut svojej doby

Na domácom trhu sa vozy Safari predávali v čase ich uvedenia na trh za 39 000 švajčiarskych frankov, čo bolo približne o 5 000 frankov viac, ako tam stál Range Rover. Podobne ako prvý Range Rovery, aj Monteverdi Safari bolo dodávané výhradne s trojdverovou karosériou. Safari stálo na samostatnom skriňovom ráme s naskrutkovanou konštrukciou karosérie.

Monteverdi Safari 04.jpgMonteverdi Safari 06.jpg
Voz vynikal samostatným rámom, tuhými nápravami a veľkými americkými osemvalcami

Technika bola skutočne "klasická". Obe tuhé nápravy boli zavesené na poliliptických listových perách a doplnené skrutnými stabilizátormi a teleskopickými tlmičmi. Dvojzónová kvapalinová brzdová sústava s podtlakovým posilňovačom mala vpredu chladené kotúče s priemerom 300 mm a vzadu bubny, na ktoré pôsobila tiež mechanická ručná brzda. Kvapalinový posilňovač riadenia mal progresívny účinok v závislosti na otáčkach motora.

Posádku rozmaznávali pohodlné sedadlá s hlavovými opierkami a vo výbave nechýbali ani klimatizácia, zatmavené a elektricky ovládané okná, centrálne zamykanie či chrómované ráfiky. Priplácať bolo možné napríklad za kožené čalúnenie, strešné okno, do terénu určené závesy kolies, chladničku alebo televíziu.

O pohon sa starali výhradne americké zážihové veľkoobjemové osemvalce. "Základom" bol v roku premiéry agregát Chrysler 318 CID s objemom 5,2 l a výkonom 152 koní (112 kW) , väčší 360 CID dával potom z objemu 5,9 l výkon 182 koní (134 kW). Motory mali stupeň kompresie 8,5, resp . 8,14:1, čo umožňovalo spaľovanie aj benzínu s nižším oktánovým číslom (u nás vtedy aj Špeciálu).

Monteverdi Safari 07.jpgMonteverdi Safari 08.jpgMonteverdi Safari 11.jpgMonteverdi Safari 12.jpgMonteverdi Safari 09.jpgMonteverdi Safari 10.jpg
Interiér bol komfortný a priestranný

V oboch prípadoch išlo o osvedčené, kvapalinou chladené päťložiskové agregáty s centrálne uloženým, reťazou hnaným vačkovým hriadeľom a tyčkovým rozvodmi OHV s hydraulickými vymedzovačmi vôle, spádovými karburátormi a vzduchovými filtrami s papierovými vložkami. Štandardom bola trojstupňová samočinná prevodovka s kvapalinovým meničom, na želanie sa dodávala štvorstupňová, manuálne radená skriňa.

Medzinápravová rozvodovka umožňovala k zadnému náhonu pripojiť pohon predných kolies, pričom predná náprava bola navyše doplnená ručne zasúvateľnou uzáverou diferenciálu. Ďalšia prevodovka umožňovala jazdu na prevod redukovaný v pomere 2,03. V interiéri sa nachádzala dvojica samostatne nastaviteľných sedadiel vpredu a trojmiestna lavica vzadu s jednodielnym operadlom sklopným pre zväčšenie objemu batožinového priestoru na sedák, takže vozidlo odviezlo až 1 260 l nákladu.

Monteverdi Safari 13.jpgMonteverdi Safari 14.jpg
Safari sa nestratilo ani v náročnejšom teréne, svetlá výška štandardných verzií činila 220 mm

Model Monteverdi Safari bez ohľadu na použité pohonné ústrojenstvo vykazoval pohotovostnú hmotnosť 1 860 kg a celkovú hmotnosť až 3 200 kg (!). Nároky na údržbu Safari boli na úrovni bežných áut jeho doby, olej sa menil po 5 000 km a s väčším servisom sa počítalo každých 15 000 km. Jazdné výkony tohto mastodonta boli pôsobivé, napríklad verzia 5,9 l zrýchľovala z 0 na 100 km/h za 13,5 sa dosahovala rýchlosť až 180 km/h, to všetko pri priemernej spotrebe 16 až 24 l/100 km.

Monteverdi Sahara.jpgMonteverdi Sahara 2.jpg
Cenovo dostupnejšia verzia Sahara s obmedzenou výbavou

Výkonom i dynamickými parametrami teda Safari konkurenčný Range Rover výrazne prekonávalo. Neskôr sa vo vozoch Monteverdi Safari objavili aj ďalšie zážihové osemvalce International Harvester SV 345 (5,7 l) a špičkou boli jednotky Chrysler 440 (7,2 l), s ktorými vraj Safari jazdilo cez 200 km/h.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY