vytisknout velikost písma Monteverdi Safari (1976): luxusný off-road zo Švajčiarska

Keď sa povie luxusné terénne vozidlo, väčšina z nás si zrejme vybaví Range Rover. V sedemdesiatych rokoch ale podobné autá vznikala aj vo Švajčiarsku..
Monteverdi Safari (1976): luxusný off-road zo Švajčiarska
Zoznam kapitol
  1. Monteverdi Safari
  2. Technické údaje

V roku 1967 vo švajčiarskom Binningen založil Peter Monteverdi automobilku, ktorá sa v nasledujúcich rokoch preslávila predovšetkým svojimi exkluzívnymi športovými automobilmi. Menej je už známa história jej luxusných off-roadov Safari. Model Monteverdi Safari bol svetu predstavený na ženevskom autosalóne v roku 1976 a jeho malosériová výroba prebiehala v rokoch 1977 až 1982.

Monteverdi Safari 01.jpgMonteverdi Safari 02.jpgMonteverdi Safari 03.jpg
Monteverdi Safari, jedno z najvýkonnějších terénných áut svojej doby

Na domácom trhu sa vozy Safari predávali v čase ich uvedenia na trh za 39 000 švajčiarskych frankov, čo bolo približne o 5 000 frankov viac, ako tam stál Range Rover. Podobne ako prvý Range Rovery, aj Monteverdi Safari bolo dodávané výhradne s trojdverovou karosériou. Safari stálo na samostatnom skriňovom ráme s naskrutkovanou konštrukciou karosérie.

Monteverdi Safari 04.jpgMonteverdi Safari 06.jpg
Voz vynikal samostatným rámom, tuhými nápravami a veľkými americkými osemvalcami

Technika bola skutočne "klasická". Obe tuhé nápravy boli zavesené na poliliptických listových perách a doplnené skrutnými stabilizátormi a teleskopickými tlmičmi. Dvojzónová kvapalinová brzdová sústava s podtlakovým posilňovačom mala vpredu chladené kotúče s priemerom 300 mm a vzadu bubny, na ktoré pôsobila tiež mechanická ručná brzda. Kvapalinový posilňovač riadenia mal progresívny účinok v závislosti na otáčkach motora.

Posádku rozmaznávali pohodlné sedadlá s hlavovými opierkami a vo výbave nechýbali ani klimatizácia, zatmavené a elektricky ovládané okná, centrálne zamykanie či chrómované ráfiky. Priplácať bolo možné napríklad za kožené čalúnenie, strešné okno, do terénu určené závesy kolies, chladničku alebo televíziu.

O pohon sa starali výhradne americké zážihové veľkoobjemové osemvalce. "Základom" bol v roku premiéry agregát Chrysler 318 CID s objemom 5,2 l a výkonom 152 koní (112 kW) , väčší 360 CID dával potom z objemu 5,9 l výkon 182 koní (134 kW). Motory mali stupeň kompresie 8,5, resp . 8,14:1, čo umožňovalo spaľovanie aj benzínu s nižším oktánovým číslom (u nás vtedy aj Špeciálu).

Monteverdi Safari 07.jpgMonteverdi Safari 08.jpgMonteverdi Safari 11.jpgMonteverdi Safari 12.jpgMonteverdi Safari 09.jpgMonteverdi Safari 10.jpg
Interiér bol komfortný a priestranný

V oboch prípadoch išlo o osvedčené, kvapalinou chladené päťložiskové agregáty s centrálne uloženým, reťazou hnaným vačkovým hriadeľom a tyčkovým rozvodmi OHV s hydraulickými vymedzovačmi vôle, spádovými karburátormi a vzduchovými filtrami s papierovými vložkami. Štandardom bola trojstupňová samočinná prevodovka s kvapalinovým meničom, na želanie sa dodávala štvorstupňová, manuálne radená skriňa.

Medzinápravová rozvodovka umožňovala k zadnému náhonu pripojiť pohon predných kolies, pričom predná náprava bola navyše doplnená ručne zasúvateľnou uzáverou diferenciálu. Ďalšia prevodovka umožňovala jazdu na prevod redukovaný v pomere 2,03. V interiéri sa nachádzala dvojica samostatne nastaviteľných sedadiel vpredu a trojmiestna lavica vzadu s jednodielnym operadlom sklopným pre zväčšenie objemu batožinového priestoru na sedák, takže vozidlo odviezlo až 1 260 l nákladu.

Monteverdi Safari 13.jpgMonteverdi Safari 14.jpg
Safari sa nestratilo ani v náročnejšom teréne, svetlá výška štandardných verzií činila 220 mm

Model Monteverdi Safari bez ohľadu na použité pohonné ústrojenstvo vykazoval pohotovostnú hmotnosť 1 860 kg a celkovú hmotnosť až 3 200 kg (!). Nároky na údržbu Safari boli na úrovni bežných áut jeho doby, olej sa menil po 5 000 km a s väčším servisom sa počítalo každých 15 000 km. Jazdné výkony tohto mastodonta boli pôsobivé, napríklad verzia 5,9 l zrýchľovala z 0 na 100 km/h za 13,5 sa dosahovala rýchlosť až 180 km/h, to všetko pri priemernej spotrebe 16 až 24 l/100 km.

Monteverdi Sahara.jpgMonteverdi Sahara 2.jpg
Cenovo dostupnejšia verzia Sahara s obmedzenou výbavou

Výkonom i dynamickými parametrami teda Safari konkurenčný Range Rover výrazne prekonávalo. Neskôr sa vo vozoch Monteverdi Safari objavili aj ďalšie zážihové osemvalce International Harvester SV 345 (5,7 l) a špičkou boli jednotky Chrysler 440 (7,2 l), s ktorými vraj Safari jazdilo cez 200 km/h.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY