vytisknout velikost písma Monteverdi Safari (1976): luxusný off-road zo Švajčiarska

Keď sa povie luxusné terénne vozidlo, väčšina z nás si zrejme vybaví Range Rover. V sedemdesiatych rokoch ale podobné autá vznikala aj vo Švajčiarsku..
Monteverdi Safari (1976): luxusný off-road zo Švajčiarska
Zoznam kapitol
  1. Monteverdi Safari
  2. Technické údaje

V roku 1967 vo švajčiarskom Binningen založil Peter Monteverdi automobilku, ktorá sa v nasledujúcich rokoch preslávila predovšetkým svojimi exkluzívnymi športovými automobilmi. Menej je už známa história jej luxusných off-roadov Safari. Model Monteverdi Safari bol svetu predstavený na ženevskom autosalóne v roku 1976 a jeho malosériová výroba prebiehala v rokoch 1977 až 1982.

Monteverdi Safari 01.jpgMonteverdi Safari 02.jpgMonteverdi Safari 03.jpg
Monteverdi Safari, jedno z najvýkonnějších terénných áut svojej doby

Na domácom trhu sa vozy Safari predávali v čase ich uvedenia na trh za 39 000 švajčiarskych frankov, čo bolo približne o 5 000 frankov viac, ako tam stál Range Rover. Podobne ako prvý Range Rovery, aj Monteverdi Safari bolo dodávané výhradne s trojdverovou karosériou. Safari stálo na samostatnom skriňovom ráme s naskrutkovanou konštrukciou karosérie.

Monteverdi Safari 04.jpgMonteverdi Safari 06.jpg
Voz vynikal samostatným rámom, tuhými nápravami a veľkými americkými osemvalcami

Technika bola skutočne "klasická". Obe tuhé nápravy boli zavesené na poliliptických listových perách a doplnené skrutnými stabilizátormi a teleskopickými tlmičmi. Dvojzónová kvapalinová brzdová sústava s podtlakovým posilňovačom mala vpredu chladené kotúče s priemerom 300 mm a vzadu bubny, na ktoré pôsobila tiež mechanická ručná brzda. Kvapalinový posilňovač riadenia mal progresívny účinok v závislosti na otáčkach motora.

Posádku rozmaznávali pohodlné sedadlá s hlavovými opierkami a vo výbave nechýbali ani klimatizácia, zatmavené a elektricky ovládané okná, centrálne zamykanie či chrómované ráfiky. Priplácať bolo možné napríklad za kožené čalúnenie, strešné okno, do terénu určené závesy kolies, chladničku alebo televíziu.

O pohon sa starali výhradne americké zážihové veľkoobjemové osemvalce. "Základom" bol v roku premiéry agregát Chrysler 318 CID s objemom 5,2 l a výkonom 152 koní (112 kW) , väčší 360 CID dával potom z objemu 5,9 l výkon 182 koní (134 kW). Motory mali stupeň kompresie 8,5, resp . 8,14:1, čo umožňovalo spaľovanie aj benzínu s nižším oktánovým číslom (u nás vtedy aj Špeciálu).

Monteverdi Safari 07.jpgMonteverdi Safari 08.jpgMonteverdi Safari 11.jpgMonteverdi Safari 12.jpgMonteverdi Safari 09.jpgMonteverdi Safari 10.jpg
Interiér bol komfortný a priestranný

V oboch prípadoch išlo o osvedčené, kvapalinou chladené päťložiskové agregáty s centrálne uloženým, reťazou hnaným vačkovým hriadeľom a tyčkovým rozvodmi OHV s hydraulickými vymedzovačmi vôle, spádovými karburátormi a vzduchovými filtrami s papierovými vložkami. Štandardom bola trojstupňová samočinná prevodovka s kvapalinovým meničom, na želanie sa dodávala štvorstupňová, manuálne radená skriňa.

Medzinápravová rozvodovka umožňovala k zadnému náhonu pripojiť pohon predných kolies, pričom predná náprava bola navyše doplnená ručne zasúvateľnou uzáverou diferenciálu. Ďalšia prevodovka umožňovala jazdu na prevod redukovaný v pomere 2,03. V interiéri sa nachádzala dvojica samostatne nastaviteľných sedadiel vpredu a trojmiestna lavica vzadu s jednodielnym operadlom sklopným pre zväčšenie objemu batožinového priestoru na sedák, takže vozidlo odviezlo až 1 260 l nákladu.

Monteverdi Safari 13.jpgMonteverdi Safari 14.jpg
Safari sa nestratilo ani v náročnejšom teréne, svetlá výška štandardných verzií činila 220 mm

Model Monteverdi Safari bez ohľadu na použité pohonné ústrojenstvo vykazoval pohotovostnú hmotnosť 1 860 kg a celkovú hmotnosť až 3 200 kg (!). Nároky na údržbu Safari boli na úrovni bežných áut jeho doby, olej sa menil po 5 000 km a s väčším servisom sa počítalo každých 15 000 km. Jazdné výkony tohto mastodonta boli pôsobivé, napríklad verzia 5,9 l zrýchľovala z 0 na 100 km/h za 13,5 sa dosahovala rýchlosť až 180 km/h, to všetko pri priemernej spotrebe 16 až 24 l/100 km.

Monteverdi Sahara.jpgMonteverdi Sahara 2.jpg
Cenovo dostupnejšia verzia Sahara s obmedzenou výbavou

Výkonom i dynamickými parametrami teda Safari konkurenčný Range Rover výrazne prekonávalo. Neskôr sa vo vozoch Monteverdi Safari objavili aj ďalšie zážihové osemvalce International Harvester SV 345 (5,7 l) a špičkou boli jednotky Chrysler 440 (7,2 l), s ktorými vraj Safari jazdilo cez 200 km/h.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY