vytisknout velikost písma Miniautá sklamali v prísnejšom crash teste. 10 z jedenástich neuspelo

Nová metodika bariérovej ​​skúšky amerického inštitútu IIHS ukázala, že keď ide o bezpečie posádky, menšie (auto) znamená naozaj menej (ochrany).
Miniautá sklamali v prísnejšom crash teste. 10 z jedenástich neuspelo

Najmenšie autá väčšinou neposkytujú dostatočnú ochranu posádky pri čelnom náraze s čiastočným prekrytím. Vyplýva to z výsledkov bariérových skúšok americkej organizácie IIHS. Z jedenástich miniáut testovaných podľa novej, prísnejšej metodiky dostalo iba jedno hodnotenie "prijateľné". 

iihs-small-overlap-minicar-big-1.jpg
Na túto tabuľku výrobcovia miniáut hrdí nebudú

Ako víťaz vyšiel z porovnania Chevrolet Spark. Mazda2, Kia Rio, Toyota Yaris a Ford Fiesta získali hodnotenie "slabé". Ďalšia šestica testovaných modelov by im ale mohla aj to závidieť. Mitsubishi Mirage, Nissan Versa, Toyota Prius C, Hyundai Accent, Fiat 500 a Honda Fit (u nás Jazz) boli totiž označené rovno ako nevyhovujúce.

Najvyššie možné hodnotenie "dobré" nezískalo žiadne zo skúšaných miniáut.

"Malé, ľahké vozidlá majú vrodenú bezpečnostnú nevýhodu. O to dôležitejšie je vybrať si také, ktoré poskytuje cestujúcim najlepšiu ochranu," uviedol v oficiálnom vyhlásení Joe Nolan z IIHS. 

Náraz len štvrtinou šírky

Od augusta 2012 používa IIHS upravenú metodiku bariérovej čelnej skúšky. Vozidlo pri nej narazí do prekážky obyčajnou štvrtinou svojej šírky, čo podľa technikov IIHS lepšie zodpovedá reálnym scenárom dopravných nehôd v bežnej prevádzke.

Energie nárazu sa tak rozkladá do omnoho menšej plochy ako v bariérovej skúške Euro NCAP, ktorá pracuje so 40% prekrytím prednej časti vozidla a deformovateľnej prekážky.

Nový postup už stihol odhaliť slabiny v konštrukcii mnohých populárnych SUV, pohorela v ňom aj Toyota Corolla.

Nelichotivé výsledky testov IIHS znovu poukázali na rozdiely v metodike použitej na oboch stranách Atlantiku. Napríklad Fiat 500 sa v Európe pýši maximálnymi možnými piatimi hviezdičkami Euro NCAP.

Automobilky už skôr vyzvali zodpovedné inštitúcie v Európe i USA k zjednoteniu homologizačných predpisov.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY