vytisknout velikost písma Miniautá sklamali v prísnejšom crash teste. 10 z jedenástich neuspelo

Nová metodika bariérovej ​​skúšky amerického inštitútu IIHS ukázala, že keď ide o bezpečie posádky, menšie (auto) znamená naozaj menej (ochrany).
Miniautá sklamali v prísnejšom crash teste. 10 z jedenástich neuspelo

Najmenšie autá väčšinou neposkytujú dostatočnú ochranu posádky pri čelnom náraze s čiastočným prekrytím. Vyplýva to z výsledkov bariérových skúšok americkej organizácie IIHS. Z jedenástich miniáut testovaných podľa novej, prísnejšej metodiky dostalo iba jedno hodnotenie "prijateľné". 

iihs-small-overlap-minicar-big-1.jpg
Na túto tabuľku výrobcovia miniáut hrdí nebudú

Ako víťaz vyšiel z porovnania Chevrolet Spark. Mazda2, Kia Rio, Toyota Yaris a Ford Fiesta získali hodnotenie "slabé". Ďalšia šestica testovaných modelov by im ale mohla aj to závidieť. Mitsubishi Mirage, Nissan Versa, Toyota Prius C, Hyundai Accent, Fiat 500 a Honda Fit (u nás Jazz) boli totiž označené rovno ako nevyhovujúce.

Najvyššie možné hodnotenie "dobré" nezískalo žiadne zo skúšaných miniáut.

"Malé, ľahké vozidlá majú vrodenú bezpečnostnú nevýhodu. O to dôležitejšie je vybrať si také, ktoré poskytuje cestujúcim najlepšiu ochranu," uviedol v oficiálnom vyhlásení Joe Nolan z IIHS. 

Náraz len štvrtinou šírky

Od augusta 2012 používa IIHS upravenú metodiku bariérovej čelnej skúšky. Vozidlo pri nej narazí do prekážky obyčajnou štvrtinou svojej šírky, čo podľa technikov IIHS lepšie zodpovedá reálnym scenárom dopravných nehôd v bežnej prevádzke.

Energie nárazu sa tak rozkladá do omnoho menšej plochy ako v bariérovej skúške Euro NCAP, ktorá pracuje so 40% prekrytím prednej časti vozidla a deformovateľnej prekážky.

Nový postup už stihol odhaliť slabiny v konštrukcii mnohých populárnych SUV, pohorela v ňom aj Toyota Corolla.

Nelichotivé výsledky testov IIHS znovu poukázali na rozdiely v metodike použitej na oboch stranách Atlantiku. Napríklad Fiat 500 sa v Európe pýši maximálnymi možnými piatimi hviezdičkami Euro NCAP.

Automobilky už skôr vyzvali zodpovedné inštitúcie v Európe i USA k zjednoteniu homologizačných predpisov.

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

BMW 330e vs. Lexus IS 300h: Keď hybridy športujú

Dnešný test jasne ukazuje, že akonáhle sa do hybridov naplno oprú európske značky so svojím vedomostným, technickým a finančným zázemím, môže sa náskok skupiny Toyota rýchlo rozplynúť.

26. 5. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Meranie výkonu na brzde

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 na brzde nesklamal. Nameraný výkon zodpovedá oficiálne udávanému maximu. Vrchol krútiaceho momentu je takmer presne o 50 Nm vyšší.

23. 5. 2017 | Dalibor Žák
Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Rýchly test Toyota C-HR 1.2 Turbo: Benzínový reparát

Za 23-tisíc eur dostanete plne vybavený automobil s prvkami typu adaptívneho tempomatu a bezkľúčového prístupu, so systémom sledovania mŕtveho uhla, s inteligentným parkovacím asistentom alebo vyhrievaním volantu.

18. 5. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY