vytisknout velikost písma Miniautá sklamali v prísnejšom crash teste. 10 z jedenástich neuspelo

Nová metodika bariérovej ​​skúšky amerického inštitútu IIHS ukázala, že keď ide o bezpečie posádky, menšie (auto) znamená naozaj menej (ochrany).
Miniautá sklamali v prísnejšom crash teste. 10 z jedenástich neuspelo

Najmenšie autá väčšinou neposkytujú dostatočnú ochranu posádky pri čelnom náraze s čiastočným prekrytím. Vyplýva to z výsledkov bariérových skúšok americkej organizácie IIHS. Z jedenástich miniáut testovaných podľa novej, prísnejšej metodiky dostalo iba jedno hodnotenie "prijateľné". 

iihs-small-overlap-minicar-big-1.jpg
Na túto tabuľku výrobcovia miniáut hrdí nebudú

Ako víťaz vyšiel z porovnania Chevrolet Spark. Mazda2, Kia Rio, Toyota Yaris a Ford Fiesta získali hodnotenie "slabé". Ďalšia šestica testovaných modelov by im ale mohla aj to závidieť. Mitsubishi Mirage, Nissan Versa, Toyota Prius C, Hyundai Accent, Fiat 500 a Honda Fit (u nás Jazz) boli totiž označené rovno ako nevyhovujúce.

Najvyššie možné hodnotenie "dobré" nezískalo žiadne zo skúšaných miniáut.

"Malé, ľahké vozidlá majú vrodenú bezpečnostnú nevýhodu. O to dôležitejšie je vybrať si také, ktoré poskytuje cestujúcim najlepšiu ochranu," uviedol v oficiálnom vyhlásení Joe Nolan z IIHS. 

Náraz len štvrtinou šírky

Od augusta 2012 používa IIHS upravenú metodiku bariérovej čelnej skúšky. Vozidlo pri nej narazí do prekážky obyčajnou štvrtinou svojej šírky, čo podľa technikov IIHS lepšie zodpovedá reálnym scenárom dopravných nehôd v bežnej prevádzke.

Energie nárazu sa tak rozkladá do omnoho menšej plochy ako v bariérovej skúške Euro NCAP, ktorá pracuje so 40% prekrytím prednej časti vozidla a deformovateľnej prekážky.

Nový postup už stihol odhaliť slabiny v konštrukcii mnohých populárnych SUV, pohorela v ňom aj Toyota Corolla.

Nelichotivé výsledky testov IIHS znovu poukázali na rozdiely v metodike použitej na oboch stranách Atlantiku. Napríklad Fiat 500 sa v Európe pýši maximálnymi možnými piatimi hviezdičkami Euro NCAP.

Automobilky už skôr vyzvali zodpovedné inštitúcie v Európe i USA k zjednoteniu homologizačných predpisov.

Test jazdenky: Ford Mondeo už má svoje roky a pekných kusov je menej

Test jazdenky: Ford Mondeo už má svoje roky a pekných kusov je menej

25. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Keď sa pozriete, čo a za koľko ponúka konkurencia, napríklad tá z Bologne, nie je celková cena za plne vybavené BMW S 1000 XR nijako prehnaná. Faktom ale zostáva, že tento neobvyklý adventure bike nie je pre každého.

24. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY