vytisknout velikost písma Miniautá sklamali v prísnejšom crash teste. 10 z jedenástich neuspelo

Nová metodika bariérovej ​​skúšky amerického inštitútu IIHS ukázala, že keď ide o bezpečie posádky, menšie (auto) znamená naozaj menej (ochrany).
Miniautá sklamali v prísnejšom crash teste. 10 z jedenástich neuspelo

Najmenšie autá väčšinou neposkytujú dostatočnú ochranu posádky pri čelnom náraze s čiastočným prekrytím. Vyplýva to z výsledkov bariérových skúšok americkej organizácie IIHS. Z jedenástich miniáut testovaných podľa novej, prísnejšej metodiky dostalo iba jedno hodnotenie "prijateľné". 

iihs-small-overlap-minicar-big-1.jpg
Na túto tabuľku výrobcovia miniáut hrdí nebudú

Ako víťaz vyšiel z porovnania Chevrolet Spark. Mazda2, Kia Rio, Toyota Yaris a Ford Fiesta získali hodnotenie "slabé". Ďalšia šestica testovaných modelov by im ale mohla aj to závidieť. Mitsubishi Mirage, Nissan Versa, Toyota Prius C, Hyundai Accent, Fiat 500 a Honda Fit (u nás Jazz) boli totiž označené rovno ako nevyhovujúce.

Najvyššie možné hodnotenie "dobré" nezískalo žiadne zo skúšaných miniáut.

"Malé, ľahké vozidlá majú vrodenú bezpečnostnú nevýhodu. O to dôležitejšie je vybrať si také, ktoré poskytuje cestujúcim najlepšiu ochranu," uviedol v oficiálnom vyhlásení Joe Nolan z IIHS. 

Náraz len štvrtinou šírky

Od augusta 2012 používa IIHS upravenú metodiku bariérovej čelnej skúšky. Vozidlo pri nej narazí do prekážky obyčajnou štvrtinou svojej šírky, čo podľa technikov IIHS lepšie zodpovedá reálnym scenárom dopravných nehôd v bežnej prevádzke.

Energie nárazu sa tak rozkladá do omnoho menšej plochy ako v bariérovej skúške Euro NCAP, ktorá pracuje so 40% prekrytím prednej časti vozidla a deformovateľnej prekážky.

Nový postup už stihol odhaliť slabiny v konštrukcii mnohých populárnych SUV, pohorela v ňom aj Toyota Corolla.

Nelichotivé výsledky testov IIHS znovu poukázali na rozdiely v metodike použitej na oboch stranách Atlantiku. Napríklad Fiat 500 sa v Európe pýši maximálnymi možnými piatimi hviezdičkami Euro NCAP.

Automobilky už skôr vyzvali zodpovedné inštitúcie v Európe i USA k zjednoteniu homologizačných predpisov.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY