vytisknout velikost písma Miniautá sklamali v prísnejšom crash teste. 10 z jedenástich neuspelo

Nová metodika bariérovej ​​skúšky amerického inštitútu IIHS ukázala, že keď ide o bezpečie posádky, menšie (auto) znamená naozaj menej (ochrany).
Miniautá sklamali v prísnejšom crash teste. 10 z jedenástich neuspelo

Najmenšie autá väčšinou neposkytujú dostatočnú ochranu posádky pri čelnom náraze s čiastočným prekrytím. Vyplýva to z výsledkov bariérových skúšok americkej organizácie IIHS. Z jedenástich miniáut testovaných podľa novej, prísnejšej metodiky dostalo iba jedno hodnotenie "prijateľné". 

iihs-small-overlap-minicar-big-1.jpg
Na túto tabuľku výrobcovia miniáut hrdí nebudú

Ako víťaz vyšiel z porovnania Chevrolet Spark. Mazda2, Kia Rio, Toyota Yaris a Ford Fiesta získali hodnotenie "slabé". Ďalšia šestica testovaných modelov by im ale mohla aj to závidieť. Mitsubishi Mirage, Nissan Versa, Toyota Prius C, Hyundai Accent, Fiat 500 a Honda Fit (u nás Jazz) boli totiž označené rovno ako nevyhovujúce.

Najvyššie možné hodnotenie "dobré" nezískalo žiadne zo skúšaných miniáut.

"Malé, ľahké vozidlá majú vrodenú bezpečnostnú nevýhodu. O to dôležitejšie je vybrať si také, ktoré poskytuje cestujúcim najlepšiu ochranu," uviedol v oficiálnom vyhlásení Joe Nolan z IIHS. 

Náraz len štvrtinou šírky

Od augusta 2012 používa IIHS upravenú metodiku bariérovej čelnej skúšky. Vozidlo pri nej narazí do prekážky obyčajnou štvrtinou svojej šírky, čo podľa technikov IIHS lepšie zodpovedá reálnym scenárom dopravných nehôd v bežnej prevádzke.

Energie nárazu sa tak rozkladá do omnoho menšej plochy ako v bariérovej skúške Euro NCAP, ktorá pracuje so 40% prekrytím prednej časti vozidla a deformovateľnej prekážky.

Nový postup už stihol odhaliť slabiny v konštrukcii mnohých populárnych SUV, pohorela v ňom aj Toyota Corolla.

Nelichotivé výsledky testov IIHS znovu poukázali na rozdiely v metodike použitej na oboch stranách Atlantiku. Napríklad Fiat 500 sa v Európe pýši maximálnymi možnými piatimi hviezdičkami Euro NCAP.

Automobilky už skôr vyzvali zodpovedné inštitúcie v Európe i USA k zjednoteniu homologizačných predpisov.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY