vytisknout velikost písma Miláno bude platiť ľuďom za to, že nepôjdu do centra autom

Miláno bude platiť ľuďom za to, že nepôjdu do centra autom

Európa nenávidí autá, aj keď na starom kontinente automobilový priemysel zamestnáva asi 2,4 milióna ľudí (každý stý človek v EÚ v ňom pracuje) a tvorí 1,5% hrubého domáceho produktu. Ak pripočítame zamestnanosť nadväzujúcu priamo na automobilový priemysel, dostaneme celkové číslo vyše osem miliónov pracujúcich.

Napriek tomu Európa robí všetko preto, aby s nimi ľudia nejazdili. Tak napríklad Londýn a ďalšie mestá zavádzajú poplatky za vjazd do centra (pochopiteľne v záujme "ekológie"), Paríž chce zase zaviesť plošný rýchlostný limit tak nízky, že už auto prestane dávať zmysel a napríklad v Hamburgu zvažujú možnosť autá zakázať úplne.

S trochu iným prístupom ale vyrukovalo Taliansko, respektíve mesto Miláno. To chce ľuďom dávať peniaze za to, že nebudú jazdiť autom. Príspevok má činiť 1,5 eura denne, čo má pokryť náklady na hromadnú dopravu do mesta a z mesta.

Mesto sa spojilo s poisťovňami a výrobcom tzv. čiernych skriniek, ktorý by sa staral o zbieranie dát. Proste budete mať v aute krabičku, ktorá zistí, či autom idete, alebo nie. A keď nie, dostanete za každý pracovný deň peniaze.
Otázkou je, prečo ľudia radšej jazdia autom ako hromadnou dopravou. Možno to nie je len o lenivosti, ale hlavne o efektivite, pohodlí a čase. A v konečnom dôsledku aj o peniazoch. Alebo vám snáď niekto v práci platí tri hodiny nadčas za to, že vysedávate v autobuse a mrznete na zastávke?

zdroj: Financial Times

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY