vytisknout velikost písma Mercedes predstavuje svoju víziu autonómneho vozidla na koncepte F 015

Mercedes predstavuje svoju víziu autonómneho vozidla na koncepte F 015
Zoznam kapitol
  1. Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion
  2. Fotogaléria: Mercedes-Benz F 015

Automobilka Mercedes-Benz predstavuje na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2015 v Las Vegas koncept autonómneho vozidla F 015 Luxury in Motion. 

14C1540_336.jpg14C1540_157.jpg14C1540_099.jpg
O Mercedese triedy S sa hovorí, že prináša veci, ktoré budú za dvadsať rokov bežným štandardom. Bude to platiť aj pre koncept F 015?

Podľa Mercedesu sa jedná o veľmi dôležité auto, pretože s nástupom autonómnych automobilov prestanú ľudia chápať autá len ako prostriedok prepravy, ale skôr ich začnú vnímať ako miesto pre život, ako ďalšiu miestnosť alebo kanceláriu.

Mnohí tak samozrejme vnímajú auta už dnes. Jediný rozdiel je v tom, že v súčasných autách sa musíte ešte obťažovať s takými vecami, ako je riadenie. V Mercedese F 015 už proste len sedíte a nič nerobíte.

14C1450_120.jpg14C1540_232.jpg14C1540_160.jpg
Interiér je plný dotykových a multifunkčných displejov a vyzerá skôr ako obchod so spotrebnou elektronikou. Zabudnite na klasické poňatie interiéru vozu, ako ho poznáme dnes

Zaujímavé je, že na pohon vozidla slúži systém použitý už v koncepte F 125 z roku 2011. Jedná sa teda o vodíkové palivové články dodávajúce elektrickú energiu štyrom elektromotorom. Každý z nich poháňa jedno koleso.

Novinkou je systém komunikácie auta s okolím. Nepoužíva k tomu doteraz bežné svetlá a blinkre, ale premieta obrazce na ceste okolo seba. Niektoré z príkladov si môžete pozrieť vo fotogalérii. Nás zaujal zadný LED panel, ktorý vytvára miesto nudného tretieho brzdového svetla nápisy.

14C1450_089.jpg14C1450_090.jpg14C1450_107.jpgMercedes F 015 premieta na ceste pekné grafické obrazce. Otázka je, ako to bude fungovať v praxi. Ľuďom asi bude chvíľu trvať, než pochopia, čo sa auto snaží ukázať

To by šlo určite využiť na komunikáciu s ostatnými vodičmi a posielať im odkazy typu "Uhnite z toho ľavého pruhu doprava!" Alebo napríklad "Tie zrkadlá máte k čomu?"

Interaktívny interiér umožňuje cestujúcim komunikovať s autom úplne novým spôsobom. Nie sú tu klasické gombíky alebo len dotykové displeje, ale auto rozpoznáva aj gestá a sleduje, kam sa práve pozeráte.

Pokiaľ ide o konštrukciu, je koncept F 015 vyrobený z plastov posilnených uhlíkovými vláknami. Karoséria je tak podľa Mercedesu asi o 40% ľahšia ako konvenčné riešenia z ocele, pritom je ale pevnejšia. Dokonca nepotrebuje ani B stĺpik, takže sa dvere môžu otvárať proti sebe v uhle až 90°.

Mercedes tiež predstavuje svoju víziu blízkej budúcnosti pod názvom "Mesto budúcnosti 2030+", v ktorej sa predpokladá, že popri dnešných nízkoemisných zónach budú existovať aj akési zóny bezpečnosti, kam sa nebude smieť s bežným autom, ale iba s autonómnym vozidlom. Dúfajme, že aspoň život na dedine bude ďalej pomerne slobodný...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY