vytisknout velikost písma Mercedes predstavuje svoju víziu autonómneho vozidla na koncepte F 015

Mercedes predstavuje svoju víziu autonómneho vozidla na koncepte F 015
Zoznam kapitol
  1. Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion
  2. Fotogaléria: Mercedes-Benz F 015

Automobilka Mercedes-Benz predstavuje na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2015 v Las Vegas koncept autonómneho vozidla F 015 Luxury in Motion. 

14C1540_336.jpg14C1540_157.jpg14C1540_099.jpg
O Mercedese triedy S sa hovorí, že prináša veci, ktoré budú za dvadsať rokov bežným štandardom. Bude to platiť aj pre koncept F 015?

Podľa Mercedesu sa jedná o veľmi dôležité auto, pretože s nástupom autonómnych automobilov prestanú ľudia chápať autá len ako prostriedok prepravy, ale skôr ich začnú vnímať ako miesto pre život, ako ďalšiu miestnosť alebo kanceláriu.

Mnohí tak samozrejme vnímajú auta už dnes. Jediný rozdiel je v tom, že v súčasných autách sa musíte ešte obťažovať s takými vecami, ako je riadenie. V Mercedese F 015 už proste len sedíte a nič nerobíte.

14C1450_120.jpg14C1540_232.jpg14C1540_160.jpg
Interiér je plný dotykových a multifunkčných displejov a vyzerá skôr ako obchod so spotrebnou elektronikou. Zabudnite na klasické poňatie interiéru vozu, ako ho poznáme dnes

Zaujímavé je, že na pohon vozidla slúži systém použitý už v koncepte F 125 z roku 2011. Jedná sa teda o vodíkové palivové články dodávajúce elektrickú energiu štyrom elektromotorom. Každý z nich poháňa jedno koleso.

Novinkou je systém komunikácie auta s okolím. Nepoužíva k tomu doteraz bežné svetlá a blinkre, ale premieta obrazce na ceste okolo seba. Niektoré z príkladov si môžete pozrieť vo fotogalérii. Nás zaujal zadný LED panel, ktorý vytvára miesto nudného tretieho brzdového svetla nápisy.

14C1450_089.jpg14C1450_090.jpg14C1450_107.jpgMercedes F 015 premieta na ceste pekné grafické obrazce. Otázka je, ako to bude fungovať v praxi. Ľuďom asi bude chvíľu trvať, než pochopia, čo sa auto snaží ukázať

To by šlo určite využiť na komunikáciu s ostatnými vodičmi a posielať im odkazy typu "Uhnite z toho ľavého pruhu doprava!" Alebo napríklad "Tie zrkadlá máte k čomu?"

Interaktívny interiér umožňuje cestujúcim komunikovať s autom úplne novým spôsobom. Nie sú tu klasické gombíky alebo len dotykové displeje, ale auto rozpoznáva aj gestá a sleduje, kam sa práve pozeráte.

Pokiaľ ide o konštrukciu, je koncept F 015 vyrobený z plastov posilnených uhlíkovými vláknami. Karoséria je tak podľa Mercedesu asi o 40% ľahšia ako konvenčné riešenia z ocele, pritom je ale pevnejšia. Dokonca nepotrebuje ani B stĺpik, takže sa dvere môžu otvárať proti sebe v uhle až 90°.

Mercedes tiež predstavuje svoju víziu blízkej budúcnosti pod názvom "Mesto budúcnosti 2030+", v ktorej sa predpokladá, že popri dnešných nízkoemisných zónach budú existovať aj akési zóny bezpečnosti, kam sa nebude smieť s bežným autom, ale iba s autonómnym vozidlom. Dúfajme, že aspoň život na dedine bude ďalej pomerne slobodný...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY