vytisknout velikost písma Mercedes GLA a GLA 45 AMG: Jazdné dojmy, tech. údaje a kopa fotiek

Na juhu Španielska sme sa prvýkrát odviezli v novom malom crossoveri, ktorý berie techniku ​​triedy A na výlet do (ľahkého) terénu. Najviac sme ale boli zvedaví na okrídlenú športovú verziu GLA 45 AMG.
Mercedes GLA a GLA 45 AMG: Jazdné dojmy, tech. údaje a kopa fotiek
Zoznam kapitol
  1. Mercedes GLA: Úvod, technika, dojmy
  2. GLA 45 AMG; Ceny a technické údaje
  3. Fotogaléria GLA 45 AMG
  4. Fotogaléria GLA 220 CDI a GLA 250

Mercedes-Benz myslí svoju ofenzívu v segmente prémiových kompaktných modelov vážne. Najnovším dôkazom je malý crossover Mercedes GLA, ktorý automobilka Daimler predstavila novinárom na juhu Španielska. A vzala so sebou rovno aj ostrú verziu GLA 45 AMG.

Po hatchbacku triedy A, MPV triedy B a "sedanu, ktorý chce vyzerať ako kupé" triedy CLA je GLA už štvrtým modelom na novej platforme Mercedesu, určenej pre autá nižšej strednej triedy s naprieč uloženými motormi a pohonom predných kolies. V roku 2013 ich automobilka predala po celom svete 371 399, hoci crossover jej v tejto triede zatiaľ chýbal.

14C50_004.jpg14C50_005.JPG14C50_006.jpg
GLA sa od triedy A odlišuje vonkajšími rozmermi aj radou štýlotvorných detailov

Na prvý pohľad vyzerá Mercedes-Benz GLA ako trieda A na zvýšenom podvozku. Bližší pohľad ale odhalí rad rozdielov: maska ​​chladiča má mohutnejšiu dvojicu horizontálnych lamiel; iný je tvar predných svetiel aj nárazníka; blatníky sú vytiahnuté do šírky a hore ľahko sploštené po vzore napríklad GLK; spodný prelis na boku nestúpa tak strmo k viečku nádrže; na kapote sa objavila dvojica rebier, viditeľných aj z miesta vodiča ...

Lepší výhľad a o trochu viac priestoru

Výsledkom je nielen dobrodružnejší vzhľad, ale tiež viac miesta a lepší výhľad pre tých, ktorí sedia vzadu. Oproti klaustrofobickej triede A si budú v GLA pripadať ako v bežnom hatchbacku nižšej strednej triedy. Naopak vodič a jeho spolujazdec sa budú cítiť presne ako v "áčku". Uvidia pred sebou totiž zhodnú palubnú dosku s ohromnou dekoračnou lištou z (napríklad) matného dreva, trojicou centrálnych výduchov ventilácie a prístrojovým panelom tvoreným dvojicou tradičných ciferníkov, medzi ktorými sa nachádza informačný displej.

Posed ale nie je tak extrémne nízky ako v triede A - nielen vzhľadom k ceste, ale aj vzhľadom ku karosérii sú sedadlá umiestnené o niečo vyššie, ako by sa dalo od crossoveru očakávať.

Porovnanie rozmerov Mercedesu triedy A a triedy GLA 

Model A 200 CDI GLA 200 CDI Rozdiel
Dĺžka (mm) 4292 4417 +125 mm
Šírka (mm) 1780 1804 +24 mm
Výška (mm) 1433 1494 +61 mm
Rázvor náprav (mm) 2699 2699 0
Prevádzková hmotnosť (kg) 1445 1505 +60 kg

Ako je u prémiových áut zvykom, celkové vyznenie interiéru bude asi dosť záležať na vašej ochote zaškrtávať položky v zozname príplatkovej výbavy. Autá pripravená v Malage pre novinárov mali kožou potiahnuté palubné dosky, nesmierne efektné lišty z už spomínaného matného dreva a skvelé športové sedačky s integrovanými opierkami hlavy.

Základný diesel je skutočne základný

Najprv sme naskočili do najslabšej vyrábanej motorizácie: GLA 200 CDI. Nešlo síce o úplne najlacnejšiu verziu s predným pohonom a ručným radením, ale parametre motora sú zhodné: 136 koní v 3400-4000 ot./min. a 300 Nm v 1400-3000 ot./min. Prenos hnacej sily na kolesá obstarávala dvojspojková sedemstupňová prevodovka 7G-DCT a pohon všetkých kolies 4Matic na báze lamelovej spojky, oboje z vlastnej konštrukcie Mercedesu.

14C50_008.jpg_LI_0840.JPG_LI_0804.jpg
Palubná doska sa od tej v triede A prakticky nelíši, ale batožinový priestor má objem
421 (v päťmiestnej konfigurácii) až 1235 litrov

Buďme k sebe úprimní: takto motorizovaný Mercedes GLA vyhovie len zákazníkom bez veľkých nárokov na dynamiku. Mestom sa prepletá ochotne a prevodovka sa len zriedkavo nechá nachytať na holičkách, ale sila chýba. V diaľničných stúpaniach sa mnohokrát pristihnete, že držíte plyn na podlahe, bez toho aby ste sa vedome snažili ísť "čo to dá".

Pravda je, že štvorkolka s automatom je o 90 kg ťažšia ako GLA 200 CDI s pohonom predných kolies a navyše sme v nej sedeli traja vrátane batožiny.

Pri plnej záťaži motor vrčí neprepočuteľným dieselovým zvukom, v cestovnom tempe ale neobťažuje. GLA celkovo pôsobí ako tiché auto, čo je nepochybne výsledkom prepracovaného tesnenia dverí aj dobrej aerodynamiky - Mercedes sa chváli súčiniteľom odporu Cd s hodnotou 0,29 a predovšetkým čelnou plochou len 0,66 m2.

 

Poväčšine bezchybný asfalt testovacej trasy nám nedal príliš možností odhadnúť, nakoľko bude Mercedes GLA na katastrofálnych slovenských cestách zhovievavejší k vašim obličkám než trieda A. V niekoľkých tiahlejších oblúkoch prímorskej cesty, ktorá kopíruje pobrežie medzi Malagou a Motril, zato malý crossover ochotne predviedol, ako strmé má riadenie, ako zdatne odoláva náklonom a ako odhodlane stabilný dokáže byť v rýchlo preletenej zákrute.

Bolo by to ešte lepšie, keby elektrický posilňovač riadenia poskytoval konzistentnejšiu odozvu. Keď sa práve nesnaží simulovať športový dojem z jazdy náhlym a nedôveryhodným tuhnutím, má potrebu kompenzovať rušivé momenty (bočný vietor, pozdĺžne nerovnosti) - a nedokáže to robiť nenápadne.

To je ale len detail, v ktorom by nemalo zaniknúť, že GLA sa zákrut naozaj nebojí. Aj pekne jazdiace malé SUV ako Audi Q3 alebo Range Rover Evoque sú proti nemu najmenej o pol úrovne húpavejšie a menej presné, najmä v úvodnej fáze zákruty. GLA si pritom musia vystačiť s konvenčnými tlmičmi pruženia. Adaptívne tlmenie nedostanete ani za príplatok.

Ľahšieho terénu sa nezľakne, ale vašej plomby áno

Akokoľvek nepravdepodobné je, že by to zákazníci niekedy skúšali, Mercedes počítal pri konštrukcii GLA s nutnosťou obstáť aj v ľahšom teréne.

Pohon všetkých kolies pre tento model automobilka ponúka len v kombinácii s dvojspojkovou prevodovkou, pretože vývod pohonu k zadným kolesám je integrovaný do jej skrine. Na druhom konci dvojdielnej hnacej hriadele, ktorej pružné uloženie tlmí prenos kmitov od zostavy motor / prevodovka, sa nachádza veľmi kompaktná elektrohydraulicky ovládaná lamelová spojka. K jej zopnutiu dochádza počas niekoľkých milisekúnd po zaznamenaní rozdielu v rýchlosti otáčania predných a zadných kolies.

14C49_003.JPG14C49_005.JPG14C49_006.JPG14C49_009.JPG14C49_013.JPGMercedes-Benz GLA.jpgZájemcom o výlety mimo asfalt ponúka Mercedes off-road podvozok, zvýšený o 30 mm

Základné terénne schopnosti vášho GLA budú ale najviac závisieť na tom, ktorý z troch ponúkaných podvozkov si vyberiete. Vedľa štandardného "komfortného" a o 15 mm zníženého športového ponúkne Mercedes tiež off-road podvozok. Svetlosť zvýšená o tri centimetre nepochybne príde vhod pri prekonávaní väčších prekážok, ako sú hlboké výmole alebo ostré terénne zlomy.

Oproti príbuzným modelom bez off-road ambíciou dostal Mercedes GLA dve nové tlačidlá: jedno pre aktiváciu terénneho režimu, ktoré znecitlivie plynový pedál a povolí opraty ESP aj ABS, a druhé pre kontrolované schádzanie svahov. Novinkou je tiež off-road režim displeja, ktorý zobrazuje natočenie predných kolies a uhol pozdĺžneho i priečneho náklonu.

Mercedes-Benz GLA 1.jpgMercedes-Benz GLA 2.jpgMercedes-Benz GLA 3.jpg
Pohon všetkých kolies je realizovaný elektrohydraulicky ovládanou viaclamelovou spojkou; Mercedes tvrdí, že jeho riešenie je o štvrtinu ľahšie ako "konkurenčné systémy" (čítaj Haldex)

Všetky tieto funkcie sme si mohli vyskúšať na improvizovanej terénnej trati, ktorú Mercedes vytýčil v kopcovitej krajine medzi olivovníkmi kúsok od Granady. Veľkú dieru aj priečny náklon zvládne GLA so cťou, ale napriek tomu si trúfam tvrdiť, že do terénu sa s ním vydáte len raz - zo zvedavosti. Tuhý podvozok v kombinácii s veľkými osemnásťpalcovými kolesami vám aj na bežnej kamenistej ceste za chvíľu vytrasie plomby zo stoličiek. Auto to možno vydrží, ale vy nie.

Jazdné dojmy z GLA 45 AMG a technické údaje všetkých motorizácií nájdete v následujúcej kapitole:

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY