vytisknout velikost písma Mercedes-Benz W124 (1984): zlatý vek triedy E

Donedávna sen mnohých motoristov oslávi budúci rok svoje 30. narodeniny. Stredný rad Mercedes-Benz W124 sa do dejín zapísal jedinečnou kombináciou moderných technických riešení a bezprecedentnou spoľahlivosťou.
Mercedes-Benz W124 (1984): zlatý vek triedy E
Zoznam kapitol
  1. Anabáza, Prvé roky v službe, Redukčná diéta
  2. Na palube, Pokroková technika, Modulárne motory
  3. Technické údaje, Fotogaléria

Anabáza

Bol to Mercedes v pravom slova zmysle a stal sa skutočným symbolom tej najlepšej éry značky Mercedes-Benz. Niesol označenie W124. Štandardná výbava bola naprieč ponukou verzií pohonných jednotiek rovnaká a v podstate nijako opulentná, ale väčšina zákazníkov si W124 nekupovala ako znak luxusu, ale ako moderný, bezpečný, priestranný a navýsosť spoľahlivý automobil všestranného využitia.

Mercedes 300 E 1984.jpgMercedes 300E 1984.jpgMercedes 300 E 1984 1.jpg
Mercedes-Benz W124 vo svojom pôvodnom prevedení z roku 1984

Stredný rad sa stal posledným prvkom v kompletnej obmene modelových radov značky Mercedes-Benz. Tú začala v roku 1979 trieda S (W126) nasledovaná o tri roky neskôr úplne novým, kompaktný radom 190 (W201). V priebehu roku 1985 nová rada W124 vo výrobe nahradila "piáno", teda dôsledne zaoblený rad W123. Základný štvordverový sedan so stupňovitou zadnou časťou bol čoskoro doplnený praktickým päťdverovým kombi, pomerne elegantným kupé a v roku 1991 tiež dvojdverovým kabrioletom s plátennou strechou.

Vozidlá Mercedes-Benz radu W124 boli vyrábané až do roku 1996 a vznikali nielen v nemeckých továrňach v Brémach, Sindelfingene či Rastatte, ale aj v Indii (Pune), Poľsku (Karczew) alebo Mexiku (Toluca). Samozrejmosťou bola klasická koncepcia usporiadania pohonného ústrojenstva, avšak už v roku 1985 sa stal práve rad W124 prvým mercedesom v novodobých dejinách dostupným aj s pohonom všetkých kolies 4Matic (spočiatku len so zážihovými šesťvalcami 2,6 a 3,0 l).

Prvé roky v službe

Nástupcom W124 sa stal v roku 1995 rad Mercedes-Benz W210, známy vďaka svojej originálne strihanej kapote prezývanej tiež "mäsiarka". Tá po technickej stránke z W124 vychádzala, avšak už nikdy nedosiahla jeho renomé. V priebehu svojej výroby prechádzal rad Mercedes-Benz W124 priebežnými modifikáciami a k dispozícii bol postupne s desiatkami pohonných jednotiek so štyrmi, piatimi, šiestimi aj ôsmimi valcami a výkonmi pokrývajúcimi široké spektrum od 72 do 530 koní (53, resp. 390 kW).

Mercedes E Combi 1988 04.jpgMercedes E Combi 1988 06.jpgMercedes E Combi 1988 09.jpg
Kombi sa stalo prvým moderným Mercedesom s pohonom všetkých kolies 4Matic

V akej podobe ale sedan Mercedes-Benz W124 vstúpil na prelome rokov 1984 a 1985 do výroby? Novinka do značnej miery vychádzala z menšej rady 190 (W201), čo je zrejmé nielen z dizajnu karosérie a do jej útrob, ale tiež pri podrobnejšom pohľade do mechanických skupín. Pri pohľade na pomerne hranatú karosériu a jej konvenčné proporcie je takmer neuveriteľné, že išlo o jeden z najaerodynamickejších sériových automobilov svojej doby.

Svoj podiel na tom mala celá rada prvkov ladená v aerodynamickom tuneli, ktorá zahŕňa predovšetkým sklonený predok, plynulé prechody plôch, lepené predné a zadné okno a plochý podvozok s krytmi pod motorom, vďaka ktorým klesol súčiniteľ odporu vzduchu cx u niektorých verzií až na 0,29. Zároveň klesol vztlak na prednej náprave o 50 a na zadnej náprave o 40%.

Redukčná diéta

Na znižovanie hmotnosti sa hralo už vtedy, sedan W124 bol vďaka širšiemu využitiu vysokopevných ocelí a plastov o 80 až 135 kg ľahší ako predchádzajúca séria W123. Dômyselnou inštaláciou výstuh medzi stĺpikmi A, pod prednými sedadlami alebo v streche zároveň výrazne narástla tuhosť karosérie a tiež aj jej odolnosť proti deformáciám pri nehode.

Mercedes-Benz 500E 1988.jpgMercedes-Benz 500E 1988 2.jpgMercedes-Benz 500E 1988 3.jpg
Mercedes-Benz 500 E z modernizovanej rady z roku 1988

Zadná kapota bola v porovnaní s radom W123 citeľne vyššia a jej veko zostupovalo takmer k nárazníku, čo výrazne zväčšilo nielen objem batožinového priestoru, ale tiež zlepšilo manipuláciu s ťažšími a objemnejšími predmetmi. Prednú kapotu bolo aj v tomto prípade možné otvárať v dvoch aretovaných polohách, tá najneskoršia, takmer zvislá uľahčovala rozsiahlejšie servisné zákroky.

Významnou novinkou sa stala inštalácia jediného, masívneho stierača čelného skla. Ten bol zavesený uprostred na kľukovom mechanizme, ktorý riadil nielen kývavý, ale tiež posuvný pohyb v smere lišty stierača. Vďaka tomu stierač pokryl 86% plochy čelného skla, zatiaľ čo v W123 dve ramienka zabezpečili čistotu v ploche 78%. Štandardom bolo vyhrievanie trysiek čelného skla, za príplatok bolo k dispozicii aj vyhrievanie vonkajšieho spätného zrkadla u vodiča (to u spolujazdca spočiatku úplne chýbalo) spínané samočinne vo chvíli, keď vonkajšia teplota klesla pod 5°C.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY