vytisknout velikost písma Mercedes-Benz S124 (1985): kombík, ktorý zmenil dejiny

Pred tridsiatimi rokmi bolo predstavené kombi Mercedes-Benz novovytvorenej triedy E, odvodené zo rok staršieho sedanu W124. Prvýkrát kombinovalo najmodernejšiu techniku, vynikajúce jazdné vlastnosti, špičkový komfort a impozantný priestor pre batožinu.
Mercedes-Benz S124 (1985): kombík, ktorý zmenil dejiny
Zoznam kapitol
  1. Kombi v novom poňatí, Mercedes-Benz udáva smer, Videá
  2. Až sedemmiestny!, Kombík proti sedanu, Technické údaje
  3. Fotogaléria (53x foto)

Kombi v novom poňatí

Do tej doby boli špecifiká jednotlivých automobilových kategórií jasne vyhranené. V druhej polovici dvadsiateho storočia na európskych trhoch bola v ponuke široká škála vozidiel rôznych konštrukcií, medzi ktorými si vybral každý zákazník. Ten zámožnejší potom mal spravidla viac áut: pohodlný sedan pre normálne jazdenie, výkonný športiak pre rýchlu jazdu a skutočný off-road pre výlety, prípadne aj nejaký kompakt na mestskú prevádzku.

Mercedes S124 1985 (3).jpgMercedes S124 1985 (5).jpgMercedes S124 1986 (1).jpg
Kombík S124 vychádzal z typu W124 a nadväzoval na model Mercedes-Benz W123 T
Bola to skrátka doba, kedy tí zámožnejší boli naozaj zámožnejší a žiadne kompromisné crossovery nepotrebovali. Iste v tomto primeru cítite určitú nadsádzku, navyše doba bola skutočne iná. Veď prečo vzniklo kombi? Kvôli potrebám bežného zákazníka, ktorý vyžadoval zvýšený objem priestoru pre batožinu či náklad, proste kombi ako také je svojho druhu crossoverom.
Z tohto dôvodu však ešte na začiatku osemdesiatych rokov bývali kombíky veľmi sparťanské a objem nákladového priestoru bol hlavnou prioritou. A Mercedes-Benz sa vtedy už dávno podobných kreácií neštítil, okrem "prémiovej povesti" totiž staval predovšetkým na robustnosti a trvanlivosti. Kombi W123T z roku 1977 do tohto konceptu presne zapadalo, pričom za osem rokov ich vzniklo plných 200 000 kusov.

Mercedes-Benz udáva smer

Spoľahlivé kombi Mercedes-Benz vyštartovalo dávno pred konkurenciou, Audi 100 Avant (do roku 1982 to nebolo kombi, ale hatchback!) Hralo okrajovú úlohu a BMW radu 5 (E34) Touring prišlo až na samom sklonku osemdesiatych rokov. To už ale bola éra úplne novej generácie sedanov Mercedes-Benz W124 (1984) a odvodených kombi Mercedes-Benz S124, ktoré si proti adekvátnym súperom udržiavalo odstup.

Mercedes S124 1986 (5).jpgMercedes S124 1986 (6).jpgMercedes S124 1986 (7).jpgZvonku sa kombi S124 líšilo od východzieho sedanu hlavne tvarovaním zadnej časti karosérie a štandardne dodávanou reguláciou svetlej výšky na zadnej náprave

Nový Mercedes-Benz T (S124) zodpovedal dizajnom, konštrukciou aj paletou pohonných jednotiek sedanom (W124) a tvarovanie novo koncipovanej zadnej časti karosérie umožnilo udržať súčiniteľ odporu vzduchu Cx na solídnej úrovni 0,34. Kombíky vznikali nie v Sindelfingene, ale v Brémach, kde spočiatku predstavovala denná produkcia 50 vozidiel.

87F143.jpgMercedes S124 1985 (6).jpgMercedes S124 1985 (1).jpgPracovisko vodiča mali všetky verzie spoločné, podobne ako starostlivosť o redukciu odporu vzduchu

Paleta modelov typu S124 ponúkala tri zážihové motory (200 T, 230 TE a 300 TE) a tri vznetové (200 TD, 250 TD a 300 TD Turbo). To bolo to isté ako v sedane W124, avšak najväčší diesel sa v kombíku dočkal preplňovania. Štandardom boli päťstupňové manuálnej prevodovky, pre 200 T a 230 TE trochu prekvapivo iba štvorstupňové, vo všetkých prípadoch bolo možné priplácať za štvorstupňovú automatickú skriňu s kvapalinovým meničom momentu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY