vytisknout velikost písma Mercedes-Benz S124 (1985): kombík, ktorý zmenil dejiny

Pred tridsiatimi rokmi bolo predstavené kombi Mercedes-Benz novovytvorenej triedy E, odvodené zo rok staršieho sedanu W124. Prvýkrát kombinovalo najmodernejšiu techniku, vynikajúce jazdné vlastnosti, špičkový komfort a impozantný priestor pre batožinu.
Mercedes-Benz S124 (1985): kombík, ktorý zmenil dejiny
Zoznam kapitol
  1. Kombi v novom poňatí, Mercedes-Benz udáva smer, Videá
  2. Až sedemmiestny!, Kombík proti sedanu, Technické údaje
  3. Fotogaléria (53x foto)

Kombi v novom poňatí

Do tej doby boli špecifiká jednotlivých automobilových kategórií jasne vyhranené. V druhej polovici dvadsiateho storočia na európskych trhoch bola v ponuke široká škála vozidiel rôznych konštrukcií, medzi ktorými si vybral každý zákazník. Ten zámožnejší potom mal spravidla viac áut: pohodlný sedan pre normálne jazdenie, výkonný športiak pre rýchlu jazdu a skutočný off-road pre výlety, prípadne aj nejaký kompakt na mestskú prevádzku.

Mercedes S124 1985 (3).jpgMercedes S124 1985 (5).jpgMercedes S124 1986 (1).jpg
Kombík S124 vychádzal z typu W124 a nadväzoval na model Mercedes-Benz W123 T
Bola to skrátka doba, kedy tí zámožnejší boli naozaj zámožnejší a žiadne kompromisné crossovery nepotrebovali. Iste v tomto primeru cítite určitú nadsádzku, navyše doba bola skutočne iná. Veď prečo vzniklo kombi? Kvôli potrebám bežného zákazníka, ktorý vyžadoval zvýšený objem priestoru pre batožinu či náklad, proste kombi ako také je svojho druhu crossoverom.
Z tohto dôvodu však ešte na začiatku osemdesiatych rokov bývali kombíky veľmi sparťanské a objem nákladového priestoru bol hlavnou prioritou. A Mercedes-Benz sa vtedy už dávno podobných kreácií neštítil, okrem "prémiovej povesti" totiž staval predovšetkým na robustnosti a trvanlivosti. Kombi W123T z roku 1977 do tohto konceptu presne zapadalo, pričom za osem rokov ich vzniklo plných 200 000 kusov.

Mercedes-Benz udáva smer

Spoľahlivé kombi Mercedes-Benz vyštartovalo dávno pred konkurenciou, Audi 100 Avant (do roku 1982 to nebolo kombi, ale hatchback!) Hralo okrajovú úlohu a BMW radu 5 (E34) Touring prišlo až na samom sklonku osemdesiatych rokov. To už ale bola éra úplne novej generácie sedanov Mercedes-Benz W124 (1984) a odvodených kombi Mercedes-Benz S124, ktoré si proti adekvátnym súperom udržiavalo odstup.

Mercedes S124 1986 (5).jpgMercedes S124 1986 (6).jpgMercedes S124 1986 (7).jpgZvonku sa kombi S124 líšilo od východzieho sedanu hlavne tvarovaním zadnej časti karosérie a štandardne dodávanou reguláciou svetlej výšky na zadnej náprave

Nový Mercedes-Benz T (S124) zodpovedal dizajnom, konštrukciou aj paletou pohonných jednotiek sedanom (W124) a tvarovanie novo koncipovanej zadnej časti karosérie umožnilo udržať súčiniteľ odporu vzduchu Cx na solídnej úrovni 0,34. Kombíky vznikali nie v Sindelfingene, ale v Brémach, kde spočiatku predstavovala denná produkcia 50 vozidiel.

87F143.jpgMercedes S124 1985 (6).jpgMercedes S124 1985 (1).jpgPracovisko vodiča mali všetky verzie spoločné, podobne ako starostlivosť o redukciu odporu vzduchu

Paleta modelov typu S124 ponúkala tri zážihové motory (200 T, 230 TE a 300 TE) a tri vznetové (200 TD, 250 TD a 300 TD Turbo). To bolo to isté ako v sedane W124, avšak najväčší diesel sa v kombíku dočkal preplňovania. Štandardom boli päťstupňové manuálnej prevodovky, pre 200 T a 230 TE trochu prekvapivo iba štvorstupňové, vo všetkých prípadoch bolo možné priplácať za štvorstupňovú automatickú skriňu s kvapalinovým meničom momentu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY