vytisknout velikost písma Mercedes-Benz S124 (1985): kombík, ktorý zmenil dejiny

Pred tridsiatimi rokmi bolo predstavené kombi Mercedes-Benz novovytvorenej triedy E, odvodené zo rok staršieho sedanu W124. Prvýkrát kombinovalo najmodernejšiu techniku, vynikajúce jazdné vlastnosti, špičkový komfort a impozantný priestor pre batožinu.
Mercedes-Benz S124 (1985): kombík, ktorý zmenil dejiny
Zoznam kapitol
  1. Kombi v novom poňatí, Mercedes-Benz udáva smer, Videá
  2. Až sedemmiestny!, Kombík proti sedanu, Technické údaje
  3. Fotogaléria (53x foto)

Kombi v novom poňatí

Do tej doby boli špecifiká jednotlivých automobilových kategórií jasne vyhranené. V druhej polovici dvadsiateho storočia na európskych trhoch bola v ponuke široká škála vozidiel rôznych konštrukcií, medzi ktorými si vybral každý zákazník. Ten zámožnejší potom mal spravidla viac áut: pohodlný sedan pre normálne jazdenie, výkonný športiak pre rýchlu jazdu a skutočný off-road pre výlety, prípadne aj nejaký kompakt na mestskú prevádzku.

Mercedes S124 1985 (3).jpgMercedes S124 1985 (5).jpgMercedes S124 1986 (1).jpg
Kombík S124 vychádzal z typu W124 a nadväzoval na model Mercedes-Benz W123 T
Bola to skrátka doba, kedy tí zámožnejší boli naozaj zámožnejší a žiadne kompromisné crossovery nepotrebovali. Iste v tomto primeru cítite určitú nadsádzku, navyše doba bola skutočne iná. Veď prečo vzniklo kombi? Kvôli potrebám bežného zákazníka, ktorý vyžadoval zvýšený objem priestoru pre batožinu či náklad, proste kombi ako také je svojho druhu crossoverom.
Z tohto dôvodu však ešte na začiatku osemdesiatych rokov bývali kombíky veľmi sparťanské a objem nákladového priestoru bol hlavnou prioritou. A Mercedes-Benz sa vtedy už dávno podobných kreácií neštítil, okrem "prémiovej povesti" totiž staval predovšetkým na robustnosti a trvanlivosti. Kombi W123T z roku 1977 do tohto konceptu presne zapadalo, pričom za osem rokov ich vzniklo plných 200 000 kusov.

Mercedes-Benz udáva smer

Spoľahlivé kombi Mercedes-Benz vyštartovalo dávno pred konkurenciou, Audi 100 Avant (do roku 1982 to nebolo kombi, ale hatchback!) Hralo okrajovú úlohu a BMW radu 5 (E34) Touring prišlo až na samom sklonku osemdesiatych rokov. To už ale bola éra úplne novej generácie sedanov Mercedes-Benz W124 (1984) a odvodených kombi Mercedes-Benz S124, ktoré si proti adekvátnym súperom udržiavalo odstup.

Mercedes S124 1986 (5).jpgMercedes S124 1986 (6).jpgMercedes S124 1986 (7).jpgZvonku sa kombi S124 líšilo od východzieho sedanu hlavne tvarovaním zadnej časti karosérie a štandardne dodávanou reguláciou svetlej výšky na zadnej náprave

Nový Mercedes-Benz T (S124) zodpovedal dizajnom, konštrukciou aj paletou pohonných jednotiek sedanom (W124) a tvarovanie novo koncipovanej zadnej časti karosérie umožnilo udržať súčiniteľ odporu vzduchu Cx na solídnej úrovni 0,34. Kombíky vznikali nie v Sindelfingene, ale v Brémach, kde spočiatku predstavovala denná produkcia 50 vozidiel.

87F143.jpgMercedes S124 1985 (6).jpgMercedes S124 1985 (1).jpgPracovisko vodiča mali všetky verzie spoločné, podobne ako starostlivosť o redukciu odporu vzduchu

Paleta modelov typu S124 ponúkala tri zážihové motory (200 T, 230 TE a 300 TE) a tri vznetové (200 TD, 250 TD a 300 TD Turbo). To bolo to isté ako v sedane W124, avšak najväčší diesel sa v kombíku dočkal preplňovania. Štandardom boli päťstupňové manuálnej prevodovky, pre 200 T a 230 TE trochu prekvapivo iba štvorstupňové, vo všetkých prípadoch bolo možné priplácať za štvorstupňovú automatickú skriňu s kvapalinovým meničom momentu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY