vytisknout velikost písma Mercedes-Benz E All-Terrain je „esko“ na zlé cesty [prvé dojmy]

Aj Mercedes prichádza s oplastovaným kombi. Trieda E vo verzii All-Terrain, nakoniec mnoho noviniek neprináša. Ak ste si vždy priali triedu S, ale predsa len ste chceli niečo praktickejšie, toto je ten správne vozidlo pre vás. Ako prvá sa začne predávať štvorvalcová verzia 220 d, ktorú neskôr doplní šesťvalec 350 d. Predaj na slovenskom trhu odštartuje približne v apríli.
Mercedes-Benz E All-Terrain je „esko“ na zlé cesty [prvé dojmy]

Záujem zákazníkov o rôzne crossovery stále rastie, to je známa vec. Niektorí ale nutne nechcú priamo SUV. Na ľahké výlety mimo spevnenej komunikácie im postačí len nejaké to oplastované kombi. Všetci poznáme napríklad Octaviu Scout, Subaru Outback alebo Volkswagen Passat Alltrack. Lenže ak sa budeme baviť o vyššej strednej triede, veľa možností prekvapivo nenájdeme. Audi dlhšiu dobu ponúka A6 Allroad, Volvo nedávno predstavilo V90 Cross Country. A tým ponuka končí. Zrejme aj preto Mercedes prichádza s novinkou v podobe modelu E All-Terrain.

Na rovinu, stvoriť podobný "crossover" nie je veľká veda. Väčšinou stačí pridať plasty, upraviť podvozok a je hotovo. Na svete je ďalší nový model. Týka sa to samozrejme aj tohto luxusného kombi. Oproti štandardnej variante E veľa rozdielov nenájdete.

Najviac sa líši na pohľad

Technika je síce zhodná s klasickou variantou, ale dizajn sa predsa len líši. Respektíve v oblasti dizajnu nájdeme odlišností najviac. Začína to novým nárazníkom, iné je aj prevedenie masky, zmenil sa vzor liatych kolies. A samozrejme nesmieme zabudnúť na plasty okolo blatníkov a prahov.

DSC0171.jpg

Osobne sa mi z nejakého dôvodu podobne doladené kombi veľmi páči, aj keď samozrejme o praktickom úžitku spomínaných úprav môžeme s úspechom pochybovať. Každopádne aj triede E podľa môjho názoru plasty na karosérii pristanú.

Naozajstne unikátny prvok má prevedenie All-Terrain len jeden - dekor tiahnuci sa od dverí cez celú palubnú dosku. Oplastovaná trieda E ponúkne hliníkové prevedenie so štruktúrou pripomínajúce karbón. Ak si ale budete priať, môžete siahnuť po inom dekoračnom materiáli. Napríklad po dreve. Potom sa odlišnosti vnútri varianty All-Terrain zmrštia iba na malé logo na koberčekoch. Celkovo vychádza kabína tohto prevedenia z verzie Avantgarde...

DSC0078.jpgDSC0330.jpg

Okrem spomínaných noviniek ešte môžeme pridať terénne údaje premietané na stredovú obrazovku, ľahko zdvihnutý podvozok a režim jazdy All-Terrain.

Interiér môže byť lepší ako v triede S

Kabína je veľmi priestranná, prehľadná (hneď ako si zvyknete na usporiadanie ovládačov s voličom prevodovky pod volantom) a ak nemáte hlboko do vrecka, môže byť neuveriteľne luxusná. Tak luxusná, že prekoná aj triedu S. Nakoniec model E All-Terrain je naozaj určený zákazníkom, ktorí sa nechajú radi rozmaznávať, ale je im proti srsti strkať do "eska" lyže alebo s ním jazdiť na bicykli. Možnosti názorne ukázal testovaný šesťvalcový exemplár so svetlým interiérom a dvojfarebnými sedačkami s čalúnením Designo.

Čím sa líši Mercedes-Benz triedy E All-Terrain od klasickej verzie?

Prevedenie All-Terrain má iný predný nárazník, inú masku chladiča, vlastný dizajn zliatinových kolies a oplastovanie okolo celej karosérie. Vozidlo je posadené o 29 mm vyššie než bežná verzia. Vnútri nájdete koberčeky s nápisom All-Terrain a iba v tejto variante môžete dostať na palubnú dosku hliníkový dekor so štruktúrou pripomínajúci karbón. Novinkou je tiež režim jazdy All-Terrain a zobrazenie rôznych údajov vzťahujúcich sa k jazde terénom na stredovej obrazovke.

 

Zaujmú aj ďalšie technológie. Ako napríklad skutočnosť, že sme k autám amiesto klasického kľúčika dostali mobilné telefóny, ktoré môžu kľúče nahradiť. Všetko funguje na základe NFC. Myšlienka je taká, že sa nemusíte obávať o stratu kľúča, môžete prístup do vozidla jednoducho zdieľať a ak napríklad mobilný telefón stratíte, nemusíte meniť všetky zámky, ako keby ste stratili kľúč. Proste telefón zablokujete.

DSC0078.jpg

Rozpisovať sa ďalej o veciach typu masážnych sedadiel, vyhrievania lakťovej opierke alebo možnosti parkovania bez vodiča je zbytočné. Trieda E všeobecne môže mať úplne všetko a platí to aj o verzii All-Terrain.

Vždy s dieselom

Mercedes-Benz E All-Terrain sa bude dodávať výhradne s dieselovými motormi. Ako prvá dorazí na trh verzia 220 d (143 kW/194 k) osadená novým dvojlitrovým vznetovým štvorvalcom OM 654. Neskôr príde ešte šesťvalcové 350 d. V oboch prípadoch dostanete deväťstupňový automat, vzduchový podvozok a pohon všetkých kolies.

Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain Audi A6 allroad quattro 3.0 TDI
Zdvihový objem valcov (cm3) 1950 2697
Najvyšší výkon (kW/min-1) 143/3800 140/2750-5000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1) 400/1600-2800 500/1250-2500
Prevodovka automatická deväťstupňová automatická sedemstupňová
Akcelerácia 0-100 km/h (s) 8,0 7,9
Najvyššia rýchlosť (km/h) 231 221
Spotreba paliva mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 5,6/5,1/5,3 6,0/5,2/5,5

Jazdne nemožno Mercedesu čokoľvek vyčítať. Na vzduchovom podvozku ponúka absolútny komfort, doplnený vynikajúcim odhlučnením. V porovnaní s bežným prevedením je podvozok o niečo vyšší. To je dané prítomnosťou minimálne 19" diskov s vyššou pneumatikou (+14 mm) a inak nastaveným systémom Airmatic. Jeho základná úroveň je posunutá o 15 mm vyššie.

DSC0137.jpgDSC0140.jpg

Celkový rozdiel svetlej výšky je 29 mm. Maximum má hodnotu 156 mm, čo stále nie je číslo zaručujúce bezstarostné jazdy terénom. Oba motory sú perfektne odhlučnené, aj keď prítomnosť štvorvalce podľa zvuku spoznáte. S dynamikou problémami nečakajte, ale popravde šesťvalec dáva celému predstaveniu veľmi príjemný dynamický nadhľad. Spotrebou vynikne menší z tejto vznetovej dvojice. Pri jazde pohybujúcej sa medzi 80 a 130 km/h ukazoval palubný počítač 5,7 l/100 km. Šesťvalec jazdil skôr za 10 l/100 km.

Asi nie je potrebné zdôrazňovať, ako veľmi je cestovanie na dlhé vzdialenosti s týmto kombi príjemné. Proste sa veziete v maximálnom komforte (to mimochodom platí aj o vašich taškách, pretože kufor taktiež dostal perfektné čalúnenie) a ešte navyše pri tom ani nemusíte veľmi šoférovať. Trieda E ide takmer sama. Ak podržíte páčku smeroviek, sama zmení jazdný pruh. Šikovný je aj tempomat. Mení svoje nastavenie podľa maximálnej povolenej rýchlosti na práve prechádzanom úseku.

DSC0158.jpgDSC0160.jpg

Sú tu však aj menšie nevýhody. Napríklad práve šikovný tempomat. Okrem informácie zo systému čítania značiek využíva aj údaje z navigácie. Keď teda navigácia začne mať z nejakého dôvodu problémy s určením presnej polohy vozidla a začne si myslieť, že idete o 200 m vedľa, budú sa diať zvláštne veci. Napríklad idete s tempomatom nastaveným na 130 km/h po diaľnici míňajúc dedinu, ale navigácia si myslí, že idete v uličke, kde je 30 km/h. A tak vozidlo začne z ničoho nič na diaľnici spomaľovať. Práve navigácia sa ukázala počas našej prvej jazdy ako jedna z mála slabín triedy E. Okrem podozrivo častej straty signálu tiež nepatrí k najrýchlejším.

Celkovo je trieda E All-Terrain predovšetkým maximálne pohodlný koč, s ktorým budete doslova milovať všetky dlhšie cesty. Ponúkaný komfort sa bez problému vyrovná triede S.

Do terénu?

Áno, do ľahšieho terénu ísť môžete, ale budúcich majiteľov asi bude skôr tešiť iba vedomie tejto skutočnosti než to, že by svoj All-Terrain mimo cesty naozaj trápili.

Štandardom každého Mercedesu-Benz E All-Terrain je terénny režim jazdy, ktorý poznáme napríklad z GLE. Mení sa v ňom odozva na plyn, správanie prevodovky, stabilizácia (tú napodiv môžete tiež úplne vypnúť), kontrola trakcie a nastavenie posilňovača riadenia. Ak aktivujete režim pre jazdu terénom, podvozok sa automaticky zdvihne na maximálnych 156 mm. Akonáhle však prekročíte 35 km/h, sám sa zase zníži. Mimochodom, E All-Terrain môže brodiť až 300 mm hlbokú vodu. Samozrejme s podvozkom maximálne zdvihnutým.

Mercedes-Benz E All-Terrain  
Nájazdový uhol predný/zadný 19°/18,2°
Prechodový uhol 15,5°
Stúpavosť 70 %
Maximálny bočný náklon 35°
Brodivosť 300 mm

V teréne príde vhod aj systém 4ETS pribrzďujúci pretáčajúce sa kolesá a samozrejme pohon všetkých kolies 4Matic. Ten pracuje so štandardným pomerom 45/55 v prospech zadnej nápravy. Rovnako tak sa hodí aj sada kamier. Najmä tá predná v prípadoch, keď sa šplháte do prudkého kopca. Nečakajte ale, že by vyhotovanie All-Terrain fakticky zvládlo v porovnaní s civilným kombi triedy E potrebné prudšie stúpanie alebo že by utiahlo ťažší príves. Nastavenie prevodových pomerov je zhodné.

Na trhu od apríla

Mercedes-Benz triedy E All-Terrain dorazí na slovenský trh v apríli budúceho roka. Ako prvé si budú môcť záujemcovia kúpiť štvorvalcové 220 d. Šesťvalec príde neskôr počas roka 2017, ale presný termín zatiaľ nie je známy. Ceny prezradí Mercedes v januári.

DSC0114.jpgDSC0118.jpg

Všeobecne je nová trieda E s karosériou kombi výborný automobil. All-Terrain pridá pár vecí navyše, ale fakticky sa od klasického prevedenia príliš nelíši. Napriek tomu údajne zákazníkov táto varianta zaujala a ak sa predajne All-Terrain skutočne chytí, dočkáme sa aj ďalších laminovaných Mercedesov. Napríklad triedy C.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY