vytisknout velikost písma Mercedes-Benz 450 SEL 6.9: vrchol európskeho ľadovca

Pred 40 rokmi bol predstavený luxusný Mercedes-Benz 450 SEL 6.9. Mal plynokvapalinové pruženie a najväčší motor, aký sa vtedy do európskeho osobného auta montoval...
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9: vrchol európskeho ľadovca
Zoznam kapitol
  1. Vo veľkom štýle, Najväčší motor v Európe, Nová generácia, Videá
  2. Rafinovaný podvozok, Cestovanie najvyššou triedou, Technické údaje
  3. Fotogaléria

Vo veľkom štýle

Keď bol na sklonku roku 1972 predstavený Mercedes-Benz W116 (oficiálne až v Ženeve nasledujúceho roka), stal sa prvým modelom dodnes pokračujúcej tradície stuttgartskej vlajkovej lode S-Klasse. Bol to veľký, mimoriadne komfortný sedan, ktorý do ponuky Mercedes-Benz zaviedol nový dizajn s vodorovnými svetlami vpredu aj vzadu, zároveň išlo o vôbec prvý sériový automobil, ktorý mohol byť označený sústavou ABS (vtedy ABS), vyvinutú koncernmi Teldix a Bosch.

1975 450 SEL 6.9 1.jpg1975 450 SEL 6.9 2.jpg1975 450 SEL 6.9 22.jpg

1975 450 SEL 6.9 3.jpg1975 450 SEL 6.9 4.jpg1975 450 SEL 6.9 5.jpg
Mercedes-Benz 450 SEL 6.9: nová dimenzia sily a luxusu

Mnohým W116 sme sa venovali už skôr, takže najdôležitejšie progresívne prvky týchto vozidiel vrátane radu moderných rysov aktívnej a pasívnej bezpečnosti sme už zhrnuli. Kým odborná i laická verejnosť zostávala v úžase, koncern DaimlerBenz vzápätí vyniesol ďalší tromf, ktorý rad W116 pozdvihol do nových výšin: vlajkovou loďou celej ponuky sa stal model 450 SEL 6.9, ktorý oslávil svoju premiéru na ženevskom autosalóne v roku 1974.

V rokoch 1975 až 1981 vzniklo len niekoľko stoviek týchto unikátnych strojov, ktoré reprezentovali to najlepšie, čo v danej dobe automobilový priemysel a technológie ponúkali. Na prvý pohľad sa model Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 od lacnejších verzií novo zavedenej S-Klasse (W116) v podobe typov 280, 250 a 450 nelíšil, to najzaujímavejšie sa však skrývalo pod karosériou...

Najväčší motor v Európe

Srdcom vozidla sa stal mohutný vidlicový osemvalec, ktorý bol v polovici sedemdesiatych rokov tým najväčším agregátom, aký sa v Európe montoval do cestovných automobilov. Ba čo viac, väčšie motory sa vtedy vyrábali len v USA, nikde inde! Logom sľubovaných 6,9 l objemu síce neponúkal, ale skutočných 6 834 ccm bez problémov deklasovali aj osemvalec Rolls-Royce s tradičným objemom 6 750 ccm.

1972 280 SE 7.jpg1972 280 SE 4.jpg1973 350 SEL 2.jpg
Aj interiér bol prinajmenšom impozantný...

Tento agregát vznikol adaptáciou osemvalca 6.3, zavedeného do výroby v roku 1963. Prevrtaním masívneho bloku zo 103 na 107 mm bol objem navýšený z 6 332 na spomínaných 6 834 ccm. Kompresný pomer bol naopak znížený z 9,0 na 8,8:1 (postačil teda benzín s nižším oktánovým číslom), výkon napriek tomu narástol z 250 na 286 koní (185, resp. 211 kW). Najvyššie otáčky, strážené regulátorom na rozdeľovači, narástli na 5 200 ot./min. Krútiaci moment nadobudol o 50 na celkových 550 Nm, aj napriek marginálnemu nárastu zdvihového objemu teda vzrástli výkonové parametre skutočne výrazne.

S pohotovostnou hmotnosťou 1 935 kg činila výkonová hmotnosť len 6,8 kg / k. Motor prešiel celou radou ďalších výrazných modifikácií, medzi ktorými čnie najmä použitie nového nepriameho vstrekovania. Mechanický systém Bosch K-Jetronic, osvedčený vtedy už vo vozidlách Porsche 911, nahradil doteraz používané elektronické aj mechanické sústavy, ktoré vtedy Mercedes-Benz na svojich špičkových vozidlách využíval.

Nová generácia

V aplikácii na modifikovanom osemvalci MB predstavoval K-Jetronic novú etapu, lebo nešlo o zariadenie vyslovene mechanické, ale ani elektronické, teda čo do riadenia vstrekovania. Množstvo paliva vstrekovaného pred ventilmi totiž priamo regulovali výchylky kruhovej doštičky v sacom trakte podľa množstva nasávaného vzduchu. Páka na doštičke na jej opačnom konci pôsobila na ventil ovládajúci prísun paliva.

rozmery.jpgmotor 1.jpgmotor 6.jpgmotor 4.jpg
Dobové snímky naznačujúce rezy motorim i princíp funkcie kvapalinových vymedzovačov vôle ventilov

Ďalším výsostným prvkom ventilových rozvodov OHC boli hydraulické vymedzovače vôle, ktoré vo svojej dobe neboli vôbec bežné, a vy sa na princíp ich funkcie môžete pozrieť vďaka snímkam z dobového tlačového materiálu. Ale zoznam zaujímavostí motora "6.9" tým nekončí. Osemvalec vo verzii 6.3 bol pre zástavbu pod celkom nízku kapotu nového S-Klasse príliš vysoký, a tak za vlasť padla olejová vaňa. Na jej miesto nastúpilo priestorovo hospodárnejšie mazanie so suchou kľukovou skriňou, známe z moderných superšportových a pretekárskych motorov.

1972 280 S 1.jpg1972 280 S 2.jpg1972 280 SE 1.jpg

1972 280 SE 2.jpg1972 280 SE 3.jpg1972 280 SE 5.jpg
Hoci sa to na prvý pohľad možno nezdá, konštruktéri dbali aj na aerodynamiku

Olejová náplň poňala 12 l mazivá, pričom interval jeho výmeny činil nezvyčajne vysokých 15 000 km. Cieľom všetkých modifikácií osemvalca bolo nielen zvýšenie výkonu a zníženie spotreby, ale aj obmedzenia nárokov na údržbu, napríklad tranzistorové zapaľovanie odbúralo potrebu nastavovania predstihu zážihu.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY