vytisknout velikost písma Mercedes-Benz 190 SL (W121): Pontón športovcom

Daimler-Benz slávil do polovice 50. rokov veľké úspechy v automobilovom športe, čo sa odrazilo v sériovej produkcii. Okrem ultimátneho 300 SL ponúkol zákazníkom aj menší roadster 190 SL.
Mercedes-Benz 190 SL (W121): Pontón športovcom
Zoznam kapitol
  1. Vývoj, prototyp, výroba
  2. Technika, úpravy a závodná verzia
  3. Fotogaléria

Myšlienka viacmiestneho automobilu so športovým duchom a veľkosériovou techniku sa zrodila v hlave Maximiliana Edwina Hoffmana, amerického importéra (nielen) Mercedesov. Američania takéto autá kupovali vo veľkom, bez nich by sa neuživili ani britskí výrobcovia. Vývojové oddelenie Daimler-Benzu bolo síce zaneprázdnené prípravou na návrat do Veľkých cien, ale projekt 190 SL W121 predstavenstvo schválilo v septembri 1953. Zároveň Hoffmanovi spoločnosť predložila prvé návrhy a ten samozrejme dobre vedel, že by sa práve športové auto mohlo v USA dobre predávať, posilniť imidž značky. Nehľadiac na to, že trojcípa hviezda vtedy nič podobné neponúkala.

Americký impulz

Za niekoľko dní boli hotové prvé skice a ďalšie dva týždne trvalo vytvorenie modelov v mierke 1:10. Tvarom prototypu bola daná zelená z najvyšších miest 31. októbra 1953, Za necelé dva mesiace, v decembri, bola hotová aj maketa v životnej veľkosti. Funkčný prototyp 190 SL sa vedľa súbežne pripravovaného modelu 300 SL (W198 I) prvýkrát ukázal verejnosti na International Motor Sports Show v New Yorku. Išlo o najvýznamnejšiu výstavu na druhom brehu Atlantiku, akcia sa konala v dňoch 6.-14. februára 1954. To teda znamená, že vývoj trval len päť mesiacov!

2008DIG14804.jpgautowp.ru_mercedes-benz_190-sl_prototype_1.jpg62043.jpg
Prototyp 190 SL mal ešte hranaté blinkre, otvor v kapote a odlišný zadok. Predstavil sa vo februári 1954 v New Yorku vedľa 300 SL.

Vzhľad vozidla bol do série ešte značne upravený, nad zadnými blatníkmi sa tiež nakoniec objavil "šilt", aby dvojmiestny elegantný športiak čo najviac pripomínal svojho väčšieho súrodenca, vtedy ešte len s uzavretou karosériou kupé. Zmizol vetrací otvor na kapote, namiesto hranatých predných smeroviek sa objavili guľaté, pribudli nové nárazníky a značnou premenou prešla zadná časť vrátane koncových reflektorov.

Dominantou nízkej provy sa stala veľká trojcípa hviezda, tú už však prototyp mal. Finálna verzia sa skvela na ženevskom stánku automobilky v marci 1955, vtedy prebiehal 25. ročník prestížnej prehliadky. Za dizajnom stáli dvaja muži: Karl Wilfert a Walter Häcker, ktorý tiež uskutočnili konečné úpravy. Konštrukcii mimochodom velil šéfinžinier Fritz Nallinger.

Do výroby

Predprodukčná séria vznikla v Sindelfingene od januára 1955, malé SL, ktoré sa začalo predávať v máji toho istého roku, existovalo ako dvojmiestny roadster so skladacou plátenou strechou. Ak chcel niekto auto používať celoročne a každodenne (čo išlo bez problémov), kúpil si hardtop, ktorý autu na kráse rozhodne neubral. Zaujímavé bolo to, že ním látkový poťah mohol úplne nahradiť a urobiť z neho navždy kupé, len pevná strecha bola stále odnímateľná. Základná verzia stála pri uvedení na trh v Nemecku 16,5 tisíc mariek, s pevnou strechou, ktorá bola v ponuke od septembra 1955, automobil vyšiel na 17.650 DM, ak klient nepotreboval tú textilnú strechu, zaplatil o 550 mariek menej.

429581_404475952912180_118570821_n.jpg66536.jpg83F96.jpg
Podoba s väčšou "čajkou" W198 bola zámerná, 190 SL mal ale samonosnú karosériu. Prvé modely ešte nemali chrómované ozdoby na bokoch.

190 SL technicky vychádzala z oblých "pontónov" typu 180 (W120), prvých vozidiel značky so samonosnou karosériou. Tie patrili do vyššej strednej triedy. Mala dokonca rovnaký továrenský kód ako bacuľatá štvordverová stodeväťdesiatka, ktorá prišla o niečo neskôr: W121.

V literatúre niekedy spomínané označenie R121 (ako roadster) je zlé, vtedy sa rozlišovacie písmená pre jednotlivé verzie ešte nepoužívali. A v Daimleri mu rovnako hovoria kabriolet, čo je tiež otázne. Že mali v tej dobe roadstery odnímateľné, nie sťahovacie okná a sparťanskú, teda vlastne žiadnu výbavu? Dalo sa síce priplatiť za tretie sedadlo, ale toho využil málokto.

68897.jpg96698.jpg83F59b.jpg
Roadster sa mohol premeniť aj v "kupé", keď si klient objednal prevedenie s pevnou strechou a vzdal sa plátenej. Pristalo mu to ale vždy. 

Pripomeňme, že 300 SL mal závodný pôvod v kupé W194 a teda priestorový rúrkový rám, 190 SL nie. Jeho podvozok konštruktéri skrátili, rázvor činil 2400 mm, vpredu využíval pomocného rámu, priečneho skrutného stabilizátora a zavesenia pomocou dvojitých trojuholníkových ramien, vzadu by sme potom našli výkyvné polonápravy. O komfort sa starali vždy vinuté pružiny.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY