vytisknout velikost písma Mercedes-AMG GT S dá stovku za 3,8 s len občas [nameraná dynamika]

S dnešnými automobilmi je to občas tak trochu zložité. Aby ste dostali z vášho auta to, čo nájdete v oficiálnych tabuľkách, musíte presne vedieť, ako to urobiť. Mercedes-AMG GT S je toho ďalším dôkazom.
Mercedes-AMG GT S dá stovku za 3,8 s len občas [nameraná dynamika]
Zoznam kapitol
  1. Pod štyri sekundy vždy, za 3,8 iba niekedy
  2. Zo stovky na nulu za 2,6 s, Za čo platíte tie státisíce?

Ak si vyberáte rýchle auto, jedným z tých najzaujímavejších údajov je čas zrýchlenia z nuly na stovku. Ale nemyslite si, že ide o hodnotu, s ktorou môžete počítať vždy a všade. Keď si odmyslíme veci typu zlého počasia alebo mokrej cesty, stále platí, že vaše auto dosiahne na sľubovaný údaj iba niekedy a vy musíte presne vedieť, ako to docieliť. Ukázalo to napríklad nedávne meranie najrýchlejšej verzie Škody Superb a meranie Mercedesu-AMG GT S to len potvrdilo. Tu je ale situácia ešte o niečo komplikovanejšia.

Nové AMG GT v silnejšej verzii S ponúkne výkon 375 kW (510 koní) pri 6250 ot./min a vrchol krútiaceho momentu 650 Nm dostupný od 1750 do 4750 ot./min. Maximálna rýchlosť je 310 km/h a čas zrýchlenia z nuly na stovku stanovila automobilka na 3,8 s.

amggt-13.jpgamggt-11.jpgSilnejšiu verziu AMG GT S spoznáte napríklad podľa väčších bŕzd. Hlavným rozdielom je ale vyšší výkon, ktorý dosahuje na 510 koní

Pod štyri sekundy vždy, za 3,8 iba niekedy

Podobne ako mnoho iných automobilov ponúka aj Mercedes-AMG GT niekoľko rôznych nastavení. Okrem režimu Individual, kde si môžete stvoriť vlastnú kombináciu, sú tu režimy Comfort, Sport, Sport + a Race. Podľa konkrétnej voľby upravuje nemecké kupé nastavenie motora, prevodovky, ESP, odpruženie, pozíciu výfukovej klapky, prítomnosť systému štart/stop a aktiváciu/deaktiváciu režimu jazdy, kedy prevodovka vyraďuje na neutrál.
A teraz si tipnite, ktorý zo spomínaných režimov bude pri akcelerácii z nuly na stovku najrýchlejší a ktorý najpomalší?

Vyskúšali sme postupne všetko na českom letisku Mnichovo Hradiště, vždy v jednom smere tak, aby sme mohli výsledky porovnať, ale to zároveň tiež znamená, že konkrétne hodnoty nie sú úplne presné. K tomu nám poslúži priemer viac meraní, ku ktorému sa dostaneme ďalej.

amg_Gt_nastav.jpgRôzne nastavenia znamenajú rôzne rýchlu akceleráciu. Na tú najrýchlejšiu, teda svetlo modrú, ale dosiahnete len občas

V grafe vidíte štyri krivky. Červená odpovedá režimu Comfort, tmavo modrá predstavuje režimy Sport a Sport+, ktoré vyšli v podstate rovnako, a zelená krivka je režim Race. Comfort je od začiatku najpomalší, ale zaujímavé je, že nakoniec vôbec najvyšší čas vykázal práve najostrejší Race.

Ako vidíte z grafu, v režime Race sme nestratili pri štarte, čo sme očakávali, pretože Race je benevolentnejší voči preklzu kolies, ale až okolo rýchlosti 70 km/h. Úprimne si nie som istý tým, čo by za touto skutočnosťou mohlo stáť, pretože sme jazdili vždy rovnako, na rovnakej dráhe, na suchom povrchu a vietor nefúkal. Za pozornosť stojí aj to, že do spomínaných 70 km/h je na tom Race takmer rovnako ako režimy Sport a Sport+.

amggt-4.jpgamggt-5.jpgamggt-6.jpgamggt-7.jpgamggt-8.jpgamggt-9.jpgK dispozícii máte režimy I, C, S, S + a Race. Ak chcete byť skutočne rýchli a Race Start vám auto nechce povoliť, zvolíte režim S alebo S +. Ak chcete mať zo zrýchlenia najväčšiu radosť, siahnete po efektnom režime Race

Suverénne najrýchlejší štart vykázala svetlo modrá krivka, o ktorej ešte nebola reč. Ako asi tušíte, ide o akceleráciu s využitím funkcie Race Start, teda systému, ktorý zaobstará rozjazd za vás. Patrí sa podotknúť, že pred týmto ostrým štartom motor drží zhruba 4000 ot./min. To vám žiadny iný režim nedovolí. Mimochodom pri tomto pokuse s funkciou Race Start sa dostalo AMG GT S na stovku dokonca za 3,69 s.

Lenže s režimom Race Start súvisí istá ťažkosť. Nemôžete ho aktivovať vždy, kedy sa vám zachce. Musia byť splnené viaceré podmienky, pričom okrem tých logických typu "musia byť zatvorené dvere" ide predovšetkým o prevádzkovú teplotu oleja motora a prevodovky. Je to samozrejme kvôli ochrane techniky, ale je potrebné povedať, že pri krátkej jazde s Porsche 911 Turbo S som si mohol vyskúšať launch control mnohokrát za sebou a auto proti tomu vôbec neprotestovalo. To sa ale nedá povedať o AMG GT.

Race Start: Podmienky

  • Zatvorené dvere
  • Naštartovaný motor
  • Prevádzková teplota oleja motoru a prevodovky
  • ESP funguje
  • Volant nie je natočený
  • Auto stojí a šofér drží brzdový pedál
  • Prevodovka v režime D
  • Aktivovaný program S, S+ alebo Race

V našom prípade sa totiž Race Start odohral raz, potom už sa namiesto hlášky o aktivácii objavovala iba hláška o tom, že funkcia nie je dostupná a mám navštíviť návod. Až po nejakej dobe mi zase systém schválil túto funkciu využiť znova. Pretože som ale po tomto ostrom štarte vždy zajazdil pár kilometrov pokojne, aby sa všetko ochladilo, nepredpokladám, že by problémom bola príliš vysoká teplota oleja.

V užívateľskej príručke totiž je ale ešte jedna drobná poznámka. "Po niekoľkých použitiach funkcie Race Start tesne za sebou je Race Start nedostupný, kým vozidlo neprejde určitú vzdialenosť". Možno som robil niečo zle, ale na základe mojich skúseností by som túto vetu opravil na "Po jednom použití je funkcia nedostupná...". Každopádne, nech už je dôvod akýkoľvek, AMG GT S vám svoje maximálne zrýchlenie dopraje len niekedy.

amggt-15.jpgamggt-2.jpg
S využitím funkcie Race Start je akcelerácia naozaj veľmi zaujímavá. Samozrejme za predpokladu, že jazdíte na suchu. Na mokre je AMG GT S tak trochu nešťastné 

Pretože Race Start nebolo možné opakovať a teda nebolo možné urobiť priemer niekoľkých meraní, meral som zrýchlenie z nuly na stovku v režime S+ s relatívne pokojným štartom. Nech je to ale AMG GT S ku cti, že aj napriek tomu je automobil schopný dostať sa na stovku pod štyri sekundy, hoci len tesne. Priemer skončil na hodnote 3,93 s. Ďalšie údaje o zrýchlení nájdete v tabuľke. Mimochodom priemer 0-200 km/h za 11,67 s nie je vôbec nezaujímavý.

Mercedes-AMG GT S: akcelerácia z miesta
0-50 km/h (s) 1,93
0-100 km/h (s) 3,93
0-200 km/h (s) 11,67
Mercedes-AMG GT: zrýchlenie
50-70 km/h (s) 0,72
80-130 km/h (s) 2,53

Na priložených grafoch si potom môžete prezrieť ešte zrýchlenie z nuly na 270 km/h, viac nám letisková plocha nedovolila. K tomu potrebovalo AMG GT 25,09 s, čo tiež nie je nezaujímavé. Z grafu je takisto vidieť, že elánu má motor aj v tých najvyšších rýchlostiach stále na rozdávanie.

amg_Gt_0100.jpgamg_gt_0200.jpgamg_Gt_0270.jpg

amggt-12.jpgamggt-14.jpgamggt-10.jpg

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY