vytisknout velikost písma Megatest 11 kombíkov nižšej strednej triedy: Konečne jazdíme!

V ďalšom pokračovaní nášho veľkého porovnávacieho testu zhodnotíme všetko, čo spolu vytvára celkový dojem z jazdy: motory, radenie, ovládateľnosť, komfort odpruženia aj kultivovanosť. O prekvapenia nebude núdza.
Megatest 11 kombíkov nižšej strednej triedy: Konečne jazdíme!
Zoznam kapitol
  1. Motory a prevodovky
  2. Jazdné vlastnosti
  3. Kultivovanosť; Spotreba; Hodnotenie
  4. Súhrnná fotogaléria

Jazdný prejav a schopnosti na ceste možno nestoja na zozname záujemcov o kombi nižšej strednej triedy tak vysoko ako úžitkové vlastnosti. Napriek tomu ho nemôžeme z nášho veľkého porovnania vynechať. Koniec koncov aj ľuďom, ktorí o sebe hovoria, že ich riadenie nebaví, záleží na tom, aby auto obstojne filtrovalo nerovnosti a zostalo pokojné pri nečakane prudkom manévri.

Megatest 11 kombi

1. diel Súperi sa predstavujú
2. diel Interiér, priestor, kufor
3. diel Kočík a detská sedačka
4. diel Motory, jazda, kultivovanosť

Dnes nás ale bude zaujímať aj hlučnosť pri ustálenej rýchlosti, spotreba paliva (udávaná) aj správanie pri vyhýbacom manévri. 
Najväčší dôraz však budeme klásť na jazdné vlastnosti v bežnej prevádzke a dojem z jazdy. Áno, hodnotiť jazdné vlastnosti možno bez špecializovaného zariadenia len subjektívne. Tak to ale robí väčšina motoristických médií a vy nášmu úsudku v tejto oblasti môžete a nemusíte veriť. Ako ale vyjde najavo pri hodnotení kultivovanosti, prístroje niekedy podávajú obraz skutočnosti diametrálne odlišný od toho, čo vníma svojimi zmyslami subjektívny a nedokonalý redaktor. 

Aby sme nesklamali tých z vás, ktorí od dnešnej časti čakajú niečo, čo nemôžeme splniť, prezradíme radšej hneď na úvod, čo sme nerobili. Z technických dôvodov sme nemohli vierohodne zmerať dynamické vlastnosti áut ani ich reálnu spotrebu - pri jej meraní sme sa spoliehali na údaje palubného počítača a pri hodnotení sme vzali do úvahy aj udávanú spotrebu. Napriek tomu veríme, že sa z nasledujúcich riadkov dozviete veľa zaujímavého.

Ako vajce vajcu

Prekvapivo krátko sa zdržíme pri motoroch. Nečakali sme to, ale v žiadnom aspekte k sebe testovaná autá nemali tak blízko ako vo zvukovom prejave, priebehu krútiaceho momentu a odozve hnacieho agregátu. Emisná legislatíva zjavne výrobcov tlačí k čím ďalej podobnejším riešeniam. Ostatne - pozrite sa, ako blízko sú si v strede poľa udávané hodnoty zrýchlenia 0-100 km/h. Sedem áut z 11 sa zmestí do intervalu 11,0-11,2 sekundy!

Testované vozidlo Zrýchlenie
Honda Civic 10,1 s
Peugeot 308 10,1 s
Opel Astra 10,3 s
Ford Focus 11,0 s
Škoda Octavia 11,0 s
Renault Mégane 11,1 s
Seat Leon 11,1 s
Hyundai i30 11,2 s
Kia Cee'd 11,2 s
VW Golf 11,2 s
Toyota Auris 13,0 s

Rozdiely, o ktorých budeme hovoriť, sú naozaj malé a v kontexte výberu auta málo podstatné. Dokonca aj Toyota Auris, hendikepovaná menším zdvihovým objemom, nepôsobí bez stopiek v ruke nejako dramaticky lacnejšie než tisícšestovky. Má však výrazne dieselový prejav s hrubým zvukom motora a citeľnú dierou pred nástupom turbodúchadla. Našťastie sa môže pochváliť radením sa síce dlhšími, ale presne definovanými dráhami a ľahkým chodom páky. 

Najvýraznejší turboefekt v teste predvádza Renault, ktorého hnací agregát v žiadnom ohľade nezaprie, že sa nejedná o modernú konštrukciu. Jeho radenie sme si v poznámkach označili ako "najhoršie, ale zďaleka nie katastrofálne". 

Aj motor Focusu výraznejšie nastupuje až nad 2000 ot./min., na voľnobeh navyše citeľne vibruje. Radiaca páka sa v kulise pohybuje presne a s primeraným odporom, ale vadí jej umiestnenie príliš ďaleko vzadu - najmä pri radení štvorky musíte div nie strčiť lakeť medzi sedadlá. 

Jednotka 1.6 TDI v autách koncernu VW sa na diesel prekvapivo ostro vytáča, má - v kontexte kategórie - dravú reakciu na plyn, slabý turboefekt a pomerne slušnú schopnosť nechať sa vytočiť k prebehovým otáčkam, keď sa vám nechce radiť hore pár metrov pred zákrutou. Radenie Seatu, Škody aj Volkswagenu je typicky koncernové: síce bez mechanickej spätnej väzby, ale presné, ľahké a príjemné.

Testované vozidlo Výkon Krútiaci moment Max. rýchlosť Komb. spotreba
Ford Focus 85 kW 270 Nm 193 km/h 4,2 l/100 km
Honda Civic 88 kW 300 Nm 195 km/h 3,8 l/100 km
Hyundai i30 94 kW 260 Nm 193 km/h 4,3 l/100 km
Kia Cee'd 94 kW 260 Nm 193 km/h 4,3 l/100 km
Opel Astra  100 kW 320 Nm 200 km/h 3,9 l/100 km
Peugeot 308 88 kW 300 Nm 194 km/h 3,2 l/100 km
Renault Mégane  81 kW 240 Nm 190 km/h 4,4 l/100 km
Seat Leon 77 kW 250 Nm 191 km/h 3,9 l/100 km
Škoda Octavia 77 kW 250 Nm 191 km/h 3,8 l/100 km
Toyota Auris 66 kW 205 Nm 175 km/h 4,2 l/100 km
VW Golf 77 kW 250 Nm 193 km/h 3,9 l/100 km

Papierovo najvýkonnejšia Astra aj súrodenecké duo Hyundai i30 / Kia Sportage, ktoré v tabuľke najvyššieho výkonu nasleduje tesne za Opelom, nás pri jazde nijak extra neoslovili. Opel má síce kultúrnejší chod ako neskrývane dieselový kórejský agregát, napriek krátkemu odstupňovaniu prevodov ale nepôsobí zvlášť dynamickým dojmom a jeho dráhy radenia sú neúmerne dlhé. 

Zaujímavejší prejav predvádza Honda Civic. V strednom rozsahu ťahá naozaj úderne a cez 4000 sa točí radšej než ktorýkoľvek iný motor v teste. A má úžasné radenie: krátke, precízne, s náznakom mechanickej cvakavosti skorších benzínových Hond.

04.JPG06.JPG15.JPG18.JPG26.JPG30.JPG33.JPG41.JPG45.JPG51.JPG56.JPG
Nikde inde si nie sú testované autá tak podobné ako pod kapotou. Svedčí o tom aj fakt, že sedem z jedenástich má zrýchlenie 0–100 km/h v rozmedzí 11,0–11,2 s.

Ešte príjemnejšie nás však prekvapil motor Peugeotu 308. Jeho papierové údaje nič zaujímavého nenaznačujú, kým si nevšimnete, že má po Opeli druhý najvyšší krútiaci moment v teste. Na rozdiel od Astry ale pocitovo zaťahuje s oveľa väčším elánom, krásne vrčí a má príjemne ľahký beh. "Naozaj vydarený motor," napísali sme si do poznámok z testovania. A nič na tom nemení ani zľahka rozšľahaná prevodovka, o ligu horšie ako v Honde alebo koncerne. 

Pre informáciu ešte údaje, ktoré vám pomôžu urobiť si predstavu o odstupňovanie prevodov. Astra sa vymyká krátkymi nižšími prevodmi, Peugeot naopak ťažkým sprevodovaním, čo vidno najmä pri otáčkach v rýchlosti 130 km/h na najvyšší prevodový stupeň. Trio z koncernu VW si vystačí s päťstupňovou prevodovkou, ostatné majú stupňov šesť.

Testované vozidlo Max. rýchlosť na 2. stupeň Max. rýchlosť na 3. stupeň Otáčky motoru pri 130 km/h
Ford Focus 85 km/h 140 km/h 2300 ot/min
Honda Civic 88 km/h 138 km/h 2250 ot/min
Hyundai i30 80 km/h 122 km/h 2500 ot/min
Kia Cee'd 80 km/h 122 km/h 2500 ot/min
Opel Astra  73 km/h 123 km/h 2250 ot/min
Peugeot 308 95 km/h 148 km/h 1950 ot/min
Renault Mégane  85 km/h 130 km/h 2100 ot/min
Seat Leon 90 km/h 140 km/h 2400 ot/min
Škoda Octavia 90 km/h 140 km/h 2400 ot/min
Toyota Auris 85 km/h 125 km/h 2500 ot/min
VW Golf 90 km/h 140 km/h 2400 ot/min

Body za údaje

V prvom bodovaní dnešného dielu sme rozdeľovali body za udávaný výkon, krútiaci moment, zrýchlenie a spotrebu tak, ako ste ich videli v tabuľke o niekoľko odsekov vyššie. Krútiacemu momentu sme prisúdili o niečo vyššiu váhu než výkonu (35 vs 20%), pretože podľa nás lepšie vyjadruje potenciál dynamiky. Kombinovaná spotreba dostala váhu 25%. Ide síce o tabuľkový údaj, ale hrá zásadnú úlohu pri kupovaní áut do väčších firiem. Posledným tu bodovaným kritériom bolo zrýchlenie 0-100 km/h.

Graf_udavaneparametry.png
Na prvých miestach naraz vidíme iné autá ako v predchádzajúcich dieloch, venovaných vnútornému priestoru. V čele tohto čiastkového hodnotenia sa ocitol Peugeot s vysokým krútiacim momentom a nízkou kombinovanou spotrebou. Auris a Mégane tu doplácajú - logicky - na menší zdvihový objem. 

Ak sú rozdiely medzi motormi zanedbateľné, prinajmenšom pre zdravý stred poľa, spektrum jazdných vlastností sa ukázalo byť oveľa pestrejšie. Budú jasní víťazi, a to znamená, že budú aj jasní porazení.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY