vytisknout velikost písma Mazda v Goodwoode oslavuje štvrťstoročie MX-5 a priznáva inšpiráciu Lotusom

Japonská automobilka využila britskej motoristickej slavnosti nadnárodného významu k zmapovaniu histórie svojhho roadsteru a jeho ideového spojenia s Britániou.
Mazda v Goodwoode oslavuje štvrťstoročie MX-5 a priznáva inšpiráciu Lotusom
Zoznam kapitol
  1. Mazda v Goodwoode
  2. Mazda v Goodwoode: Fotogaléria

Mazda MX-5 tento rok oslavuje 25. výročie. Drobný roadster nie príliš mužných proporcií sa počas rokov stal ikonou všetkých, ktorí vidia zážitok z jazdy v interakcii s autom a hľadaní jeho limitov. Japonci tomu hovoria Jinba Ittajovi, súzvuk medzi jazdcom a jeho koňom. Na Festivale rýchlosti v britskom Goodwoode Mazda mapuje históriu MX-5 a dáva tiež nahliadnuť pod pokrievku blížiacej sa novej generácie.

Mazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 22.jpgMazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 23.jpgMazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 26.jpg
Mazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 25.jpgMazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 5.jpgMazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 7.jpg
Expozícia mapujúca históriu modelu MX-5 začína britským Lotusom Elan, ktorý poslúžil japonským konštruktérom ako inšpirácia

S pomocou britského klubu majiteľov MX-5 zhromaždila Mazda vo svojej expozícii pri goodwoodskej knižnici všetky generácie aj mnohé špeciálne edície modelu, ktorý je v Guinnessovej knihe rekordov zapísaný ako najpredávanejší roadster všetkých čias - k decembru 2013 presiahol počet vyrobených kusov číslo 920 000.

Veľkej pozornosti návštevníkov sa teší Mazda MX-5 v limitovanej sérii 25th Anniversary s atraktívnou kombináciou červeného laku a krémovej kože. Mnohí návštevníci ale podľa nášho krátkeho pozorovania ani netušia, že hneď vedľa stojí podstatne zaujímavejšie exponát - MX-5 štvrtej generácie! Pravda, zatiaľ bez karosérie.

Mazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 13.jpgMazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 16.jpgMazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 17.jpg
Budúca Mazda MX-5 má byť vďaka odľahčenej konštrukcii o 100 kg ľahšia; posunutie motora až za os prednej nápravy sľubuje ešte lepšiu ovládateľnosť

Mazda ale do Goodwoodu priviezla to najpodstatnejšie z novej MX-5, totiž kompletný hnací reťazec a podvozok. Pozdĺžne uložený radový štvorvalec pochopiteľne opäť roztáča zadné kolesá, vedené náročne konštruovanou viacprvkovou nápravou.

Motor takmer uprostred

Parametre nie sú v tejto chvíli oficiálne známe. Mazda sa pochválila iba tým, že odľahčená konštrukcia Skyactiv pomôže znížiť hmotnosť celého auta pod 100 kg. Tiež je dobre vidieť, že konštruktéri posunuli motor až za prednú nápravu, čo by malo dramaticky zlepšiť ochotu auta k rýchlym zmenám smeru. Nie že by súčasná MX-5 mala v tejto disciplíne nejaký vážny problém...

Mazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 24.jpgMazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 8.jpgMazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 9.jpgMazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 1.jpgMazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 2.jpgMazda na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2014 3.jpg
Vedľa stánku venovaného MX-5 má Mazda v Goodwoode aj expozíciu s ďalšími modelmi v "autosalonovej" časti areálu; Kolekcia Cartier Style et Luxe pred sídlom lorda Marche obsahuje aj koncept Mazda RX500 z roku 1970

Pre nezasvätených môže byť prekvapením, že jednu z dominantných pozícií v goodwoodskej expozícii Mazdy okupuje model úplne inej značky. Do kruhu usporiadaná výstava historických MX-5 začína autom, ktorým to všetko začalo - Lotusom Elan.

Ľahučký a hravý britský roadster s hmotnosťou iba 680 kg dokonale vystihoval konštrukčnú filozofiu Colina Chapmana. Keď Mazda v 80. rokoch podľahla naliehaniu amerického novinára Boba Halla a pustila sa do vývoja auta v segmente, na ktorého budúcnosť by vtedy nikto nestavil halier, našla v Elane silný zdroj inšpirácie. Jeho prítomnosť na goodwoodskej expozícii Mazdy tak môžeme chápať ako poďakovanie britskej legende za to, že pomohla stvoriť legendu japonskú.

Náklady na cestu a pobyt redaktora hradí Mazda.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY