vytisknout velikost písma Mazda RX-8 má nakoniec šancu žiť vďaka roadsteru MX-5

Mazda RX-8 má nakoniec šancu žiť vďaka roadsteru MX-5

Aj keď sám šéf Mazdy povedal, že automobilka v súčasných plánoch žiaden väčší športový model s motorom Wankel nemá, neznamená to, že by ho značka nechcela vyrábať. Tento typ pohonu patrí k firemnej tradícii a inžinieri Mazdy na ňom údajne stále pracujú.

Problémom sú samozrejme peniaze a návratnosť investície do takéhoto modelu. Mazda nemá v súčasnej dobe na rozhadzovanie, lebo vývoj technológií SkyActiv stojí veľa peňazí. Výsledky sa už ale začínajú dostavovať a blýska sa na lepšie časy.

Mazda by mala tento rok po dlhej dobe vykázať veľký zisk a to práve vďaka novým ľahkým platformám, na ktorých jazdí nová Mazda3 a Mazda6. Aj pri zdieľaní vývoja roadstera Mazda MX-5 s Fiatom sa podarilo usporiť nejaké prostriedky a návratnosť investície by mohla prísť veľmi skoro.

Navyše platforma roadstera Mazda MX-5, ako informoval magazín Autocar, je pomerne variabilná a môže poslúžiť k stavbe väčšieho športového auta s pohonom zadných kolies. Tým vyzerá budúcnosť športového modelu (alebo dokonca modelov?) s motorom Wankel oveľa jasnejšie.

Motor Wankel má síce konštrukčné nevýhody, ktoré v čase prísnych emisných limitov prevyšujú výhody, ale vždy, keď sa o ňom niekde vyjadrujú konštruktéri Mazdy, sa im vraj podarilo odstrániť najväčšie problémy a motor im funguje veľmi dobre. Niekoľkokrát sa hovorilo o jeho návrate v roku 2017.

Jeho najpravdepodobnejšia aplikácia je v moderných hybridných pohonoch, ale vraj môže fungovať aj samostatne a s preplňovaním. To by možno vysvetľovalo, prečo ľudia z Mazdy tak radi používajú termíny RX-7, RX-8 aj RX-9. Že by sa nám tu črtali hneď tri modely s týmto typom motora?

V súvislosti s hybridným pohonom sa hovorilo práve o modeli RX-9. Wankel funguje uspokojivo aj ako tzv. Range extender, teda jednotka pre predĺženie dojazdu elektromobilu. S podobným využitím experimentuje napríklad Audi.

Wankel a modely s označením RX automobilky Mazda tak nie sú mŕtve. Len sa čaká na vhodnú príležitosť. Nakoniec rovnako asi rozhodne prieskum trhu a preferencie zákazníkov.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY