vytisknout velikost písma Mazda RX-8 má nakoniec šancu žiť vďaka roadsteru MX-5

Mazda RX-8 má nakoniec šancu žiť vďaka roadsteru MX-5

Aj keď sám šéf Mazdy povedal, že automobilka v súčasných plánoch žiaden väčší športový model s motorom Wankel nemá, neznamená to, že by ho značka nechcela vyrábať. Tento typ pohonu patrí k firemnej tradícii a inžinieri Mazdy na ňom údajne stále pracujú.

Problémom sú samozrejme peniaze a návratnosť investície do takéhoto modelu. Mazda nemá v súčasnej dobe na rozhadzovanie, lebo vývoj technológií SkyActiv stojí veľa peňazí. Výsledky sa už ale začínajú dostavovať a blýska sa na lepšie časy.

Mazda by mala tento rok po dlhej dobe vykázať veľký zisk a to práve vďaka novým ľahkým platformám, na ktorých jazdí nová Mazda3 a Mazda6. Aj pri zdieľaní vývoja roadstera Mazda MX-5 s Fiatom sa podarilo usporiť nejaké prostriedky a návratnosť investície by mohla prísť veľmi skoro.

Navyše platforma roadstera Mazda MX-5, ako informoval magazín Autocar, je pomerne variabilná a môže poslúžiť k stavbe väčšieho športového auta s pohonom zadných kolies. Tým vyzerá budúcnosť športového modelu (alebo dokonca modelov?) s motorom Wankel oveľa jasnejšie.

Motor Wankel má síce konštrukčné nevýhody, ktoré v čase prísnych emisných limitov prevyšujú výhody, ale vždy, keď sa o ňom niekde vyjadrujú konštruktéri Mazdy, sa im vraj podarilo odstrániť najväčšie problémy a motor im funguje veľmi dobre. Niekoľkokrát sa hovorilo o jeho návrate v roku 2017.

Jeho najpravdepodobnejšia aplikácia je v moderných hybridných pohonoch, ale vraj môže fungovať aj samostatne a s preplňovaním. To by možno vysvetľovalo, prečo ľudia z Mazdy tak radi používajú termíny RX-7, RX-8 aj RX-9. Že by sa nám tu črtali hneď tri modely s týmto typom motora?

V súvislosti s hybridným pohonom sa hovorilo práve o modeli RX-9. Wankel funguje uspokojivo aj ako tzv. Range extender, teda jednotka pre predĺženie dojazdu elektromobilu. S podobným využitím experimentuje napríklad Audi.

Wankel a modely s označením RX automobilky Mazda tak nie sú mŕtve. Len sa čaká na vhodnú príležitosť. Nakoniec rovnako asi rozhodne prieskum trhu a preferencie zákazníkov.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY