vytisknout velikost písma Mazda RX-8 má nakoniec šancu žiť vďaka roadsteru MX-5

Mazda RX-8 má nakoniec šancu žiť vďaka roadsteru MX-5

Aj keď sám šéf Mazdy povedal, že automobilka v súčasných plánoch žiaden väčší športový model s motorom Wankel nemá, neznamená to, že by ho značka nechcela vyrábať. Tento typ pohonu patrí k firemnej tradícii a inžinieri Mazdy na ňom údajne stále pracujú.

Problémom sú samozrejme peniaze a návratnosť investície do takéhoto modelu. Mazda nemá v súčasnej dobe na rozhadzovanie, lebo vývoj technológií SkyActiv stojí veľa peňazí. Výsledky sa už ale začínajú dostavovať a blýska sa na lepšie časy.

Mazda by mala tento rok po dlhej dobe vykázať veľký zisk a to práve vďaka novým ľahkým platformám, na ktorých jazdí nová Mazda3 a Mazda6. Aj pri zdieľaní vývoja roadstera Mazda MX-5 s Fiatom sa podarilo usporiť nejaké prostriedky a návratnosť investície by mohla prísť veľmi skoro.

Navyše platforma roadstera Mazda MX-5, ako informoval magazín Autocar, je pomerne variabilná a môže poslúžiť k stavbe väčšieho športového auta s pohonom zadných kolies. Tým vyzerá budúcnosť športového modelu (alebo dokonca modelov?) s motorom Wankel oveľa jasnejšie.

Motor Wankel má síce konštrukčné nevýhody, ktoré v čase prísnych emisných limitov prevyšujú výhody, ale vždy, keď sa o ňom niekde vyjadrujú konštruktéri Mazdy, sa im vraj podarilo odstrániť najväčšie problémy a motor im funguje veľmi dobre. Niekoľkokrát sa hovorilo o jeho návrate v roku 2017.

Jeho najpravdepodobnejšia aplikácia je v moderných hybridných pohonoch, ale vraj môže fungovať aj samostatne a s preplňovaním. To by možno vysvetľovalo, prečo ľudia z Mazdy tak radi používajú termíny RX-7, RX-8 aj RX-9. Že by sa nám tu črtali hneď tri modely s týmto typom motora?

V súvislosti s hybridným pohonom sa hovorilo práve o modeli RX-9. Wankel funguje uspokojivo aj ako tzv. Range extender, teda jednotka pre predĺženie dojazdu elektromobilu. S podobným využitím experimentuje napríklad Audi.

Wankel a modely s označením RX automobilky Mazda tak nie sú mŕtve. Len sa čaká na vhodnú príležitosť. Nakoniec rovnako asi rozhodne prieskum trhu a preferencie zákazníkov.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY