vytisknout velikost písma Mazda RX-8 má nakoniec šancu žiť vďaka roadsteru MX-5

Mazda RX-8 má nakoniec šancu žiť vďaka roadsteru MX-5

Aj keď sám šéf Mazdy povedal, že automobilka v súčasných plánoch žiaden väčší športový model s motorom Wankel nemá, neznamená to, že by ho značka nechcela vyrábať. Tento typ pohonu patrí k firemnej tradícii a inžinieri Mazdy na ňom údajne stále pracujú.

Problémom sú samozrejme peniaze a návratnosť investície do takéhoto modelu. Mazda nemá v súčasnej dobe na rozhadzovanie, lebo vývoj technológií SkyActiv stojí veľa peňazí. Výsledky sa už ale začínajú dostavovať a blýska sa na lepšie časy.

Mazda by mala tento rok po dlhej dobe vykázať veľký zisk a to práve vďaka novým ľahkým platformám, na ktorých jazdí nová Mazda3 a Mazda6. Aj pri zdieľaní vývoja roadstera Mazda MX-5 s Fiatom sa podarilo usporiť nejaké prostriedky a návratnosť investície by mohla prísť veľmi skoro.

Navyše platforma roadstera Mazda MX-5, ako informoval magazín Autocar, je pomerne variabilná a môže poslúžiť k stavbe väčšieho športového auta s pohonom zadných kolies. Tým vyzerá budúcnosť športového modelu (alebo dokonca modelov?) s motorom Wankel oveľa jasnejšie.

Motor Wankel má síce konštrukčné nevýhody, ktoré v čase prísnych emisných limitov prevyšujú výhody, ale vždy, keď sa o ňom niekde vyjadrujú konštruktéri Mazdy, sa im vraj podarilo odstrániť najväčšie problémy a motor im funguje veľmi dobre. Niekoľkokrát sa hovorilo o jeho návrate v roku 2017.

Jeho najpravdepodobnejšia aplikácia je v moderných hybridných pohonoch, ale vraj môže fungovať aj samostatne a s preplňovaním. To by možno vysvetľovalo, prečo ľudia z Mazdy tak radi používajú termíny RX-7, RX-8 aj RX-9. Že by sa nám tu črtali hneď tri modely s týmto typom motora?

V súvislosti s hybridným pohonom sa hovorilo práve o modeli RX-9. Wankel funguje uspokojivo aj ako tzv. Range extender, teda jednotka pre predĺženie dojazdu elektromobilu. S podobným využitím experimentuje napríklad Audi.

Wankel a modely s označením RX automobilky Mazda tak nie sú mŕtve. Len sa čaká na vhodnú príležitosť. Nakoniec rovnako asi rozhodne prieskum trhu a preferencie zákazníkov.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY