vytisknout velikost písma Mazda RX-8 má nakoniec šancu žiť vďaka roadsteru MX-5

Mazda RX-8 má nakoniec šancu žiť vďaka roadsteru MX-5

Aj keď sám šéf Mazdy povedal, že automobilka v súčasných plánoch žiaden väčší športový model s motorom Wankel nemá, neznamená to, že by ho značka nechcela vyrábať. Tento typ pohonu patrí k firemnej tradícii a inžinieri Mazdy na ňom údajne stále pracujú.

Problémom sú samozrejme peniaze a návratnosť investície do takéhoto modelu. Mazda nemá v súčasnej dobe na rozhadzovanie, lebo vývoj technológií SkyActiv stojí veľa peňazí. Výsledky sa už ale začínajú dostavovať a blýska sa na lepšie časy.

Mazda by mala tento rok po dlhej dobe vykázať veľký zisk a to práve vďaka novým ľahkým platformám, na ktorých jazdí nová Mazda3 a Mazda6. Aj pri zdieľaní vývoja roadstera Mazda MX-5 s Fiatom sa podarilo usporiť nejaké prostriedky a návratnosť investície by mohla prísť veľmi skoro.

Navyše platforma roadstera Mazda MX-5, ako informoval magazín Autocar, je pomerne variabilná a môže poslúžiť k stavbe väčšieho športového auta s pohonom zadných kolies. Tým vyzerá budúcnosť športového modelu (alebo dokonca modelov?) s motorom Wankel oveľa jasnejšie.

Motor Wankel má síce konštrukčné nevýhody, ktoré v čase prísnych emisných limitov prevyšujú výhody, ale vždy, keď sa o ňom niekde vyjadrujú konštruktéri Mazdy, sa im vraj podarilo odstrániť najväčšie problémy a motor im funguje veľmi dobre. Niekoľkokrát sa hovorilo o jeho návrate v roku 2017.

Jeho najpravdepodobnejšia aplikácia je v moderných hybridných pohonoch, ale vraj môže fungovať aj samostatne a s preplňovaním. To by možno vysvetľovalo, prečo ľudia z Mazdy tak radi používajú termíny RX-7, RX-8 aj RX-9. Že by sa nám tu črtali hneď tri modely s týmto typom motora?

V súvislosti s hybridným pohonom sa hovorilo práve o modeli RX-9. Wankel funguje uspokojivo aj ako tzv. Range extender, teda jednotka pre predĺženie dojazdu elektromobilu. S podobným využitím experimentuje napríklad Audi.

Wankel a modely s označením RX automobilky Mazda tak nie sú mŕtve. Len sa čaká na vhodnú príležitosť. Nakoniec rovnako asi rozhodne prieskum trhu a preferencie zákazníkov.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY