vytisknout velikost písma Mazda RX-7 sa vráti v roku 2015, a povezie si nový Wankel

S motorom s rotačným piestom typu Wankel je to v Mazde, jeho historicky jedinom veľkosériovom producentovi, ako na hojdačke. Teraz sa ale zdá, že by sa mohol skutočne vrátiť do výroby, o žiadnej hybridnej sústave sa navyše nehovorí...
Mazda RX-7 sa vráti v roku 2015, a povezie si nový Wankel

Dejiny tejto úplne atypickej konštrukcie piestového motora sú bohaté a zaujímavé, a aj keď sa podobné "experimenty" väčšinou dlhého života nedočkali, Mazda motory Wankel bez prerušenia vyrábala plných 45 rokov. Ich produkcia bola ukončená až predvlani so zastavením výroby športového modelu Mazda RX-8. Týmto momentom odštartovala séria informácií o tom, že s Wankelom sa v Hirošime počíta aj naďalej, a tieto info sa pravidelne striedali so zvesťami o tom, že Mazda s rotačnými piestami skončila úplne.

Už v polovici roka 2012 sme vás tak informovali o tom, že Mazda chystá návrat Wankela v nových hybridných sústavách pripravovaných modelov, avšak séria rozporuplných zvestí zatiaľ ukončil vlani v novembri Masamichi Koga, šéf Mazdy, s tým, že revival Wankel je "vysoko nepravdepodobný". Britský magazín Autocar ale teraz zhromaždil všetky zákulisné zvesti potvrdzujúce, že vo vývoji je nielen nová Mazda RX-7, ale tiež nový rotačný motor, ktorý ju bude poháňať.

Mazda Taiki 1.jpgMazda Taiki 2.jpgMazda Taiki 3.jpg
Štúdia Mazda Taiki z roku 2007 mala byť ukážkou novej generácie motorov Wankel

Nová Mazda RX-7 má byť menšia než doterajšia Mazda RX-8 a pôjde o ľahké dvojdverové kupé v štýle následnícke generácie súčasného roadsteru Mazda MX-5. Aby bolo možné dosiahnuť prijateľných výrobných nákladov, je nová pohonná jednotka Wankel stavaná pre atmosférické plnenie, podľa všetkého pôjde o dvojrotorovú sústavu s objemom 2x 600 ccm, čo znamená ekvivalent 2,4 l u konvenčného piestového motora. Výkon by mal byť len okolo 250 koní, čo má ale nová RX-7 doháňať mimoriadne ľahkou stavbou.

Pripravovaný Wankel má byť úplne novou konštrukciou, ktorá bude využívať najnovších technologických poznatkov, čo umožní zvýšiť účinnosť spaľovania aj spoľahlivosť motora. A perlička na záver: vývojom nového vozidla Mazda RX-7, ktorý by sa mal predstaviť na prelome rokov 2015 a 2016, bol poverený Ikuo Maeda, ktorého otec sa podpísal pod stvárnenie prvej Mazdy RX-7 na prelome sedemdesiatych rokov...
 

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY