vytisknout velikost písma Mazda RX-7 sa vráti v roku 2015, a povezie si nový Wankel

S motorom s rotačným piestom typu Wankel je to v Mazde, jeho historicky jedinom veľkosériovom producentovi, ako na hojdačke. Teraz sa ale zdá, že by sa mohol skutočne vrátiť do výroby, o žiadnej hybridnej sústave sa navyše nehovorí...
Mazda RX-7 sa vráti v roku 2015, a povezie si nový Wankel

Dejiny tejto úplne atypickej konštrukcie piestového motora sú bohaté a zaujímavé, a aj keď sa podobné "experimenty" väčšinou dlhého života nedočkali, Mazda motory Wankel bez prerušenia vyrábala plných 45 rokov. Ich produkcia bola ukončená až predvlani so zastavením výroby športového modelu Mazda RX-8. Týmto momentom odštartovala séria informácií o tom, že s Wankelom sa v Hirošime počíta aj naďalej, a tieto info sa pravidelne striedali so zvesťami o tom, že Mazda s rotačnými piestami skončila úplne.

Už v polovici roka 2012 sme vás tak informovali o tom, že Mazda chystá návrat Wankela v nových hybridných sústavách pripravovaných modelov, avšak séria rozporuplných zvestí zatiaľ ukončil vlani v novembri Masamichi Koga, šéf Mazdy, s tým, že revival Wankel je "vysoko nepravdepodobný". Britský magazín Autocar ale teraz zhromaždil všetky zákulisné zvesti potvrdzujúce, že vo vývoji je nielen nová Mazda RX-7, ale tiež nový rotačný motor, ktorý ju bude poháňať.

Mazda Taiki 1.jpgMazda Taiki 2.jpgMazda Taiki 3.jpg
Štúdia Mazda Taiki z roku 2007 mala byť ukážkou novej generácie motorov Wankel

Nová Mazda RX-7 má byť menšia než doterajšia Mazda RX-8 a pôjde o ľahké dvojdverové kupé v štýle následnícke generácie súčasného roadsteru Mazda MX-5. Aby bolo možné dosiahnuť prijateľných výrobných nákladov, je nová pohonná jednotka Wankel stavaná pre atmosférické plnenie, podľa všetkého pôjde o dvojrotorovú sústavu s objemom 2x 600 ccm, čo znamená ekvivalent 2,4 l u konvenčného piestového motora. Výkon by mal byť len okolo 250 koní, čo má ale nová RX-7 doháňať mimoriadne ľahkou stavbou.

Pripravovaný Wankel má byť úplne novou konštrukciou, ktorá bude využívať najnovších technologických poznatkov, čo umožní zvýšiť účinnosť spaľovania aj spoľahlivosť motora. A perlička na záver: vývojom nového vozidla Mazda RX-7, ktorý by sa mal predstaviť na prelome rokov 2015 a 2016, bol poverený Ikuo Maeda, ktorého otec sa podpísal pod stvárnenie prvej Mazdy RX-7 na prelome sedemdesiatych rokov...
 

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY