vytisknout velikost písma Mazda RX-7 FC (1985-1991): S Wankelom proti Porsche

Pred tridsiatimi rokmi predstavila Mazda druhú generáciu kupé RX-7 s unikátnym rotačným motorom. Neskôr sa objavila aj otvorená verzia.
Mazda RX-7 FC (1985-1991): S Wankelom proti Porsche
Zoznam kapitol
  1. Mazda RX-7 FC (1985-1991)
  2. Mazda RX-7 FC (1985-1991): Fotogaléria

Mazda je experimentmi s motormi podľa patentu Felixa Wankela preslávená. Kúpila na ne licenciu už v 60. rokoch minulého storočia a v ich vývoji to dotiahla najďalej. Vyhrala s nimi aj 24 hodín Le Mans. Modelový rad RX-7 je v automobilovom svete asi najznámejší zo všetkých.

1985_mazda_rx-7_gxl_us-spec_1.jpg1985_mazda_rx-7_turbo_ii_9.jpg1985_mazda_rx-7_turbo_ii_10.jpg
Mazda RX-7 je pravdepodobne najznámejšie auto poháňané rotačným motorom

Nástupca s interným kódom FC nadviazal na sedem rokov a v troch sériách vyrábanú prvú generáciu FB (či SA). Preto býva tiež označovaný ako séria tretia a štvrtá. Zachoval si výklopné svetlomety, 4,29 m dlhý, 1,69 m široký a 1,27 m vysoký (či skôr nízky) bol ale oveľa oblejší.

Japonské Porsche

Vtedajší šéfstylista Mazdy Akio Uchiyama navrhol vskutku slušivý "oblek", ktorý nápadne pripomínal vtedajšie vozidlá Porsche, hlavne luxusné GT 928 a lacnejšiu 924/944, obaja s klasickou koncepciou pohonného ústrojenstva. Nebola to náhoda, aj keď o kópiu samozrejme v žiadnom prípade nešlo.

1985_mazda_rx-7_turbo_ii_4.jpg1985 mazda_rx-7_2.jpeg1985 mazda_rx-7_gt-x_2.jpg
Druhá generácia RX-7 pripomínala vtedajšie modely Porsche s motorom vpredu

Skicám totiž predchádzali dôkladné štúdie amerického trhu, kam mala smerovať drvivá väčšina produkcie. Porsche oslávilo za Atlantikom najmä s menšími modelmi značné obchodné úspechy, predávali sa tam skrátka a dobre ako žemle v obchode. A Mazda išla v tomto smere Zuffenhausenu doslova a do písmena po krku.

Krúživé piesty so vstrekovaním

Kompaktný, za prednou nápravou umiestnený kvapalinou chladený motor série 13B s dvojicou krúživých piestov poháňal zadnú nápravu. Bol prevzatý z posledných kusov predchodcu. Objem jednej komory činil 654 cm3, celkom teda mal agregát tesne nad 1,3 l. Pre účasť v pretekoch sa kvôli vyššiemu výkonu ako pri klasických spaľovacích motorov prepočítal na dvojnásobok: 2616 cm3. To však neplatilo pre japonský systém cestných daní ani pre slovenské povinné zmluvné poistenie, takže Japonci platili nízku sumu a veľa slovenských majiteľov ojazdených áut po revolúcii zase smiešnu povinnú poistku.

1985_mazda_rx-7_14.jpg1985_mazda_rx-7_65.jpg1985 mazda_rx-7_1.jpeg
Wankel mal objem 1,3 l; Mazda ponúkala jak atmosférické, tak preplňované prevedenie

Atmosférický motor dostal namiesto karburátora modernejšie vstrekovanie paliva L-Jetronic od Boscha a vďaka nemu dával pre export 110 kW (150 k). V ponuke sa objavila aj preplňovaná verzia s medzichladičom stlačeného vzduchu, ktorá mala 133 kW (183 k), obe svoje maximálne hodnoty vyvinuli pri 6500 otáčkach.

Dvojstupňové turbodúchadla typu twin-scroll rozhodne nie sú moderným výdobytkom, história sa rada opakuje. Prvá menšia komora mala za úlohu eliminovať turboefekt, druhá začala pracovať až po prudkom zošliapnutí plynového pedála.

1986_mazda_rx-7_gxl_us-spec_2.jpg1985_mazda_rx-7_turbo_ii_us-spec_1.jpg1985_mazda_rx-7_turbo_ii_us-spec_2.jpg
RX-7 v severoamerickej špecifikácii: GXL (vľavo) a dvakrát Turbo

Päťstupňové manuálnej prevodovky sa starali o 182, respektíve 247 Nm, ktoré prenášali na zadnú nápravu. Podvozok s rázvorom 2430 mm mal všetky kolesá nezávisle zavesené na trojuholníkových ramenách, vpredu spolu so vzperami McPherson, vzadu výkyvných. Komfort zabezpečovali vinuté pružiny s plynokvapalinovými tlmičmi a priečnymi skrutnými stabilizátormi. Príplatková elektronika Auto Adjusting Suspension (AAS) nastavovala podvozok podľa jazdných podmienok.

Lepšie jazdné vlastnosti

Proti prvej generácii sa razantne zlepšilo správanie na ceste, hlavne sa podarilo zredukovať značnú tendenciu k pretáčavosti. Napriek tomu však už FC nebolo rýdzim športiakom, ale skôr športovo cestovným vozidlom. Spresnilo sa však teraz už hrebeňové riadenie, dokonca s elektronickým posilňovačom (!), a v Hirošime štandardne montovali kotúčové brzdy s priemerom 226 a štvorpiestikovými strmeňmi, respektíve vzadu väčšími 236 mm. DTSS (Dynamic Tracking Suspension System) za ďalšie extra peniaze dokázal ľahko natočiť aj zadné kolesá pri jazde vo vlásenkách.

1985_mazda_savanna_rx-7_kaminari_aero_kit_1.jpg1985_mazda_savanna_rx-7_5.jpg1986 mazda_savanna_rx-7_gt_1.jpgDruhá generácia športovej Mazdy s rotačným motorom (tu verzia Savanna) mohla mať za príplatok aj natáčanie zadných kolies

Turbo verzia s nasávacím otvorom v kapote disponovala štandardným ABS! RX-7 vážili minimálne tesne nad 1,2 tony. "Mrkačka" boli vybavená ostrekovačmi, zadné sklo stieračom. Pod vekom sa skrýval v celku objemný batožinový priestor (jeho hodnotu však výrobca neudával), ktorý išiel ešte zväčšiť sklopením viacmenej núdzových sedačiek v druhom rade. V USA sa však predávali hlavne dvojmiestne autá. Tie predné (prípadne jediné) sa dali všestranne nastaviť.

S atmosférickým motorom bolo dvojdverové kupé na patnásťpalcových zliatinových kolesách schopné dosiahnuť rýchlosť 210 km/h, preplňovaná verzia na väčších "šestnástkach" sa zastavila v rozlete dokonca ešte o 20 km/h vyššie. V šprinte na stovku bola síce o osem desatín sekundy rýchlejšia (7,2 oproti 8,0 s), ale na druhú stanu za svoje služby žiadala o niečo menej paliva. Ani tak sa však v priemere nedostala pod 12 l/100 km.

1988 mazda_savanna_rx-7_gt-limited_3.jpg1988 mazda_savanna_rx-7_gt-limited_1.jpg1988 mazda_savanna_rx-7_gt-limited_2.jpg
Mazda RX-7 Savanna GT Limited z roku 1988

Po prejdení piatich stoviek kilometrov tak bývala nádrž s objemom 63 l väčšinou suchá... V meste ešte skôr, pri poskakovaní v zápchach sa Mazdy nehanbili za svoje služby vypýtať aj sedemnásť litrov. Wankel bol jednoducho smädný. V Japonsku sa RX-7 predávala rovnako ako FB s doplnkovým označením Savanna a iba s preplňovaním. Toto výkonnejšie prevedenie nieslo pre zmenu v USA názov Turbo II.

Limitované edície a kabriolet

Zaujímavá bola osekaná edícia Sports s volantom napravo pre krajinu klokanov. Po 250 kúskoch sa len zaprášilo, pritom nemali posilňovač, elektrické okná a chýbal im aj zadný stierač. V domácom ostrovnom cisárstve sa zase každý rok v období 1987-1991 stavalo šesť stoviek exemplárov Infini (nie, to naozaj nie je preklep) s prídavnými spojlermi, tvrdším podvozkom, vyšším výkonom, zliatinovými kolesami BBS, hliníkovou kapotou a športovými sedadlami. Každá séria zo štyroch bola trochu iná, striedali sa aj farby - čierna, biela, zelená...

1988_mazda_rx-7_10th_anniversary_2.jpg1988_mazda_rx-7_10th_anniversary_1.jpg
Jubilejný model k 10. výročiu sa vyznačoval bielym lakovaním karosérie aj kolies

Výročná limitovaná edícia k desiatemu jubileu sa za Atlantikom predávala v sezóne 1988 len v krištáľovo bielej vrátane šestnásťpalcových sedemlúčových kolies aj vonkajších spätných zrkadiel. Kokpit bol pre zmenu čalúnený čiernou kožou vrátane časti dverových výplní, radiacej páky a športového volantu Momo. Nechýbali samozrejme ani klasické loga s pripomienkou, že nejde o len tak hocijakú úplne obyčajnú RX-7. Pre Spojené štáty vzniklo 1500 vozidiel.

1988 Mazda RX-7 Convertible Kaminari Aero Kit (FC) '198891.jpg1988_mazda_rx-7_turbo_ii_convertible_10.jpg1988_mazda_rx-7_turbo_ii_convertible_2.jpg1988_mazda_rx-7_turbo_ii_convertible_8.jpg1988_mazda_rx-7_turbo_ii_convertible_7.jpg1988_mazda_rx-7_turbo_ii_convertible_9.jpgKabriolet mal na svoju dobu pomerne náročnú konštrukciu strechy s elektrickým sťahovaním a vyhrievaným zadným skleneným oknom

V tej istej sezóne debutoval aj kabriolet s klasickou plátenou strechou, stredná časť nad pasažiermi bola však pevnejšia, zadná textilné potom mala dokonca vyhrievané zadné sklenené okno. To nebolo pri športových vozidlách s nebom nad hlavou práve obvyklé. Pri jej skladaní síce pomáhali elektromotorčeky, ale odistiť a uložiť pod kryt sa museli manuálne. Mazda ponúkla aj veterný štít za sedadlá, aby na posádku vnútri nefúkalo. Kabriolet sa na rozdiel od vyššie spomínaných špeciálov dovážal aj do západnej, severnej a južnej Európy.

Ľahká modernizácia

V februári 1989 prišla na rad ľahká optická modernizácia, ktorá autá predĺžila na skoro 4,32 m. Týkala sa však hlavne zadku, kde sa objavili nové väčšie celistvé koncové svetlá, pôvodné masívne čierne orámovanie vzalo za svoje. Ruka v ruke s faceliftom sa však zvýšili výkony oboch pohonných jednotiek s ľahšími rotormi na 119, respektíve 147 kW (162 a 200 koní). Kompresia totiž vzrástla z pôvodných 9,4, alebo 8,5: 1 na 9,7, respektíve 9,0: 1.

Závody a rekordy

Mazda RX-7 FC tiež pretekala, aj keď hlavne za morom v šampionáte IMSA. Európske športové úspechy predchodkyne, ktorá jazdila ME cestovných vozidiel a ako továrenský špeciál aj MS rely, bohužiaľ nezopakovala. Lenže v USA ovládla okruhovú kategóriu GTU natoľko, že sa to zákonite muselo odraziť v predajoch. Tie posilnili ďalšie špeciálne edície v počte 1 100 exemplárov tentoraz atmosférického modelu, nazvaného práve podľa onej triedy.

1990 mazda_savanna_rx-7_gt-limited_special_edition_1.jpg1990 mazda_savanna_rx-7_gt-limited_special_edition_2.jpg1990 Mazda RX-7 IMSA GTO (FC).jpg
Limitovaná séria z r. 1990 a závodná verzia pre šampionát IMSA z toho istého roku

Odľahčená RX-7 s oknami na kľučku, bez zadného stierača, strešného okna a klimatizácia (len na želanie) dostali potrebné vnútorne chladené zadné kotúče, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, látkou čalúnené sedačky z Turba, predný spojler, šestnásťpalcové kolesá s nízkoprofilovými pneumatikami 205/55 (tiež inak štandard pre Turbo) a samosvorný diferenciál.

1989_mazda_rx-7_turbo_ii_convertible_3.jpg1989_mazda_rx-7_turbo_ii_convertible_4.jpg1989_mazda_rx-7_turbo_ii_convertible_6.jpg
Modernizácia v roku 1989 neminula ani kabriolet

Odbytový rekord však zaznamenala už pred faceliftom v sezóne 1986, keď si ju iba v Štátoch kúpilo 86.000 (!) zákazníkov. Mimochodom, "fúkaná" RX-7 tiež na soľnom jazere v Utahu vytvorila svetový rýchlostný rekord sériových vozidiel hodnotou 383 km/h.

1989_mazda_rx-7_turbo_ii_2.jpg1989_mazda_rx-7_turbo_ii_3.jpg1989_mazda_rx-7_turbo_ii_5.jpg
Tretia generácia Mazdy RX-7 sa vyrábala šesť rokov, celkom za tú dobu vzniklo 272 tisíc áut

Generácii FC sa síce od októbra 1985 do záveru roka 1991 nevyrobilo 471 tisíc kusov ako spomínanej prvej FB, ale ani 272 027 vozidiel nie je za šesť rokov úplne zlé číslo. Tretie a posledné FD už oproti nej boli kusovky, tých vyšlo počas jedenástich sezón len niečo málo cez 68,5 tisíc. U nás je však asi najznámejšia vďaka filmom o tuningu a počítačovým hrám na rovnakú tému, napríklad niektorým dielom série Need For Speed. K obom sa určite v budúcnosti vrátime, rozhodne si podrobnejšie ohliadnutie zaslúžia.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY