vytisknout velikost písma Mazda predstaví vo Frankfurte nový "dieselový motor na benzín"

Mazda ešte tento rok predstaví "vznetový motor na benzín". Má byť o 30% úspornejší ako súčasné zážihové motory. Ako prvý ho dostane nová generácia Mazdy 3 v roku 2018. Zapaľovacie sviečky ale motoru zostanú. Podobný koncept neúspešne testoval koncern GM pred desiatimi rokmi.
Mazda predstaví vo Frankfurte nový "dieselový motor na benzín"

Mazda intenzívne pracuje na vývoji účinnejších spaľovacích motorov. Na autosalóne vo Frankfurte by sme mali vidieť prvý koncept pomerne revolučnej pohonnej jednotky. Ide o koncepciu HCCI z anglického "homogeneous charge compression ignition", slovensky to znamená niečo v zmysle "vznetový motor s homogénnou zmesou".

V princípe ide o spaľovací motor pracujúci vo štvordobého cyklu, ktorý spaľuje benzín, ale chová sa vlastne ako diesel. Zmes nezapáli sviečka, ale vznieti sa sama. Motor HCCI pracuje tak, že nasaje zmes paliva a vzduchu ako zážihový motor, ale zmes potom nie je zapálená sviečkou, ale vznieti sa stlačením. Avšak klasické sviečky v motore aj tak zostanú. Do vznetového režimu sa bude motor prepínať len v optimálnom záťažovom spektre. Aj tu ale Mazda chystá revolúciu, už niekoľko rokov pracuje na laserovom zapaľovaní.

Výhodou motora má byť vedľa výrazne vyššej tepelnej účinnosti tiež veľmi nízka produkcia oxidov dusíka a sadzí. Tento motor je z druhej generácie systémov Skyactiv japonskej automobilky a vidieť by sme ho mali prvýkrát pod kapotou novej generácie Mazdy 3, ktorá sa predstaví na autosalóne v Tokiu.

Mazda tvrdí, že HCCI bude o 30% úspornejší ako súčasné zážihové motory. S novými testmi merania spotreby si má poradiť lepšie ako downsizované jednotky. Už aktuálne vysokokompresné zážihové atmosférické motory Mazdy vedia pracovať s prekvapivo skromným množstvom paliva v reálnej prevádzke.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY