vytisknout velikost písma Mazda: iba pred tridsiatimi rokmi dostala svoje meno

Značka Mazda je stálicou na svetových trhoch, avšak až v roku 1984 sa dočkala tohto mena. Toto výročie je príjemnou príležitosťou zaspomínať na zásadné zvraty a modely v dejinách tohto výrobcu.
Mazda: iba pred tridsiatimi rokmi dostala svoje meno
Zoznam kapitol
  1. Počiatky mena Mazda, Prvé automobily a Wankel, Do náruče Fordu, Videá
  2. Na vlastných nohách, Hľadanie identity, Technické údaje Mazda RX-7
  3. Fotogaléria (220x foto)

Počiatky mena Mazda

Názov Mazda bol odvodený z mena Ahura Mazda, boha harmónie a múdrosti zo starovekej Perzie (v sanskrte Asura-Medha), no oficiálne zdroje tvrdia, že pôvodom daného označenia je poangličtené meno Jujira Matsuda, zakladateľa spoločnosti. Tak či onak, firma bola založená v roku 1920 v japonskej Hirošime ako Toyo Cork Kogyo. O sedem rokov neskôr bolo toto meno zjednodušené na Toyo Kogyo.

Krátko po premenovaní sa táto spoločnosť dostala na pokraj bankrotu, z ktorého hrozby ju vyslobodila až intervencia miestnej banky Hiroshima Saving a miestnych podnikateľov. V roku 1931 sa strojársky podnik Toyo Kogyo prvýkrát blysol trojkolkou Mazda-Go, ktorá položila základ celej škále trojstopých vozidiel nasledujúcich rokov.

Mazda Go 1.jpgMazda Go 2.jpgMazda historie 002.JPG
Prvé trojkolky Mazda-Go

Ťažiskovým prvkom firmy Toyo Kogyo sa koncom tridsiatych rokov stal zbrojný priemysel, cisársku armádu zásobovala až do konca druhej svetovej vojny puškami vzor 99. K výrobe dopravných prostriedkov sa vracala, rovnako ako rad spoločností v Európe a USA, veľmi postupne a jej vôbec prvým skutočným osobným automobilom sa stal v roku 1959 miniauto R360.

Prvé automobily a Wankel

Mazda R360 bolo dvojmiestne kupátko s rázvorom len 1753 mm a hmotnosťou len 380 kg. Vzadu ležal vzduchom chladený dvojvalec s objemom 356 ccm a výkonom 16 koní (12 kW), ktorý mohol mať štvorstupňovú manuálnu, alebo dvojstupňovú samočinnú prevodovku. Pérovanie všetkých kolies zaisťovali gumové bloky a torzné tyče.

Mazda logo 1.JPGMazda logo 2.JPGMazda logo 3.JPG
Pod týmito logami sa vyrábali prvé vozidlá Mazda

V šesťdesiatych rokoch automobilka Toyo Kogyo zahájila svoju anabázu s motormi s rotačným piestom typu Wankel, pričom žiadna iná automobilka sa nimi nakoniec nezaoberala tak dlho. Prvým sériovým modelom s motorom tohto druhu bol rad Cosmo, ktorý bola vyrábaná v rokoch 1967 až 1996 v celkovo štyroch sériách (tá posledná, JC, mala ako jediná Mazda nie dvojrotorový, ale trojmotorový motor!).

Mazda R360 1.jpgMazda R360 2.jpgMazda R360 3.jpg
R360, prvý skutočný automobil z Hirošimy

Rad Cosmo svojou technickou výlučnosťou pomohol značke Mazda preniknúť do povedomia zákazníkov po celom svete a usadiť sa na všetkých kľúčových exportných trhoch. Až v roku 1984, teda presne pred tridsiatimi rokmi, bola automobilka formálne pomenovaná Mazda, hoci sa fakticky pod týmto menom prevažná väčšina vyrobených vozidiel predávala.

Do náruče Fordu

Snáď aj z dôvodu enormných finančných investícií do vývoja Wankelovho motora sa značka Mazda dostala v priebehu sedemdesiatych rokov do problémov. Istým druhom spásy sa pre Mazdu stal rok 1979, v ktorom koncern Ford Motor Company kúpil jej sedempercentný podiel. Tento krok sa stal základom pre intenzívnu marketingovú aj vývojovú spoluprácu, ktorá mala pokračovať ďalšie dve dekády.

Mazda historie 119.JPGMazda historie 120.JPGMazda historie 124.JPG
Mazda Cosmo: začiatok jednej tradície

Za príklad poslúži Ford Probe, ktorý vznikal v továrni Mazdy v michiganskom Flat Rocku spolu s vozidlami Mazda 626 a MX-6, s ktorými zdieľal mechanický základ, naopak Ford Mazde umožnil vyrábať vozidlá 121 prakticky identické s Fiestami. Málo sa vie, že sa Mazda výrazne angažovala vo vývoji Fordu Explorer, no jej derivát Mazda Navajo bol na rozdiel od Exploreru predajným fiaskom a iba krátkou etapou.

Mazda historie 139.JPGMazda historie 140.JPGMazda historie 149.JPGMazda historie 142.JPGMazda historie 143.JPGMazda historie 144.JPGMazda historie 145.JPGMazda historie 146.JPGMazda historie 147.JPG
Mazda RX-7 nastupuje

Mazda pokračovala vo vývoji Wankelovho motora, ale tiež ako prvá do sériových osobných automobilov zaviedla tzv. päťtaktný preplňovaný šesťvalec podľa patentu Ralpha Millera. V Európe sa tieto jednotky objavovali v luxusných sedanoch Xedos 9 a ich princíp sa v čase nástupu hybridných sústav v posledných rokoch dočkal renesancie v podobne koncipovaných, avšak atmosféricky plnených agregátov pracujúcich v tzv. Atkinsonovom cykle.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY