vytisknout velikost písma Mazda do piatich rokov uvedie radikálny benzínový motor s kompresiou 18:1

Mazda do piatich rokov uvedie radikálny benzínový motor s kompresiou 18:1

Mazda tvrdí, že už v priebehu piatich rokov dokáže zvýšiť účinnosť svojich benzínových spaľovacích motorov Skyactiv o polovicu. V súčasnosti sa vraj efektivita spaľovania motorov Skyactiv pohybuje okolo 40%, ale automobilka si dala za cieľ do roku 2020 dostať efektivitu na 60%.

Chce to dosiahnuť nasadením vznetového motora s homogénnym naplnením spaľovacieho priestoru (vžila sa pre to skratka HCCI, teda Homogeneous Charge Compression Ignition), len k jeho chodu bude používať benzín.

Ako to funguje? Motor vlastne kombinuje výhody benzínového motora s dieselovými motormi, a to čo do efektivity horenia a čistoty výfukových plynov. Nový motor má tak mať spotrebu dieselu, ale nevypúšťa sadze a oxidy dusíka, čiže nepotrebuje EGR ventily, filtre pevných častíc a podobne. Dokonca sa vraj zaobíde aj bez klasického katalyzátora.

Principiálne ide o to, že v začiatku pracovného cyklu funguje motor ako klasický zážihový. Do valca je teda nasatá zmes benzínu a vzduchu. Následne dôjde k jej stlačeniu vďaka vysokému kompresnému pomeru (Mazda použije kompresiu 18:1) a nasleduje samovznietenie.

Tým by sa teoreticky mohla zvýšiť účinnosť spaľovania o asi 30%, ale Mazda chce nájsť ešte ďalšiu energiu. Zameria sa tiež na tepelné straty vo výfuku, ktoré majú stáť za asi tretinovými energetickými stratami. So systémom využívajúcim odpadové teplo z výfuku laboroval aj kedysi dávno BMW.

Mazda tvrdí, že vďaka novej generácii motorov Skyactiv s účinnosťou 60% sa priemerné emisie CO2 vyrovnajú celkovým elektromobilu alebo ho dokonca predbehnú. Podľa Mazdy nie je problém v bežnom vozidle dosiahnuť emisií 80 g/km CO2, čo zodpovedá spotrebe asi 3,3 litra na 100 km.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY