vytisknout velikost písma Mazda do piatich rokov uvedie radikálny benzínový motor s kompresiou 18:1

Mazda do piatich rokov uvedie radikálny benzínový motor s kompresiou 18:1

Mazda tvrdí, že už v priebehu piatich rokov dokáže zvýšiť účinnosť svojich benzínových spaľovacích motorov Skyactiv o polovicu. V súčasnosti sa vraj efektivita spaľovania motorov Skyactiv pohybuje okolo 40%, ale automobilka si dala za cieľ do roku 2020 dostať efektivitu na 60%.

Chce to dosiahnuť nasadením vznetového motora s homogénnym naplnením spaľovacieho priestoru (vžila sa pre to skratka HCCI, teda Homogeneous Charge Compression Ignition), len k jeho chodu bude používať benzín.

Ako to funguje? Motor vlastne kombinuje výhody benzínového motora s dieselovými motormi, a to čo do efektivity horenia a čistoty výfukových plynov. Nový motor má tak mať spotrebu dieselu, ale nevypúšťa sadze a oxidy dusíka, čiže nepotrebuje EGR ventily, filtre pevných častíc a podobne. Dokonca sa vraj zaobíde aj bez klasického katalyzátora.

Principiálne ide o to, že v začiatku pracovného cyklu funguje motor ako klasický zážihový. Do valca je teda nasatá zmes benzínu a vzduchu. Následne dôjde k jej stlačeniu vďaka vysokému kompresnému pomeru (Mazda použije kompresiu 18:1) a nasleduje samovznietenie.

Tým by sa teoreticky mohla zvýšiť účinnosť spaľovania o asi 30%, ale Mazda chce nájsť ešte ďalšiu energiu. Zameria sa tiež na tepelné straty vo výfuku, ktoré majú stáť za asi tretinovými energetickými stratami. So systémom využívajúcim odpadové teplo z výfuku laboroval aj kedysi dávno BMW.

Mazda tvrdí, že vďaka novej generácii motorov Skyactiv s účinnosťou 60% sa priemerné emisie CO2 vyrovnajú celkovým elektromobilu alebo ho dokonca predbehnú. Podľa Mazdy nie je problém v bežnom vozidle dosiahnuť emisií 80 g/km CO2, čo zodpovedá spotrebe asi 3,3 litra na 100 km.

BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY