vytisknout velikost písma Mazda do piatich rokov uvedie radikálny benzínový motor s kompresiou 18:1

Mazda do piatich rokov uvedie radikálny benzínový motor s kompresiou 18:1

Mazda tvrdí, že už v priebehu piatich rokov dokáže zvýšiť účinnosť svojich benzínových spaľovacích motorov Skyactiv o polovicu. V súčasnosti sa vraj efektivita spaľovania motorov Skyactiv pohybuje okolo 40%, ale automobilka si dala za cieľ do roku 2020 dostať efektivitu na 60%.

Chce to dosiahnuť nasadením vznetového motora s homogénnym naplnením spaľovacieho priestoru (vžila sa pre to skratka HCCI, teda Homogeneous Charge Compression Ignition), len k jeho chodu bude používať benzín.

Ako to funguje? Motor vlastne kombinuje výhody benzínového motora s dieselovými motormi, a to čo do efektivity horenia a čistoty výfukových plynov. Nový motor má tak mať spotrebu dieselu, ale nevypúšťa sadze a oxidy dusíka, čiže nepotrebuje EGR ventily, filtre pevných častíc a podobne. Dokonca sa vraj zaobíde aj bez klasického katalyzátora.

Principiálne ide o to, že v začiatku pracovného cyklu funguje motor ako klasický zážihový. Do valca je teda nasatá zmes benzínu a vzduchu. Následne dôjde k jej stlačeniu vďaka vysokému kompresnému pomeru (Mazda použije kompresiu 18:1) a nasleduje samovznietenie.

Tým by sa teoreticky mohla zvýšiť účinnosť spaľovania o asi 30%, ale Mazda chce nájsť ešte ďalšiu energiu. Zameria sa tiež na tepelné straty vo výfuku, ktoré majú stáť za asi tretinovými energetickými stratami. So systémom využívajúcim odpadové teplo z výfuku laboroval aj kedysi dávno BMW.

Mazda tvrdí, že vďaka novej generácii motorov Skyactiv s účinnosťou 60% sa priemerné emisie CO2 vyrovnajú celkovým elektromobilu alebo ho dokonca predbehnú. Podľa Mazdy nie je problém v bežnom vozidle dosiahnuť emisií 80 g/km CO2, čo zodpovedá spotrebe asi 3,3 litra na 100 km.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY