vytisknout velikost písma Mazda do piatich rokov uvedie radikálny benzínový motor s kompresiou 18:1

Mazda do piatich rokov uvedie radikálny benzínový motor s kompresiou 18:1

Mazda tvrdí, že už v priebehu piatich rokov dokáže zvýšiť účinnosť svojich benzínových spaľovacích motorov Skyactiv o polovicu. V súčasnosti sa vraj efektivita spaľovania motorov Skyactiv pohybuje okolo 40%, ale automobilka si dala za cieľ do roku 2020 dostať efektivitu na 60%.

Chce to dosiahnuť nasadením vznetového motora s homogénnym naplnením spaľovacieho priestoru (vžila sa pre to skratka HCCI, teda Homogeneous Charge Compression Ignition), len k jeho chodu bude používať benzín.

Ako to funguje? Motor vlastne kombinuje výhody benzínového motora s dieselovými motormi, a to čo do efektivity horenia a čistoty výfukových plynov. Nový motor má tak mať spotrebu dieselu, ale nevypúšťa sadze a oxidy dusíka, čiže nepotrebuje EGR ventily, filtre pevných častíc a podobne. Dokonca sa vraj zaobíde aj bez klasického katalyzátora.

Principiálne ide o to, že v začiatku pracovného cyklu funguje motor ako klasický zážihový. Do valca je teda nasatá zmes benzínu a vzduchu. Následne dôjde k jej stlačeniu vďaka vysokému kompresnému pomeru (Mazda použije kompresiu 18:1) a nasleduje samovznietenie.

Tým by sa teoreticky mohla zvýšiť účinnosť spaľovania o asi 30%, ale Mazda chce nájsť ešte ďalšiu energiu. Zameria sa tiež na tepelné straty vo výfuku, ktoré majú stáť za asi tretinovými energetickými stratami. So systémom využívajúcim odpadové teplo z výfuku laboroval aj kedysi dávno BMW.

Mazda tvrdí, že vďaka novej generácii motorov Skyactiv s účinnosťou 60% sa priemerné emisie CO2 vyrovnajú celkovým elektromobilu alebo ho dokonca predbehnú. Podľa Mazdy nie je problém v bežnom vozidle dosiahnuť emisií 80 g/km CO2, čo zodpovedá spotrebe asi 3,3 litra na 100 km.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY