vytisknout velikost písma Mazda chystá vznetový motor na benzín. Má znížiť spotrebu o 30%

Mazda pripravuje revolučný spaľovací motor. Má mať o 30% nižšiu spotrebu benzínu. Prvýkrát sa objaví v modeli Mazda3 v roku 2018.
Mazda chystá vznetový motor na benzín. Má znížiť spotrebu o 30%

Japonská automobilka Mazda je známa svojím novátorským prístupom k vývoju pohonných jednotiek. Často sa snaží ísť tak trochu proti prúdu. Ako jediná značka na svete dlhodobo vyvíjala a predávala Wankelov motor s rotačným piestom. A dnes ako jedna z mála odmieta downsizing v miere väčšej ako je únosné.

Čoskoro sa od Mazdy dočkáme ďalšieho radikálneho riešenia, ktoré má posunúť efektivitu spaľovania klasického piestového motora zase o poriadny kus. V roku 2018 uvedie automobilka na trh produkčnú verziu motora, pre ktorého koncepciu sa vžilo označenie HCCI z anglického "homogeneous charge compression ignition", slovensky niečo v zmysle "vznetový motor s homogénnou zmesou".

Princíp fungovania spája vlastne vznetový a zážihový motor dohromady. Palivom je benzín. Motor HCCI pracuje tak, že nasaje zmes paliva a vzduchu ako zážihový motor, ale zmes potom nie je zapálená sviečkou, ale vznieti sa stlačením. Výhodou motora je vedľa výrazne vyššej tepelnej účinnosti (spotreba má v reálnej prevádzke klesnúť o masívnych 30%) aj veľmi nízka produkcia oxidov dusíka a sadzí.

Podobne fungovali už prvé piestové motory pred rozšírením zážihových motorov pracujúcich na Ottovom princípe (so zapaľovacou sviečkou). Motory HCCI dlhú dobu používajú aj modelári. V automobilovom priemysle sa ale tento typ motora až na niekoľko konceptov zatiaľ neobjavil.

Mazda uvedie motor s označením Skyactiv II v novej generácii modelu Mazda3, informujú stránky Nikkei.com. Prvýkrát sa objaví na domácom trhu v Japonsku a postupne sa rozšíri na ďalšie trhy a do ďalších modelov. Hoci japonská automobilka pripravuje aj plne elektrický model, ktorý by sa mal sériovo vyrábať od roku 2021, Mazda je presvedčená, že dominantným druhom pohonu v automobiloch ešte mnoho rokov zostanú spaľovacie motory s vysokou účinnosťou.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY