vytisknout velikost písma Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisiami než u elektromobilov

Japonská automobilka verí, že spaľovanie benzínu v autách má budúcnosť. Budúca generácia jej áut by mohli byť podobne úsporná ako vozidlá s elektrickým pohonom.
Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisiami než u elektromobilov

V dohľadnej budúcnosti budú autá poháňané benzínovými motormi až o tretinu úspornejšie ako dnes a v súvislosti s ich prevádzkou sa bude do ovzdušia uvoľňovať menšie množstvo CO2 než u elektromobilov. Taká je vízia automobilky Mazda, o ktorej informoval britský Autocar.

Mazda je presvedčená, že sa jej podarí splniť prísnejšie európske limity CO2 aj bez hybridného alebo čisto elektrického pohonu. Kľúčom k tomu bude druhá generácia benzínových motorov Skyactiv-G. Zámerne nepíšeme "zážihových", pretože zmes bude zapaľovaná stlačením. Kompresný pomer preto narastie až na 18:1.

O tretinu nižšia spotreba – a potom ešte o tretinu

Mazda si od novej technológie sľubuje tridsaťpercentné zvýšenie tepelnej účinnosti a spolu s tým aj tridsaťpercentné zníženie spotreby paliva. Priemerné emisie CO2 bežného auta by tak mali klesnúť na hodnotu asi 80 g/km. Mazda však nemá na mysli " výfukové" emisie, do bilancie započítava aj oxid uhličitý uvoľnený v súvislosti s výrobou a prepravou pohonných hmôt.

Tretia generácia motorov Skyactiv má byť ešte efektívnejšia. Vďaka tzv. adiabatickému spaľovaniu, pri ktorom nedochádza k žiadnym tepelným stratám, by mali celkové emisie CO2 priemerného automobilu poklesnúť na 60 g/km. "To je teoretické maximum a naša cieľová hodnota," povedal Autocaru Joachim Kunz z európskeho vývojového strediska Mazdy.

V kombinácii s "mild-hybrid" agregátom, ktorý rekuperuje kinetickú energiu pri spomaľovaní, by sa ale emisie CO2 mohli dostať ešte nižšie, až na 50 g/km. A to je podľa výpočtov Mazdy hodnota porovnateľná s elektromobilmi, ktoré sú napájané elektrinou z rozvodnej siete.

So vznetovým princípom spaľovania benzínu koketujú aj ďalšie automobilky. Daimler už v minulom desaťročí predstavil koncept Mercedes-Benz F700 s experimentálnym motorom DiesOtto. Vlani ukázala podobný motor aj kórejská spoločnosť Hyundai.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY