vytisknout velikost písma Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisiami než u elektromobilov

Japonská automobilka verí, že spaľovanie benzínu v autách má budúcnosť. Budúca generácia jej áut by mohli byť podobne úsporná ako vozidlá s elektrickým pohonom.
Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisiami než u elektromobilov

V dohľadnej budúcnosti budú autá poháňané benzínovými motormi až o tretinu úspornejšie ako dnes a v súvislosti s ich prevádzkou sa bude do ovzdušia uvoľňovať menšie množstvo CO2 než u elektromobilov. Taká je vízia automobilky Mazda, o ktorej informoval britský Autocar.

Mazda je presvedčená, že sa jej podarí splniť prísnejšie európske limity CO2 aj bez hybridného alebo čisto elektrického pohonu. Kľúčom k tomu bude druhá generácia benzínových motorov Skyactiv-G. Zámerne nepíšeme "zážihových", pretože zmes bude zapaľovaná stlačením. Kompresný pomer preto narastie až na 18:1.

O tretinu nižšia spotreba – a potom ešte o tretinu

Mazda si od novej technológie sľubuje tridsaťpercentné zvýšenie tepelnej účinnosti a spolu s tým aj tridsaťpercentné zníženie spotreby paliva. Priemerné emisie CO2 bežného auta by tak mali klesnúť na hodnotu asi 80 g/km. Mazda však nemá na mysli " výfukové" emisie, do bilancie započítava aj oxid uhličitý uvoľnený v súvislosti s výrobou a prepravou pohonných hmôt.

Tretia generácia motorov Skyactiv má byť ešte efektívnejšia. Vďaka tzv. adiabatickému spaľovaniu, pri ktorom nedochádza k žiadnym tepelným stratám, by mali celkové emisie CO2 priemerného automobilu poklesnúť na 60 g/km. "To je teoretické maximum a naša cieľová hodnota," povedal Autocaru Joachim Kunz z európskeho vývojového strediska Mazdy.

V kombinácii s "mild-hybrid" agregátom, ktorý rekuperuje kinetickú energiu pri spomaľovaní, by sa ale emisie CO2 mohli dostať ešte nižšie, až na 50 g/km. A to je podľa výpočtov Mazdy hodnota porovnateľná s elektromobilmi, ktoré sú napájané elektrinou z rozvodnej siete.

So vznetovým princípom spaľovania benzínu koketujú aj ďalšie automobilky. Daimler už v minulom desaťročí predstavil koncept Mercedes-Benz F700 s experimentálnym motorom DiesOtto. Vlani ukázala podobný motor aj kórejská spoločnosť Hyundai.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY