vytisknout velikost písma Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisiami než u elektromobilov

Japonská automobilka verí, že spaľovanie benzínu v autách má budúcnosť. Budúca generácia jej áut by mohli byť podobne úsporná ako vozidlá s elektrickým pohonom.
Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisiami než u elektromobilov

V dohľadnej budúcnosti budú autá poháňané benzínovými motormi až o tretinu úspornejšie ako dnes a v súvislosti s ich prevádzkou sa bude do ovzdušia uvoľňovať menšie množstvo CO2 než u elektromobilov. Taká je vízia automobilky Mazda, o ktorej informoval britský Autocar.

Mazda je presvedčená, že sa jej podarí splniť prísnejšie európske limity CO2 aj bez hybridného alebo čisto elektrického pohonu. Kľúčom k tomu bude druhá generácia benzínových motorov Skyactiv-G. Zámerne nepíšeme "zážihových", pretože zmes bude zapaľovaná stlačením. Kompresný pomer preto narastie až na 18:1.

O tretinu nižšia spotreba – a potom ešte o tretinu

Mazda si od novej technológie sľubuje tridsaťpercentné zvýšenie tepelnej účinnosti a spolu s tým aj tridsaťpercentné zníženie spotreby paliva. Priemerné emisie CO2 bežného auta by tak mali klesnúť na hodnotu asi 80 g/km. Mazda však nemá na mysli " výfukové" emisie, do bilancie započítava aj oxid uhličitý uvoľnený v súvislosti s výrobou a prepravou pohonných hmôt.

Tretia generácia motorov Skyactiv má byť ešte efektívnejšia. Vďaka tzv. adiabatickému spaľovaniu, pri ktorom nedochádza k žiadnym tepelným stratám, by mali celkové emisie CO2 priemerného automobilu poklesnúť na 60 g/km. "To je teoretické maximum a naša cieľová hodnota," povedal Autocaru Joachim Kunz z európskeho vývojového strediska Mazdy.

V kombinácii s "mild-hybrid" agregátom, ktorý rekuperuje kinetickú energiu pri spomaľovaní, by sa ale emisie CO2 mohli dostať ešte nižšie, až na 50 g/km. A to je podľa výpočtov Mazdy hodnota porovnateľná s elektromobilmi, ktoré sú napájané elektrinou z rozvodnej siete.

So vznetovým princípom spaľovania benzínu koketujú aj ďalšie automobilky. Daimler už v minulom desaťročí predstavil koncept Mercedes-Benz F700 s experimentálnym motorom DiesOtto. Vlani ukázala podobný motor aj kórejská spoločnosť Hyundai.

BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Octavia II je úplne iná liga

Jazdenka Škoda Octavia II

Škoda Octavia je kvalitná a pevná. Ako sme ale napísali v úvode, jej najväčším problémom býva nejasný pôvod mnohých ojazdených áut, obľúbenosť medzi zlodejmi a podvodníkmi a predovšetkým nerealistické očakávania od potenciálnych kupcov.

23. 12. 2016 | Dalibor Žák
Test Jaguar F-Pace S: Anglický rýchlik

Test Jaguar F-Pace S

Jaguar F-Pace S je zaujímavý predovšetkým spôsobom, akým dokáže kombinovať komfort a nadpriemerné jazdné zručnosti.

22. 12. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY