vytisknout velikost písma Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisiami než u elektromobilov

Japonská automobilka verí, že spaľovanie benzínu v autách má budúcnosť. Budúca generácia jej áut by mohli byť podobne úsporná ako vozidlá s elektrickým pohonom.
Mazda chystá benzínové motory s nižšími emisiami než u elektromobilov

V dohľadnej budúcnosti budú autá poháňané benzínovými motormi až o tretinu úspornejšie ako dnes a v súvislosti s ich prevádzkou sa bude do ovzdušia uvoľňovať menšie množstvo CO2 než u elektromobilov. Taká je vízia automobilky Mazda, o ktorej informoval britský Autocar.

Mazda je presvedčená, že sa jej podarí splniť prísnejšie európske limity CO2 aj bez hybridného alebo čisto elektrického pohonu. Kľúčom k tomu bude druhá generácia benzínových motorov Skyactiv-G. Zámerne nepíšeme "zážihových", pretože zmes bude zapaľovaná stlačením. Kompresný pomer preto narastie až na 18:1.

O tretinu nižšia spotreba – a potom ešte o tretinu

Mazda si od novej technológie sľubuje tridsaťpercentné zvýšenie tepelnej účinnosti a spolu s tým aj tridsaťpercentné zníženie spotreby paliva. Priemerné emisie CO2 bežného auta by tak mali klesnúť na hodnotu asi 80 g/km. Mazda však nemá na mysli " výfukové" emisie, do bilancie započítava aj oxid uhličitý uvoľnený v súvislosti s výrobou a prepravou pohonných hmôt.

Tretia generácia motorov Skyactiv má byť ešte efektívnejšia. Vďaka tzv. adiabatickému spaľovaniu, pri ktorom nedochádza k žiadnym tepelným stratám, by mali celkové emisie CO2 priemerného automobilu poklesnúť na 60 g/km. "To je teoretické maximum a naša cieľová hodnota," povedal Autocaru Joachim Kunz z európskeho vývojového strediska Mazdy.

V kombinácii s "mild-hybrid" agregátom, ktorý rekuperuje kinetickú energiu pri spomaľovaní, by sa ale emisie CO2 mohli dostať ešte nižšie, až na 50 g/km. A to je podľa výpočtov Mazdy hodnota porovnateľná s elektromobilmi, ktoré sú napájané elektrinou z rozvodnej siete.

So vznetovým princípom spaľovania benzínu koketujú aj ďalšie automobilky. Daimler už v minulom desaťročí predstavil koncept Mercedes-Benz F700 s experimentálnym motorom DiesOtto. Vlani ukázala podobný motor aj kórejská spoločnosť Hyundai.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY