vytisknout velikost písma Mazda 3: prvé kilometre za volantom, živé foto z Barcelony

V týchto hodinách skúšame v okolí Barcelony novú generáciu modelu Mazda 3. Ako vôbec prvý v slovenskom éteri vám teraz ponúkame naše prvé praktické skúsenosti, ale aj ďalšie podrobnosti vrátane cien, špecifikácií a techniky.
Mazda 3: prvé kilometre za volantom, živé foto z Barcelony
Zoznam kapitol
  1. Čerstvý hráč nastupuje, Nový jazyk, nová technika
  2. Že to bez downsizingu nejde…?, Ponuka verzií
  3. Prvé dojmy, Technické údaje
  4. Fotogaléria (živé snímky z Barcelony)
  5. Fotogaléria (štúdiové snímky Mazda)

Čerstvý hráč nastupuje

Včerajší deň sme z veľkej časti prežili za volantom novej Mazdy 3 pri testovacích jazdách na pobreží Garraf pri Stredozemnom mori, len niekoľko kilometrov od Barcelony. Hneď na úvod treba pripustiť, že okolnosti nám tentokrát nedopriali pripraviť pre vás živé zábery v kvalite, na ktorú ste zvyknutí. V priebehu dneška sa preto tešte na fotografie nové, verme zaujímavejšie.

IMG_0410.JPGIMG_0413.JPGIMG_0415.JPG
Nová Mazda 3 pri živom stretnutí vzbudzuje rešpekt

Nová, v poradí už tretia generácia modelu Mazda 3 oslávila svoju oficiálnu premiéru len pred niekoľkými týždňami na autosalóne vo Frankfurte. Pripomeňme, že hoci sa aj tento model Mazdy bude na rozdiel od konkurencie vyrábať výhradne v Japonsku, na európskom trhu bude hrať zásadnú úlohu. Pustí sa tu totiž do súboja v mimoriadne exponovanom segmente nižšej strednej triedy. Doteraz vzniklo viac ako 3,6 mil. vozidiel Mazda 3.

Musím poznamenať, že jazdiť s naozaj novým autom a spoznávať detaily jeho konštrukcie je skutočným potešením. Asi už všetkých tak nejak štve, že drvivá väčšina automobilových noviniek je novinkami iba v úvodzovkách, pretože ide s ohľadom na minimalizáciu počiatočných investícií spravidla len o viac či menej rozsiahle facelifty.

Jorgen Olesen, viceprezident pre logistiku a služby zákazníkom v spoločnosti Mazda Motor Europe, mi pri rozprave na túto tému povedal: "Ja tomu nerozumiem. Keď sme napríklad do výroby a bežnej prevádzky zavádzali po všetkých stránkach úplne novú Mazdu CX-5, mali sme s ňou ďaleko menej technických starostí, než bývajú s faceliftami ... ".

IMG_0480.JPGIMG_0486.JPGIMG_0492.JPG
Jerome De Haan, Jorgen Olesen a Takeo Moriuchi na tlačovej konferencii k novej Mazde 3

Na úvodnej pondelkovej konferencii vystúpil tiež Takeo Moriuchi, programový manažér vývoja automobilov z Mazda Motor Corporation, ktorý nám priblížil myšlienkové pochody a stratégie svojho tímu pri vývoji novinky, ale aj rad jej technických fines. Prezradil tiež, že hlavnou inšpiráciou bolo japonské súslovie "Jinba Ittajovi", ktoré možno preložiť ako "jazdec a jeho kôň".

Nový jazyk, nová technika

Nová Mazda 3 je ďalšou evolúciou štylistického princípu Kodo, ktorý sme už videli v modeloch Mazda 6 a Mazda CX-5, avšak svoju premiéru oslávila už v septembri roku 2010 v podobe koncepčnej štúdie "štvordverového kupé" Mazda Shinari. Hneď pri prvom živom stretnutí vám bude Mazda 3 pripomínať väčšiu "šestku", ktorá je vlastne tiež celkom čerstvým modelom, ale ako je vidieť na "trojke", pokrok zastaviť nedá.

Mazda3_technical_2013_01_SKYAKTIV-G_2.0.jpgMazda3_technical_2013_02_SKYAKTIV-G_1.5.jpgMazda3_technical_2013_03_SKYAKTIV-G_2.2.jpgMazda3_technical_2013_04_SKYAKTIV-MT.jpgMazda3_technical_2013_05_SKYAKTIVE-Drive.jpgMazda3_technical_2013_10_GhostView.jpg
Skyactiv, to nie sú len nové motory a prevodovky...

Nová Mazda 3 pôsobí oproti svojmu predchodcovi naozaj elegantným a vyváženým dojmom, za výraznou päťuholníkovou maskou sa skrývajú lamely upravujúce prúdenie vzduchu v okolí chladičov s dôrazom na obmedzenie odporu vzduchu. K tomu prispievajú aj samočinne sa prievierajúce lamely za mriežkou v spodnej časti nárazníka. Pri pohľade z boku si všimneme dvojice výrazných, mäkko rezaných oblúkov, ktoré opticky prepájajú horné hrany predných a zadných združených svetiel a stretávajú sa v oblasti stĺpikov B.

Aj interiér pôsobí trochu dospelejším, kvalitnejšie vykonaným dojmom, avšak napríklad oproti väčšej rade Mazda 6 vyniká odvážnejšie pojatým prístrojovým štítom s jediným okrúhlym ciferníkom uprostred (niekomu to možno trochu pripomenie Volvo V40). Samozrejmosťou je moderná multimediálna sústava ponúkajúca všestrannú prepojiteľnosť s externými zariadeniami či prístup na internet.

Mazda3_technical_2013_06_SKYAKTIV-Body_HB_Lightweight.jpgMazda3_technical_2013_07_SKYAKTIV-Body_SDB_Lightweight.jpgMazda3_technical_2013_11_Chassis_Front.jpgMazda3_technical_2013_08_SKYAKTIV-Body_HB_Rigidity.jpgMazda3_technical_2013_09_SKYACTIV-Body_SDN_Rigidity.jpgMazda3_technical_2013_12_SKYAKTIV-Chassis_Rear.jpg
... ale taktiež premyselná štruktúra karosérie a zavesenia kolies

V Mazde jej hovoria HMI, oproti väčšej "šestke" má displej s väčšou uhlopriečkou a jednoduchšie a prehľadnejšie ovládanie otočným ovládačom na stredovej konzole a niekoľkými priľahlými tlačidlami. Funguje to znamenite, oproti spomínanej Mazde 6 sa skupiny tlačidiel nedublujú a v kombinácii s hlasovým ovládaním ide o vyvážený celok s intuitívnym systémom.

O pohon novej generácie Mazdy 3 sa starajú moderné štvorvalcové motory radu Skyactiv, ktoré sú v princípe prekvapivo jednoduché a bez problémov plnia pripravovanú emisnú normu Euro VI. Pripomeňme, že pod heslo Skyactiv v Mazde skrývajú prakticky všetky mechanické komponenty vrátane prevodoviek a závesov kolies. Jerome De Haan, šéf PR v Mazda Motor Europe, na barcelonskej prezentácii uviedol, že v roku 2016 bude z princípov Skyactiv vychádzať z 80% vyrobených vozidiel Mazda.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY