vytisknout velikost písma Mazda 3: prvé kilometre za volantom, živé foto z Barcelony

V týchto hodinách skúšame v okolí Barcelony novú generáciu modelu Mazda 3. Ako vôbec prvý v slovenskom éteri vám teraz ponúkame naše prvé praktické skúsenosti, ale aj ďalšie podrobnosti vrátane cien, špecifikácií a techniky.
Mazda 3: prvé kilometre za volantom, živé foto z Barcelony
Zoznam kapitol
  1. Čerstvý hráč nastupuje, Nový jazyk, nová technika
  2. Že to bez downsizingu nejde…?, Ponuka verzií
  3. Prvé dojmy, Technické údaje
  4. Fotogaléria (živé snímky z Barcelony)
  5. Fotogaléria (štúdiové snímky Mazda)

Čerstvý hráč nastupuje

Včerajší deň sme z veľkej časti prežili za volantom novej Mazdy 3 pri testovacích jazdách na pobreží Garraf pri Stredozemnom mori, len niekoľko kilometrov od Barcelony. Hneď na úvod treba pripustiť, že okolnosti nám tentokrát nedopriali pripraviť pre vás živé zábery v kvalite, na ktorú ste zvyknutí. V priebehu dneška sa preto tešte na fotografie nové, verme zaujímavejšie.

IMG_0410.JPGIMG_0413.JPGIMG_0415.JPG
Nová Mazda 3 pri živom stretnutí vzbudzuje rešpekt

Nová, v poradí už tretia generácia modelu Mazda 3 oslávila svoju oficiálnu premiéru len pred niekoľkými týždňami na autosalóne vo Frankfurte. Pripomeňme, že hoci sa aj tento model Mazdy bude na rozdiel od konkurencie vyrábať výhradne v Japonsku, na európskom trhu bude hrať zásadnú úlohu. Pustí sa tu totiž do súboja v mimoriadne exponovanom segmente nižšej strednej triedy. Doteraz vzniklo viac ako 3,6 mil. vozidiel Mazda 3.

Musím poznamenať, že jazdiť s naozaj novým autom a spoznávať detaily jeho konštrukcie je skutočným potešením. Asi už všetkých tak nejak štve, že drvivá väčšina automobilových noviniek je novinkami iba v úvodzovkách, pretože ide s ohľadom na minimalizáciu počiatočných investícií spravidla len o viac či menej rozsiahle facelifty.

Jorgen Olesen, viceprezident pre logistiku a služby zákazníkom v spoločnosti Mazda Motor Europe, mi pri rozprave na túto tému povedal: "Ja tomu nerozumiem. Keď sme napríklad do výroby a bežnej prevádzky zavádzali po všetkých stránkach úplne novú Mazdu CX-5, mali sme s ňou ďaleko menej technických starostí, než bývajú s faceliftami ... ".

IMG_0480.JPGIMG_0486.JPGIMG_0492.JPG
Jerome De Haan, Jorgen Olesen a Takeo Moriuchi na tlačovej konferencii k novej Mazde 3

Na úvodnej pondelkovej konferencii vystúpil tiež Takeo Moriuchi, programový manažér vývoja automobilov z Mazda Motor Corporation, ktorý nám priblížil myšlienkové pochody a stratégie svojho tímu pri vývoji novinky, ale aj rad jej technických fines. Prezradil tiež, že hlavnou inšpiráciou bolo japonské súslovie "Jinba Ittajovi", ktoré možno preložiť ako "jazdec a jeho kôň".

Nový jazyk, nová technika

Nová Mazda 3 je ďalšou evolúciou štylistického princípu Kodo, ktorý sme už videli v modeloch Mazda 6 a Mazda CX-5, avšak svoju premiéru oslávila už v septembri roku 2010 v podobe koncepčnej štúdie "štvordverového kupé" Mazda Shinari. Hneď pri prvom živom stretnutí vám bude Mazda 3 pripomínať väčšiu "šestku", ktorá je vlastne tiež celkom čerstvým modelom, ale ako je vidieť na "trojke", pokrok zastaviť nedá.

Mazda3_technical_2013_01_SKYAKTIV-G_2.0.jpgMazda3_technical_2013_02_SKYAKTIV-G_1.5.jpgMazda3_technical_2013_03_SKYAKTIV-G_2.2.jpgMazda3_technical_2013_04_SKYAKTIV-MT.jpgMazda3_technical_2013_05_SKYAKTIVE-Drive.jpgMazda3_technical_2013_10_GhostView.jpg
Skyactiv, to nie sú len nové motory a prevodovky...

Nová Mazda 3 pôsobí oproti svojmu predchodcovi naozaj elegantným a vyváženým dojmom, za výraznou päťuholníkovou maskou sa skrývajú lamely upravujúce prúdenie vzduchu v okolí chladičov s dôrazom na obmedzenie odporu vzduchu. K tomu prispievajú aj samočinne sa prievierajúce lamely za mriežkou v spodnej časti nárazníka. Pri pohľade z boku si všimneme dvojice výrazných, mäkko rezaných oblúkov, ktoré opticky prepájajú horné hrany predných a zadných združených svetiel a stretávajú sa v oblasti stĺpikov B.

Aj interiér pôsobí trochu dospelejším, kvalitnejšie vykonaným dojmom, avšak napríklad oproti väčšej rade Mazda 6 vyniká odvážnejšie pojatým prístrojovým štítom s jediným okrúhlym ciferníkom uprostred (niekomu to možno trochu pripomenie Volvo V40). Samozrejmosťou je moderná multimediálna sústava ponúkajúca všestrannú prepojiteľnosť s externými zariadeniami či prístup na internet.

Mazda3_technical_2013_06_SKYAKTIV-Body_HB_Lightweight.jpgMazda3_technical_2013_07_SKYAKTIV-Body_SDB_Lightweight.jpgMazda3_technical_2013_11_Chassis_Front.jpgMazda3_technical_2013_08_SKYAKTIV-Body_HB_Rigidity.jpgMazda3_technical_2013_09_SKYACTIV-Body_SDN_Rigidity.jpgMazda3_technical_2013_12_SKYAKTIV-Chassis_Rear.jpg
... ale taktiež premyselná štruktúra karosérie a zavesenia kolies

V Mazde jej hovoria HMI, oproti väčšej "šestke" má displej s väčšou uhlopriečkou a jednoduchšie a prehľadnejšie ovládanie otočným ovládačom na stredovej konzole a niekoľkými priľahlými tlačidlami. Funguje to znamenite, oproti spomínanej Mazde 6 sa skupiny tlačidiel nedublujú a v kombinácii s hlasovým ovládaním ide o vyvážený celok s intuitívnym systémom.

O pohon novej generácie Mazdy 3 sa starajú moderné štvorvalcové motory radu Skyactiv, ktoré sú v princípe prekvapivo jednoduché a bez problémov plnia pripravovanú emisnú normu Euro VI. Pripomeňme, že pod heslo Skyactiv v Mazde skrývajú prakticky všetky mechanické komponenty vrátane prevodoviek a závesov kolies. Jerome De Haan, šéf PR v Mazda Motor Europe, na barcelonskej prezentácii uviedol, že v roku 2016 bude z princípov Skyactiv vychádzať z 80% vyrobených vozidiel Mazda.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

17. 10. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY