vytisknout velikost písma Máte 10-tisíc eur na športové auto? Týchto päť je najlepších

Za cenu konzumného auta si môžete zaobstarať pravoverný športiak. Prinášame tých päť najlepších, ktoré sa dajú prevádzkovať s rozumnými nákladmi.
Máte 10-tisíc eur na športové auto? Týchto päť je najlepších
Zoznam kapitol
  1. BMW M3; Ford Focus ST
  2. Nissan 350Z; Porsche Boxster; Renault Mégane RS

Za zrhuba 10-tisíc eur si môžete kúpiť novú Fabiu Combi s trojvalcom. Alebo aj ozajstné športové auto s poriadnym motorom, peknými dynamickými parametrami a schopnosťou baviť vodiča nielen na ceste, ale napríklad príležitostne aj na okruhu.

Určite na trhu nájdete plno rýchlych áut za takúto cenu, veď sme si nedávno predstavili napríklad ojazdené BMW 750l alebo Audi S4 Avant. Ale také autá majú ďaleko k skutočnému športiaku. Poďme si teda stručne predstaviť podarená jazdené autá, ktorá by nemali uniknúť vašej pozornosti.

Nasledujúci zoznam si rozhodne nekladie za cieľ priniesť vyčerpávajúce informácie (na tie môže napríklad niekedy v budúcnosti dôjsť pri teste jazdenky), ale snaží sa načrtnúť situáciu na trhu a priblížiť najdôležitejšie body ku kontrole.

BMW M3 E36

Prvé M3 s šesťvalcom má všetko, čo má správne športové auto mať. Pohon zadných kolies, samosvorný diferenciál a solídny výkon. Má aj štyri použiteľné sedačky a kufor, je pomerne spoľahlivé a zoženiete na neho všetko. Ani cena servisu nie je úplne brutálna a diely stoja pár eur, pretože takmer všetko je zhodné s bežným radom 3.

BMW-M3_Sedan_1995_1600x1200_wallpaper_01.jpgBMW-M3_Sedan_1995_1600x1200_wallpaper_04.jpgBMW-M3_Cabriolet_1994_1600x1200_wallpaper_02.jpgSedan, kupé alebo kabriolet? Pekne sa odveziete s čímkoľvek, ale kupé pravdepodobne zoženiete najlacnejšie. Zachovalý interiér je príjemným bonusom, kabriolety bývajú najdrahšie

Cenová dostupnosť M3 E36 ale znamená, že sa dostáva do rúk ľudí, ktorí nemajú prostriedky na jej prevádzku a hlavne údržbu. Autá potom trpia na zanedbávaný servis, oneskorené výmeny oleja a dochádzanie dielov do úplnej smrti, čo vedie k reťazovej reakcii a zrýchlenému opotrebeniu nadväzujúcich súčastí. Ak chcete M3 prevádzkovať lacno len ako príležitostnú víkendovku, prosím, ale ako auto dennej potreby vás bude stáť dosť peňazí. Radšej si k nemu kúpte ešte niečo lacného na dochádzanie.

Pozor si dajte na chladenie, životnosť vodnej pumpy sa počíta na desiatky tisíc kilometrov. A keď je auto prevádzkované ostro, odchádza pomerne rýchlo podvozok, väčšina ojazdených M3 má najmä v prednej náprave vôle. Vyskytuje sa ale tiež vylisované uloženie zadnej nápravy. Pozor na americké autá, majú slabšie brzdy a predovšetkým menší diferenciál, ktorý sa na okruhu rýchle opotrebuje a prehreje.

BMW-M3_Coupe_1992_1600x1200_wallpaper_01.jpgBMW-M3_GT_1994_1600x1200_wallpaper_01.jpgBMW-M3_Sedan_1995_1600x1200_wallpaper_03.jpg

M3 E36 je jednoduchá na údržbu a diely sú relatívne lacné. Bohužiaľ sa na nej podpisuje nešetrné zaobchádzanie a predovšetkým zanedbávaná údržba. Všetky BMW radu E36 patria k najviac nedoceneným autám, v ktorých sa ukrýva naozaj veľký vodičský potenciál

A motor? Hrozí únik oleja, ale predovšetkým veľmi veľa záleží na tom, akú má za sebou auto minulosť. Korózia našťastie nebýva pri udržiavaných a málo prevádzkovaných M3 taký problém ako pri bežnom rade 3 E36.

Ford Focus ST

Päťvalcový Focus ST druhej generácie má potenciál. Jazdí dobre, dá sa používať každý deň a má osobitý charakter. Výhodou je pomerne jednoduchý a dostupný servis, lacné diely a solídna spoľahlivosť. Je to skôr obyčajný osobák, dá sa prevádzkovať bez problémov každý deň. Počítajte len s rýchlym splavovaním predných gúm i bŕzd a krátkou životnosťou spojky (keď jazdíte často na okruh, špecialisti odporúčajú rovno výmenu za spojku a zotrvačník z Focusu RS, stojí to celé asi 1 200 eur).

Ford-Focus_ST_2006_1600x1200_wallpaper_02.jpgFord-Focus_ST_2006_1600x1200_wallpaper_0b.jpgFord-Focus_ST_2006_1600x1200_wallpaper_0e.jpgFord Focus ST je síce skôr obyčajný osobák, ale vodiča dokáže baviť a má dostatok výkonu a dobrý podvozok. Trochu asi sklame kvalita interiéru, ale udržiavané auto by malo vyzerať pekne

Pozor si ale dajte na veľmi ojazdené kusy. Hoci je päťvalec od Volva sám o sebe spoľahlivý, pri starších exemplároch sa objavujú prasknuté vložky valcov a tiež praskanie stien medzi valcami. Spoznáte to podľa bieleho filmu na olejovom viečku. Spočiatku sa to môže zdať len ako prasknuté tesnenie pod hlavou, ale to sa vyskytuje výnimočne.

Ford-Focus_ST_2008_1600x1200_wallpaper_02.jpgFord-Focus_ST_2008_1600x1200_wallpaper_07.jpgFord-Focus_ST_2008_1600x1200_wallpaper_0a.jpgModernizácia uhladila dizajn, ale základ zostal rovnaký. Problémy s praskajúcimi vložkami valcov sa od mája 2008 už nevyskytujú tak často, ak vôbec. Vyhnite sa ale čiptuningu bez dodatočných úprav mechaniky motora, spojky a brzdy

V takom prípade budete potrebovať nový motor, pretože Ford vám nepredá len samotný blok. Najviac na to trpia nielen vyladené (načipované) exempláre, ale aj autá s prejazdeným olejom alebo po majiteľovi, ktorý si príliš nelámal hlavu s postupným ohrievaním a dochladzovaním motora. Od mája 2008 už sa tento problém tak často nevyskytoval.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY