vytisknout velikost písma Maserati Boomerang (1971-1972): Osemvalcový klín

Koncept Boomerang s technikou Maserati vznikol pred štyridsiatimi štyrmi rokmi. Aj dnes vyzerá skoro ako kozmická loď.
Maserati Boomerang (1971-1972): Osemvalcový klín
Zoznam kapitol
  1. Maserati Boomerang (1971-1972)
  2. Maserati Boomerang (1971-1972): Kompletná fotogaléria

Boomerang predstavoval tretí dvojdverový klinovitý prototyp v rade vytvorený Giorgettom Giugiarom a jeho Italdesignom. Taliansky kúzelník predtým nakreslil Alfu Romeo Caimano a VW-Porsche Tapiro, obe vozidlá sa dočkali "životnej veľkosti" a funkčnej podoby. Tá však prekarosovanému trojzubcovi najprv chýbala. Meno bolo zvolené vskutku trefné, pri troche fantázie lovecký nástroj a zbraň (nielen) austrálskych domorodcov svojím tvarom naozaj pripomínal.

Premiéra v oranžovej

Žiarivo oranžové a dramaticky pôsobiaci kupé vyniklo pri debute v "jame levovej" na domácom jesennom autosalóne v Turíne 1971 super nízkou stavbou. Bolo iba 1070 mm vysoké, na dĺžku meralo 4342 mm a do šírky 1860 mm. Giugiaro sa s ním naozaj vyhral, na geometrické línie použil snáď výhradne iba pravítko, ale hlavne popustil uzdu svojej fantázii.

1972 bw Maserati Boomerang (34).jpg1972 bw Maserati Boomerang (35).jpg1971 maserati_boomerang_3.jpgPri svojej výstavnej premiére na autosalóne v Turíne priťahoval Boomerang pozornosť nielen futuristickými tvarmi, ale aj výrazným oranžovým lakom

Čelné okno s jediným stieračom sklonil iba o 13 stupňov, čo je úplné minimum pre to, aby vodič z auta vôbec dopredu niečo videl (mimochodom, malo ešte o dva stupne menej ako Bizzarrini Manta ročníka 1968, tiež jeho práca). Aj strecha a čiastočne aj dvere boli presklené. Tie sa prekvapivo otvárali konvenčne a nie nahor.

1972 dob maserati_boomerang_10.jpg1972 dob maserati_boomerang_1.jpg1972 dob maserati_boomerang_1.jpeg1972 dob maserati-boomerang-06-1.jpg1972 dob maserati-boomerang-08-1.jpg1972 dob maserati-boomerang-09-1.jpg
Čelné okno klínovitého Maserati malo sklon len 13 stupňov

Ďalší záľubu predstavovali prístroje vo futuristickom a zároveň luxusnom hnedom koženom interiéri. Boli umiestnené uprostred volantu. Pôvodne im vládol obrí otáčkomer, nakoniec bola z praktických dôvodov daná prednosť menšiemu, doplnenému navyše päticou ďalších "budíkov" a základnými spínačmi. Celý stĺpik zároveň tvoril bezpečnostný prvok, ktorý zabránil ťažkému zraneniu v prípade nehody, pretože sa pri náraze vrátil na pôvodné miesto. Giugiaro sa nechal počuť, že v budúcnosti dokonca počítalo s airbagom. Nakoniec na neho nedošlo.

1972 Maserati Boomerang (5).jpg1972 maserati_boomerang_10.jpeg1972 Maserati Boomerang (39).jpgPo otvorení síce výstredne tvarovaných, ale konvenčne zavesených dverí čakal na vodiča kokpit s prístrojovým panelom uloženým uprostred volantu

Podobné riešenie použil o pätnásť rokov neskôr americký Pontiac Trans Sport, nie ten sériový, ktorý sa vďaka Oplu dovážal aj do Európy, ale prvý showcar. Podvozok s rázvorom 2600 mm a rozchodom kolies 1475/1445 mm (áno, vpredu bola vzdialenosť väčšia) vychádzal z Bory. Jednalo sa o oceľový monokok s pomocnými rámami. Zavesenie obstarávali dvojité lichobežníky, vinuté pružiny poskytovali aspoň základný komfort a nad správaním na ceste bdeli priečne skrutné stabilizátory. Štvorici vnútorne chladených kotúčov už nechýbal jej posilňovač, namiesto dnes obvyklého hrebeňového riadenia boli použité maticové guličkové.

V Ženeve s motorem

Nepojazdná maketa experimentálneho prototypu Boomerang sa nakoniec motora dočkala, opäť z kupé Bora. Netrvalo to dlho, v Ženeve 1972 pri jarnom obnovenom debute už bol automobil plne funkčný a hlavne definitívne v striebornom laku, ktorý má dodnes.

1972 Maserati Boomerang (20).jpg1972 Maserati Boomerang (15).jpg1972 Maserati Boomerang (16).jpg
Motoru sa Maserati s karosériou od Giugiara dočkalo na jare 1972 v Ženeve, kedy tiež zmenilo farbu z oranžovej na striebornú – tam mu už zostala

Pozdĺžne uprostred pred zadnou nápravou našiel svoje miesto atmosférický vidlicový osemvalec typového označenia AM 107.07.47 s deväťdesiatstupňovým roztvorením a rozvodom DOHC. Vŕtanie 94 a zdvih 85 mm zodpovedali objemu 4719 cm3. Z neho vďaka kompresnému pomeru 8,5:1 dával 228 kW (310 koní) v maximálnych 6000 otáčkach, kde tiež zároveň začínalo červené pole. Dvojventilová jednotka vyrobená kompletne z ľahkej zliatiny vrátane hláv aj bloku mala mazanie so suchou kľukovou skriňou. Dodávku paliva a jeho zmes so vzduchom mala "v popise práce" štvorica karburátorov Weber 42 DCNF. O prísun chladiaceho vzduchu sa starali žiabre na bokoch karosérie a v zadnej kapote. Pod tou bolo uložené aj náhradné koleso.

1972 Maserati Boomerang (1).jpg1972 maserati_boomerang_9.jpeg1972 dob maserati-boomerang-04-1.jpg
Interiér Boomerangu bol práve tak futuristický ako jeho exteriér; Giugiaro pôvodne počítal s inštaláciou airbagu, na ten však nakoniec nedošlo

Päťstupňová prevodovka prenášala krútiaci moment 460 Nm/4200 min-1 výhradne na zadnú nápravu. Nebolo divu, že 1400 kg ľahká strela s modrými pruhmi a trojzubcom na prove zrýchľovala z pokoja na stovku za 6,8 s a išla určite aspoň 240 km/h, túto hodnotu jej napokon namerali pri skúškach. Bola tak prekvapivo o 40 km/h pomalšia ako darca orgánov Bora, štvorica chrómovaných koncoviek výfuku rozhodne sľubovala viac.

Pôvodne udávaná maximálna rýchlosť sa pohybovala na hranici tristovky, lenže v čase prezentácie sa špekulovalo o tom, že Boomerang poháňa vyladený závodný motor, čo sa nakoniec ukázalo ako nepárne... Navyše ju určite nikto naozaj netestoval. Auto bolo následne homologizované a dostalo registračnú značku. Na pripustenie do prevádzky dohliadali prísni odborníci z nemeckého TÜV, ktoré si Taliani pozvali. Tí odporučili výmenu bočných smerových svetiel za oranžové. To bolo všetko, inak predpisom vyhovovalo!

Z ruky do ruky

Jediný postavený exemplár s podvozkom výrobného čísla 081 putoval vzápätí z Moncalieri do Španielska, už v roku 1974. Kúpil ho nadšenec, ktorý sa s ním staticky stretol na autosalóne v Barcelone a jednoducho ho očaril. Ešte predtým sa Turínčania nezabudli pochváliť na prestížnych prehliadkach v Paríži a Londýne.

1972 maserati_boomerang.jpeg1972 maserati_boomerang_4.jpeg1972 maserati_boomerang_2.jpeg1972 Maserati Boomerang (11).jpg1972 Maserati Boomerang (13).jpg1972 Maserati Boomerang (6).jpg
V 80. rokoch zmenil jediný existujúci Boomerang majiteľa; ten nový sa pustil do rekonštrukcia, ktorá skončila až v roku 1990

Nemenovaný Hispánec s ním ale evidentne príliš často nejazdil, pretože až do začiatku 80. rokov o ňom chýba zmienka. Ako by zmizol zo sveta. Potom sa na scéne objavil nemecký podnikateľ Bertold Ollman. Ten ho stretol v noci v španielskom Benidorme, ale auto mu čoskoro prešlo. Snažil sa ho dohnať, avšak bez výsledku. Potom si náhodou všimol, že stojí zaparkované pred nočným klubom. Ako nadšencovi a znalcovi značky mu bolo jasné, že je to práve to, čo hľadá! Obchod bol dohodnutý veľmi rýchlo a unikát sa sťahoval na východ.

Aj keď za sebou nemal dlhý život, potreboval nutnú renováciu vrátane mechaniky, ktorá skončila úspešne až v roku 1990. Potom sa rozbehol do sveta, hrdý vlastník ho vystavoval napríklad aj v Pebble Beach. Pred trinástimi rokmi však vozidlo putovalo na Blízky východ, aukčná sieň Christie ho predala bohatému Arabovi v dražbe pri príležitosti parížskej výstavy Rétromobile.

O tri roky neskôr, teda presne v polovici minulej dekády ho na rovnakom mieste v aukcii totožnej spoločnosti kúpil zatiaľ posledný majiteľ. Ten sa sťažoval iba na to, že nemá konvenčné sťahovacie okná vo dverách, takže platenie mýta na talianskych diaľniciach je trochu dobrodružstvo. Vyskúšal si to na vlastnej koži, keď Boomerang priviezol k jazeru Como na Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2006.

1972 maserati_boomerang_7.jpeg1972 maserati_boomerang_6.jpeg1972 maserati_boomerang_8.jpegTento rok na jeseň bude vzácne Maserati opäť na predaj; očakáva sa, že ak sa kupec nájde, zaplatí v prepočte medzi 3 až 4 miliónmi eur

Teraz však zamieri ikonický hranatý koncept do aukcie znova, len zmenil sieň. Objavil sa v ponuke Bonhams pre aukciu Arts & Elegance. Tá sa koná vo francúzskom Chantilly 5. septembra. Je možné, že sa nepredá, ale aj za predpokladané astronomické tri až štyri milióny eur si iste nového kupca nájde. Prečo Briti požadujú takú horibilnú sumu? Len pre vlastnoručný podpis dizajnéra medzi koncovými svetlami určite nie. Má stále platnú homologizáciu a dá sa teda normálne používať v bežnej prevádzke, o čom svedčí aj registračná značka 577 BLR 06. Stačí len naštartovať a odísť, je pojazdný.

Giugiaro končí

Pri pohľade na Boomerang sa neubránime porovnaniu s neskorším Lotusom Esprit. Nezrodili sa práve tu linky prvých Golfov a Passatov, DeLorean DMC-12, hranatej Lancie Delta, alebo BMW M1?

1972 Maserati Boomerang (4).jpg1972 Maserati Boomerang (31).jpg1972 Maserati Boomerang (19).jpg
Medzi zadnými svetlami má Boomerang vlastnoručný podpis dizajnéra, ktorý tento rok predal aj zbytok podielu vo firme Italdesign do rúk skupiny VW

Spojenie Giorgetto Giugiaro a Italdesign je však už čerstvo definitívne uzavretou kapitolou, slávny Talian zvyšok podielu predal a svoje "dieťa" opustil 28. júna tohto roka. Objav Danteho Giacosa, technického riaditeľa Fiatu, začínal ako sedemnásťročný v roku 1955 práve v návrhárskom stredisku veľkej turínskej automobilky. Po štyroch sezónach odišiel k Bertonemu, kde pracoval na skicách a modeloch pre Aston Martin, Jaguar, Ferrari a ...Maserati.

Vlastní spoločnosť pod názvom Studi Italiani Realizzazione prototip SpA založil s Aldom Mantovanim 13. februára 1968. V auguste 2010 súčasnú firmu Italdesign Giugiaro kúpil prostredníctvom Lamborghini Holding koncern Volkswagen, respektíve Audi. Štyri kruhy teda aktuálne prevzali od rodiny aj zvyšný desaťpercentný balík akcií...

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY