vytisknout velikost písma Martin Prokop: Monte Carlo? Skvelé!

Martin Prokop so svojim spolujazdcom Michalom Ernstom z tímu Jipocar zaznamenali hneď na úvod sezóny veľký úspech. V Monte Carle obsadili na úvodnom kole majstrovstiev sveta v rally siedme miesto a získali šesť bodov do priebežného poradia seriálu. „Je to absolútne neuveriteľný výsledok,“ povedal v rozhovore pre Motormag.sk.
Martin Prokop: Monte Carlo? Skvelé!

AR: Ako by ste tohtoročné charakterizoval Rally Monte Carlo?

Tak Monte Carlo je vždy extrémnym závodom. Veľmi sa tu menia poveternostné podmienky, pretože sa štartuje dole pri mori a potom sa jazdí väčšinou okolo vrškov, vo výške okolo 1600 metrov. Preto je tá súťaž nevyspytateľná. Ničmenej tohto roku to bolo extrémne. Po celú dobu panovalo zimné počasie. Išlo sa skôr v podmienkach škandinávskych, kde býva mnoho snehu a snehové bariéry. Ibaže na škandinávskych súťažiach sa jazdí s pneumatikami s úzkymi a prispôsobenými pneumatikami. My sme tu museli ísť na asfaltovej špecifikácii. Takže ta priľnavosť je veľmi nízka, auto veľmi kĺže. Trať ročníku 2013 bola veľmi ťažko zjazdná, veľmi nepripomínala trať na ktorej sa závodí.

AR: To bolo určite niečo pre divákov…

Diváci boli samozrejme veľmi nadšení, bolo tam veľa akcie. Autá boli divoko rozkĺzané po ceste. Takže divákom sa to páčilo, ale jazdcom asi vôbec. Bolo málo priestoru na závodenie a viac priestoru sa dávalo udržaniu sa na trati.

M. Carlo-2013-Prokop M.-foto-Zdenek Sluka-0001u.JPG M. Carlo-2013-Prokop M.-foto-Zdenek Sluka-0003u.JPG M. Carlo-2013-Prokop M.-foto-Zdenek Sluka-0004.JPG
Martin Prokop a jeho Ford Fiesta RS WRC na trati tohtoročnej Rally Monte Carlo.

AR: Ako sa pre vás súťaž vyvíjila?

Nie úplne priaznivo. Náš výrobca pneumatík bol zameraný na suchý a mokrý asfalt. Vyrobili novú pneumatiku a na zimnú pneumatiku s hrotmi nezostal čas. V podstate sa s ňou nepočítalo. Mali sme len variantu na prejdenie prípadnej rýchlostnej skúšky, kde bol sneh, ale nie na celý závod. Kĺzali sme sa teda viac než ostatní, ale napriek tomu sme podali stabilný výkon. Držali sme sa celý závod zuby nechty na trati a nezaznamenali sme výraznú časovú stratu.

AR: Dopredu ste sa prepracoval až posledný deň v priesmyku Col de Turini, kde sa jazdí tradične najťažšia rýchlostná skúška rally Monte Carlo...

Do posledného dňa sme nastupovali z desiateho miesta. A práve vďaka najextrémnejšiemu Col de Turini „Noci dlhých ohňov“, sa stalo, že traja jazdci to v neuveriteľne ťažkých podmienkach nezvládli a my sme sa dostali na siedme miesto. Takže nakoniec lepší výsedok než vlani, keď sme boli deviaty a zároveň skvelý úvod do sezóny. V podstate sme z nevydareného závodu urobili veľmi vydarený a ten úvod do sezóny je pre nás proste skvelý.

AR: Občas zaznejú ohlasy, že ťažíte najmä z toho, že ostatní odpadnú a vy vďaka tomu získate lepšie umiestnenie.

Tak určite, jazdíme zhruba o sekundu pomalšie na kilometer než tí najrýchlejší. Občas tam nakukneme, no nedokážeme tam nakuknúť zakaždým. Taký je v podstate rozdiel medzi mnou a napríklad Loebom alebo ostatnými rýchlymi jazdcami. Takže nie je to tak, že by som nedokázal vybrať zákrutu, alebo že by som brzdil o 50 metrov skôr.

AR: Je Fiesta konkurencieschopná?

Auto je skvelé. Samozrejme nemáme továrenskú techniku, ale máme najlepšiu techniku, akú súkromný tím môže mať. Pred 3 rokmi sme sa rozhodovali, akou pôjdeme cestou. Skončili sme s Citroënom a rozhodli sme sa pre Ford. Ten má pre súkromné tímy najlepšie podmienky. Najviac s nimi spolupracuje. V podstate sa dokážete dostať k najlepšej technike, aká je uvoľnená pre súkromné tímy. A taktiež zákaznícky servis je jednoducho najlepší. Takže ja si túto spoluprácu veľmi pochvaľujem.

AR: Aká je hlavná výhoda vášho auta a čo mu naopak oproti konkurencii chýba?

Tak Fiesta je trošku viac špecifikovaná štrk a zeminu a poprípade sneh, než na asfalt. Francúzske autá sú vyložene tvrdé, asfaltové špeciály, aj keď sa im začalo dariť aj na štrku. Ale Fiesta je vyrobená v Anglicku. Ako keby teda bolo urobená na nepriaznivé podmienky. Takže jej svedčia skôr rôzne povrchy v Argentíne, v Mexiku, také tie extrémy, tu je auto veľmi stabilné a veľmi spoľahlivé. A pre nás je výhodná tá stabilita údržby tohto auta, v podstate nemá žiadne zvláštne problémy. Aj keď občas nie je najrýchlejšie, ale tá spoľahlivosť je pre nás dôležitejšia. Po väčšine stránok je to auto veľmi vychytané.

AR: Čo hovoríte na vstup Volkswagenu do majstrovstiev sveta v rally?

Boli 2 možnosti, buď nastúpia s obrovskou silou a všetkých zmätú zo stola, alebo sa im to nepodarí. A zostali niekde v strede. Urobili krásne entrée, vyhrali prvú rýchlostnú skúšku, nakoniec boli druhí. Zanechali veľmi dobrý dojem. Napokon nikoho nezosmiešnili, neurobili zo šampionátu frašku. Čo bola jedna z možností, vzhľadom k tomu, aké obrovské prostriedky do toho investovali. Ukázalo sa, že patria medzi najlepších, a budú určite bojovať o titul majstra sveta. mistra světa. Ale bude to boj, nie one man show, ako sa mohlo na chvíľu zdať.

AR: A ako chcete tento ročník ukončiť vy?

Pre mňa akékoľvek umiestnenie do desiatky bude znamenať obrovský úspech. Bude to znamenať, že sme porazili niekoho z továrenského tímu. Takže našim cieľom je nakuknúť do tej absolútnej desiatky ako v jednotlivých závodoch, tak v celkovom poradí.

(Ďaľší štart v MS čaká Martina Prokopa v polovici októbra, kedy štartuje Švédska rally.)

Foto: Zdeněk Sluka 
 

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY