vytisknout velikost písma Martin Prokop: Monte Carlo? Skvelé!

Martin Prokop so svojim spolujazdcom Michalom Ernstom z tímu Jipocar zaznamenali hneď na úvod sezóny veľký úspech. V Monte Carle obsadili na úvodnom kole majstrovstiev sveta v rally siedme miesto a získali šesť bodov do priebežného poradia seriálu. „Je to absolútne neuveriteľný výsledok,“ povedal v rozhovore pre Motormag.sk.
Martin Prokop: Monte Carlo? Skvelé!

AR: Ako by ste tohtoročné charakterizoval Rally Monte Carlo?

Tak Monte Carlo je vždy extrémnym závodom. Veľmi sa tu menia poveternostné podmienky, pretože sa štartuje dole pri mori a potom sa jazdí väčšinou okolo vrškov, vo výške okolo 1600 metrov. Preto je tá súťaž nevyspytateľná. Ničmenej tohto roku to bolo extrémne. Po celú dobu panovalo zimné počasie. Išlo sa skôr v podmienkach škandinávskych, kde býva mnoho snehu a snehové bariéry. Ibaže na škandinávskych súťažiach sa jazdí s pneumatikami s úzkymi a prispôsobenými pneumatikami. My sme tu museli ísť na asfaltovej špecifikácii. Takže ta priľnavosť je veľmi nízka, auto veľmi kĺže. Trať ročníku 2013 bola veľmi ťažko zjazdná, veľmi nepripomínala trať na ktorej sa závodí.

AR: To bolo určite niečo pre divákov…

Diváci boli samozrejme veľmi nadšení, bolo tam veľa akcie. Autá boli divoko rozkĺzané po ceste. Takže divákom sa to páčilo, ale jazdcom asi vôbec. Bolo málo priestoru na závodenie a viac priestoru sa dávalo udržaniu sa na trati.

M. Carlo-2013-Prokop M.-foto-Zdenek Sluka-0001u.JPG M. Carlo-2013-Prokop M.-foto-Zdenek Sluka-0003u.JPG M. Carlo-2013-Prokop M.-foto-Zdenek Sluka-0004.JPG
Martin Prokop a jeho Ford Fiesta RS WRC na trati tohtoročnej Rally Monte Carlo.

AR: Ako sa pre vás súťaž vyvíjila?

Nie úplne priaznivo. Náš výrobca pneumatík bol zameraný na suchý a mokrý asfalt. Vyrobili novú pneumatiku a na zimnú pneumatiku s hrotmi nezostal čas. V podstate sa s ňou nepočítalo. Mali sme len variantu na prejdenie prípadnej rýchlostnej skúšky, kde bol sneh, ale nie na celý závod. Kĺzali sme sa teda viac než ostatní, ale napriek tomu sme podali stabilný výkon. Držali sme sa celý závod zuby nechty na trati a nezaznamenali sme výraznú časovú stratu.

AR: Dopredu ste sa prepracoval až posledný deň v priesmyku Col de Turini, kde sa jazdí tradične najťažšia rýchlostná skúška rally Monte Carlo...

Do posledného dňa sme nastupovali z desiateho miesta. A práve vďaka najextrémnejšiemu Col de Turini „Noci dlhých ohňov“, sa stalo, že traja jazdci to v neuveriteľne ťažkých podmienkach nezvládli a my sme sa dostali na siedme miesto. Takže nakoniec lepší výsedok než vlani, keď sme boli deviaty a zároveň skvelý úvod do sezóny. V podstate sme z nevydareného závodu urobili veľmi vydarený a ten úvod do sezóny je pre nás proste skvelý.

AR: Občas zaznejú ohlasy, že ťažíte najmä z toho, že ostatní odpadnú a vy vďaka tomu získate lepšie umiestnenie.

Tak určite, jazdíme zhruba o sekundu pomalšie na kilometer než tí najrýchlejší. Občas tam nakukneme, no nedokážeme tam nakuknúť zakaždým. Taký je v podstate rozdiel medzi mnou a napríklad Loebom alebo ostatnými rýchlymi jazdcami. Takže nie je to tak, že by som nedokázal vybrať zákrutu, alebo že by som brzdil o 50 metrov skôr.

AR: Je Fiesta konkurencieschopná?

Auto je skvelé. Samozrejme nemáme továrenskú techniku, ale máme najlepšiu techniku, akú súkromný tím môže mať. Pred 3 rokmi sme sa rozhodovali, akou pôjdeme cestou. Skončili sme s Citroënom a rozhodli sme sa pre Ford. Ten má pre súkromné tímy najlepšie podmienky. Najviac s nimi spolupracuje. V podstate sa dokážete dostať k najlepšej technike, aká je uvoľnená pre súkromné tímy. A taktiež zákaznícky servis je jednoducho najlepší. Takže ja si túto spoluprácu veľmi pochvaľujem.

AR: Aká je hlavná výhoda vášho auta a čo mu naopak oproti konkurencii chýba?

Tak Fiesta je trošku viac špecifikovaná štrk a zeminu a poprípade sneh, než na asfalt. Francúzske autá sú vyložene tvrdé, asfaltové špeciály, aj keď sa im začalo dariť aj na štrku. Ale Fiesta je vyrobená v Anglicku. Ako keby teda bolo urobená na nepriaznivé podmienky. Takže jej svedčia skôr rôzne povrchy v Argentíne, v Mexiku, také tie extrémy, tu je auto veľmi stabilné a veľmi spoľahlivé. A pre nás je výhodná tá stabilita údržby tohto auta, v podstate nemá žiadne zvláštne problémy. Aj keď občas nie je najrýchlejšie, ale tá spoľahlivosť je pre nás dôležitejšia. Po väčšine stránok je to auto veľmi vychytané.

AR: Čo hovoríte na vstup Volkswagenu do majstrovstiev sveta v rally?

Boli 2 možnosti, buď nastúpia s obrovskou silou a všetkých zmätú zo stola, alebo sa im to nepodarí. A zostali niekde v strede. Urobili krásne entrée, vyhrali prvú rýchlostnú skúšku, nakoniec boli druhí. Zanechali veľmi dobrý dojem. Napokon nikoho nezosmiešnili, neurobili zo šampionátu frašku. Čo bola jedna z možností, vzhľadom k tomu, aké obrovské prostriedky do toho investovali. Ukázalo sa, že patria medzi najlepších, a budú určite bojovať o titul majstra sveta. mistra světa. Ale bude to boj, nie one man show, ako sa mohlo na chvíľu zdať.

AR: A ako chcete tento ročník ukončiť vy?

Pre mňa akékoľvek umiestnenie do desiatky bude znamenať obrovský úspech. Bude to znamenať, že sme porazili niekoho z továrenského tímu. Takže našim cieľom je nakuknúť do tej absolútnej desiatky ako v jednotlivých závodoch, tak v celkovom poradí.

(Ďaľší štart v MS čaká Martina Prokopa v polovici októbra, kedy štartuje Švédska rally.)

Foto: Zdeněk Sluka 
 

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY