vytisknout velikost písma Marchionne: Automobilový priemysel sa sám ničí veľkými výdavkami na vývoj

Sergio Marchionne, šéf koncernu FCA, neustále dvorí gigantu General Motors. Teraz predložil pomerne pádne argumenty k vzájomnému zlúčeniu.
Marchionne: Automobilový priemysel sa sám ničí veľkými výdavkami na vývoj

Sergio Marchionne je tak trochu kontroverzná osobnosť automobilového priemyslu. Preslávil sa ako pomerne nekompromisný šéf automobilky Fiat, keď sa nebál nahlas kritizovať produktivitu domácich tovární, a poslednou dobou o sebe dal vedieť úspešným spojením Fiatu s Chryslerom.

Marchionne sa pôvodne chystal odísť po utvorení koncernu FCA Fiat-Chrysler do penzie, ale sám vyhlásil, že ešte nie je s prácou hotový. Má totiž ešte zálusk na jeden obrí projekt: spojenie koncernu FCA s iným obrím koncernom. Chce to stihnúť to roka 2019.

V hľadáčiku má predovšetkým amerického giganta General Motors, ktorému priamo otvorene dvorí. Hoci GM akékoľvek záujmy o spojenie s konkurenciou odmieta, v biznise platí, že všetko sa dá kúpiť, záleží len na cene. A nezabúdajme ani na Volkswagen, ktorý s Fiatom už niekoľkokrát rokoval.

Sergio Marchionne vidí najväčší problém súčasného automobilového priemyslu v obrovských nákladoch na vývoj súčiastok, ktoré by mohli značky bezpečne vzájomne zdieľať, bez toho, aby utrpela ich hrdosť. Podľa šéfa FCA utratia najväčšie automobilky za vývoj zhruba 1 miliardu eur ročne.

Podľa Marchionneho nestačia marže, ktoré sa pohybujú v priemere okolo siedmich percent, na to, aby sa takto vysoké náklady na vývoj zaplatili. Nepomáha vraj ani príliš krátky životný cyklus modelov, ktorý sa počíta na zhruba štyri roky.

Výsledkom tak je, že automobilky míňajú zbytočne peniaze za to, čo by si mohli medzi sebou nazdieľať. Ide napríklad o komponenty podvozku, motora, prevodovky a podobne, pretože výsledný produkt je teraz spravidla rovnaký, len ho vyvinuli a nakreslili iní technici a dizajnéri. Podľa Marchionneho rovnako priemerný zákazník rozdiely nespozná. Ten rozlišuje iba dizajn, cenu, výbavu a jazdné vlastnosti.

Marchionne tiež tvrdí, že za to môže legislatíva (kvôli bezpečnosti, daniam a ekológiu) a snaha výrobcov zavďačiť sa širokému spektru zákazníkov, takže výsledné produkty majú aj rovnaké parametre. Sú rovnako veľké, majú rovnaké motory, rovnaké výkony, rovnaké emisie CO2 a sú rovnako rýchle. Jazdia aj veľmi podobne.

Sergio Marchionne potom na záver dodal, že ak chcú automobilky prežiť a zachovať si rozumné zisky, musia sa zlúčiť a zdieľať komponenty. Náklady na vývoj inak príšerne porastú, najmä ak budú vlády tlačiť na povinné limity emisií CO2.

Európske automobilky teraz stoja každý ušetrený gram CO2 približne 40 eur vývoja na jednom aute. Takže si spočítajte, koľko bude stáť automobilku vyrábajúcu milión áut ročne zníženie priemerných emisií zo 130 g/km CO2 na 95 g/km CO2.

Práve budúce hybridné a elektrické pohony by mohli automobilky zdieľať alebo sa podieľať na ich spoločnom vývoji. Navyše by to pomohlo jednoduchšej zameniteľnosti, servisu a rýchlejšiemu rozvoju dobíjacích staníc.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY