vytisknout velikost písma Marchionne: Automobilový priemysel sa sám ničí veľkými výdavkami na vývoj

Sergio Marchionne, šéf koncernu FCA, neustále dvorí gigantu General Motors. Teraz predložil pomerne pádne argumenty k vzájomnému zlúčeniu.
Marchionne: Automobilový priemysel sa sám ničí veľkými výdavkami na vývoj

Sergio Marchionne je tak trochu kontroverzná osobnosť automobilového priemyslu. Preslávil sa ako pomerne nekompromisný šéf automobilky Fiat, keď sa nebál nahlas kritizovať produktivitu domácich tovární, a poslednou dobou o sebe dal vedieť úspešným spojením Fiatu s Chryslerom.

Marchionne sa pôvodne chystal odísť po utvorení koncernu FCA Fiat-Chrysler do penzie, ale sám vyhlásil, že ešte nie je s prácou hotový. Má totiž ešte zálusk na jeden obrí projekt: spojenie koncernu FCA s iným obrím koncernom. Chce to stihnúť to roka 2019.

V hľadáčiku má predovšetkým amerického giganta General Motors, ktorému priamo otvorene dvorí. Hoci GM akékoľvek záujmy o spojenie s konkurenciou odmieta, v biznise platí, že všetko sa dá kúpiť, záleží len na cene. A nezabúdajme ani na Volkswagen, ktorý s Fiatom už niekoľkokrát rokoval.

Sergio Marchionne vidí najväčší problém súčasného automobilového priemyslu v obrovských nákladoch na vývoj súčiastok, ktoré by mohli značky bezpečne vzájomne zdieľať, bez toho, aby utrpela ich hrdosť. Podľa šéfa FCA utratia najväčšie automobilky za vývoj zhruba 1 miliardu eur ročne.

Podľa Marchionneho nestačia marže, ktoré sa pohybujú v priemere okolo siedmich percent, na to, aby sa takto vysoké náklady na vývoj zaplatili. Nepomáha vraj ani príliš krátky životný cyklus modelov, ktorý sa počíta na zhruba štyri roky.

Výsledkom tak je, že automobilky míňajú zbytočne peniaze za to, čo by si mohli medzi sebou nazdieľať. Ide napríklad o komponenty podvozku, motora, prevodovky a podobne, pretože výsledný produkt je teraz spravidla rovnaký, len ho vyvinuli a nakreslili iní technici a dizajnéri. Podľa Marchionneho rovnako priemerný zákazník rozdiely nespozná. Ten rozlišuje iba dizajn, cenu, výbavu a jazdné vlastnosti.

Marchionne tiež tvrdí, že za to môže legislatíva (kvôli bezpečnosti, daniam a ekológiu) a snaha výrobcov zavďačiť sa širokému spektru zákazníkov, takže výsledné produkty majú aj rovnaké parametre. Sú rovnako veľké, majú rovnaké motory, rovnaké výkony, rovnaké emisie CO2 a sú rovnako rýchle. Jazdia aj veľmi podobne.

Sergio Marchionne potom na záver dodal, že ak chcú automobilky prežiť a zachovať si rozumné zisky, musia sa zlúčiť a zdieľať komponenty. Náklady na vývoj inak príšerne porastú, najmä ak budú vlády tlačiť na povinné limity emisií CO2.

Európske automobilky teraz stoja každý ušetrený gram CO2 približne 40 eur vývoja na jednom aute. Takže si spočítajte, koľko bude stáť automobilku vyrábajúcu milión áut ročne zníženie priemerných emisií zo 130 g/km CO2 na 95 g/km CO2.

Práve budúce hybridné a elektrické pohony by mohli automobilky zdieľať alebo sa podieľať na ich spoločnom vývoji. Navyše by to pomohlo jednoduchšej zameniteľnosti, servisu a rýchlejšiemu rozvoju dobíjacích staníc.

Test jazdenky: Ford Mondeo je už v rokoch a ponuka pekných áut sa zmenšuje

Test jazdenky: Ford Mondeo je už v rokoch a ponuka pekných áut sa zmenšuje

včera | Dalibor Žák
Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Test motocykla BMW S 1000 XR: Superbike na chodúľoch

Keď sa pozriete, čo a za koľko ponúka konkurencia, napríklad tá z Bologne, nie je celková cena za plne vybavené BMW S 1000 XR nijako prehnaná. Faktom ale zostáva, že tento neobvyklý adventure bike nie je pre každého.

24. 7. 2017 | Dalibor Žák
Test na pondelok: Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Mazda3 Sedan 2.0 Skyactiv-G120

Toto je skrátka dobrý automobil. Nie je najrýchlejší v triede, nie je ani najpriestrannejší, alebo najmodernejší. Lenže akonáhle s ním vezmete pár zákrut, zistíte, že v sebe naozaj má čosi príťažlivého.

17. 7. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY