vytisknout velikost písma Marchionne: Automobilový priemysel sa sám ničí veľkými výdavkami na vývoj

Sergio Marchionne, šéf koncernu FCA, neustále dvorí gigantu General Motors. Teraz predložil pomerne pádne argumenty k vzájomnému zlúčeniu.
Marchionne: Automobilový priemysel sa sám ničí veľkými výdavkami na vývoj

Sergio Marchionne je tak trochu kontroverzná osobnosť automobilového priemyslu. Preslávil sa ako pomerne nekompromisný šéf automobilky Fiat, keď sa nebál nahlas kritizovať produktivitu domácich tovární, a poslednou dobou o sebe dal vedieť úspešným spojením Fiatu s Chryslerom.

Marchionne sa pôvodne chystal odísť po utvorení koncernu FCA Fiat-Chrysler do penzie, ale sám vyhlásil, že ešte nie je s prácou hotový. Má totiž ešte zálusk na jeden obrí projekt: spojenie koncernu FCA s iným obrím koncernom. Chce to stihnúť to roka 2019.

V hľadáčiku má predovšetkým amerického giganta General Motors, ktorému priamo otvorene dvorí. Hoci GM akékoľvek záujmy o spojenie s konkurenciou odmieta, v biznise platí, že všetko sa dá kúpiť, záleží len na cene. A nezabúdajme ani na Volkswagen, ktorý s Fiatom už niekoľkokrát rokoval.

Sergio Marchionne vidí najväčší problém súčasného automobilového priemyslu v obrovských nákladoch na vývoj súčiastok, ktoré by mohli značky bezpečne vzájomne zdieľať, bez toho, aby utrpela ich hrdosť. Podľa šéfa FCA utratia najväčšie automobilky za vývoj zhruba 1 miliardu eur ročne.

Podľa Marchionneho nestačia marže, ktoré sa pohybujú v priemere okolo siedmich percent, na to, aby sa takto vysoké náklady na vývoj zaplatili. Nepomáha vraj ani príliš krátky životný cyklus modelov, ktorý sa počíta na zhruba štyri roky.

Výsledkom tak je, že automobilky míňajú zbytočne peniaze za to, čo by si mohli medzi sebou nazdieľať. Ide napríklad o komponenty podvozku, motora, prevodovky a podobne, pretože výsledný produkt je teraz spravidla rovnaký, len ho vyvinuli a nakreslili iní technici a dizajnéri. Podľa Marchionneho rovnako priemerný zákazník rozdiely nespozná. Ten rozlišuje iba dizajn, cenu, výbavu a jazdné vlastnosti.

Marchionne tiež tvrdí, že za to môže legislatíva (kvôli bezpečnosti, daniam a ekológiu) a snaha výrobcov zavďačiť sa širokému spektru zákazníkov, takže výsledné produkty majú aj rovnaké parametre. Sú rovnako veľké, majú rovnaké motory, rovnaké výkony, rovnaké emisie CO2 a sú rovnako rýchle. Jazdia aj veľmi podobne.

Sergio Marchionne potom na záver dodal, že ak chcú automobilky prežiť a zachovať si rozumné zisky, musia sa zlúčiť a zdieľať komponenty. Náklady na vývoj inak príšerne porastú, najmä ak budú vlády tlačiť na povinné limity emisií CO2.

Európske automobilky teraz stoja každý ušetrený gram CO2 približne 40 eur vývoja na jednom aute. Takže si spočítajte, koľko bude stáť automobilku vyrábajúcu milión áut ročne zníženie priemerných emisií zo 130 g/km CO2 na 95 g/km CO2.

Práve budúce hybridné a elektrické pohony by mohli automobilky zdieľať alebo sa podieľať na ich spoločnom vývoji. Navyše by to pomohlo jednoduchšej zameniteľnosti, servisu a rýchlejšiemu rozvoju dobíjacích staníc.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY