vytisknout velikost písma Manuálna prevodovka vymiera. V USA ju majú len 3% nových áut

Len tri percentá nových áut v USA majú manuálne radenie. V Európe sa predáva s manuálom približne 80% áut. Moderné automaty sú rýchlejšie, múdrejšie a znižujú spotrebu.
Manuálna prevodovka vymiera. V USA ju majú len 3% nových áut

Požiadavky zákazníkov sa menia a jedným z prvkov, ktoré postupne z áut miznú, sú klasické manuálne prevodovky. Vyzerá to, že čoskoro budú rovnakú zabudnutou históriou ako karburátory. Posledný prieskum zo severoamerického trhu ukazuje, že iba tri percentá nových áut boli registrované s ručným radením s tradičnou kulisou do písmena H. Celých 97% predaných vozidiel malo nejaký typ samočinného radenia, uvádzajú LA Times.

Obľuba manuálneho radenia klesá kontinuálne. V roku 2012 si manuál kúpilo len 7% Američanov, v roku 1992 to bolo 25%. Tenší sa aj ponuka. Zatiaľ čo v roku 2006 bolo 47% ponúkaných áut s manuálom, v roku 2011 to bolo už len 37% a teraz je to len 27%. Zákazníci tak majú stále menšiu možnosť voľby.

V Európe sú čísla trochu iné. Ale zatiaľ čo pred tridsiatimi rokmi bol automat vzácnosťou, dnes ho má 20% nových áut na európskom trhu. A čísla rastú. Rovnako ako v USA aj v Európe sa pomaly tenší ponuka vozidiel s manuálom. K niektorým motorizáciam už priamo radenú prevodovku ani nekúpite. Alebo sa naopak automat čoraz častejšie dostáva do lacnejších a menších áut, kde sa pred pár rokmi vôbec neponúkal.

Za obľubou automatických prevodoviek stojí predovšetkým fakt, že moderné automaty radia rýchlo, inteligentne a nielenže napríklad u športových vozidiel zlepšujú dynamické vlastnosti vozidla, ale veľakrát majú aj lepšie homologovanú spotrebu. Toho dosahujú predovšetkým vďaka vyššiemu počtu stupňov. Kým šesťstupňový manuál dnes nemá ešte úplne každé auto a najviac sa stretnete so sedemstupňovou prevodovkou (Chevrolet Corvette, Porsche 911), automatické prevodovky sa úplne bežne predávajú so siedmimi a viac rýchlosťami. Prevodovky CVT potom majú vlastne nekonečne veľa prevodov.

V krajinách, kde sa dane určujú podľa kombinovaných emisií CO2 a vozidlo s automatom spadne do nižšej skupiny, sa tak vo výsledku môže zákazníkom investícia do automatu vrátiť na nižších daniach. Menia sa aj zvyklosti vodičov. Ľudia čoraz častejšie v aute telefonujú a z radenia sa pre mnohých stala skôr obťažujúca než zábavná činnosť.

Dokonca aj výrobcovia športových vozidiel sa od manuálnych prevodoviek odkláňajú. Napríklad Ferrari ho opustilo úplne. Manuál vám už nepredá ani na špeciálnu objednávku, čo ešte pred časom bolo možné. Príkladom je teraz Ferrari 599 GTB. Z niekoľkých tisíc vyrobených kusov bolo len 30 s manuálnou prevodovkou. Porsche 911 GT3 ani v novej generácii nemá manuál. Z lacnejšej kategórie stačí spomenúť na minulú generáciu Škody Fabia RS alebo aktuálny Renault Clio RS.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY