vytisknout velikost písma Majitelia vozidiel Rolls-Royce posielajú svojich vodičov do autoškoly

Profesionálny šofér limuzíny Rolls-Royce musí poznať základy spoločenského správania a nesmie sa báť šliapnuť na plyn, ak je to pre bezpečie a pohodlie cestujúcich lepšie.
Majitelia vozidiel Rolls-Royce posielajú svojich vodičov do autoškoly

Len málo majitelov limuzín Rolls-Royce si ich aj šoférujú sami. K tomu sú určené modely Phantom Drophead Coupé, chudobnejší oligarchovia sa potom musa uspokojiť s modelom Ghost. Kto si kúpi veľkú limuzínu Phantom, má spravidla aj svojho osobného vodiča. Ale čo obnáša robiť takú prácu?

Batožina má prednosť

Britská automobilka organizuje kurzy, v ktorých vášho šoféra naučia, ako sa správne správať. Súčasťou výcviku nie je len samotné riadenie auta a základné technické znalosti, ale aj spoločenská etiketa.

01.jpg02.jpg03.jpgRiadenie limuzíny má svoje pravidlá. Vedľa samotného štýlu riadenia a spôsobu jazdy ide tiež o to, aby sa šofér vedel správať k svojim cestujúcim

Záležitosti ako oblečenie necháme stranou, ale v Rolls-Royce učia aj také detaily, že sa napríklad nesluší privítať cestujúcich s nasadenými slnečnými okuliarmi. Školí sa tiež manipulácia s batožinou. Vedeli ste napríklad, že najprv musíte uložiť batožinu do kufra a až potom nechať nastúpiť cestujúcich?

"Predsa by ste nenechali len tak na chodníku ležať tašku Louis Vuitton alebo kufrík Halliburton, aby ho niekto ukradol," píše na svojom blogu Davey G. Johnson, redaktor magazínu Car and Driver, ktorý školu pre šoférov Rolls-Royce vyskúšal.

Našťastie batožinu väčšinou vopred prinesie hotelový vrátnik, takže nemusíte riešiť dilemu, či radšej nechať cestujúceho moknúť na chodníku (pre tieto prípady má Rolls-Royce samozrejme vo dverách dáždnik). Takže sa presunieme k ďalšej fáze - otvorenie dverí.

Býva zvykom, že najváženejšia osoba sedí vpravo vzadu. Pokiaľ ide o samotné otvorenie dverí, Rolls-Royce učí nehmatať za kľučku, ale len zasunúť dva prsty za madlo a jemným pohybom zatiahnuť k sebe. To zanechá na laku vozidla minimum odtlačkov.

03.jpg02.jpg01.jpgAj taká vec ako prosté otvorenie dverí má svoj postup. Počíname si tak, aby ruky zanechali na laku vozidla minimum odtlačkov. S dverami sa nebúcha, jemne sa dotlačia

Dvere sa zatvárajú rovnakým spôsobom, len obrátene. Jemne ich pritlačte, až zaberú motorčeky automatického dovierania. S dverami Rolls-Royce sa netrieska. Teraz je čas vyraziť, ale ešte pred rozjazdom by mal vodič letmým pohľadom do zrkadla skontrolovať, či je cestujúci pripravený.

Radšej zrýchliť, než prudko brzdiť

Pokiaľ ide o jazdu, kľúčom k úspechu je plynulosť a predvídanie ďaleko dopredu. Tu sa pripomína podobnosť s jazdou na motocykli. Vodič limuzíny musí počítať s trochu nevyberaným správaním ostatných a správať sa skôr defenzívne, aby bola jazda čo najplynulejšia. To ale neznamená, že musí ísť vyložene pomaly.

Rolls-Royce totiž učí, že akcelerácia je mnohokrát bezpečnejšia a lepšia ako prudké brzdenie. Aj preto má limuzína dvanásťvalec s "dostatočným" výkonom. Akonáhle vodič usúdi, že preťaženie vzniknuté z akcelerácie je menej obťažujúce než preťaženie z prudkého brzdenia (aj trojtonový Rolls-Royce spomaľuje silou 1 g), má zrýchliť.

rolls (1).jpgrolls (2).jpgrolls (3).jpgNež prudko brzdiť, je lepšie prudko akcelerovať. Brzdy totiž vyvinú trikrát až štyrikrát väčšie preťaženie než zrýchlenie. To je pre cestujúcich zažitých do popíjania šampanského nepohodlné

Aj to budú poznať motorkári, alebo aspoň tí, čo jazdia na rýchlych motorkách. Od problému je lepšie radšej rýchlo prejsť než prudko brzdiť. Rolls-Royce by sa mal tiež správne riadiť tak, ako by nemal brzdy. Vodič by mal vedieť využívať zotrvačnosť auta, brzdový pedál je vlastne až posledné núdzové riešenie.

Zatiaľ čo my sa tu učíme o držaní volantu oboma rukami v polohe trištvrte na tri, u šoféra limuzíny sa toleruje, ba niekto priamo odporúča držanie s oboma rukami nižšie na volante, dajme tomu v pozícii "o desať pol ôsmej". Má to prínos pre plynulosť jazdy a jemnejšie nacukavé pohyby s volantom. Toto držanie volantu totiž vodiča akosi upokojuje a pôsobí viac uvoľnene.

Asi najťažšia je samotná fáza uvedenia vozidla do pokoja. Pre tieto prípady majú niektoré vozidlá, napríklad Mercedes-Benz triedy S, systém, ktorý tesne pred zastavením povolí brzdy, aby nedošlo k nepohodlnému cuknutiu. Rolls-Royce aj cez dostupnú technológiu necháva túto náročnú úlohu na vodičovi. Veď ten je za to platený...

rolls (2).jpgrolls (1).jpgrolls (3).jpgAko šofér Rolls-Royce musíte vedieť zastaviť tak, aby to cestujúci nepocítili. Dôležité je tesne pred zastavením jemne povoliť brzdový pedál, aby auto necuklo

Zaujímavosťou je, že práve veľký Rolls-Royce Phantom je prispôsobený na posúvanie v kolóne a jazdu krokom. Konštruktéri myslia na všetky tie kniežatá, princa, kráľovné a diktátorov, ktorí za jazdy kysnú poddaným. Pravidlá šoférovánia Rolls-Royce tiež hovoria, že sa v kolóne za iným vozidlom zastavuje tak, aby mohol vodič vidieť pred obrou kapotou zadné pneumatiky a kúsok asfaltu.

Toto všetko je len taký výňatok zo základov šoférovánia luxusnej limuzíny Rolls-Royce. Navyše je to predovšetkým o praxi, takže to môžete pokojne trénovať s akýmkoľvek autom. Predvídanie, plynulosť, prehľad o dianí na ceste a nebáť sa v správny okamih zrýchliť sú záležitosti, ktoré by mal ovládať každý vodič.

VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY