vytisknout velikost písma Majitelia vozidiel Rolls-Royce posielajú svojich vodičov do autoškoly

Profesionálny šofér limuzíny Rolls-Royce musí poznať základy spoločenského správania a nesmie sa báť šliapnuť na plyn, ak je to pre bezpečie a pohodlie cestujúcich lepšie.
Majitelia vozidiel Rolls-Royce posielajú svojich vodičov do autoškoly

Len málo majitelov limuzín Rolls-Royce si ich aj šoférujú sami. K tomu sú určené modely Phantom Drophead Coupé, chudobnejší oligarchovia sa potom musa uspokojiť s modelom Ghost. Kto si kúpi veľkú limuzínu Phantom, má spravidla aj svojho osobného vodiča. Ale čo obnáša robiť takú prácu?

Batožina má prednosť

Britská automobilka organizuje kurzy, v ktorých vášho šoféra naučia, ako sa správne správať. Súčasťou výcviku nie je len samotné riadenie auta a základné technické znalosti, ale aj spoločenská etiketa.

01.jpg02.jpg03.jpgRiadenie limuzíny má svoje pravidlá. Vedľa samotného štýlu riadenia a spôsobu jazdy ide tiež o to, aby sa šofér vedel správať k svojim cestujúcim

Záležitosti ako oblečenie necháme stranou, ale v Rolls-Royce učia aj také detaily, že sa napríklad nesluší privítať cestujúcich s nasadenými slnečnými okuliarmi. Školí sa tiež manipulácia s batožinou. Vedeli ste napríklad, že najprv musíte uložiť batožinu do kufra a až potom nechať nastúpiť cestujúcich?

"Predsa by ste nenechali len tak na chodníku ležať tašku Louis Vuitton alebo kufrík Halliburton, aby ho niekto ukradol," píše na svojom blogu Davey G. Johnson, redaktor magazínu Car and Driver, ktorý školu pre šoférov Rolls-Royce vyskúšal.

Našťastie batožinu väčšinou vopred prinesie hotelový vrátnik, takže nemusíte riešiť dilemu, či radšej nechať cestujúceho moknúť na chodníku (pre tieto prípady má Rolls-Royce samozrejme vo dverách dáždnik). Takže sa presunieme k ďalšej fáze - otvorenie dverí.

Býva zvykom, že najváženejšia osoba sedí vpravo vzadu. Pokiaľ ide o samotné otvorenie dverí, Rolls-Royce učí nehmatať za kľučku, ale len zasunúť dva prsty za madlo a jemným pohybom zatiahnuť k sebe. To zanechá na laku vozidla minimum odtlačkov.

03.jpg02.jpg01.jpgAj taká vec ako prosté otvorenie dverí má svoj postup. Počíname si tak, aby ruky zanechali na laku vozidla minimum odtlačkov. S dverami sa nebúcha, jemne sa dotlačia

Dvere sa zatvárajú rovnakým spôsobom, len obrátene. Jemne ich pritlačte, až zaberú motorčeky automatického dovierania. S dverami Rolls-Royce sa netrieska. Teraz je čas vyraziť, ale ešte pred rozjazdom by mal vodič letmým pohľadom do zrkadla skontrolovať, či je cestujúci pripravený.

Radšej zrýchliť, než prudko brzdiť

Pokiaľ ide o jazdu, kľúčom k úspechu je plynulosť a predvídanie ďaleko dopredu. Tu sa pripomína podobnosť s jazdou na motocykli. Vodič limuzíny musí počítať s trochu nevyberaným správaním ostatných a správať sa skôr defenzívne, aby bola jazda čo najplynulejšia. To ale neznamená, že musí ísť vyložene pomaly.

Rolls-Royce totiž učí, že akcelerácia je mnohokrát bezpečnejšia a lepšia ako prudké brzdenie. Aj preto má limuzína dvanásťvalec s "dostatočným" výkonom. Akonáhle vodič usúdi, že preťaženie vzniknuté z akcelerácie je menej obťažujúce než preťaženie z prudkého brzdenia (aj trojtonový Rolls-Royce spomaľuje silou 1 g), má zrýchliť.

rolls (1).jpgrolls (2).jpgrolls (3).jpgNež prudko brzdiť, je lepšie prudko akcelerovať. Brzdy totiž vyvinú trikrát až štyrikrát väčšie preťaženie než zrýchlenie. To je pre cestujúcich zažitých do popíjania šampanského nepohodlné

Aj to budú poznať motorkári, alebo aspoň tí, čo jazdia na rýchlych motorkách. Od problému je lepšie radšej rýchlo prejsť než prudko brzdiť. Rolls-Royce by sa mal tiež správne riadiť tak, ako by nemal brzdy. Vodič by mal vedieť využívať zotrvačnosť auta, brzdový pedál je vlastne až posledné núdzové riešenie.

Zatiaľ čo my sa tu učíme o držaní volantu oboma rukami v polohe trištvrte na tri, u šoféra limuzíny sa toleruje, ba niekto priamo odporúča držanie s oboma rukami nižšie na volante, dajme tomu v pozícii "o desať pol ôsmej". Má to prínos pre plynulosť jazdy a jemnejšie nacukavé pohyby s volantom. Toto držanie volantu totiž vodiča akosi upokojuje a pôsobí viac uvoľnene.

Asi najťažšia je samotná fáza uvedenia vozidla do pokoja. Pre tieto prípady majú niektoré vozidlá, napríklad Mercedes-Benz triedy S, systém, ktorý tesne pred zastavením povolí brzdy, aby nedošlo k nepohodlnému cuknutiu. Rolls-Royce aj cez dostupnú technológiu necháva túto náročnú úlohu na vodičovi. Veď ten je za to platený...

rolls (2).jpgrolls (1).jpgrolls (3).jpgAko šofér Rolls-Royce musíte vedieť zastaviť tak, aby to cestujúci nepocítili. Dôležité je tesne pred zastavením jemne povoliť brzdový pedál, aby auto necuklo

Zaujímavosťou je, že práve veľký Rolls-Royce Phantom je prispôsobený na posúvanie v kolóne a jazdu krokom. Konštruktéri myslia na všetky tie kniežatá, princa, kráľovné a diktátorov, ktorí za jazdy kysnú poddaným. Pravidlá šoférovánia Rolls-Royce tiež hovoria, že sa v kolóne za iným vozidlom zastavuje tak, aby mohol vodič vidieť pred obrou kapotou zadné pneumatiky a kúsok asfaltu.

Toto všetko je len taký výňatok zo základov šoférovánia luxusnej limuzíny Rolls-Royce. Navyše je to predovšetkým o praxi, takže to môžete pokojne trénovať s akýmkoľvek autom. Predvídanie, plynulosť, prehľad o dianí na ceste a nebáť sa v správny okamih zrýchliť sú záležitosti, ktoré by mal ovládať každý vodič.

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY