vytisknout velikost písma Majitelia vozidiel Rolls-Royce posielajú svojich vodičov do autoškoly

Profesionálny šofér limuzíny Rolls-Royce musí poznať základy spoločenského správania a nesmie sa báť šliapnuť na plyn, ak je to pre bezpečie a pohodlie cestujúcich lepšie.
Majitelia vozidiel Rolls-Royce posielajú svojich vodičov do autoškoly

Len málo majitelov limuzín Rolls-Royce si ich aj šoférujú sami. K tomu sú určené modely Phantom Drophead Coupé, chudobnejší oligarchovia sa potom musa uspokojiť s modelom Ghost. Kto si kúpi veľkú limuzínu Phantom, má spravidla aj svojho osobného vodiča. Ale čo obnáša robiť takú prácu?

Batožina má prednosť

Britská automobilka organizuje kurzy, v ktorých vášho šoféra naučia, ako sa správne správať. Súčasťou výcviku nie je len samotné riadenie auta a základné technické znalosti, ale aj spoločenská etiketa.

01.jpg02.jpg03.jpgRiadenie limuzíny má svoje pravidlá. Vedľa samotného štýlu riadenia a spôsobu jazdy ide tiež o to, aby sa šofér vedel správať k svojim cestujúcim

Záležitosti ako oblečenie necháme stranou, ale v Rolls-Royce učia aj také detaily, že sa napríklad nesluší privítať cestujúcich s nasadenými slnečnými okuliarmi. Školí sa tiež manipulácia s batožinou. Vedeli ste napríklad, že najprv musíte uložiť batožinu do kufra a až potom nechať nastúpiť cestujúcich?

"Predsa by ste nenechali len tak na chodníku ležať tašku Louis Vuitton alebo kufrík Halliburton, aby ho niekto ukradol," píše na svojom blogu Davey G. Johnson, redaktor magazínu Car and Driver, ktorý školu pre šoférov Rolls-Royce vyskúšal.

Našťastie batožinu väčšinou vopred prinesie hotelový vrátnik, takže nemusíte riešiť dilemu, či radšej nechať cestujúceho moknúť na chodníku (pre tieto prípady má Rolls-Royce samozrejme vo dverách dáždnik). Takže sa presunieme k ďalšej fáze - otvorenie dverí.

Býva zvykom, že najváženejšia osoba sedí vpravo vzadu. Pokiaľ ide o samotné otvorenie dverí, Rolls-Royce učí nehmatať za kľučku, ale len zasunúť dva prsty za madlo a jemným pohybom zatiahnuť k sebe. To zanechá na laku vozidla minimum odtlačkov.

03.jpg02.jpg01.jpgAj taká vec ako prosté otvorenie dverí má svoj postup. Počíname si tak, aby ruky zanechali na laku vozidla minimum odtlačkov. S dverami sa nebúcha, jemne sa dotlačia

Dvere sa zatvárajú rovnakým spôsobom, len obrátene. Jemne ich pritlačte, až zaberú motorčeky automatického dovierania. S dverami Rolls-Royce sa netrieska. Teraz je čas vyraziť, ale ešte pred rozjazdom by mal vodič letmým pohľadom do zrkadla skontrolovať, či je cestujúci pripravený.

Radšej zrýchliť, než prudko brzdiť

Pokiaľ ide o jazdu, kľúčom k úspechu je plynulosť a predvídanie ďaleko dopredu. Tu sa pripomína podobnosť s jazdou na motocykli. Vodič limuzíny musí počítať s trochu nevyberaným správaním ostatných a správať sa skôr defenzívne, aby bola jazda čo najplynulejšia. To ale neznamená, že musí ísť vyložene pomaly.

Rolls-Royce totiž učí, že akcelerácia je mnohokrát bezpečnejšia a lepšia ako prudké brzdenie. Aj preto má limuzína dvanásťvalec s "dostatočným" výkonom. Akonáhle vodič usúdi, že preťaženie vzniknuté z akcelerácie je menej obťažujúce než preťaženie z prudkého brzdenia (aj trojtonový Rolls-Royce spomaľuje silou 1 g), má zrýchliť.

rolls (1).jpgrolls (2).jpgrolls (3).jpgNež prudko brzdiť, je lepšie prudko akcelerovať. Brzdy totiž vyvinú trikrát až štyrikrát väčšie preťaženie než zrýchlenie. To je pre cestujúcich zažitých do popíjania šampanského nepohodlné

Aj to budú poznať motorkári, alebo aspoň tí, čo jazdia na rýchlych motorkách. Od problému je lepšie radšej rýchlo prejsť než prudko brzdiť. Rolls-Royce by sa mal tiež správne riadiť tak, ako by nemal brzdy. Vodič by mal vedieť využívať zotrvačnosť auta, brzdový pedál je vlastne až posledné núdzové riešenie.

Zatiaľ čo my sa tu učíme o držaní volantu oboma rukami v polohe trištvrte na tri, u šoféra limuzíny sa toleruje, ba niekto priamo odporúča držanie s oboma rukami nižšie na volante, dajme tomu v pozícii "o desať pol ôsmej". Má to prínos pre plynulosť jazdy a jemnejšie nacukavé pohyby s volantom. Toto držanie volantu totiž vodiča akosi upokojuje a pôsobí viac uvoľnene.

Asi najťažšia je samotná fáza uvedenia vozidla do pokoja. Pre tieto prípady majú niektoré vozidlá, napríklad Mercedes-Benz triedy S, systém, ktorý tesne pred zastavením povolí brzdy, aby nedošlo k nepohodlnému cuknutiu. Rolls-Royce aj cez dostupnú technológiu necháva túto náročnú úlohu na vodičovi. Veď ten je za to platený...

rolls (2).jpgrolls (1).jpgrolls (3).jpgAko šofér Rolls-Royce musíte vedieť zastaviť tak, aby to cestujúci nepocítili. Dôležité je tesne pred zastavením jemne povoliť brzdový pedál, aby auto necuklo

Zaujímavosťou je, že práve veľký Rolls-Royce Phantom je prispôsobený na posúvanie v kolóne a jazdu krokom. Konštruktéri myslia na všetky tie kniežatá, princa, kráľovné a diktátorov, ktorí za jazdy kysnú poddaným. Pravidlá šoférovánia Rolls-Royce tiež hovoria, že sa v kolóne za iným vozidlom zastavuje tak, aby mohol vodič vidieť pred obrou kapotou zadné pneumatiky a kúsok asfaltu.

Toto všetko je len taký výňatok zo základov šoférovánia luxusnej limuzíny Rolls-Royce. Navyše je to predovšetkým o praxi, takže to môžete pokojne trénovať s akýmkoľvek autom. Predvídanie, plynulosť, prehľad o dianí na ceste a nebáť sa v správny okamih zrýchliť sú záležitosti, ktoré by mal ovládať každý vodič.

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY