vytisknout velikost písma Majitelia sa zbavujú elektromobilov a hybridov. Namiesto nich si kupujú SUV

Ani nie polovica ľudí v USA si ako ďalšie auto kúpi opäť ekologický model. Teraz opäť frčia SUV so spaľovacím motorom.
Majitelia sa zbavujú elektromobilov a hybridov. Namiesto nich si kupujú SUV

Americký automobilový magazín Edmunds zistil, že majitelia hybridov a elektromobilov nie sú k tejto technológii príliš lojálni, pomerne rýchlo sa týchto áut zbavujú a kupujú si namiesto nich klasické SUV a crossovery so spaľovacím motorom, najčastejšie benzínovým.

Kým v roku 2012 si ďalšie "zelené auto" kúpilo približne 60% majiteľov, v roku 2014 už to bolo len 45% a čísla ďalej klesajú. Pod 50% lojalita majiteľov ekoaut ešte nikdy neklesla. Podľa magazínu Edmunds za to môže z jednej časti lacný benzín (v USA zlacnel medziročne o polovicu!), z druhej ale aj skutočnosť, že ľuďom elektromobil jednoducho nevyhovuje.

Rastúci záujem o SUV vyplýva nielen z lacnejšieho benzínu, ale aj z toho, že sú vďaka moderným motorom a prevodovkám autá úspornejšie (papierovo, ale aj reálne). Kým Američania jazdia čoraz viac, ich priemerná spotreba klesá.

V roku 2012 si tak bývalí majitelia hybridov alebo elektromobilov kúpili benzínové SUV z 11,9%, v minulom roku to bolo už z 18,8% a v prvom kvartáli roka 2015 dokonca už z 22%. Majitelia sa tiež rozhodujú predovšetkým podľa peňazí a nie podľa ekologického dopadu ich auta. Ľudia sa skrátka sami presvedčili o tom, že sa im elektromobil alebo hybrid neoplatí.

Hybridom a elektromobilom klesol aj podiel na americkom trhu. V prvom kvartáli roka 2014 predstavoval ich podiel 3,3%, zatiaľ čo v prvej štvrtine roka 2015 len 2,7%. Vzrástol ale podiel SUV z 31,8 na 34,2%.

Edmunds tiež na príklade Toyoty Camry spočítal, že pri súčasných cenách benzínu sa hybridné modely bežných áut vyplácajú majiteľom zhruba po 10 až 11 rokoch, zatiaľ čo pred dvoma rokmi pri dvojnásobných cenách benzínu predstavovali návratnosť zhruba päť rokov.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY