vytisknout velikost písma Luxusné ojazdené auto? Kalkulácia nákladov vás vráti späť na zem

Aj na lacné prémiové jazdené auto musíte byť dostatočne bohatí. Niektoré nákladové položky berú dych. Kilometrové náklady sa pri luxusných ojazdených áut pohybujú okolo 50 centmi za kilometer. Dvojročné vlastníctvo veľkého SUV alebo limuzíny prémiové značky vyjde v súčte na tisíce eur. Diesel často vychádza v celkových nákladoch drahšie ako žravý benzínový osemvalec.
Luxusné ojazdené auto? Kalkulácia nákladov vás vráti späť na zem

Zľudovelý reklamný slogan tvrdí, že nikto nie je taký bohatý, aby si mohol kupovať lacné veci. V prípade značne ojazdených prémiových vozidiel to platí dvojnásobne. Úskalia kúpy zdanlivo výhodného luxusného prémiového SUV známej značky sme si už načrtli v článku Päť luxusných bazárových SUV, ktorá lákajú cenou, ale sú čiernou dierou na peniaze.

Pre zaujímavosť sme si tentokrát pri ojazdených autách z odkazovaného článku spočítali očakávané celkové náklady na vlastníctvo (total costs of ownership, TCO). Využili sme k tomu unikátnu internetovú aplikáciu tco.jitis.eu, ktorá vierohodne približuje očakávané investície a náklady do ojazdeného auta. Na rozdiel od väčšiny webových kalkulačiek neberie do úvahy len udávanú spotrebu a projektovaný pokles ceny. Zohľadňuje množstvo parametrov vrátane cien konkrétnych náhradných dielov, ich predpokladanej reálne životnosti, hodinových sadzieb v servisoch atď.

V nasledujúcej tabuľke uvádzame už skôr popísané jazdené prémiové SUV a ich očakávané náklady v horizonte 24 mesiacov pri pomerne skromnom nájazde 800 km za mesiac. Od každého typu sme vybrali najlacnejší ponúkaný kus v inzercii.

Model Cena jazdenky Najazdené Rok prvej registrácie Zanedbaná údržba Očakávané náklady Náklady na km
Audi Q7 4.2 TDI 11 399 eur 280 000 km 2007 17 274 eur 10 315 eur 0,53 eur
BMW X6 xDrive50i 18 999 eur 196 500 km 2009 5 970 eur 10 692 eur 0,55 eur
Porsche Cayenne 4.5 V8 5 999 eur 210 000 km 2003 4 955 eur 8 763 eur 0,46 eur
Volkswagen Touareg V10 TDI 4 999 eur 263 000 km 2004 12 635 eur 6 591 eur 0,34 eur

Pre zaujímavosť si ukážme v podobnej tabuľke rovnaký výpočet pre iné prémiové jazdenky.

Model Cena jazdenky Najazadné Rok prvej registrácie Zanedbaná údržba Očakávané náklady Náklady na km
Audi A8 4.2 quattro 5 299 eur 378 000 km 2003 10 999 eur 7 920 eur 0,41 eur
BMW 750iL E66 9 599 eur 258 000 km 2005 7 388 eur 8 506 eur 0,44 eur
BMW 530d xDrive 5 499 eur 229 000 km 2006 8 566 eur 8 920 eur 0,46 eur
Volvo S80 D5 6 099 eur 310 000 km 2009 12 172 eur 5 055 eur 0,26 eur
Volkswagen Phaeton 6.0 W12 9 599 eur 129 000 km 2003 2 807 eur 9 194 eur 0,48 eur

Očakávané servisné a prevádzkové náklady sú pri takýchto autách skutočne brutálne. Aj na luxusné prémiové ojazdené auto musíte byť "dostatočne bohatí". Že Volvo, hoci to najluxusnejšie, vychádza výrazne lacnejšie než nemecká autá, možno možno vytušiť. Ale napadlo by vás, že päťkové BMW s dieselom bude mať vyššie celkové náklady ako rovnako drahé Audi A8 s benzínovým osemvalcom?

Pri 530d z nášho konkrétneho príkladu Jitis spočítal priemerné mesačné náklady na palivo 80, ale na údržbu a opravy 176 eur! V prípade Audi A8 to bolo 91 eur, resp. 103 eur.

Musíme pripomenúť, že kalkulácia sa vzťahujú na autá konkrétneho veku a nájazdu. Z našich modelových výpočtov teda nemožno jednoducho vyvodzovať, že akékoľvek Audi A8 4.2 je prevádzkovo lacnejšie ako akékoľvek BMW 530d. Do kalkulačky je vždy potrebné zadať vstupné parametre konkrétnej jazdenky, ktorú ste si vyhliadli v inzercii alebo v bazáre.

Prémiové jazdenky však v celkových kilometrových nákladoch stále vychádzajú lacnejšie ako takmer nové autá z podobnej kategórie. Pri nových autách totiž tvorí najväčší podiel na nákladoch amortizácia. V prvých dvoch až troch rokoch prevádzky obvykle prémiové autá stratia polovicu svojej pôvodnej hodnoty. Kilometrovej náklady sa tak počítajú vrátane amortizácie na desiatky eur.

Napríklad také nové BMW radu 5 stojí len na amortizáciu zhruba 1 euro na každý kilometer. Odpisy postupom času logicky klesajú, naopak ale extrémne porastú servisné náklady.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY