vytisknout velikost písma Lítium-kyslíkové batérie zdvojnásobia dojazd a sú lacnejšie a krajšie

Lítium-kyslíkové batérie zdvojnásobia dojazd a sú lacnejšie a krajšie

Vedecký tím univerzity v Cambridge pracuje na novej generácii akumulátorov, ktorá má nájsť uplatnenie hlavne v cestných dopravných prostriedkoch - predovšetkým v automobiloch. Jedná sa o lítium-kyslíkový akumulátor. Proti súčasným lihtium-iónovým má mať niekoľko výhod.

Predovšetkým by mal v prípade sériovej produkcie stáť zhruba pätinu ceny súčasných akumulátorov, čo by zásadným spôsobom znížilo náklady a zlepšilo konkurencieschopnosť hybridov a elektromobilov. Nový akumulátor má účinnosť 93% (len 7% nahromadenej energie nejde využiť, teraz je to 20 až 30%) a vydrží približne 2000 nabíjacích cyklov, čo je reálna životnosť päť až šesť rokov pri pravidelnom každodennom nabíjaní.

Ďalším bonusom má byť zhruba pätinová hmotnosť a zároveň dvojnásobná kapacita proti aktuálnemu typu najčastejšie používaných akumulátorov. Než ale začnete plesať a podpisovať objednávku na elektromobil, zadržte.

Tím vedcov z Cambridge je ešte len na začiatku a rieši veľa bolestí. Nový typ akumulátora má napríklad veľmi obmedzené možnosti dodávky energie a problematické je aj jeho nabíjanie. Tím odhaduje, že pri súčasných technológiách bude trvať približne desať rokov, než sa podarí uviesť lítium-kyslíkový akumulátor do masovej výroby.

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY