vytisknout velikost písma Lítium-kyslíkové batérie zdvojnásobia dojazd a sú lacnejšie a krajšie

Lítium-kyslíkové batérie zdvojnásobia dojazd a sú lacnejšie a krajšie

Vedecký tím univerzity v Cambridge pracuje na novej generácii akumulátorov, ktorá má nájsť uplatnenie hlavne v cestných dopravných prostriedkoch - predovšetkým v automobiloch. Jedná sa o lítium-kyslíkový akumulátor. Proti súčasným lihtium-iónovým má mať niekoľko výhod.

Predovšetkým by mal v prípade sériovej produkcie stáť zhruba pätinu ceny súčasných akumulátorov, čo by zásadným spôsobom znížilo náklady a zlepšilo konkurencieschopnosť hybridov a elektromobilov. Nový akumulátor má účinnosť 93% (len 7% nahromadenej energie nejde využiť, teraz je to 20 až 30%) a vydrží približne 2000 nabíjacích cyklov, čo je reálna životnosť päť až šesť rokov pri pravidelnom každodennom nabíjaní.

Ďalším bonusom má byť zhruba pätinová hmotnosť a zároveň dvojnásobná kapacita proti aktuálnemu typu najčastejšie používaných akumulátorov. Než ale začnete plesať a podpisovať objednávku na elektromobil, zadržte.

Tím vedcov z Cambridge je ešte len na začiatku a rieši veľa bolestí. Nový typ akumulátora má napríklad veľmi obmedzené možnosti dodávky energie a problematické je aj jeho nabíjanie. Tím odhaduje, že pri súčasných technológiách bude trvať približne desať rokov, než sa podarí uviesť lítium-kyslíkový akumulátor do masovej výroby.

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon FR 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: ide pekne, ale Cupra to nie je

Seat Leon 1.4 TSI 110 kW by mal akcelerovať na 100 km/h za 8 sekúnd. My sme sa nedostali pod 9,5 s. Pokusy o rýchly rozjazd komplikujú obmedzenia otáčok aj nevypínatelná stabilizácia. Porovnanie s SUV Ateca ale ukazuje, že v diaľničnom tempe je hatchback rýchlejší. Z 80 na 120 km/h zrýchľuje Leon lepšie než napríklad roadstery Fiat 124 Spider a Mazda MX-5.

včera | Dalibor Žák
Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Test jazdeniek: BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI

Za 10 až 12 tisíc eur je na trhu ojazdených áut mimoriadne dobrý výber. Na dosah sa dostávajú skôr veľmi drahé prémiové vozidlá. Desaťročný bavorák je stále príjemné a hodnotné auto. Moderná Octavia sa ale popri staršom BMW nemusí hanbiť. Zadarmo rozhodne nebude jazdiť ani jeden z týchto vozov.

10. 10. 2017 | Dalibor Žák
Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda 1101 VO/P vs. Škoda KodiaQ: K obrane vlasti pripravený!

Škoda VO vznikla na nezmenenom chrbticovom ráme Škody 1101. VO znamená "vojenská otvorená", P "pohotovostná". Počas štyroch rokov vyšlo z českých závodov v Mělníku a Chocni celkom 4237 kusov. Všetku terénnu výbavu tvorila štandardná, 19cm svetlá výška a vyslobodzovacia lopata na boku.

9. 10. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY