vytisknout velikost písma Lítium-kyslíkové batérie zdvojnásobia dojazd a sú lacnejšie a krajšie

Lítium-kyslíkové batérie zdvojnásobia dojazd a sú lacnejšie a krajšie

Vedecký tím univerzity v Cambridge pracuje na novej generácii akumulátorov, ktorá má nájsť uplatnenie hlavne v cestných dopravných prostriedkoch - predovšetkým v automobiloch. Jedná sa o lítium-kyslíkový akumulátor. Proti súčasným lihtium-iónovým má mať niekoľko výhod.

Predovšetkým by mal v prípade sériovej produkcie stáť zhruba pätinu ceny súčasných akumulátorov, čo by zásadným spôsobom znížilo náklady a zlepšilo konkurencieschopnosť hybridov a elektromobilov. Nový akumulátor má účinnosť 93% (len 7% nahromadenej energie nejde využiť, teraz je to 20 až 30%) a vydrží približne 2000 nabíjacích cyklov, čo je reálna životnosť päť až šesť rokov pri pravidelnom každodennom nabíjaní.

Ďalším bonusom má byť zhruba pätinová hmotnosť a zároveň dvojnásobná kapacita proti aktuálnemu typu najčastejšie používaných akumulátorov. Než ale začnete plesať a podpisovať objednávku na elektromobil, zadržte.

Tím vedcov z Cambridge je ešte len na začiatku a rieši veľa bolestí. Nový typ akumulátora má napríklad veľmi obmedzené možnosti dodávky energie a problematické je aj jeho nabíjanie. Tím odhaduje, že pri súčasných technológiách bude trvať približne desať rokov, než sa podarí uviesť lítium-kyslíkový akumulátor do masovej výroby.

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY