vytisknout velikost písma Lincoln Continental: Šesť desaťročí amerického luxusu

Na autosalóne v New Yorku bol predstavený koncept nového Lincolnu Continental, ktorý sa zrejme v sériovej podobe vráti budúci rok. Je teda čas obzrieť sa stručne do histórie...
Lincoln Continental: Šesť desaťročí amerického luxusu
Zoznam kapitol
  1. Lincoln Continental: 1939-1980
  2. Lincoln Continental: 1982-2015
  3. Lincoln Continental: Fotogaléria

Označenie Continental má v rámci luxusnej divízie koncernu Ford veľmi dlhý a bohatý životopis. Aj keď s niekoľkými pauzami, ako už to tak v USA býva. Prvýkrát sa objavilo v roku 1938, naposledy, keď vynecháme aktuálnu štúdiu, pred trinástimi rokmi. Samozrejme v mnohých rôznych podobách, chvíľu dokonca aj ako samostatná značka. Reprezentuje ju deväť generácií a dva moderné koncepty. Ten prvý sa do výroby nedostal, druhý možno čaká šťastnejšia budúcnosť...

Continental 1939-1948

Úplne prvú skicu nakreslil Eugene Turenne Gregoire za len hodinu! Voz bol určený pre Edsel Forda, syna zakladateľa rovnomennej automobilky. Vidlicový dvanásťvalec 4,8 l pochádzal pôvodne z typu Zephyr. Nakoniec sa ale kupé a kabriolety dočkali produkcie. Tú pochopiteľne prerušila vojna, USA do nej vstúpili po japonskom útoku na Pearl Harbor 7. decembra 1941.

1939lincoln_continental_mark_i_prototype_1.jpg1940lincoln_zephyr_continental_cabriolet_14.jpg1940lincoln_zephyr_continental_club_coupe_3.jpg1941lincoln_continental_coupe_special_loewy_by_derham.jpeg1942_lincoln_continental_cabriolet_14.jpg1947_lincoln_continental_cabriolet_2.jpg
Hore zľava: Prototyp Continental Mark 1 (1939); Zephyr Continental Cabrio (1940) a Club Coupé (1940); dole: Continental Coupé Special Loewy by Derham (1941); Continental Cabriolet (1942); Continental Cabriolet (1947)

Prvý Continental mal ešte priečne listové perá a hydraulické bubnové brzdy, v tej dobe sa však nejednalo o nič neobvyklé. Vyrábali sa v Detroite a v kalifornskom Long Beach, šasi s rázvorom 3175 mm sa obliekala aj na zákazku. Povojnové modely dostali mohutnú chrómovanú masku so silnými mriežkami, nadväzovala štýlom na rok 1942.

Vtedy Continental stratil pôvodný jednoduchý predok so zvislým rebrovaním a predĺžil sa zhruba o 20 cm na 5,54 m. Nuž, amerika so všetkým vrátane krytej rezervy na zadku.

Continental 1956-1957

Názov sa vrátil po siedmich rokoch v závere sezóny 1955, kedy bol navyše Continental oddelený nakrátko ako samostatná divízia. Pôvabných 5,55 m dlhé kupé Mark II navrhol Bill Schmidt, iná verzia sa nepredávala. Predošlé tvary vyšli z módy. V americkej terminológii sa jedná o hardtop, pretože tu chýbajú B-stĺpiky, v Európe sa tento termín ale užíva pre pevnú odnímateľnú strechu v kabrioletoch a roadsteroch.

1956_lincoln_continental_mark_ii_14.jpg1956_lincoln_continental_mark_ii_21.jpg1956_lincoln_continental_mark_ii_22.jpg
V roku 1956 dorazil elegantný hardtop Lincoln Continental Mark II 

Cenou 10 tisíc dolárov súperilo s vtedajšími produktmi Rolls-Royce, preto si ho mohli dovoliť len vtedajšie hudobné hviezdy typu Franka Sinatru a Elvisa Presleyho, jeden kus vlastnil aj iránsky šáh. Pohonnou jednotkou už nebol dvanásťvalec, ale Fordov Y-block V8 objemu 6,0 l.

1956_lincoln_continental_mark_ii_24.jpg1957lincoln_continental_mark_ii_14.jpeg1957lincoln_continental_mark_ii_15.jpegNa čiernobielej snímke vľavo ešte rok 56, zvyšné dva sú z modelového roku 1957

Vznikli iba necelé tri tisícky kusov, druhá generácia je teda vysoko cenená, elegantný klasik sa platí zlatom. Na 3,2 m dlhom podvozku bol postavený aj koncept Futura, neskôr prestavaný na v poradí druhý Batmobile pre televízny seriál.

Continental 1958-1960

Od roku 1958 sa veľké Lincolny vyrábali v továrni vo Wixome (štát Michigan). Tretia generácia sa dala kúpiť v celkovo v šiestich približne 5,8 m dlhých variantoch vrátane vtedy obľúbených prevedení bez stredných stĺpikov.

1958lincoln_continental_mark_iii_hardtop_coupe_1.jpg1958lincoln_continental_mark_iii_landau_4.jpg1958lincoln_continental_mark_iii_landau_6.jpg
Conti Mark III: Ružová bola na prelome 50. rokov v obľube nielen v Cadillacu…
1959_lincoln_continental_mark_iv_coupe_1.jpg1959lincoln_continental_mark_iv_landau_hardtop_sedan_1.jpg1960lincoln_continental_mark_v_convertible_14.jpg
V modelovom roku 1960 (vpravo) sa Continental označoval už ako Mark V

Karosérie, ktoré nakreslil stylista John Najjar, boli prvýkrát samonosné, rázvor činil 3327 mm. Krútiaci moment sedemlitrového vidlicového osemvalca MEL prenášala opäť trojstupňová samočinná prevodovka Turbo-Drive. Pasažieri si mohli užívať počúvanie hudby zo štandardného rádia a teplotu vzduchu vnútri udržiavala klimatizácia.

Tretia generácia vydržala iba tri roky, jednotlivé modely s nad sebou umiestnenými prednými svetlami sa označujú ako Mark III, IV a V. V ďalšom pokračovaní ságy to vyvoláva trochu zmätok, ale nepredbiehajme...

Continental 1961-1969

Continental pre rok 1961 navrhol dizajnér Elwood Engel. Štvordverový sedan aj kabriolety mali samovražedné dvere a oproti tretej generácii sa mierne zmenšili. Osemvalce séria MEL 7,0 a teraz aj 7,6 l doplnil na konci produkcie motor rady 385, ktorý zdedil aj nástupcu.

1961_lincoln_continental_convertible_23.jpg1961_lincoln_continental_sedan_5.jpg1963lincoln_continental_sedan_6.jpg1963lincoln_continental_sedan_7.jpg1964lincoln_continental_town_brougham_show_car_3.jpg1965lincoln_continental_town_brougham_show_car_1.jpg1966lincoln_continental_hardtop_coupe_7.jpg1967_lincoln_continental_convertible_5.jpg1967lincoln_continental_hardtop_coupe_4.jpg
Premeny Continentalu od roku 1961 až do roku 1967

V roku 1964 bol natočený rázvor z 3124 na 3200 mm, technickou novinkou sa stali predné kotúče namiesto bubnov. Najúspešnejším rokom bol rok 1966, kedy sa predalo skoro 55 tisíc kusov. Hranatý dizajn sa menil viac či menej každú sezónu, dĺžka postupne rástla späť z 5,4 až na 5,7 m.

1969_lincoln_continental_sedan_2.jpg1969lincoln_continental_hardtop_coupe_3.jpg1969_lincoln_continental_presidential_limousine_3.jpg
Continental 69 ako sedan, hardtop coupé a prezidentská limuzína

Charakteristickým poznávacím znakom všetkých modelov sú ale štyri okrúhle hlavné svetlomety. Vozidlá sú dodnes populárne a hojne sa objavujú aj v moderných filmoch. Do tejto generácie patril aj otvorený SS-100-X, zákazková práca karosárne Hess & Eisenhardt z Cincinnati. V ňom bol 22. novembra 1963 zavraždený v Dallase prezident USA John Fitzgerald Kennedy.

Continental 1970-1979

V apríli 1969 sa vrátilo Mark Series ako luxusné dvojdverové kupé s vidlicovými osemvalcami 7,5 l spojenými s trojstupňovými automatmi C6. Nový Mark III mal rázvor 2977 mm a meral takmer 5,5 m. Nasledoval Mark IV (1972-1976), Mark V (1977-1979) pribral okrem novej karosérie k big blocku V8 séria 385 Lima ešte menší Cleveland 6,6 l/119 kW. Vzdialenosť medzi nápravami presiahla trojmetrovú hranicu a dĺžka dosiahla 5,85 m. Nemožno tiež nespomenúť, že vozidlá vážili cez dve tony, najťažšie až dve a pol.

1971lincoln_continental_sedan_4.jpg1972_lincoln_continental_mark_iv_1.jpg1973_lincoln_continental_town_coupe_1.jpg1978_lincoln_continental_coupe_25.jpg1977lincoln_continental_mark_v_givenchy_edition_1.jpg1977_lincoln_continental_town_coupe_10.jpgV roku 1970 sa Continental vrátil od samonosnej karosérie k rebrinovému rámu; najväčšie verzie mali rázvor cez 3 m a vážili až 2,5 t

Štandardné Continentaly pre rok 1970 prevzali štylistické linky z kupé Mark III, existovali v dvoj- a štvordverových verziách. Mali konvenčné dvere a zakryté predné svetlomety, tie neotvárala elektromotorčeky, ale podtlak pomocou vákuovej nádobky. Namiesto samonosnej karosérie sa opäť objavil rám, ale zadné listové perá nahradili vinuté pružiny. Obe nápravy od seba delilo 3,23 m.

1978lincoln_continental_town_coupe_1.jpeg1979 lincoln_continental_collector_s_series_2.jpg1979_lincoln_continental_12.jpg1979_lincoln_continental_mark_v_pucci_edition_1.jpg1979_lincoln_continental_town_car_2.jpg1979lincoln_continental_collector_s_series_1.jpgContinental stále rástol, ale výkony tomu zodpovedali; kvôli novým pravidlám motivovaným ropnou krízou dával obrí osemvalec 7,5 l nakoniec len 160 kW

Počas dvojročného života vozy vyrástli od dvadsať centimetrov, z 5,72 na 5,92 m. Výkony sedemapollitrového motora OHV naopak padali z 272 na 160 kW. Pokračovala politika každoročných štylistických zmien, k najväčším došlo v modeli 1975, kedy sa tiež dostali konečne kotúčové brzdy Bendix aj na zadnú nápravu.

Continental 1980

Continental Mark VI (1980) sa oproti predchádzajúcej piatej generácii značne zmenšil. Dĺžka klesla pod 5,6 m a využíval šasi iného modelu Fordovho koncernu: konkrétne platformu Panther s rázvorom náprav 2982 mm, kupé malo medzi nimi kratších 2910 mm a nemeralo ani 5,5 m. Došlo tiež k redukcii váhy, ktorá klesla u základných verzií dokonca pod 1800 kg. Päťlitrový WINDSOR V8 dopĺňala väčšia jednotka rovnakej rady s objemom 5,75 l.

1980_lincoln_continental_town_car_1.jpg1980_lincoln_continental_town_coupe_8.jpg1980lincoln_continental_mark_vi_givenchy_edition_coupe_1.jpg
Vozidlá modelového roku 1980: Town Car, Town Coupé a špeciálne Givenchy Edition

Potom však došlo k rozkolu v menách. Z dvojdverových kupé a štvordverových sedanov sa stal samostatný rad Town Car, až doteraz jeden z výbavových stupňov s vinylovými strechami. Kufor poňal podľa údajov výrobcu 634 l zbytočností. A Continental Mark VI fungoval do roku 1983 ako najšpičkovejší variant. Aby sme si urobili obrázok, tak jeho produkcia sa pohybovala od 26 do 39-tisíc kusov.

Town Car vo svojej pôvodnej podobe vydržal až do konca 80. rokov a nová generácia separátneho kupé Mark VII čoskoro slávne označenie stratila, tá ďalšia a posledná (Mark VIII) sa vydala trochu iným smerom. Obe už mali od sedanov odlišný životopis, aj keď v drvivej väčšine rovnakú techniku.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY