vytisknout velikost písma Legendárny Holden Commodore SS končí

Nahradí ho Insignia s pohonom predných kolies.
Legendárny Holden Commodore SS končí

Pre Austrálčanov je Holden Commodore niečo ako pre Čechov a Slovákov Octavia 1.9 TDI. Legendárny sedan Holden Commodore ale aktuálne dožíva svoje posledné mesiace a týždne, ak teda berieme do úvahy klasickú koncepciu s pohonom zadných kolies. V rámci reštrukturalizácie a šetrenia vnútri koncernu General Motors, kam austrálsky Holden patrí, prejde model Commodore radikálnou zmenou.

Namiesto aktuálnej platformy GM Zeta sa nová generácia sedanu Holden Commodore dočká technického základu pripravovanej novej generácie Oplu Insignia. Tú uvidíme ešte pred koncom tohto roka. Opel Insignia sa potom uplatní na rôznych trhoch pod rôznymi značkami, typicky v Británii ako Vauxhall Insignia, v USA ako Buick Regal a v Austrálii práve ako Holden Commodore.

Automobilky sa tiež kvôli nákladom húfne sťahujú z Austrálie, výrobu sťahujú do ázijských krajín, kde je lacnejšie. Vedľa General Motors oznámil koniec výroby aj konkurenčný Ford, ktorý prestal vyrábať legendárny model Falcon.

Pokiaľ ide o Holden Commodore, ten začal život v roku 1978 ako sedan strednej veľkosti, založený na postupe Opelu Rekord E. Auto vzniklo v reakcii na ropnú krízu, keď trh potreboval síce väčšie auto, ale aj z dôvodov emisných predpisov úspornejšie motory. Zaujímavosťou bolo použitie päťlitrového osemvalca, ktorý mal výkon len 114 kW (155 k).

Druhá generácia Holden Commodore prišla v roku 1988. Základná platforma bol zvláštny mix Opelu Senator a prvej generácie Opelu Omega. Kvôli súpereniu s druhou austrálskou klasikou, Fordom Falcon, ale musel Holden dostať predĺžený rázvor a bol širší. Obe autá si tak boli rozmerovo podobné.

Tretia generácia Holden Commodore dorazila v roku 1997 a techniku si opäť požičala od Opelu Omega, tentoraz druhej generácie. Pre potreby austrálskeho trhu ale prešla platforma GM V prepracovaním, oproti Oplu bola napríklad rozšírená. Je to tiež posledný Holden, ktorý si vzal techniku Opelu. Nasledujúca štvrtá generácia, ktorá sa vyrába dodnes, už použila platformu GM Zeta, spoločnú napríklad s prvou generáciou moderného Camara.

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Test Range Rover Velar D300: Takto má vyzerať SUV

Range Rover Velar je aj napriek svojej istej nedokonalosti krásne auto. Takto by malo vyzerať a hlavne jazdiť každé SUV. Britská novinka stelesňuje mix pre vodiča zaujímavých jazdných vlastností, vysokej miery komfortu a zaujímavej dynamiky.

19. 12. 2017 | Dalibor Žák
Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

Čo urobí viac oktánov s výkonom trojvalca 1.0 TSI? Toto

S našou dlhodobo testovanou Fabiou sme sa zastavili na brzde. Namerané hodnoty rozhodne nepriniesli sklamanie. Zároveň sme vyskúšali, čo s parametrami motora urobí drahší benzín. Výrazný rozdiel nečakajte.

18. 12. 2017 | Dalibor Žák
Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY