vytisknout velikost písma Legendárny 24 h Le Mans štartuje cez víkend, pôjde Porsche aj Charouz

Slávna dvadsaťštyrihodinovka v Le Mans sa jazdí už túto sobotu. Na štart sa po dlhšej pauze vracia do najvyššia kategória Porsche a uvidíme aj jedného slovenského zástupcu.
Legendárny 24 h Le Mans štartuje cez víkend, pôjde Porsche aj Charouz

V sobotu 14. júna o tretej popoludní bude odštartovaný jeden z najťažších okruhových pretekov na svete. V Le Mans sa proti sebe vo vrcholnej kategórii LMP1 postaví Audi, Porsche a Toyota. Víťaza maratónu budeme poznať až po dlhých dvadsiatich štyroch hodinách.

Tento rok bude zaujímavé sledovať, ktorému z výrobcov najlepšie vyšlo ladenie hybridného systému. Pravidlá sa obmedzujú na množstvo paliva a množstvo zadržanej energie. Inak sú celkom voľné, a tak môžeme byť svedkami súperenia turbodiesela (Audi), preplňovaného benzínového motora (Porsche) a atmosférickej jednotky (Toyota).

Audi nasadí tri vozidlá, Toyota skúsi šťastie so štyrmi autami a Porsche má k dispozícii dva tímy. V jednom štartuje aj Mark Webber. V kategórii LMP2 v tíme Sebastien Loeb Racing sa bude o sedačku vo vozidle Oreca Nissan 03R deliť Jan Charouz.

Závod 24 hv Le Mans sa ide pod patronátom ACO, je ale súčasťou Svetového vytrvalostného šampionátu FIA WEC, v ktorom je najdlhší vôbec. Ostatné závody WEC sú šesťhodinové.

Závodí sa na bežnej ceste

V Le Mans sa jazdí od roku 1923 a profil trate, ktorú tvorí z veľkej časti uzavretá verejná cesta, sa počas posledných rokov príliš nezmenil. Slávna rovinka Mulsanne bola síce preťatá dvojicou šikán, ale to bolo hlavne kvôli bezpečnosti, pretože na konci rovinky najsilnejšie vozidlá atakovali hranicu 400 km/h.

Podívejte se, jak vypadala trať v Le Mans před závodem v roce 1956

Na prvom mieste najčastejšie stál pilot Tom Kristensen, ktorý vyhral už deväťkrát. Jacky Ickx má v zbierke šesť titulov a Derek Bell, Frank Biella a Emanuele Pirro po piatich. Najúspešnejšími národmi sú Briti a Francúzi, ktorí držia zhodne 41 víťazstiev vo všetkých triedach, Nemci vyhrali dvadsaťsedemkrát.

Rekord drží Porsche

Najúspešnejšou značkou v Le Mans je Porsche, ktoré tu zvíťazilo hneď šestnásťkrát. Audi si odviezlo už dvanásť zlatých trofejí, Ferrari deväť, Jaguar sedem a Bentley šesť. Za zmienku stojí aj šnúra štyroch víťazstiev Fordu GT40 v rokoch 1966 až 1969.

Po konci skupiny C byla nejatraktivnější podíváná na vozy kategorie GT1, kde si to rozdával třeba slavný McLaren F1 s Ferrari F40

A ešte jedna ochutnávka... Tento rok toho asi moc nepočujeme, pretože všetky tie preplňované hybridy skôr len syčia a šumí ako revú. To legendárna Mazda 787B vydávala poctivý pretekársky kravál.

Johnny Herbert dal Mazdě 787B při demonstrační jízdě pěkně za uši!

Tak čo? Navnadili sme vás? Závod budete môcť sledovať aj online prostredníctvom Le Mans TV na webe usporiadateľa vrátane aktualizovaného spravodajstva a livetimingu.

Test Range Rover Evoque Convertible: Kodiaq naopak

Range Rover Evoque Convertible

Nezmysel to je možno z pohľadu bežných zákazníkov, ale z pohľadu ľudí, ktorí si podobný voz môžu dovoliť a ktorí hľadajú iba štýl, je Evoque Convertible dokonale atraktívne, pretože vlastne nič iné než štýl neponúka.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Audi A8 je kvalitné a spoľahlivé, ale šetriť na ňom nemôžete

Jazdenka Audi A8

Ak vám nevadí drahší servis, kupujte. Takto príjemné, komfortné a ničím neobťažujúce autá už o chvíľu nebudú.

5. 3. 2017 | Dalibor Žák
Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlhodobom teste: Začíname

Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line

Vrcholné prevedenie Peugeotu 2008 GT Line nám bude robiť spoločnosť do konca júna. Testovaný exemplár dostal takmer kompletnú výbavu. Najsilnejší vznetový motor v ponuke disponuje výkonom 120 koní. Už od prvých kilometrov je jasné, že pôjde o úsporný automobil.

1. 3. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY