vytisknout velikost písma Legendárny 24 h Le Mans štartuje cez víkend, pôjde Porsche aj Charouz

Slávna dvadsaťštyrihodinovka v Le Mans sa jazdí už túto sobotu. Na štart sa po dlhšej pauze vracia do najvyššia kategória Porsche a uvidíme aj jedného slovenského zástupcu.
Legendárny 24 h Le Mans štartuje cez víkend, pôjde Porsche aj Charouz

V sobotu 14. júna o tretej popoludní bude odštartovaný jeden z najťažších okruhových pretekov na svete. V Le Mans sa proti sebe vo vrcholnej kategórii LMP1 postaví Audi, Porsche a Toyota. Víťaza maratónu budeme poznať až po dlhých dvadsiatich štyroch hodinách.

Tento rok bude zaujímavé sledovať, ktorému z výrobcov najlepšie vyšlo ladenie hybridného systému. Pravidlá sa obmedzujú na množstvo paliva a množstvo zadržanej energie. Inak sú celkom voľné, a tak môžeme byť svedkami súperenia turbodiesela (Audi), preplňovaného benzínového motora (Porsche) a atmosférickej jednotky (Toyota).

Audi nasadí tri vozidlá, Toyota skúsi šťastie so štyrmi autami a Porsche má k dispozícii dva tímy. V jednom štartuje aj Mark Webber. V kategórii LMP2 v tíme Sebastien Loeb Racing sa bude o sedačku vo vozidle Oreca Nissan 03R deliť Jan Charouz.

Závod 24 hv Le Mans sa ide pod patronátom ACO, je ale súčasťou Svetového vytrvalostného šampionátu FIA WEC, v ktorom je najdlhší vôbec. Ostatné závody WEC sú šesťhodinové.

Závodí sa na bežnej ceste

V Le Mans sa jazdí od roku 1923 a profil trate, ktorú tvorí z veľkej časti uzavretá verejná cesta, sa počas posledných rokov príliš nezmenil. Slávna rovinka Mulsanne bola síce preťatá dvojicou šikán, ale to bolo hlavne kvôli bezpečnosti, pretože na konci rovinky najsilnejšie vozidlá atakovali hranicu 400 km/h.

Podívejte se, jak vypadala trať v Le Mans před závodem v roce 1956

Na prvom mieste najčastejšie stál pilot Tom Kristensen, ktorý vyhral už deväťkrát. Jacky Ickx má v zbierke šesť titulov a Derek Bell, Frank Biella a Emanuele Pirro po piatich. Najúspešnejšími národmi sú Briti a Francúzi, ktorí držia zhodne 41 víťazstiev vo všetkých triedach, Nemci vyhrali dvadsaťsedemkrát.

Rekord drží Porsche

Najúspešnejšou značkou v Le Mans je Porsche, ktoré tu zvíťazilo hneď šestnásťkrát. Audi si odviezlo už dvanásť zlatých trofejí, Ferrari deväť, Jaguar sedem a Bentley šesť. Za zmienku stojí aj šnúra štyroch víťazstiev Fordu GT40 v rokoch 1966 až 1969.

Po konci skupiny C byla nejatraktivnější podíváná na vozy kategorie GT1, kde si to rozdával třeba slavný McLaren F1 s Ferrari F40

A ešte jedna ochutnávka... Tento rok toho asi moc nepočujeme, pretože všetky tie preplňované hybridy skôr len syčia a šumí ako revú. To legendárna Mazda 787B vydávala poctivý pretekársky kravál.

Johnny Herbert dal Mazdě 787B při demonstrační jízdě pěkně za uši!

Tak čo? Navnadili sme vás? Závod budete môcť sledovať aj online prostredníctvom Le Mans TV na webe usporiadateľa vrátane aktualizovaného spravodajstva a livetimingu.

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY