vytisknout velikost písma Legendárny 24 h Le Mans štartuje cez víkend, pôjde Porsche aj Charouz

Slávna dvadsaťštyrihodinovka v Le Mans sa jazdí už túto sobotu. Na štart sa po dlhšej pauze vracia do najvyššia kategória Porsche a uvidíme aj jedného slovenského zástupcu.
Legendárny 24 h Le Mans štartuje cez víkend, pôjde Porsche aj Charouz

V sobotu 14. júna o tretej popoludní bude odštartovaný jeden z najťažších okruhových pretekov na svete. V Le Mans sa proti sebe vo vrcholnej kategórii LMP1 postaví Audi, Porsche a Toyota. Víťaza maratónu budeme poznať až po dlhých dvadsiatich štyroch hodinách.

Tento rok bude zaujímavé sledovať, ktorému z výrobcov najlepšie vyšlo ladenie hybridného systému. Pravidlá sa obmedzujú na množstvo paliva a množstvo zadržanej energie. Inak sú celkom voľné, a tak môžeme byť svedkami súperenia turbodiesela (Audi), preplňovaného benzínového motora (Porsche) a atmosférickej jednotky (Toyota).

Audi nasadí tri vozidlá, Toyota skúsi šťastie so štyrmi autami a Porsche má k dispozícii dva tímy. V jednom štartuje aj Mark Webber. V kategórii LMP2 v tíme Sebastien Loeb Racing sa bude o sedačku vo vozidle Oreca Nissan 03R deliť Jan Charouz.

Závod 24 hv Le Mans sa ide pod patronátom ACO, je ale súčasťou Svetového vytrvalostného šampionátu FIA WEC, v ktorom je najdlhší vôbec. Ostatné závody WEC sú šesťhodinové.

Závodí sa na bežnej ceste

V Le Mans sa jazdí od roku 1923 a profil trate, ktorú tvorí z veľkej časti uzavretá verejná cesta, sa počas posledných rokov príliš nezmenil. Slávna rovinka Mulsanne bola síce preťatá dvojicou šikán, ale to bolo hlavne kvôli bezpečnosti, pretože na konci rovinky najsilnejšie vozidlá atakovali hranicu 400 km/h.

Podívejte se, jak vypadala trať v Le Mans před závodem v roce 1956

Na prvom mieste najčastejšie stál pilot Tom Kristensen, ktorý vyhral už deväťkrát. Jacky Ickx má v zbierke šesť titulov a Derek Bell, Frank Biella a Emanuele Pirro po piatich. Najúspešnejšími národmi sú Briti a Francúzi, ktorí držia zhodne 41 víťazstiev vo všetkých triedach, Nemci vyhrali dvadsaťsedemkrát.

Rekord drží Porsche

Najúspešnejšou značkou v Le Mans je Porsche, ktoré tu zvíťazilo hneď šestnásťkrát. Audi si odviezlo už dvanásť zlatých trofejí, Ferrari deväť, Jaguar sedem a Bentley šesť. Za zmienku stojí aj šnúra štyroch víťazstiev Fordu GT40 v rokoch 1966 až 1969.

Po konci skupiny C byla nejatraktivnější podíváná na vozy kategorie GT1, kde si to rozdával třeba slavný McLaren F1 s Ferrari F40

A ešte jedna ochutnávka... Tento rok toho asi moc nepočujeme, pretože všetky tie preplňované hybridy skôr len syčia a šumí ako revú. To legendárna Mazda 787B vydávala poctivý pretekársky kravál.

Johnny Herbert dal Mazdě 787B při demonstrační jízdě pěkně za uši!

Tak čo? Navnadili sme vás? Závod budete môcť sledovať aj online prostredníctvom Le Mans TV na webe usporiadateľa vrátane aktualizovaného spravodajstva a livetimingu.

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY