vytisknout velikost písma Legendárny 24 h Le Mans štartuje cez víkend, pôjde Porsche aj Charouz

Slávna dvadsaťštyrihodinovka v Le Mans sa jazdí už túto sobotu. Na štart sa po dlhšej pauze vracia do najvyššia kategória Porsche a uvidíme aj jedného slovenského zástupcu.
Legendárny 24 h Le Mans štartuje cez víkend, pôjde Porsche aj Charouz

V sobotu 14. júna o tretej popoludní bude odštartovaný jeden z najťažších okruhových pretekov na svete. V Le Mans sa proti sebe vo vrcholnej kategórii LMP1 postaví Audi, Porsche a Toyota. Víťaza maratónu budeme poznať až po dlhých dvadsiatich štyroch hodinách.

Tento rok bude zaujímavé sledovať, ktorému z výrobcov najlepšie vyšlo ladenie hybridného systému. Pravidlá sa obmedzujú na množstvo paliva a množstvo zadržanej energie. Inak sú celkom voľné, a tak môžeme byť svedkami súperenia turbodiesela (Audi), preplňovaného benzínového motora (Porsche) a atmosférickej jednotky (Toyota).

Audi nasadí tri vozidlá, Toyota skúsi šťastie so štyrmi autami a Porsche má k dispozícii dva tímy. V jednom štartuje aj Mark Webber. V kategórii LMP2 v tíme Sebastien Loeb Racing sa bude o sedačku vo vozidle Oreca Nissan 03R deliť Jan Charouz.

Závod 24 hv Le Mans sa ide pod patronátom ACO, je ale súčasťou Svetového vytrvalostného šampionátu FIA WEC, v ktorom je najdlhší vôbec. Ostatné závody WEC sú šesťhodinové.

Závodí sa na bežnej ceste

V Le Mans sa jazdí od roku 1923 a profil trate, ktorú tvorí z veľkej časti uzavretá verejná cesta, sa počas posledných rokov príliš nezmenil. Slávna rovinka Mulsanne bola síce preťatá dvojicou šikán, ale to bolo hlavne kvôli bezpečnosti, pretože na konci rovinky najsilnejšie vozidlá atakovali hranicu 400 km/h.

Podívejte se, jak vypadala trať v Le Mans před závodem v roce 1956

Na prvom mieste najčastejšie stál pilot Tom Kristensen, ktorý vyhral už deväťkrát. Jacky Ickx má v zbierke šesť titulov a Derek Bell, Frank Biella a Emanuele Pirro po piatich. Najúspešnejšími národmi sú Briti a Francúzi, ktorí držia zhodne 41 víťazstiev vo všetkých triedach, Nemci vyhrali dvadsaťsedemkrát.

Rekord drží Porsche

Najúspešnejšou značkou v Le Mans je Porsche, ktoré tu zvíťazilo hneď šestnásťkrát. Audi si odviezlo už dvanásť zlatých trofejí, Ferrari deväť, Jaguar sedem a Bentley šesť. Za zmienku stojí aj šnúra štyroch víťazstiev Fordu GT40 v rokoch 1966 až 1969.

Po konci skupiny C byla nejatraktivnější podíváná na vozy kategorie GT1, kde si to rozdával třeba slavný McLaren F1 s Ferrari F40

A ešte jedna ochutnávka... Tento rok toho asi moc nepočujeme, pretože všetky tie preplňované hybridy skôr len syčia a šumí ako revú. To legendárna Mazda 787B vydávala poctivý pretekársky kravál.

Johnny Herbert dal Mazdě 787B při demonstrační jízdě pěkně za uši!

Tak čo? Navnadili sme vás? Závod budete môcť sledovať aj online prostredníctvom Le Mans TV na webe usporiadateľa vrátane aktualizovaného spravodajstva a livetimingu.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

včera | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY