vytisknout velikost písma Legendárne kupé Opel Calibra dnes oslavuje 25 rokov

Legendárne kupé Opel Calibra dnes oslavuje 25 rokov

Presne pred dvadsiatimi piatimi rokmi, keď sa v Európe rúcala železná opona, sa na autosalóne vo Frankfurte predstavilo kupé Opel Calibra, ktoré sa pomaly stáva klasikou. Síce dá dnes naozaj mnoho práce nájsť zachovalé nevytuningované auto v úplne originálnom stave, ale o to väčšiu potom má hodnotu.

Ťažko povedať, či Opel predstaví novú Calibru aspoň vo forme konceptu, ale o návrate tohto mena sa hovorí už dlho. Pôvodná Calibra bola svojím spôsobom revolučná, aj keď pod povrchom sa ukrývala veľmi konvenčná technika.

Opel Calibra bol postavený na podvozku vtedajšieho Opelu Vectra A a práve vďaka dlhému rázvoru je vnútri celkom dosť miesta pre štyroch ľudí. Na svoju dobu mala Calibra aj celkom bohatú výbavu, ktorá bola obvyklá skôr u prémiových luxusných áut. Ani ABS nebolo vtedy ešte samozrejmosťou.

Kupé Calibra prišlo s aerodynamicky veľmi efektívnou karosériou. Koeficient odporu vzduchu má hodnotu Cd = 0,26 a to je výborná hodnota aj na dnešné pomery. Až do predstavenia Audi A2 bola Calibra najaerodynamickejšé masovo vyrábané auto na svete. Modely 4x4 a Turbo ale mali odpor vzduchu Cd = 0,29 kvôli väčším vstupným otvorom pre chladenie a inak riešenej podlahe vozidla.

Aerodynamike pomáhal napríklad nízky predok s malými, ale veľmi účinnými svetlometmi, stierače schované pod kapotu, zakrytovaný spodok vozidla a samozrejme dlhý čas strávený v aerodynamickom tuneli. Opel vôbec prvýkrát použil aj počítačové simulácie, aj keď na dnešné pomery je vtedajšia počítačová technológia skôr úsmevná. Zaujímavé je, že nízky predok Calibry Opel cielene testoval na ochranu chodcov ešte dávno pred tým, než sa stali také testy normou.

Základnou motorizáciou bol osemventilový dvojlitrový štvorvalec s výkonom 85 kW (115 k), ktorý Calibru dostal za 200 km/h. Štvorventilová verzia toho istého motora s výkonom 110 kW (150 k) vedela ísť viac ako 220 km/h. Neskôr prišla aj ekonomickejšia a trochu slabšia verzia s novou generáciou motorov, dnes známou ako Ecotec.

Vrchol tvoril šesťvalec 2,5 l s výkonom 125 kW (170 k) a hlavne potom preplňovaný dvojliter v modeli Calibra Turbo s výkonom 150 kW (204 k) a krútiacim momentom 280 Nm. Štvorkolka ale bola pomerne nespoľahlivá, tiež sa jej vyrobilo len 3385 kusov. O poznanie viac jazdilo šesťvalcov, dokopy 12 015. Celkovo Opel medzi rokmi 1989 a 1997 vyrobil podľa svojich údajov 239 118 vozidiel Calibra.

Dnes toto zaujímavé auto kúpite za nejakých 700 eur v zbedačenom stave. Pokiaľ ale budete chvíľu hľadať, dá sa nájsť originálny a zachovalý kus. Autá ľahko napadnuté koróziou už stoja okolo 2 tisíc eur, ak sa na nich neodbavil samozvaný tuner. Zreštaurované autá už ale stojí minimálne nejakých 5 tisíc eur. Z Calibry sa tak pomaly stáva zaujímavý Youngtimer.

Opel-Calibra-10521.jpgOpel-Calibra-10524.jpgOpel-Calibra-19459.jpg

Opel-Calibra-20967.jpgOpel-Calibra-21973.jpgOpel-Calibra-29400.jpg

Opel-Calibra-29401.jpgOpel-Calibra-3218.jpgOpel-Calibra-3241.jpg

Opel-Calibra-670.jpgOpel-Calibra-673.jpgOpel-Calibra-741.jpg

Opel-Calibra-742.jpgOpel-Calibra-8054.jpg

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY