vytisknout velikost písma Land Rover Series I-IV/Defender (1948-2016): Nesmrteľný

Klasický Land Rover už je minulosťou. Takmer sedem dekád trvajúca aktívna kariéra britského off-roadu síce skončila, ale stále vzbudzuje údiv.
Land Rover Series I-IV/Defender (1948-2016): Nesmrteľný
Zoznam kapitol
  1. Série I-IV (1948-1990)
  2. Defender (1990-2016)
  3. Fotogaléria

Základ ortodoxného Land Roveru sa za dlhú dobu zmenil, hliníková karoséria s viditeľnými nitmi spočívala na oceľovom rebrinovom ráme. Prečo bol vybraný práve ľahký kov, pre presnosť dodajme, že zliatina obsahuje aj horčík? Nie s myšlienkou nejakej technickej vyspelosti, ale z jednoduchej núdze. Británia po druhej svetovej vojne trpela nedostatkom ocele, musela sa teda nájsť adekvátna náhrada. Hliníka zostalo po lietadlách dosť... Rokmi sa modernizovali iba tvary, ale aj po mnohých evolúciách zostali stále povedomé.

1947 autowp.ru_land_rover_prototype_1.jpg1947land_rover_prototype_1.jpg1947land_rover_prototype_2.jpg
Jednomiestny prototyp Land Roveru s uprostred umiestneným riadením postavil v roku 1947 Maurice Wilks doma z dielov vojnového willysu (jeepu)

Ako pôvodne farmársky automobil vznikol? Inšpiráciou bol pochopiteľne vojnový americký jeep, teda Willys typu MB a Ford GP. Tvary nakreslil Maurice Wilks prvýkrát nie na papier, ale do piesku v zálive Red Wharf. Aj tým je Land Rover jedinečný... Jednomiestný prototyp s riadením uprostred (Centre Steer) dokončil Wilks na svojej farme v Newborough na ostrove Anglesey, pričom z jeepu použil mnohé diely a nikdy sa tým nijako netajil. Bol hotový v decembri 1947, táto prvá funkčná vzorka dostala registračnú značku HUE 166. Predsériové kusy ešte vyšli zo starej továrne v Lode Lane.

Prvá séria

Produkčné vozidlo si odbilo premiéru 30. apríla 1948 na autosalóne v Amsterdame a vyrábalo sa už od počiatku v Solihulle neďaleko Birminghamu. Series I (označenie sa objavilo retrospektíve až po nábehu "dvojky") existovala najprv s rázvormi 80 a 107 palcov (2032 a 2718 mm). Charakteristickým prvkom sa stalo dopredu sklopné čelné okno, rezerva uložená v priehlbine na kapote a maska chladiča s ukrytými svetlometmi, ktorú bolo možno úplne vybrať a slúžila ako rošt. Cestovatelia na nej mohli v divočine piecť mäso!

Tisícšesťstovka s výkonom 50 koní (37 kW) pochádzala z Roveru 60 série P3, v terénnom voze však využívala spočiatku stály pohon všetkých kolies s redukciou poliacou štvoricu rýchlostných stupňov manuálnej prevodovky. Extrémne vzácne je uzavreté prevedenie s oblou strechou, plechovým krytom náhradného kolesa a drevenou kostrou z karosárne Tickford. Za základ s plátenou strechou si Rover účtoval 450 libier.

1948 autowp.ru_land_rover_series_i_80_soft_top_12.jpg1948 autowp.ru_land_rover_series_i_80_soft_top_8.jpg1948 autowp.ru_land_rover_series_i_80_tickford_station_wagon_2.jpg1950 land_rover_81_prototype_4.jpg1950land_rover_81_prototype_5.jpg1954 autowp.ru_land_rover_series_i_86_station_wagon_4.jpg
Sériový Land Rover mal vpredu tri sedadlá a najbežnejšie bolo otvorené prevedenie, najvzácnejší naopak STW Tickford. Motory sa z objemom 1,6 l zväčšovali a pridal sa aj diesel

Vozidlá ročníka 1950 už mali mriežku obopínajúcu nekrytú dvojicu okrúhlych predných reflektorov, o dva roky neskôr sa pod kapotu dostal nový dvojliter s 39 kW (53 k). Na jednotke a dvojke zaberal Land Rover stále na všetky štyri kolesá, pri vyšších stupňoch sa po novom ponúkala možnosť voľby. V sezóne 1954 sa znova zmenil predok, mriežka už sa nachádzala iba medzi svetlami a pod nimi. Vtedy bola vzdialenosť medzi nápravami kratšej varianty natiahnutá na 86 palcov (2184 mm). Inštalácia naftového dvojlitra s rovnakým výkonom ako v prípade zážihového (1957) si vynútila ďalšie predĺženie rázvoru na 88 a 109 palcov (2235, respektíve 2769 mm). Na dlhú dobu posledný...

Druhá séria

Modernizovanú sériu II (1958-1961) vystriedala vzápätí ešte ďalej modifikovaná IIA. Obe sa od svojich predchodcov líšili iba v detailoch, napríklad parkovacími svetlami a smerovkami v blatníkoch. Vo "dvojke" debutovali zaujímavé nákladné Forward Control s predsunutou kabínou. Na export išli autá už od začiatku kariéry so zážihovým štvorvalcom 2286 cm3/54 kW (73 k). Raritou bola zhruba dvadsiatka Forest Roverov s veľkými kolesami postavených spoločnosťou Roadless Traction Limited.

1958 autowp.ru_land_rover_series_ii_88_pickup_1.jpg1958 land_rover_series_ii_109_pickup_1.jpg1961 autowp.ru_roadless_109_forest_rover_2.jpg1962 autowp.ru_land_rover_series_ii_forward_control_2.jpg1966 autowp.ru_land_rover_series_iia_forward_control_fire_service_1.jpg1968 autowp.ru_land_rover_lightweight_1.jpg
Druhá séria (1958-1971) zahŕňala aj Forest Rovery, nákladný Forward Control a vojenské špeciály Lightweight

V "áčku" sa objavil rovnako objemný diesel, neskôr (1967) potom prvý radový šesťvalec 2625 cm3 s rozvodom IOE (sací ventil v hlave, výfukový v bloku). Vtedy Rover stratil samostatnosť, pohltil ho Leyland, vzápätí premenovaný na British Leyland Motor Corporation, skrátene BLMC. Pre armádu sa vyrábala od novembra 1968 odľahčená verzia Lightweight schopná aj leteckej prepravy, ktorá prežila až do tretej série. Počnúc februárom 1969 nasledovalu blikače predných svetiel, od tej chvíle sa táto konfigurácia prakticky nezmenila...

Tretia séria

Tretia séria (1971-1985) dostala novú plastovú mriežku chladiča a rezerva sa presunula na zadok, alebo pri pick-upoch do nákladového priestoru. Benzínový štvorvalec OHV 2,29 l/52 kW doplnil znovu šesťvalec 2,63 l s výkonmi 60, respektíve 63 kW (82-86 koní) a naftový 2,29 l/46 kW. Zostali štvorstupňové prevodovky s redukciou a mechanicky vypínateľnou štvorkolkou, dočkali sa však kompletnej synchronizácie. V kabíne boli premiestnené "budíky" pod volant a aj na palubnej doske našli miesto modernejšie a ľahšie materiály namiesto kovu. Land Rover Ltd. sa v roku 1978 stal samostatným výrobcom, hoci stále v rámci teraz už štátneho koncernu, ktorý niekoľkokrát zmenil meno...

1971 autowp.ru_land_rover_series_iii_1.jpg1971 autowp.ru_land_rover_series_iii_109_1.jpg1971 autowp.ru_land_rover_series_iii_swb_4.jpg1971 autowp.ru_land_rover_series_iii_swb_van_4.jpg1971autowp.ru_land_rover_series_iii_swb_soft_top_1.jpg1979 land_rover_series_iii_109_station_wagon_1.jpg
Tretia séria bola až do príchodu Defenderu najpopulárnejšou zo všetkých. Dobiehala až do polovice 80. rokov súbežne so štvrtou

Produkcia osobných Roverov sa koncom 70. rokov odsťahovala v rámci reštrukturalizácie BL do Cowley. V dnešnej dobe downsizingu je zaujímavá ponuka benzínového vidlicového osemvalca 3532 cm3/68 kW, klasiky pôvodom od Buicku. Oba štvorvalce sa ešte dočkali päťkrát uloženého kľukového hriadeľa.

Štvrtá séria

V roku 1983 mal premiéru radikálne modernizovaný Land Rover so značne upravenou karosériou, ktorý vlastne vydržal len s malými zmenami až do samotného konca. Neoficiálne býva značený ako série štvrtá. Tá sa síce nevzdala tuhých náprav, ale namiesto tradičných pozdĺžnych poleliptických listových pier ponúkla moderný vinuté pružiny a tiež kotúčové brzdy vpredu, základné rázvory sa predĺžili definitívne na 92,6 a 110 palcov (2360 a 2794 mm). Používalo sa slovné označenie Ninety a One Ten, kratší model sa navyše o rok oneskoril. Radikálnou premenou prešla teraz čierna predná mriežka a jednodielne čelné sklo namiesto tradičného dvojdielneho.

1983 land_rover_110_county_station_wagon_6.jpeg1984 autowp.ru_land_rover_90_county_station_wagon_1.jpg1984 autowp.ru_land_rover_defender_90_pickup_6.jpg
Land Rover Ninety/One Ten priniesol v roku 1983 modernejšiu techniku: vinuté pružiny a kotúčové brzdy. Nový vzhľad predku vydržal s drobnými vylepšeniami až do konca kariéry

Štvorkolka už bola zasa s definitívnou platnosťou stála s uzamykateľným medzinápravovým diferenciálom, maticové guličkové riadenie dostalo posilňovač a postupne prichádzali na rad päťstupňové prevodovky.

Triapollitrový osemvalec posilnil najprv na 86 a neskôr dokonca na 100 kW.
Zážihové a vznetové štvorvalce zdedila "štvorka" nakrátko z tretej série, čoskoro ich nasledovali dvaapollitrové diesely, ten s 51 kW (60 k) mal prvýkrát turbodúchadlo. V roku 1985 sa pridal nový zážihový 2,5 l/62 kW (83 k) ako náhrada za starú "dvatrojku" a tiež najdlhší model 127 s rázvorom 3226 mm. V rámci novej a sprivatizovanej Rover Group (1988) bol Land Rover znovu vyčlenený ako samostatná skupina.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY