vytisknout velikost písma Land Rover Discovery Sport zbúra štatistiky [prvé jazdné dojmy]

Automobilka Jaguar Land Rover by chcela v dohľadnej dobe začať predávať na slovenskom trhu viac než tisíc vozidiel ročne. Vďaka novému Discovery Sport je takmer isté, že sa jej to podarí.
Land Rover Discovery Sport zbúra štatistiky [prvé jazdné dojmy]
Zoznam kapitol
  1. Úvod, Zatiaľ staré motory
  2. Jazda: Má potenciál, Interiér je ďalším z argumentov
  3. Chce byť moderný, Verdikt, Technické údaje
  4. Fotogaléria

Dajme tomu, že sa vám páči Evoque. Jeho čaru nie je ťažké prepadnúť, veď predsa tak skvele vyzerá a ešte lepšie jazdí. Lenže potom ste si ho išli vyskúšať a problém bol na svete. Máte v pláne na zadných sedadlách občas niekoho voziť a Evoque vzadu ponúka veľmi málo priestoru. Čo teraz?

Až donedávna ste museli v takom prípade vyraziť ku konkurencii, pretože najbližšia možná alternatíva z dielne Land Roveru bolo veľké Discovery, čo už je predsa len drahšia auto, prípadne by ste mohli siahnuť po Freelanderovi, ktorý ale nevyzerá zďaleka tak dobre. Lenže tomu je koniec. Land Rover už prijíma objednávky na nový Discovery Sport, čo je presne model, ktorý má takýchto zákazníkov uspokojiť.

Land Rover o svojej novinke nehovorí ako o praktickejšej náhrade za Evoque len tak. Obe autá majú veľa spoločného a vyrábať sa budú tiež na rovnakej výrobnej linke. Discovery Sport si prevzala platformu a motory, veď päťdesiat percent dielov je nových. Najväčším rozdielom je okrem prepracovanej karosérie predovšetkým predĺžený rázvor (2741 mm vs. 2660 mm) a tiež prítomnosť inej zadnej nápravy.

disco_06.JPGdisco_02.JPG
Dizajn kombinuje Evoque s typickými prvkami pre Discovery. Výsledok sa bude páčiť. 

Tá nesie označenie ako Integral Multi-Link a predstavená bola spolu s Jaguarom XE. Výhodou má byť okrem nižšej hmotnosti nápravy ako takej a väčšiemu zdvihu kolesa predovšetkým jej relatívne malé nároky na priestor. A pretože Land Rover chcel od počiatku Discovery Sport ako sedemmiestne auto, bolo použitie tejto kompaktnej nápravy v podstate nutnosťou.

Model Discovery Sport ako taký sme si predstavili (vrátane všetkých podrobností) už minulý rok po statickej prezentácii, takže môžeme obvyklé úvody vynechať a rovno zasadnúť za volant. Za prvou jazdou sme vyrazili do okolia Salzburgu a treba podotknúť, že nám tentokrát počasie veľmi prialo. Celý testovací deň husto snežilo.

Zatiaľ staré motory

Keď sa Discovery Sport objavilo prvýkrát, bol som trochu sklamaný, pretože pod kapotu zamierili staré motory, ktoré mal aj končiaci Freelander. Tie nové z rady Ingenium Discovery Sport dostane, ale Land Rover chcel auto začať predávať čo najskôr. Jaguar XE, ktorý príde rovno s novými štvorvalcami, dorazí do predaja o niečo neskôr a dôvodom je práve výroba nových motorov.

disco_37.JPGdisco_39.JPG
Discovery Sport má zatiaľ pod kapotou staré motory, ale aj tie sa tu prezentujú vo veľmi dobrom svetle. Nové jednotky radu Ingenium dorazia budúci rok. 

Okrem toho má byť v koncerne Jaguar Land Rover prvá menovaná značka tou, ktorá prináša technické novinky, takže sa úplne nehodilo, aby hneď s tým istým dorazil aj Land Rover. Kto chce Discovery Sport s novými štvorvalcami, ten si bude môcť v lete kúpiť ED4, ktorá dostane naftový diesel Ingenium ako prvá. Všetko ostatné bude nasledovať s ďalším modelovým rokom. Inak povedané, do roka a do dňa dostane Discovery Sport prvý technický facelift.

Oplatí sa čakať na Ingenium? To je zaujímavá otázka, na ktorú nepoznám odpoveď, pretože som s novými motormi ešte nejazdil. Pre tých, ktorí čakať nechcú, mám ale dobrú správu. Prítomnosť staršieho naftového štvorvalca pod kapotou tejto novinky môžete spoznať v podstate len podľa trochu vyššej spotreby. Všetko ostatné je v absolútnom poriadku.

disco_29.JPGdisco_30.JPG
Na prezentácii boli k dispozícii len vrcholné naftové verzie SD4. Takéto Discovery Sport má dynamiky viac než dosť a motor ponúka perfektné odhlučnenie. 

Hovorím predovšetkým o chode motora. Na prezentácii boli k dispozícii výhradne vrcholné verzie SD4, čo znamená diesel s výkonom 140 kW (190 koní). Spomínam si, ako som v teste Range Roveru Evoque kritizoval hrubý chod dieselu, ktorý sa jednoducho na prémiovú kategóriu nenosí. Nič také v novom Discovery Sport nečakajte. Motor je príkladne tichý a maximálne kultivovaný. Keď napíšem, že o ňom pri jazde neviete, nie sú to žiadne prehnané rozprávky.

Očakávať môžete samozrejme aj solídnu dynamiku. Ostatne by bolo smutné, keby tomu pri vrcholnej verzii bolo inak. Čo sa spotreby týka, tam môžem slúžiť iba orientačným údajom 7,3 l/100 km pri jazde ustálenou rýchlosťou 100 - 120 km/h. Toto číslo sa týka verzie osadenej deväťstupňovým automatom. S manuálom sme jazdili po totálne zasnežených okreskách, kde nemalo význam spotrebu nejako sledovať. To si necháme na klasický test.

Deväťstupňová automatická prevodovka má pôvod od ZF a v rámci prvých kilometrov sa prezentovala úplne plynulým radením. Pri 130 km/h motor netočí ani 1800 otáčok. Mimochodom v interiéri pri tejto rýchlosti stále panuje maximálne ticho. Šesťstupňový manuál dostal presné radenie a relatívne krátke dráhy. Vadiť by snáď mohol len väčší odstup pri preradení z dvojky na trojku.

disco_70.JPGdisco_71.JPG

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Test Mercedes-Benz AMG GT R

Test Mercedes-Benz AMG GT R

Možno prišiel z pekla, ale tých menej šťastlivcov, ktorí si ho budú môcť kúpiť, odvezie rovno do vodičského raja.

20. 6. 2017 | Dalibor Žák
Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Test motocyklu Honda CRF1000L Africa Twin: Ku koreňom

Mohutný zvukový prejav urobí s zážitkom jazdy divy a motor odovzdáva svoju silu presne v tých otáčkach, kde ju oceníte najviac pri jazde na neznámych kľukatých cestách alebo práve mimo asfaltu. Čo je kráľovská disciplína tejto Hondy.

19. 6. 2017 | Dalibor Žák
Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima Sportswagon GT v dlhodobom teste: Na brzde obstála

Kia Optima GT sa dodáva výhradne s motorom 2.0 T-GDI. Výrobca sľubuje 180 kW a 350 Nm, my sme namerali ešte vyššie maximá. Krútiaci moment sa drží nad nominálnou hodnotou v intervale 1400-4500 min-1.

15. 6. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY