vytisknout velikost písma Land Rover Defender Electric: Leopard 2 na vlastnej koži

V priebehu minulého roka vyrobila automobilka Land Rover sedem elektrických Defenderov označených ako Leopard 1-7. My sme si nedávno na vlastnej koži vyskúšali dvojku.
Land Rover Defender Electric: Leopard 2 na vlastnej koži
Zoznam kapitol
  1. Čo je inak?, Prvý s Terrain Response a HDC
  2. Terénna električka, Ukazovateľ teploty?
  3. Fotogaléria

Predstavenie elektrického Defendera, ktoré prebehlo minulý rok, pre mňa bolo obrovským prekvapením. Elektromobily sú horúcou témou dnešnej doby, to áno, ale že by sa do nich pustila automobilka Land Rover? Veď len nedávno vyrukovala so svojimi historicky prvým hybridom. A už vôbec som nečakal, že onen elektromobil bude Defender. Stavím sa, že som nebol jediný, kto bol z tejto skutočnosti trochu vyvedený z miery.

Lenže ona samotná myšlienka elektrického terénneho automobilu nie je vôbec zlá. Naopak. Ak neberieme do úvahy trochu diskutabilnú ekológiu (aj keď áno, v prírode priamo vypúšťať emisie nebudete), potom sa charakteristika elektromotora do terénneho vozidla hodí takmer ideálne.

Navyše nie je potrebné prevodovka, čím sa do istej miery automobil ako taký zjednodušuje, vodič sa nemusí starať o radenie, spojka je minulosťou. Pri schádzaní prudkých svahov sa brzdí elektromotorom. Okrem toho motor nepotrebuje vzduch, takže teoreticky by ste s takým elektrickým off-roadom mohli brodiť veľmi hlbokú vodu.

def_el_14.JPGdef_el_15.JPG
Keď budúcnosť stretne minulosť. Zhruba niečo také sa mi preháňalo hlavou za volantom elektrického Land Roveru.

Je to samozrejme len teória, pretože práve s tou vodou je to u elektrického prúdu také povedzme ošemetné. Ja sám som za volantom elektrického Defendera bol pri predstave brodu trochu nesvoj. Podľa tlačovej správy rovnaký exemplár zvládol 80 cm hlbokú vodu, ale viete čo. Našťastie na testovacej trase brod nebol, takže som nakoniec mohol zostať v pokoji.

Čo je inak?

Elektrický Defender na pohľad nespoznáte. Keby na sebe nemal nálepky, nemáte šancu ho odlíšiť. Je tu niekoľko zvláštností, ale na tie sa musíte viac zamerať. Najjasnejšia zvláštnosť je viečko nádrže. Prečo má elektrický Defender na zadnom blatníku viečko ešte s nápisom "Diesel"? Chvíľa napätia... pretože naftu potrebuje. S dojazdom trochu bojuje, takže ho výrobca nechcel ešte ďalej znižovať prípadnou spotrebou prúdu na vykurovanie interiéru.

def_el_02.JPGdef_el_05.JPG 
Elektrický prototyp má pár zvláštností. Zaujme klasické viečko nádrže, ktoré by ste u elektromobilu asi nečakali. Nafta sa ale používa pre nezávislé kúrenie. Nádrž je zmenšená na dvadsať litrov.

O to sa stará nezávislé kúrenie Webasto, ktoré spaľuje práve naftu. Nádrž však bola zmenšená na dvadsať litrov.

Hlavný rozdiel je logicky pod kapotou. Naftový motor sa odobral kamsi do skladu (alebo do šrotu), na jeho miesto sa nasťahovalo 410 kg ťažké balenie lítium-iónových akumulátorov. Prevodovka je tiež minulosťou. Do miest, kde by ste ju v bežnom Defenderi hľadali, sa nasťahoval pre zmenu elektromotor s výkonom 95 koní a s krútiacim momentom 330 Nm.

Ďalšie časti hnacieho reťazca už zostali rovnaké. K dispozícii je teda redukčná prevodovka aj uzávierka medzinápravového diferenciálu. Celkovo Electric pribral 100 kilogramov. Najľahšia verzia váži bez vodiča 2 055 kg.

def_el_03.JPGdef_el_04.JPG 
Pod kapotou očakávajte na miesto dieselu cez 400 kg ťažké akumulátory a konektor pre ich dobíjanie. Samotný elektromotor je v miestach, kde bežne nájdete manuálnu prevodovku.

Prvý s Terrain Response a HDC

Ďalšie rozdiely na vás čakajú v interiéri. Electric dostal medzi predné sedačky veľké červené tlačidlo, ktoré odpája batérie. Stláčať ho môžete iba v núdzi. Ešte väčším prekvapením pre mňa bola prítomnosť ovládača systému Terrain Response spolu s tlačidlom HDC. Electric je prvý Defender v histórii, ktorý týchto elektronických pomocníkov má. V prípade Terrain Response sa ale mení len odozva na plynový pedál a správanie posilňovača riadenia.

HDC potom brzdí auto hlavne elektromotorom. Tu môžeme nájsť ďalšiu zvláštnosť tohto vozidla. Ak máte batérie nabité, HDC sa vám nezapne.

Náš exemplár potom prekvapuje ešte drobnosťou v podobe displeja parkovacej kamery umiestnenej vo vnútornom spätnom zrkadle. Kto niekedy cúval s Defenderom, ten určite potvrdí, že práve tento detail príde veľmi vhod.

Tým sme v podstate vyčerpali všetky rozdiely a základný popis, takže sa môžeme rozbehnúť.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Za koľko jazdí malý dieselový crossover? Čakajte výbornú spotrebu

Proti dieselom sa dnes brojí vo veľkom, ale nízka spotreba je ich neodškriepiteľná výhoda. Náš dlhodobo testovaný Peugeot 2008 je toho jasným dôkazom. Dlhodobá spotreba sa drží pod hranicou šiestich litrov.

16. 8. 2017 | Dalibor Žák
Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Test Mercedes-Benz E 220 d All-Terrain vs. Volvo V90 Cross Country D5

Nie že by Volvo bolo výrazne horšie, ale keby sme si mali vybrať, zložíme zálohu v Mercedese. A pokojne by sme sa uspokojili aj s tým štvorvalcom.

15. 8. 2017 | Dalibor Žák
Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

Za volantom BMW E39 M5 (1999): Splnený sen

BMW M5 generácie E39 patrí k najkultovejším emkovým bavorákom.. Vo svojej dobe budilo úžas výkonom 294 kW (400 koní). Jazda skoro dvadsaťročným supersedanom pôsobí opojne aj dnes, hlavne vďaka charakternému motoru. Pokiaľ o M5 uvažujete, počítajte s nákladmi na prevádzku a údržbu v poriadku stoviek eur ročne. Alebo aj viac.

13. 8. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY