vytisknout velikost písma Land Rover Defender Electric: Leopard 2 na vlastnej koži

V priebehu minulého roka vyrobila automobilka Land Rover sedem elektrických Defenderov označených ako Leopard 1-7. My sme si nedávno na vlastnej koži vyskúšali dvojku.
Land Rover Defender Electric: Leopard 2 na vlastnej koži
Zoznam kapitol
  1. Čo je inak?, Prvý s Terrain Response a HDC
  2. Terénna električka, Ukazovateľ teploty?
  3. Fotogaléria

Predstavenie elektrického Defendera, ktoré prebehlo minulý rok, pre mňa bolo obrovským prekvapením. Elektromobily sú horúcou témou dnešnej doby, to áno, ale že by sa do nich pustila automobilka Land Rover? Veď len nedávno vyrukovala so svojimi historicky prvým hybridom. A už vôbec som nečakal, že onen elektromobil bude Defender. Stavím sa, že som nebol jediný, kto bol z tejto skutočnosti trochu vyvedený z miery.

Lenže ona samotná myšlienka elektrického terénneho automobilu nie je vôbec zlá. Naopak. Ak neberieme do úvahy trochu diskutabilnú ekológiu (aj keď áno, v prírode priamo vypúšťať emisie nebudete), potom sa charakteristika elektromotora do terénneho vozidla hodí takmer ideálne.

Navyše nie je potrebné prevodovka, čím sa do istej miery automobil ako taký zjednodušuje, vodič sa nemusí starať o radenie, spojka je minulosťou. Pri schádzaní prudkých svahov sa brzdí elektromotorom. Okrem toho motor nepotrebuje vzduch, takže teoreticky by ste s takým elektrickým off-roadom mohli brodiť veľmi hlbokú vodu.

def_el_14.JPGdef_el_15.JPG
Keď budúcnosť stretne minulosť. Zhruba niečo také sa mi preháňalo hlavou za volantom elektrického Land Roveru.

Je to samozrejme len teória, pretože práve s tou vodou je to u elektrického prúdu také povedzme ošemetné. Ja sám som za volantom elektrického Defendera bol pri predstave brodu trochu nesvoj. Podľa tlačovej správy rovnaký exemplár zvládol 80 cm hlbokú vodu, ale viete čo. Našťastie na testovacej trase brod nebol, takže som nakoniec mohol zostať v pokoji.

Čo je inak?

Elektrický Defender na pohľad nespoznáte. Keby na sebe nemal nálepky, nemáte šancu ho odlíšiť. Je tu niekoľko zvláštností, ale na tie sa musíte viac zamerať. Najjasnejšia zvláštnosť je viečko nádrže. Prečo má elektrický Defender na zadnom blatníku viečko ešte s nápisom "Diesel"? Chvíľa napätia... pretože naftu potrebuje. S dojazdom trochu bojuje, takže ho výrobca nechcel ešte ďalej znižovať prípadnou spotrebou prúdu na vykurovanie interiéru.

def_el_02.JPGdef_el_05.JPG 
Elektrický prototyp má pár zvláštností. Zaujme klasické viečko nádrže, ktoré by ste u elektromobilu asi nečakali. Nafta sa ale používa pre nezávislé kúrenie. Nádrž je zmenšená na dvadsať litrov.

O to sa stará nezávislé kúrenie Webasto, ktoré spaľuje práve naftu. Nádrž však bola zmenšená na dvadsať litrov.

Hlavný rozdiel je logicky pod kapotou. Naftový motor sa odobral kamsi do skladu (alebo do šrotu), na jeho miesto sa nasťahovalo 410 kg ťažké balenie lítium-iónových akumulátorov. Prevodovka je tiež minulosťou. Do miest, kde by ste ju v bežnom Defenderi hľadali, sa nasťahoval pre zmenu elektromotor s výkonom 95 koní a s krútiacim momentom 330 Nm.

Ďalšie časti hnacieho reťazca už zostali rovnaké. K dispozícii je teda redukčná prevodovka aj uzávierka medzinápravového diferenciálu. Celkovo Electric pribral 100 kilogramov. Najľahšia verzia váži bez vodiča 2 055 kg.

def_el_03.JPGdef_el_04.JPG 
Pod kapotou očakávajte na miesto dieselu cez 400 kg ťažké akumulátory a konektor pre ich dobíjanie. Samotný elektromotor je v miestach, kde bežne nájdete manuálnu prevodovku.

Prvý s Terrain Response a HDC

Ďalšie rozdiely na vás čakajú v interiéri. Electric dostal medzi predné sedačky veľké červené tlačidlo, ktoré odpája batérie. Stláčať ho môžete iba v núdzi. Ešte väčším prekvapením pre mňa bola prítomnosť ovládača systému Terrain Response spolu s tlačidlom HDC. Electric je prvý Defender v histórii, ktorý týchto elektronických pomocníkov má. V prípade Terrain Response sa ale mení len odozva na plynový pedál a správanie posilňovača riadenia.

HDC potom brzdí auto hlavne elektromotorom. Tu môžeme nájsť ďalšiu zvláštnosť tohto vozidla. Ak máte batérie nabité, HDC sa vám nezapne.

Náš exemplár potom prekvapuje ešte drobnosťou v podobe displeja parkovacej kamery umiestnenej vo vnútornom spätnom zrkadle. Kto niekedy cúval s Defenderom, ten určite potvrdí, že práve tento detail príde veľmi vhod.

Tým sme v podstate vyčerpali všetky rozdiely a základný popis, takže sa môžeme rozbehnúť.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY