vytisknout velikost písma Lancia Y 10 (1984): luxusné mini, ktoré predbehlo dobu

Pred tridsiatimi rokmi vznikol automobil, ktorý vo všeličom predznamenal súčasnosť. Záujemcom o malý automobil ponúkal okrem potrebnej obratnosti aj premyslený interiér a komfortnú výbavu na úrovni známej vtedy len z omnoho väčších áut...
Lancia Y 10 (1984): luxusné mini, ktoré predbehlo dobu
Zoznam kapitol
  1. Posel nových časov, Nedostihnuteľná aerodynamika, Prekvapivý podvozok, Videá
  2. Luxusný interiér, Labutia pieseň, Technické údaje
  3. Fotogaléria (58x foto)

Posel nových časov

Subkompaktu, teda vozidiel s dĺžkou do 3,4 m a približne litrovými motormi, sa v roku 1984 v Európe predalo viac ako 2,3 milióna kusov, čo znamenalo trhový podiel plných 24% (napríklad v Taliansku to ale bolo až 40%!). Koncern Fiat túto kategóriu na začiatku osemdesiatych rokov podchytil veľmi vydareným Unom a vzápätí ho doplnil radom Y 10. Zaradený bol pod značku Lancia, avšak vo Francúzsku a Taliansku sa predával ako Autobianchi, v ktorého dielňach v Miláne (Desio) sa od roku 1985 aj vyrábal.

1985 Lancia Y 10 (3).jpg1985 Lancia Y 10 (1).jpg1985 Lancia Y 10 (2).jpgLancia Y 10 bola v Taliansku a Francúzsku predávaná pod značkou Autobianchi; liate ráfiky a prídavné diaľkové svetlá boli typické pre verzie Turbo

Lancia Y 10 vznikla v konštrukčných kanceláriách Lancie, Giugiaro navrhol dizajn a Fiat pridal vtedy zbrusu nový štvorvalec FIRE. Bol to svojho času bezkonkurenčný automobil, v tejto kategórii nikto iný neponúkal tak komfortne vybavený, aerodynamický a technicky moderný automobil. Trojdverová karoséria pravda ponúkala dostatok miesta len na predných sedadlách, ale bol to zjav.

Model Y 10 sa navyše proti dobovej tradícii nedodával vo výbavových stupňoch, ale skôr v podobne upravených verziách smerovaných na rôznych zákazníkov. Vzhľad vozidla načrtol Giugiaro, a tak v ňom nie je problém uvidieť isté odkazy na Uno, ale na konečnom prevedení sa podieľali stylisti Lancie za podpory vývojárov obsluhujúcich moderný aerodynamický tunel vo Fiate.

Nedostihnuteľná aerodynamika

Práve po stránke aerodynamiky išlo o jeden z najprogresívnejších automobilov osemdesiatych rokov. Maximálne obmedzenie odporu vzduchu bolo jedným z najdôležitejších prvkov zadania a autori pre jeho dosiahnutie využili všetkých vtedy dostupných prostriedkov a poznatkov. Všimneme si najmä výrazne sklonenej kapoty prechádzajúcej do vlepeného čelného skla a takmer zvislého zadku, prechody všetkých ostatných povrchových dielov boli čo najplynulejšie.

1985 Lancia Y 10 (4).jpg1985 Lancia Y 10 (5).jpg1985 Lancia Y 10 (6).jpgPohľad pod škrupinu je naozaj pôsobivý; rezervné koleso bolo treba s ohľadom na riešenie zadnej časti karosérie a podvozku potrebné vložiť do čela

Karoséria bola úplne hladká, tvar a plocha prístupov vzduchu k chladičom bol dokonca presne prispôsobený použitému motoru. Bočné dvere aj výklopná zadná časť dôsledne prekrývali stĺpiky, Lancia Y 10 veľkostne porovnateľné vozidlá prekonávala šírkou i výškou karosérie. Výsledok bol pozoruhodný: súčiniteľ odporu vzduchu cx u tohto modelu predstavoval len 0,31. To bola u malých vozidiel absolútne nedostihnuteľná hodnota, ktorá dokonca prekonávala aj omnoho väčšie a z pohľadu aerodynamiky výhodnejšie vozidlá.

Požiadavky na redukciu odporu vzduchu však nesmeli nijako ovplyvniť úžitkové vlastnosti a komfort ovládania vozidla. Nezvyčajne vysoké a dlhé bočné dvere zaberali 97% výšky karosérie a uľahčovali prístup k predným aj zadným sedadlám (tie predné bola navyše zavesená na dômyselnej sústave ramien), za pozornosť stoja tiež závesy výklopné zadku s osou posunutou o 110 mm dopredu.

Prekvapivý podvozok

V tej dobe ešte automobilka Lancia stále platila za "značku inžinierov", ktorá v konštrukcii mechanických skupín svojich vozidiel prichádzala so zaujímavými, ale hlavne väčšinou skvele fungujúcimi riešeniami. Predné kolesá síce disponovali vzperami McPherson, ale naspodu boli ustanovené dvoma pármi šikmých ramien. Tie predné zachytávali hlavne sily pôsobiace v pozdĺžnej osi vozidla a niesli skrutný stabilizátor.

tech 5.jpgtech 8.jpgtech 9.jpgČelná stena bola vrátane všetkých jej prvkov samostatnou montážnou skupinou; nová zadná náprava sa dočkala označenia Omega; relatívne malé výklopné veko zadku umožňovalo pohodlný prístup k malému batožinovému priestoru

Ten preto nebol vôbec pripevnený ku karosérii, takže plnil svoje poslanie, bez toho aby pritom do karosérie prinášal akékoľvek pohyby smerujúce ku krúteniu skeletu. Hoci v princípe nejde o nič vyslovene revolučného, skutočným prekvapením bola zadná náprava. Konštruktéri vyvinuli výrazne vpred prehnutý tuhý nosník, ktorý svojím tvarom dal tomuto riešeniu označenie Omega. V prednej časti bol ku karosérii pripevnený jediným masívnym silentblokov.

1985 Lancia Y 10 (7).jpgtech 6.jpgtech 7.jpg
Lancia Y 10 Turbo a jej motor

Samotné kolesá potom boli zavesené na vinutých pružinách a šikmo uložených tlmičoch a v pozdĺžnom smere zriadené dlhými šikmými vzperami. Všetky tri motory mali štyri valce, rozvody OHC a päťstupňové prevodovky. Najmenším bol úplne nový "liter" Fiat FIRE s objemom 999 ccm a výkonom 45 koní (33 kW). Pod kapotou tejto Lancie si odbil svoju úplnú premiéru a kvalitu jeho konštrukciu potvrdili desiatky rokov, počas ktorých sa potom v rôznych verziách vyrábal.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
VW Amarok 3.0 TDI 165 kW vs. Toyota Hilux 2.4 D-4D: Motor, alebo výbava

VW Amarok vs. Toyota Hilux

Porovnanie týchto dvoch pick-upov sa dá na koniec celkom dobre zjednodušiť. V podstate si môžete vybrať, či chcete pick-up s naozaj silným motorom, alebo dáte prednosť podstatne menej dynamickej Toyote, ktorá vám výkon vykompenzuje bohatou výbavou.

18. 4. 2017 | Dalibor Žák
Škoda Favorit (1987) vs. Škoda Octavia (2017): 30 rokov vývoja za volantom

Favorit vs. Octavia

13. 4. 2017 | Dalibor Žák
 Zmerali sme akceleráciu všetkých verzií novej Škody Octavia RS

Škoda Octavia RS

Zmerali sme reálnu akceleráciu všetkých variantov novej Octavie RS a dvoch verzií Octavie Scout. Medzi najrýchlejším a najpomalším RS je pri zrýchlení 0-150 km/h rozdiel 5,3 s, pri zrýchlení 0-100 km/h to je 1,4 s. Všetky varianty Octavie RS aj Scout majú systém Launch Control. Kvôli čo najlepšiemu porovnaniu výsledkov sme merali verzie s automatickou prevodovkou DSG.

13. 4. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY