vytisknout velikost písma Lancia Thema (1984): „taliansky mercedes“ oslávi 30. narodeniny

Budúci rok uplynie už 30 rokov od premiéry modelu Lancia Thema. Bolo to jedno z najrešpektovanejších vozidiel vyššej strednej triedy svojej doby.
Lancia Thema (1984): „taliansky mercedes“ oslávi 30. narodeniny
Zoznam kapitol
  1. Prvý z Talianov, Pokroková konštrukcia, Veľkorysá výbava, Motory s množstvom prvenstiev
  2. Prvýkrát s dieselom, Ako šiel čas, Thema s motorom Ferrari, Technické údaje
  3. Lancia Thema 8.32 Ferrari (fotogaléria)

Prvý z Talianov

Trojpriestorový štvordverový sedan Lancia Thema (Tipo 834) bol predstavený na turínskom autosalóne v roku 1984. Vyvíjaný bol v rámci známeho spoločného projektu automobiliek Fiat a Saab, ktorého výsledkom sa stali vydarené štvorčatá Saab 9000 (1983), Lancia Thema (1984), Fiat Croma (1985) a Alfa Romeo 164 (1987). Autá mali spoločnú väčšinu mechanických dielov podvozku a základný skelet karosérie, pričom ponuka pohonných jednotiek sa líšila.

Lancia Thema 1984 ie Turbo.jpgLancia Thema 1984 ie.jpgLancia Thema 1984 int.jpg
Lancia Thema vo svojom pôvodnom prevedení z roku 1984

Z talianskej trojice Thema/Croma/164 bola veľká Lancia do predajov uvedená ako prvá, necelý rok po Saabe 9000. Tento sedan sa vyrábal až do roku 1994, kedy na neho nadviazal model Lancia Kappa, meno Lancia Thema sa potom do života vrátilo na začiatku roka 2011, ovšem aktuálna Lancia Thema je len modifikáciou o niekoľko mesiacov skôr predstaveného amerického sedanu Chrysler 300.

Design Thema, ktorý v ponuke Lancie nahradila nepríliš výrazný typ Gamma, sa stal dielom, ktoré vzniklo zo spolupráce interného strediska Centro Stile Lancia a ateliéru Giorgetta Giugiara a vynikal veľmi jednoduchými líniami. Pomerne nízkemu predku dominovala typická maska ​​chladiča obklopená sklonenými, jednoduchými svetlometmi s blinkrami po stranách, koeficient odporu vzduchu predstavoval vo svojej dobe veľmi slušných cx = 0,32.

Pokroková konštrukcia

Na tomto výsledku mal svoj ​​podiel čiastočne krytý podvozok, nárazníky v celkoch so spojlermi, lepené čelné a zadné sklo, k obrysu karosérie vytiahnuté bočné okná alebo horná časť bočných dverí prechádzajúca plynule do dverí bez výraznejšieho predelu. Stierač pred vodičom teraz spočíval na lichobežníkovom závese, čo citeľne zväčšilo stieranú plochu čelného skla.

Lancia Thema 1984 V6 1.jpgLancia Thema 1984 V6 2.jpg
Šesťvalce neboli v rámci ​​škály pohonných jednotiek najsilnejšie, napriek tomu až do nástupu verzie 8.32 Ferrari plnili úlohu vlajkových lodí celej rady Thema

Známym problémom talianskych áut, vrátane inak znamenitého Hruskovho Alfasudu, bola v tej dobe korózia. Thema preto dostala podvozok ošetrený vrstvou PVC a taktiež ochrana povrchových dielov karosérie sa vyrovnala a v niektorých prípadoch aj prekonávala svojich konkurentov, 43% celkovej plochy všetkých plechových karosárskych dielov bolo pozinkovaných. Theme boli kvalitnejšie vybavené aj vyrobené ako Cromy a v týchto otázkach sa blížili exkluzívnym Saabom.

Interiér s veľkými, a vtedy nezvyčajne širokom uhle otváranými dverami (80 stupňov) ponúkal mimoriadne veľkorysý priestor pre cestujúcich na všetkých sedadlách. Čalúnenie mohlo byť textilné, Alcantarové alebo kožené, sedadlo vodiča aj volant boli výškovo nastaviteľný v širokom rozpätí. S ohľadom na určenie vozidla bola pri modeli Theme (najviac zo všetkých štyroch súrodeneckých modelov) venovaná starostlivosť cestujúcim aj na zadných sedadlách.

Veľkorysá výbava

Drahšie verzie mohli mať za príplatok elektrickú reguláciu nielen predných, ale aj zadných sedadiel. K dispozícii bolo tiež usporiadanie so sklopnými, v pomere 60:40 asymetricky delenými operadlami, ktoré bolo možné sklápať vpred, čo po predchádzajúcom predklopení sedákov vytvorilo s podlahou batožinového priestoru úplne rovnú plochu. Priestor pre batožinu sa tým zväčšil zo štandardných 550 na výsledných 1 000 l.

Lancia Thema 1986 Wagon 1.jpgLancia Thema 1986 Wagon ie Turbo.jpgLancia Thema 1988 Wagon 1.jpg
Kombíky navrhol aj vyrábal Pininfarina, avšak vznikali len vo veľmi obmedzených počtoch

Stredová konzola s rozmernými tlačidlami bola pre ďalšie sprehľadnenie mierne natočená k vodičovi, pred ktorým sa nachádzal bohato vybavený prístrojový štít. Ten v závislosti na prevedení zahŕňal okrem obvyklých zariadení aj teplomer a tlakomer mazania, veľkoplošné kontrolky a v pravej časti potom nasledovali vtedy populárne "autíčka" s kontrolkami defektov žiaroviek či nedovretých dverí.

Lancia Thema 1984 Limo 2.jpgLancia Thema 1984 Limo 3.jpgLancia Thema 1984 Limo 1.jpg
Lancia Thema Limousine bola dodávaná len na priamu objednávku konkrétneho zákazníka, vozidlá boli vybavené výhradne motormi V6 a vzniklo ich len 24 kusov

Štandardom všetkých Theme boli potrebné samonavíjacie pásy, centrálne zamykanie, elektrické ovládanie predných okien, sklopná lakťová opierka medzi krajnými zadnými sedadlami alebo vnútorné osvetlenie s radom lampičiek a oneskorovacím relé. Priplácať bolo možné napríklad za elektricky posuvnú sklenenú strechu, stierače a ostrekovače svetlometov, prístrojový štít s rozšírenými diagnostickými funkciami alebo plne samočinnú, digitálne riadenú klimatizáciu.

Motory s množstvom prvenstiev

Vo chvíli premiéry bola Lancia Thema k dispozícii s tromi zážihovými (výhradne vstrekovanými) a jedným vznetovým motorom. Základom bol "dvojliter" s párom vačkových hriadeľov v hliníkovej osemventilovej hlave vychádzajúci z agregátu známeho už z modelov HPE alebo Trevi. Dôsledná modifikácia ale priniesla okrem nepriameho vstrekovania Bosch LE-Jetronic a elektronického bezdotykového zapaľovania Marelli Digiplex s komplexným elektronickým riadením hlavne zástavbu dvojice vyvažovacích hriadeľov pre potlačenie nevyvážených síl druhého radu.

Lancia Thema 1988 Ferrari 3.jpgLancia Thema 1988 Ferrari 5.jpgLancia Thema 1988 Ferrari 2.jpgLancia Thema 1988 Ferrari 4.jpgLancia Thema 1988 Ferrari.jpg
Lancia Thema 8.32 Ferrari

V polovici osemdesiatych rokov použitie vyvažovacích hriadeľov, výrazne obmedzujúcich vibrácie, najďalej dotiahli značky Porsche a Mitsubishi. Základné prevedenie 2,0 i.e. dosahovalo výkonom 120 koní (88 kW) pri 5 250 ot ./min. a krútiacom momente 167 Nm pri 3 300 ot./min. Preplňované prevedenie disponovalo výfukovým turbodúchadlom Garrett T3 s najvyšším plniacim tlakom 90 kPa.

Už vtedy bol jeho štandardnou súčasťou medzichladič stlačovaného vzduchu, ktorý jeho teplotu znižoval zo 120 stupňov približne na polovicu, čím sa razantne zlepšila objemová účinnosť plnenia. Do jeho výstroja sa ale dostal, ako zrejme pri prvom sériovom motore daného typu na svete, elektronicky riadený systém pre potlačenie turboefektu s obtokovým ventilom wastegate. Najvyšší výkon činil 166 koní (122 kW) pri 5 500 kW a krútiaci moment vrcholil hodnotou 255 Nm už pri 2 500 ot ./min.

Pomyselným vrcholom bol v prvých rokoch výroby Lancie Thema šesťvalec PRV 2,8 l, o ktorom sme podrobnejšie viedli reč pred týždňom v súvislosti s modelom Renault 30 TS. Pre agregát PRV to bola vôbec prvá priečna zástavba v jeho dejinách, ktorá si vyžiadala okrem premiestnenia niektorých prvkov príslušenstva aj nové závesy a rekonštrukciu veka kľukovej skrine a výfukových zvodov. Výkon bol v tomto prípade nastavený na 150 koní (110 kW) pri 5 750 ot./min. a krútiaci moment na 240 Nm pri 2 700 ot./min.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY