vytisknout velikost písma Lancia Gamma (1976-1984): Nielen kupé, ale aj luxusný fastback

Lancia Gamma existovala už pred prvou svetovou vojnou. Vzhľadom k svojej obľube označovať modely písmenami gréckej abecedy sa Lancia k tomuto názvu v roku 1976 vrátila.
Lancia Gamma (1976-1984): Nielen kupé, ale aj luxusný fastback
Zoznam kapitol
  1. Lancia Gamma (1976-1984)
  2. Lancia Gamma (1976-1984): Kompletná fotogaléria

Vlajková loď Gamma (Tipo 830) vystriedala menší len tri roky vyrábaný model 2000 a nadviazala na Flaminio, ktorá vybehla z výroby už na začiatku 70. rokov minulého veku. Jednalo sa o prvý úplne nový model postavený po prevzatí Fiatom (1969). Výsledok projektu Y2, ktorého vývoj sa začal na jeseň 1970 a viedol ho Sergio Camuffo, vyzeral nekonvenčne. Leonardo Fioravanti a Aldo Brovarone ako zodpovední v Pininfarine odviedli perfektnú prácu.

Berlina nebola sedan, ale fastback

V Ženeve 1976 na 46. ročníku tamojšieho autosalónu debutovala hneď v dvoch karosárskych variantoch. Štvordverová Berlina nebola klasickým sedanom, ale rovnako ako napríklad Citroën CX a menší GS Fastback. Vychádzala ale tiež z rovnakého turínskeho prototypu BMC 1800 Berlinetta Aerodinamica (1967). Citroën s Lanciou ostatne krátko spolupracoval, ale zasiahla francúzska vláda.

1976ia_gamma_coupe_11.jpg1976ia_gamma_coupe_12.jpg1976ia_gamma_coupe_8.jpg1976ia-gamma-berlina-5-1.jpg1976wp-ru-lancia-gamma-berlina-11-1.jpg1976wp-ru-lancia-gamma-berlina-12-1.jpg
Lancia Gamma bola predstavená v roku 1976 v dvoch karosárskych variantoch: kupé a fastback. Diely karosérie neboli zameniteľné

Hlavne splývajúci zadok Gammy s tretím bočným okienkom a širokými stĺpikmi sa tvárili až mohutne. Originálne bola aj trojuholníkové zadné svetlá Fastback. Päťstolitrový kufor bol dostatočne veľký, len veko sa nevyklápalo aj so sklom.

Sedan mal rázvor náprav 2670 mm, v kupé bol skrátený o 115 mm. Podvozok s nezávisle zavesenými kolesami na spodných priečnych trojuholníkových, respektíve lichobežníkových ramenách a vzperách McPherson vychádzal z Lancie Beta a bol dostatočne komfortný. Pohodlie zabezpečovali vinuté pružiny a teleskopické tlmiče, vozidlá sa neskrútili a držali stopu aj v zákrutách vďaka skrutným stabilizátorom. U niekoľkých prototypov sa skúšala aj hydropneumatika.

1977lc6.jpg1977lc4.jpg1977lgc1.jpg1977lgc7.jpg1977lgc.jpg1977lgc5.jpg
Elegantné kupé (tu modelový rok 1977) nemeralo na dĺžku ani 4,5 m a vysoké bolo 1,3 m

Hrebeňové riadenie vyrábali pre Lanciu u ZF. Dvojokruhový brzdový systém ešte bez ABS sa spoliehal na štvoricu kotúčov, tie predné disponovali vnútorným chladením. Brzdám aj riadeniu pomáhali posilňovače.

Spočiatku len so štvorvalcom 2,5 l

Pod kapotou, konkrétne pozdĺžne pred prednou nápravou bol umiestnený unikátny kompaktný plochý kvapalinou chladený štvorvalec s rozvodom DOHC a dvojventilovou technikou. Z objemu 2484 cm3 dával 103 kW pri 5400 otáčkach za minútu. Samotné vojne boli z liatiny, blok a hlavy hliníkové. Motor vážil len 135 kg.

1978erlina2.jpg1978berlina4.jpg1976ia_gamma_berlina_uk-spec_1.jpg
Fastback pomenovaný Berlina mal predné sedadlá s lôžkovou úpravou a v tej dobe ešte nie príliš obvyklé opierky hlavy aj vzadu

Vačky poháňal ozubený remeň, kľukový hriadeľ bol uložený v troch ložiskách. O dopravu paliva sa staralo mechanické čerpadlo a dvojitý spádový karburátor Weber, zmes privádzalo k výbuchu tranzistorové kontaktné zapaľovanie.

Vlastné päťstupňové priamo radené a štvorstupňové samočinnej prevodovky britskej firmy Automotive Products prenášali 208 Nm / 3000 min-1 na predné kolesá, pričom 90% tejto hodnoty bolo v ponuke už od dvoch tisíc otáčok. Vidlicové šesťvalce DOHC objemov 3 a 4 l zostali na papieri konštruktéra de Virgilia. Jeho kolegovia by museli predĺžiť predný previs.

Kupé bolo kratšie a nižšie

Samonosná karoséria so súčiniteľom odporu vzduchu 0,37 mala v strednej časti ochranný oblúk kvôli tuhosti, výstuhy by sme našli aj vo dverách a predné blatníky sa k nej šróbovali. Sedany merali na dĺžku 4,58 m, boli 1,73 m široké a 1,41 m vysoké.

1979berlina8.jpg1979berlina12.jpg1979berlina3.jpg
1979berlina11.jpg1979berlina13.jpg1979berlina14 copy.jpgZadné sedadlá Berlin poskytovali podľa propagačných materiálov dostatok miesta nielen deťom, ale aj zaneprázdneným biznismenom

Kupé bolo o desať centimetrov kratšie a samozrejme oveľa nižšie, do výšky čnelo len 133 cm. Karosárske panely sa nedali zameniť, v Gran Turisme s nízkou kapotou a silne skloneným čelným sklom boli úplne iné, len predné svetlá a mriežka chladiča sa zhodovali.

Berliny vážili 1320 kg, kupé 1270 kg z pokoja na stovku a obe šprintovaly počas 10 s a elegantné dvojdverové koketovali s dvojstovkou, Fastback dosahoval len 195 km/h. Štandardne jazdili na štrnásťpalcových kolesách s obutím rozmeru 185/70. Z nádrže s objemom 63 l (kupé malo o štyri litre menšiu) ubúdalo benzín celkom rýchlo, priemerná cestovná spotreba presahovala 12 litrov.

Diaľkové svetlá sa prepínali automaticky

Vodič si mohol volant a svoju sedačku nastaviť výškovo, vo vozidle sa pohodlne vyspali dvaja ľudia vďaka lôžkovej úprave. Opierky hlavy vzadu neboli vtedy ešte vo vyššej strednej triede zďaleka bežnou záležitosťou. Na cestu svietila štvorica hlavných halogénových reflektorov so samočinným prepínaním diaľkových a stretávacích svetiel. Pred skoro štyridsiatimi rokmi!

1979berlina1.jpg1979berlina10.jpg1979berlina5.jpgNáročnej klientele cestujúcich s už vtedy súkromnými tryskáčmi ponúkala Lancia Gamma okrem iného automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, klimatizáciu alebo elektricky nastaviteľné zrkadlá

Príplatková výbava zahŕňala napríklad tónované sklá, klimatizáciu, posuvnú strechu a elektrické zadné okná, v sérii sa motorky starali len o tie predné a tiež zrkadlá. Berlina prišla na trh v júni 1976, kupé až na začiatku nasledujúceho roka.

Tiež od začiatku dodávaný karburátorový dvojliter (1998 cm3) mal 88 kW v 5500 otáčkach a 172 Nm/3500 min-1. Aj tak sa s ním vozidlá vedeli dostať na 185 km/h. Mimo Talianska sa prakticky nepredával, v domovine bol k v ponuke z daňových dôvodov. Za autá s motormi do 2 l predstavovala sadzba DPH 19%, nad túto hranicu bola dvojnásobná.

Modernizácia priniesla nový vzhľad

Pri modernizácii na jar 1980 sa v dvaapollitroch objavilo elektronické vstrekovanie paliva Bosch LE-Jetronic, výkon sa však prakticky nezmenil, udávajú sa mierne vyššie hodnoty 104 kW, respektíve 212 Nm. Aj jazdné parametre zostali zachované, len spotreba o niečo málo klesla, zhruba o pol litra. Karburátorové motory však pokračovali ďalej.

1980ia_gamma_coupe_1.jpg1980ia_gamma_coupe_4.jpg1980wp.ru_lancia_gamma_berlina_10.jpg
V roku 1980 dostala Gamma hranatejšie tvary, novú palubnú dosku alebo 15-palcové kolesá

Tzv. druhá séria sa od tej prvej líšila aj vzhľadovo: novou maskou chladiča, otvorom pre prívod vzduchu pod predným nárazníkom, v interiéri pôvodne navrhnutým Pierrom Stroppom by sme narazili na inovovanú palubnú dosku vrátane prístrojov, radiacej páky či voliča a ručnej brzdy, prepracované sedadlá (za príplatok i v koži), nové digitálne hodiny a vnútorné osvetlenie. Kolesá už boli pätnásťpalcové.

Veľká talianske autá to nikdy nemali jednoduché. Gamma zostala exkluzivitou už počas svojho aktívneho života, aj keď nemala šesťvalec, nebola tiež nijako lacná. Celkom vzniklo v závode Chivasso do augusta 1984 iba 22 081 exemplárov, z toho 15 272 Berlin a 6789 GT. Nemeckým značkám v segmente E konkurovať nedokázala, ani Francúzom a Volvu.

197600 - Gamma Berlina 2.0-2.5 1. Serie 1976-1980.jpg197600 - Gamma Berlina 2.0-2.5 1. Serie 1976-1980A.jpg197600 - Gamma Berlina 2.0-2.5 1. Serie 1976-1980B.jpgKým tlač velebila správanie Gammy na ceste, zákazníci preklínali jej poruchovosť

Je to obrovská škoda, pretože už pri debute spievala motoristická tlač ódy na komfortný podvozok, jazdné vlastnosti i ovládateľnosť. Predný pohon, nízke ťažisko a vhodné rozloženie hmotnosti zaisťovali takmer neutrálny charakter.

Motory sa kazili

Nevydarili sa vačkové hriadele, ktoré konštrukčnou chybou rýchlo odchádzali. Kvôli príliš mäkkým mokrým vložkám valcov odchádzalo tesnenie pod hlavami, čo končilo únikom maziva, vody a logicky prehriatím motora. Poriadne nefungovalo chladenie s vyrovnávacou nádržkou a elektrickým vetrákom.

Katastrofou bol potom v zime hustý olej v čerpadle posilňovača riadenia ovládanom vačkovým hriadeľom. Vedel spôsobiť jeho smrť, ak majiteľ nemenil každých 30.000 km klinový remeň, ten praskol, načo sa stretli piesty a ventily a bol koniec. Vačky z nekvalitného materiálu pracovali nasucho a samy o sebe nevydržali dlho.

1980wp.ru_lancia_gamma_berlina_8.jpg1982berlina.jpg1982coupe.jpgDruhá séria je oveľa vzácnejšia, tvorí len asi tretinu z celkového počtu 22 081 vyrobených kusov

Po modernizácii sa síce všetky problémy podarilo odstrániť, ale zákazníci stratili záujem. Druhá séria je tiež oveľa vzácnejšia s celkovým počtom 7351 kusov, na prvý tak pripadalo 14 730 áut. Dnes sú preživšie kusy v starostlivosti zberateľov. Brovaroneho kupé je naozaj krásne a stalo sa vyhľadávaným klasikom, aj keď pripomína aj niektoré súdobé Ferrari z rovnakej karosárne.

Nástupcom Gammy sa stala v októbri 1984 Thema, výsledok projektu Tipo 4, ktorý vyvíjal koncern Fiat v spolupráci so Saabom a vtedy ešte štátom riadenou Alfou Romeo. Tej však chýbalo sériové kupé, ktoré doplnil až ďalší rad Kappa (1996).

Gamma ako MPV aj Spider

Na základe Gammy vzniklo tiež niekoľko štúdií a jedna zaujímavá úprava. Italdesign Megagamma z Turína 1978 predstavoval MPV navrhnuté Giugiarom. Päťdverový minivan poňal päticu pasažierov a mal posuvnú zadnú lavicu. Pritom meral na dĺžku len 4,31 m, do výšky zase naopak značných 1,62 m a poháňal ho boxer 2,5 l už so vstrekovaním.

concept1978megagamma_concept_1.jpgconcept1978megagamma_concept_2.jpgconcept1978megagamma_concept_4.jpg
concept1978megagamma_concept_3.jpgconcept1978megagamma_concept_6.jpgconcept1978megagamma_concept_5.jpg
Giugiaro navrhol už v roku 1978 na základeGammy štúdiu minivanu Megagamma

Rovnako starý Pininfarinov Spider 2500 alias T-Roof mal odnímateľné panely strechy a bezrámové okná. Rovnako tu stvorili v roku 1980 klasický štvordverový sedan Gamma Scala, jednu chvílu sa o ňom dokonca uvažovalo ako o nástupcovi Fastbacku. Trojdverová oligo (Paríž 1982) predstavovala štylistické cvičenie na tému shooting brake.

concept1978lancia_gamma_t-roof_11978.jpgconcept1980a_scala_21980.jpgconcept1982a_olgiata_4.jpgPininfarinove intepretácie Gammy: Spider 2500 so strechou typu targa (1978), klasický štvordverový sedan Scala (1980) a shooting brake oligo (1982)

Karosáreň Pavesi prestavala jedno kupé pre nemenovaného arabského šejka. Kožený interiér svojou modrobielou kombináciou korešpondoval s lakom karosérie, auto bolo luxusne vybavené (okrem iného aj barom) a motor s objemom 2,5 L "živili" prekvapivo dva karburátory domácej značky Dell'Orto a nie Webera.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY