vytisknout velikost písma Lancia Fulvia 1600 HF (1972): Doba predstratosová

Lancia Fulvia vznikla v roku 1963 najprv ako trojpriestorový sedan, kupé prišlo o dva roky neskôr. Fulvia mala motor s koncepciou VR, čo znamená, že išlo o "vidlicový radový" motor. V rokoch 1963-1976 vzniklo vyše 190 tisíc sedanov a 140 tisíc kupé Fulvia.
Lancia Fulvia 1600 HF (1972): Doba predstratosová

Súčasnosť značky Lancia je smutnou ukážkou toho, ako pochovať známu značku s úžasnou históriou a jej renomé výrobca mnohých vodičsky brilantných automobilov zadupať hlboko do zeme. Vráťme sa ale do čias, kedy aj ten najobyčajnejší sedan turínskej firmy dokázal svojho vodiča odmeniť jazdou hodnou Alfy Romeo, to všetko pri zachovaní dôstojnosti a luxusu hodného vyšších vrstiev.

Lancia-Fulvia-001.jpgLancia-Fulvia-017.jpg

Deň fotenia Fulvia je pre mňa presne tým dňom, kedy z dvoch možných variantov riešenia rôznych vecí sa železnou pravidelnosťou víťazí tá zlá a kedy sa aj veci, ktoré považujete za vopred vyriešené, nečakane dramaticky skomplikujú. Na miesto zrazu s Radkom Pokorným z pražského Enginmu, majiteľom malej červenej Talianky, preto neomylne prichádzame so značným oneskorením, nikoho nemusí zaujímať, že nie vlastnou vinou. Cítim sa mizerne, kašlem, som negatívny. Vlastne už chcem byť doma a je mi v tej chvíli jedno, ako to celé dopadne, pretože mám zlosť. Zlosť na seba, na všetko a na všetkých.

Klapky na uši a s fotografom Martinom si ju na tesno obliekame - podivuhodnú hranatú škatuľku, ktorej nadčasovosť si v čase jej vzniku vedel málokto predstaviť. Lancia Fulvia vznikla v roku 1963 najprv ako trojpriestorový sedan označovaný ako Berlina a o dva roky neskôr uzrel svetlo sveta aj skúšaný variant Coupé.

Lancia-Fulvia-027.jpg

Zvláštnou kapitolou je obmedzené množstvo podvozkovo zhodných kupátok, ktorých dizajn mala na starosť karosáreň Zagato. Konštrukcia sedanu je prácou profesora Antonia Fessia, ktorý sa osvedčil už pri návrhu staršieho modelu Flavia. Neprekvapí preto, že sa Fulvio rozhodol navrhnúť podobne ako staršiu sestru, teda ako predokolku, čo je v priamom rozpore s modelom Appia, priamym predchodcom Fulvie. Flavia a Fulvia majú nielen podobné mená, ale aj techniku ​​(rázvor 2480 mm je totožný v oboch vozidlách).

Jediná vec, kde sa Flavia a Fulvia mechanicky úplne líši, je motor. Kým starší model disponoval štvorvalcovým boxerom, Fulvia mala pod prednou kapotou ukryté štvorvalcové véčko konštruktéra Zacconiho Míny s koncepciou VR, čo znamená, že išlo o "vidlicový radový" motor. Uhol rozovretia valcov predstavoval iba 13 stupňov a v motorovom priestore bol agregát naklonený v uhle 45 stupňov. Išlo o posledný motor tejto koncepcie, ktorá sa prvýkrát objavila na vozidle Lancia Artena z roku 1930. Prvá verzia tohto motora odovzdávala pri objeme 1,1 litra výkon 60 koní, stádočko sa však postupne rozmnožovalo.

Lancia-Fulvia-028.jpgLancia-Fulvia-032.jpg

Tvary kupé navrhol priamo v Lancii Piero Castagnero, podvozkovo išlo o 170 mm kratšiu platformu sedanu. Na konci roka 1965 vznikla odľahčená varianta HF (High Fidelity alebo tiež po súťažný Horizont Full), a to v oboch karosárskych variantoch. Fulvia HF dostala kapotu, dvere a veko kufra z hliníka, zadné okno bolo vyrobené z plastu. Pred prelomom desaťročia vznikla druhá generácia sedanu Fulvia označovaná ako Berlina S2. Iný bol vzhľad, interiér bol o niečo luxusnejší. Zmenil sa aj rázvor, ktorý sa zväčšil o 20 mm. O rok neskôr pribudla ešte vylepšená manuálna, tentoraz už s piatimi stupňami. Novinkou boli tiež väčšie kotúčové brzdy Girling, ktoré nahradili Dunlopy používané na sériu jedna.

Fulvia v športe: Zakladateľka dynastie

Úspechy značky Lancia v rally športe sú široko známe, početné víťazstvá modelu Fulvia už ale predsa len zapadajú prachom. Najvýkonnejšia verzia Fulvia Coupé Rallye 1.6 HF (známa tiež ako Fanalone) dávala s motorom so zdvihovým objemom 1584 cm3 maximálny výkon 115 k, po úpravách až 132 k. Tento typ používal továrenský súťažný tím Lancie až do roku 1974, kedy bol nahradený modelom Stratos HF. Lancia Fulvia Coupé 1.6 HF sa zapísala do histórie automobilového športu víťazstvom v Medzinárodných majstrovstvách výrobcov v roku 1972. O toto tímové víťazstvo sa zaslúžili jazdci Simo Lampinen (35 bodov), Harry Källström (22), Sandro Munari (20) a Amilcare Ballestrieri (20). Na druhom mieste skončil Fiat 124 Sport Spider a tretiu priečku obsadilo Porsche. V rovnakom roku vyhral Munari sa spolujazdcom Mariom Manuccim s vozidlom Fulvia Coupé 1.6 HF Rallye Monte Carlo a na Rallye Vltava 1973 sa mu podarilo niekoľko premetov.

 

S príchodom nového motora 1.3 vznikla rada Rallye, ktorá vychádzala z odľahčenej verzie HF. K dispozicii bola v troch variantoch Rallye 1.3 (88 k), Rallye 1.3S (93 k) a Rallye 1.3 HF (102 k). Ďalším vývojovým stupňom pre kupé sa stala Rallye 1.6 HF s inou geometriou predného zavesenia, inak poskládaným päťkvaltom a vytiahnutými blatníkmi. Tento typ vychádzal z 1.3 HF a tisícšesťstovka odovzdávala 117 koní a tým už sa dostávame, k tomu, že som onen čierny deň nekončil zase s tak zlou náladou. Naopak - klasik by povedal, že na tvári idiota sa rozžiaril blažený úsmev. Čím to je?

Lancia-Fulvia-012.jpg

Ostrá Fulvia nie je prvoplánové auto, ktoré sa vám zažere rovno pod kožu. Naopak. Ako správny športiak je spočiatku nepodajná a rôzne sa s vami dohaduje. Hneď skraja vám vysvetlí, že v talianskom aute sa jednoducho sedí v polohe "dlhé ruky - krátke nohy" a vo športiaku sa predsa radí jednička k sebe nadol. Motor je nevrlý, za studena pokašliava, simuluje dávenie... Ale ako chytí ten správny švung, je tá dvojvačková beštia na neudržanie a ženie sa do otáčok s gustom vlka v kurníku. Krátke prevody vašej pravici nedoprajú odpočinok, takže neprekvapí, že v stotridsiatke točíte cez 4000.

Lancia-Fulvia-008.jpgLancia-Fulvia-023.jpgLancia-Fulvia-036.jpg

Lancia-Fulvia-037.jpg

Ešte viac potešujúca je ale ochota, s akou sa HF stáča do zákruty. V stope výnimočne stabilnej a precíznej, keď na to však príde možno brnknutím o brzdy zadok s tuhou nápravou a listovými perami ľahko rozhodiť do šmyku. Mimochodom, keď sme pri tých brzdách - snáď nikdy som nejazdil päťdesiat rokov starým veteránom, ktorý by brzdil tak výborne ako Fulvia.

Po pár desiatkach kilometrov strávených za volantom sa Radkovi vôbec nečudujem, že sa mu z tohto pekelného stroja nechce ani vystupovať. Kiež by takto ostro a pritom čitateľne dnes jazdil nejaký hot-hatch!

Foto: Martin Mičánek. Prevzaté z časopisu Auto motor a Sport Classic

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive

Britskí kolegovia porovnali BMW 760Li xDrive a Škodu Superb 2.0 TSI 4×4. Obe spomínané autá sa v našej redakcii už zastavili, preto sme sa pozreli na presné čísla nameranej dynamiky. Superb na dvanásťvalec ani zďaleka nemá, ale skutočne dobre brzdí.

20. 11. 2017 | Dalibor Žák
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY