vytisknout velikost písma Lancia Flaminia Presidenziale (1960): auto pre britskú kráľovnú

Špeciál Flaminia 335, známy tiež ako Presidenziale alebo Quirinale, vznikol v štyroch prototypoch. Jeden z nich v roku 1960 zviezol rímskymi ulicami britskú kráľovnú Alžbetu II. Všetky štyri pritom boli zhotovené špeciálne pre túto príležitosť.
Lancia Flaminia Presidenziale (1960): auto pre britskú kráľovnú

Model Lancia Flaminia bol vlajkovou loďou značky Lancia a nahradil rad Aurelia. Vyrábal sa v rokoch 1957 až 1970, kedy vzniklo celkom 12 633 vozidiel tohto radu. Dodával sa v karosárskych verziách sedan, kupé a kabriolet a najmä dvojdverové verzie karosovali najlepšie talianskej karosárne svojej doby vrátane štúdií Pininfarina, Zagato a Touring. Paradoxne najviac vzniklo vozov s karosériou kupé, ktoré boli so sedanmi cenovo porovnateľné.

Lancia Aurelia Florida I 2.jpgLancia Aurelia Florida I 1.jpgLancia Aurelia Florida II.jpg
Štúdia Battisty Pininfariny na starších podvozkoch Lancia Aurelia, vľavo a uprostred Florida I a vpravo Florida II z rokov 1955, resp. 1956.

Meno si nový model požičal od slávnej rímskej ulice Via Flaminia, čo v tej dobe bolo u Lancie bežné. Už od začiatku tridsiatych rokov jej autá niesli mená pozoruhodných miest v Taliansku či jej hlavného mesta. Konštrukcia vozidla Flaminia vychádzala z Aurelie, ale bola podrobená dôkladnej prestavbe. Karoséria bola pochopiteľne samonosná, pričom Vincenzo Lancia patril v zavádzaní tejto koncepcie do sériovej výroby k vôbec prvým.

Aj keď to pri prvom pohľade na konvenčne tvarované karosérie nemusí byť zjavné, Lancia Flaminia vynikala mimoriadne progresívnou konštrukciou. Predné kolesá spočívali nezávisle na pároch lichobežníkových ramien s vinutými pružinami, teleskopickými tlmičmi a skrutným stabilizátorom. Motor bol uložený vpredu pozdĺžne a poháňal kolesá zadnej nápravy.

Lancia Flaminia Berlina 1963 2.jpgLancia Flaminia Berlina 1963.jpgLancia Flaminia 1963 int.jpg
Lancia Flaminia ako sedan v základnom prevedení Berlina 

Zadná tuhá náprava typu De Dion bola prevzatá z Aurelie, pričom prevodovka bola pre vhodnejšie rozloženie hmotnosti medzi nápravy uložená vzadu v jednom celku s rozvodovkou (transaxle). Štandardne išlo o štvorstupňovú skriňu s manuálnym radením, za príplatok boli k dispozicii poloautomaty Saxomat. Brzdy boli sprvu alternatívne kotúčové, alebo bubnové, potom sa však kotúče stali štandardom.

Lancia Flaminia Coupe 1959.jpgLancia Flaminia Coupe Touring 1960.jpgLancia Flaminia Coupe Zagato.jpg
Tri kupé Lancia Flaminia v podaní karosární Pininfarina, Touring a Zagato 

Sériová Lancia Flaminia nadväzovala na dvojicu prototypov Florida z dielní štúdia Pininfarina, ktoré vychádzali z techniky staršej rady Aurelia. Prvý z nich pod menom Florida I oslavoval premiéru na autosalóne v Turíne v roku 1955 a išlo o sedan so zadným párom dverí otváraným proti smeru jazdy. Druhý koncept Lancia Aurelia Florida II bol predstavený o rok neskôr v Ženeve, pričom v tomto prípade išlo o dvojdverové kupé s panoramatickým čelným sklom. Túto štúdiu potom užíval Battista Pininfarina ako automobil na každodenné jazdenie.

Na autosalóne v Turíne sa ešte v roku 1956 predstavilo predvýrobné vydanie základného sedanu, ktoré sa od sériového prevedenia (prvýkrát vystaveného v Ženeve o rok neskôr) líšilo predovšetkým bezstĺpikovým riešením karosérie so zadným párom dverí otváraným proti smeru jazdy.

Motor pre Flaminia vznikol modifikáciou agregátu z Aurelie, vôbec prvého motora V6 na svete (!), Avšak pri zväčšenom vŕtaní a obmedzenom zdvihu. Z objemu 2,5 l dosahoval výkon 102 až 119 koní (76 až 89 kW), pri použití trojice karburátorov až 140 koní (104 kW). V roku 1962 prišlo prevedenie prevŕtané na 2,8 l, ktoré s trojitým karburátorom dávalo minimálne 128 koní (95 kW) a s tromi samostatnými karburátormi potom 152 koní (113 kW).

Lancia Flaminia Convert 1960 1.jpgLancia Flaminia Convert 1960 2.jpgLancia Flaminia Convert 1960 3.jpg
Lancia Flaminia ako dvojdverový kabriolet (Touring)

Karosárske prevedenie sedan (tzv. Berlina) priamo vychádzalo z prototypu Pininfarina Florida I a išlo o jediné karosárske prevedenie, ktoré konštruovala výhradne automobilka Lancia. Verzia kupé pripomínala druhú štúdiu Pininfarina Florida II, ale karosovala ju aj konkurenčná štúdia. Spoločnosť Carrozzeria Touring sa podpísala pod škálu dvojdverových verzií Flaminia, ktoré vynikali najmä hliníkovými karosériami a dvoma pármi hlavných svetlometov.

Flaminia pre kráľovnú

Ďalšej dimenzie sa model Lancia Flaminia dočkal v roku 1960. Vtedy bolo oznámené, že na oficiálnu štátnu návštevu do Talianska príde britská kráľovná Alžbeta II. Vtedajší taliansky prezident Giovanni Gronchi sa chcel pred predstaviteľkou jednej z víťazných mocností len nedávno ukončenej druhej svetovej vojny naozaj ukázať, a tak jeho úrad priamo kontaktoval karosárňu Pininfarina.

Lancia Flaminia 335 Prezidentiale 1960 4.jpgLancia Flaminia 335 Prezidentiale 1960 5.jpgLancia Flaminia 335 Prezidentiale 1960 6.jpg
Jeden z vozov Lancia Flaminia 335 viezol královnu Alžbetu II. v roku 1960 ulicami Ríma 

Objednal pre ňu štyri špeciálne prehliadkové vozidlá na základe modelu Lancia Flaminia (nič lepšie vtedy taliansky priemysel v danom segmente neponúkal), ktoré mali zároveň v tichosti následne omladiť vozový park prezidentskej kancelárie. Vozidlá vznikli v rekordnom čase iba šiestich mesiacov a v oblasti komfortných elektronických sústav sa na ich vývoji podieľal koncern General Motors.

Lancia Flaminia 335 Prezidentiale 1960 1.jpgLancia Flaminia 335 Prezidentiale 1960 2.jpgLancia Flaminia 335 Prezidentiale 1960 3.jpg
Landaulet Lancia Flaminia 335, známe tiež ako vozy Presinenziale či Quirinale, boli vyrobené len štyri, pričom každý z nich niesol vlastné meno

Išlo o identické sedemmiestne Landaulet s tmavo modrým lakovaním, čalúnením z jemnej kože Connolly, rádiom Voxon a špičkovými radiálnymi pneumatikami Pirelli. Tieto štyri vozy sa dočkali označenia 335, pretože stál na predĺženej podlahovej plošine s rázvorom náprav 335 cm. Autá niesla mená Belsito, Belvedere, Belfiore a Belmonte. Tieto vozidlá sú známe tiež pod označením Presidenziale alebo Quirinale podľa názvu paláca talianskeho prezidenta.

Talianski prezidenti vozidlá z tejto série používali aj pri neskorších oficiálnych príležitostiach. Jedno z týchto vozidiel sa teraz nachádza v zbierkach Turínskeho múzea automobilov, kam ho venoval prezident Carlo Azeglio Ciampi v roku 1999, ďalšie malo byť údajne venované v roku 1960 priamo britskej kráľovnej Alžbete II., čo ale žiadny oficiálny záznam nepotvrdzuje.

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Porsche Panamera 4S Diesel na brzde: Čo keď chýba elektrický kompresor?

Po Audi SQ7 sme zmerali reálny výkon rovnakého motora použitého v Porsche Panamera 4S Diesel. Obe jednotky sa ale líšia systémom preplňovania. Panamera nemá elektrický kompresor. Absencia elektrického kompresora sa prejaví najmä na nástupe krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

20. 1. 2017 | Dalibor Žák
Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Elektrický test: Hyundai Ioniq Electric vs. BMW i3 94 Ah vs. Nissan Leaf 30 kWh

Ak dnes chcete elektrický automobil, máte si z čoho vyberať. My sme si vybrali tri a veľmi podrobne ich porovnali.

19. 1. 2017 | Dalibor Žák
BMW X4 xDrive20d vs. Mercedes-Benz GLC Coupé 250d 4Matic: v stopách X6

BMW X4 vs. Mercedes-Benz GLC

Vzhľadom na úspech BMW X6 je vlastne prekvapujúce, ako dlho zostával tento model v pomyselnej kategórii "prémiových SUV so splývajúcou strechou" osamotený. Aj v samom závere roku 2016, keď tento porovnávací test vznikal, boli na trhu len štyri také autá od dvoch značiek: X6, jeho priamy súper (zlé jazyky by mohli povedať "kópia") v podobe Mercedesu GLE Coupé - a menší súrodenci oboch gigantov, BMW X4 a Mercedes-Benz GLC Coupé. Práve tie sme pozvali k dnešnému duelu.

10. 1. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY