vytisknout velikost písma Lancia Delta (1979): talianska legenda a švédske zásnuby

Model Lancia Delta sa na prelome osemdesiatych a deväťdesiatych rokov stal symbolom rýdzo talianskej exkluzivity pre bežného človeka.
Lancia Delta (1979): talianska legenda a švédske zásnuby
Zoznam kapitol
  1. (Tiché) zrodenie legendy; Spolupráca Fiatu so Saabom začína; Kompaktný, ale praktický
  2. Športové ambície, Dvojliter na vzostupe, Technické údaje

(Tiché) zrodenie legendy

Hoci nad premiérou Delty zaplesali predovšetkým bežní motoristi, málokto vtedy tušil, že sa tento model stane tiež jedným z najúspešnejších súťažných automobilov všetkých čias. Lancia Delta oslávila svoju premiéru v roku 1979 na autosalóne vo Frankfurte, aby nahradila model Fulvia, a vyrábala sa až do roku 1994. O jej funkcionalistický, nadčasový a avantgardný styling sa postaral Giorgetto Giugiaro, Delta sa potom z pochopiteľných dôvodov stala Autom roka 1980, kedy sa postavila tvárou v tvár silnej konkurencii v podobe Volkswagenu Golf, Opelu Kadett a Fordu Escort.

Lancia Delta Giugiaro 2.jpgLancia Delta Giugiaro.jpgDelta 1979 1.jpgDelta 1979 2.jpg
Lancia Delta: Giugiarove modely a prvé sériové prevedenie

V ankete toho roka Delta dostala 369 bodov, nasledovali Opel Kadett (301 bodov) a Peugeot 505 (199 bodov). Ako skutočný líder Delta disponovala motorom uloženým naprieč pred prednou, poháňanou nápravou. Jej päťdverová karoséria ponúkala pri kompaktných vonkajších rozmeroch dostatok vnútorného priestoru a nepodobala sa ničomu dovtedy obvyklému. Zlé jazyky označujú jej dizajn často za trochu "krabicoidný", ale vyznávači štýlovej čistoty vedia svoje.

Vzhľadu karosérie zodpovedala aj prísne účelný, avšak bohato vybavený výstroj priestoru pre posádku. Za skutočne pozoruhodnú okolnosť v histórii Delty možno považovať jej prepojenie so švédskym Saabom. Ten na sklonku sedemdesiatych rokov nedisponoval prostriedkami potrebnými k vývoju menšieho, lacnejšieho modelu, hoci ho lokálni díleri akútne požadovali. Celosvetová ropná kríza žiadala znižovanie spotreby paliva aj výrobných a vývojových nákladov, zákazníci žiadali menšie autá a na európske automobilky tvrdo doliehal silnejúci import japonských značiek.

Spolupráca Fiatu so Saabom začína

Došlo tak k významnej dohode o spolupráci medzi koncernami Scania-Saab a Fiat v otázke spolupráce na konštrukciu nových modelov. Prvým plodom tejto kooperácie sa stala práve Delta. Jej vývoj bol plne v talianskej réžii, Saab však prispel svojimi poznatkami k zlepšeniu antikoróznej úpravy a prevádzky v nízkych teplotných režimoch. Tie však boli bohužiaľ aplikované len na model Saab-Lancia 600, ktorý sa predával výhradne vo Švédsku a Nórsku, talianske Delty sa naopak vyznačovali práve vrodenou chuťou na koróziu.

Saab Lancia 600.jpgSaab Lancia 600 (1).jpgSaab Lancia 600 (2).jpgSaab Lancia 600 (3).jpgSaab Lancia 600 2.jpg
Vozidlá Saab-Lancia 600 so zlepšenou antikoróznou úpravou sa predávali len v Severských krajinách

V Saabe niesol projekt označenie 600, v Taliansku ho vyvíjali pod kódom Y5. Táto spolupráca sa však osvedčila, a tak bol čoskoro uzavretý nový kontrakt s označením Type 4. Ten v prvej polovici osemdesiatych rokov vyvrcholil štvoricou spriaznených modelov Saab 9000 (exkluzivita a turbomotory), Fiat Croma (konfekcia s mimoriadne priestrannou päťdverovou karosériou), Alfa Romeo 164 (citeľný športový akcent a vlastné, výkonné motory) a Lancia Thema (komfort najvyššej úrovne s prezývkou "taliansky mercedes").

Model Lancia - Saab 600 bol dodávaný vo výbavových stupňoch GLS a GLE a výhradne s "tisícpäťstovkou" s výkonom 85 koní kombinovanou s päťstupňovou prevodovkou. Zvlášť prevedenie GLE však bolo dosť drahé, v zápätí preto bolo z ponuky vypustené.

Kompaktný, ale praktický

Lancia Delta mala kompaktnú päťdverovú, dvojpriestorovú a päťmiestnu karosériu s dlžkou 3 885, šírkou 1 620 a výškou 1 380 mm. Podvozok s rázvorom náprav 2 475 mm bol odvodený z úspešného Fiatu Ritmo, batožinový priestor mal základný objem neveľkých 260 litrov. V roku 1983 sa však predstavil model Prisma, štvordverový trojpriestorový sedan priamo odvodený z Delty, ktorý svojmu majiteľovi ponúkal batožinový priestor so základným objemom plných 460 litrov.

Lancia Delta 1,6 HF Turbo 1983 1.jpgLancia Delta 1,6 HF Turbo 1983 2.jpg
Lancia Delta 1,6 HF Turbo z roku 1983

Delta bola spočiatku dodávaná s dvojicou pružných a výkonných zážihových štvorvalcov Fiat OHC s karburátormi Weber, vďaka ktorým sa podarilo pohotovostnú hmotnosť vozidla udržať v okolí 950 kg. Základná jednotka sa stala "tisíctristovkou" s výkonom 78 koní pri 5 800 ot./min. a krútiacim momentom 105 Nm pri 3 400 ot./min., ktorý v kombinácii so štvorstupňovou prevodovkou zrýchľoval z pokoja na 100 km/h za 12,8 s a dosahoval rýchlosť 155 km/h. Príplatkový "päťkvalt" najvyššiu rýchlosť mierne zvýšil.

Lancia Prisma 1.jpgLancia Prisma 2.jpgLancia Prisma 3.jpg
Nároky na väčší batožinový priestor vzápätí uspokojil z Delty priamo odvodený trojpriestorový sedan Lancia Prisma

Náročnejší zákazníci mali k dispozícii výkonnejšie jednotku 1,5 l, ktorej výkon dosahoval 85 koní pri 5 900 ot./min. a krútiaci moment vrcholil hodnotou 123 Nm, a to už pri 2 400 ot./min. Vďaka tomu klesla doba potrebná k akcelerácii na 100 km/h na 11,3 s, zatiaľ čo "maximálka" poskočila až na 185 km/h. Vyznávači hospodárnej prevádzky potom mali k dispozícii moderný vznetový štvorvalec OHC s objemom 1,9 l, ktorý dával vďaka turbodúchadlu KKK K16 80 koní pri 4 200 ot./min.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY