vytisknout velikost písma Lamborghini Urus je najrýchlejšie SUV a nemá predný nárazník

Lamborghini Urus má po premiére. Základná platforma je zhodná s Bentley Bentayga. Lamborghini však nasadilo preplňovaný osemvalec. Akcelerácia na 100 km/h je záležitosťou na 3,6 s, maximálna rýchlosť činí 305 km/h.
Lamborghini Urus je najrýchlejšie SUV a nemá predný nárazník

O dôležitosti automobilov kategórie SUV nemôže byť v dnešnej dobe najmenších pochýb. Preto sa týmto smerom vydávajú aj značky, u ktorých by sme to pred pár rokmi nečakali. Svoj crossover už predáva Jaguar aj Bentley, chystá sa Rolls-Royce a stranou nakoniec nezostane ani Lamborghini. To konečne predstavilo sériovú verziu modelu Urus.

Základom talianskej novinky je opäť známa koncernová platforma MLB Evo, na ktorej už jazdí Cayenne, Audi Q7 alebo Bentley Bentayga. Hoci sa to na prvý pohľad možno nezdá, Lamborghini Urus rozhodne nie je malé auto. Na dĺžku meria 5112 mm, široké je 2016 mm, vysoké 1638 mm a rázvor o tri milimetre prekračuje trojmetrovú hranicu. Pohotovostná hmotnosť údajne nepresiahne 2,2 tony, ani tak sa ale nedá povedať, že by Urus bol mušia váha.

Dizajn nadväzuje na existujúce Lamborghini. Podľa automobilky by sme na karosérii mali nájsť odkaz napríklad aj na LM002 ako oficiálne prvé ozajstné SUV tejto značky. Za pozornosť stojí hlavne predná časť, pretože tu Lamborghini dotiahlo to, k čomu taký Lexus poslednú dobu nezadržateľne smeroval. Celý predok je jedna gigantická maska ​​chladiča. Na nárazník nezostalo miesto. Interiér pojme štyroch pasažierov. Dizajn a usporiadanie ovládačov samozrejme opäť odkazuje na čistokrvné superšportové súrodenca.

Ak ste čakali pod kapotou atmosférický dvanásťvalec alebo aspoň desaťvalec, budete sklamaní. Lamborghini Urus dostalo štvorlitrový preplňovaný osemvalec. Oficiálne preto, že takéto auto potrebuje vysoký krútiaci moment, aby mohlo dobre jazdiť aj v teréne, čo budúci zákazníci asi príliš neocenia. Svoje k tejto voľbe veľmi pravdepodobne povedali emisné limity. V budúcnosti by sme sa mali dočkať aj plug-in hybridného prevedenia.

Výkonové parametre sú však doslova brutálne. Maximálny výkon dosahuje 478 kW, teda v prepočte rovných 650 koní. Vrchol krútiaceho momentu je 850 Nm. To stačí na zrýchlenie z nuly na 100 km/h za 3,6 s a k najvyššej rýchlosti 305 km/h. Prevodovka je osemstupňová automatická a pohon všetkých kolies zabezpečuje medzinápravový diferenciál Torsen.

Podvozok ponúkne adaptívne vzduchové odpruženie, vďaka ktorému bude možné meniť svetlú výšku v rozmedzí od 158 mm do 248 mm. Zadná náprava je riaditeľná a pre istotu je tu ešte aktívny zadný diferenciál. Niet pochýb, že Urus bude zatáčať výborne. Karbón-keramické kotúče majú priemer 440 mm vpredu a 370 mm vzadu. Zo 100 km/h údajne zastaví Urus na dráhe dlhej iba 33,7 m.

Prví zákazníci dostanú svoj exemplár začiatkom budúceho roka.

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Ako je na tom šesťvalcová Kia Stinger s výkonom? O nedostatok koní sa nebojte

Kia Stinger je jednou z najzaujímavejších noviniek tohto roku. V rámci redakčného testu vrcholnej verzie GT sme zmerali aj reálny výkon dvakrát preplňovaného zážihového motora. Šesťvalcový Stinger sa zaradil k tým autám, ktoré na brzde vykázali vyššie ako udávané maximum.

6. 12. 2017 | Dalibor Žák
Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG: Líder triedy

5. 12. 2017 | Dalibor Žák | 1 příspěvek
Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlhodobom teste: Pol roka s trojvalcom

Ďalší dlhodobý test bude patriť Škode Fabia Combi. Čaká nás pol roka s novým litrovým trojvalcom 1.0 TSI. Konkrétne ide o verziu s výkonom 81 kW, teda o vrcholnú motorizáciu. Fabia prišla do testu vo výbave Style a s niekoľkými príplatkovými prvkami.

4. 12. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY