vytisknout velikost písma Lamborghini LPI910-4 Asterion sa vie zmeniť v predokolku

Lamborghini LPI910-4 Asterion sa vie zmeniť v predokolku

Na autosalóne v Paríži sa predstavilo nové Lamborghini LPI910-4 Asterion, čo ale nie je žiadny nerealistický futuristický koncept, ale úplne funkčné a výroby schopné auto. Talianska automobilka, ktorá spadá pod koncern Volkswagen, využívala pri návrhu svojej súčasné technológie a poznatky, takže by mohla Asterion prakticky z fleku začať vyrábať.

Cieľom bolo postaviť auto mimoriadnych výkonov a pritom s emisiami CO2 pod 100 g/km. To sa podarilo, toto Lamborghini má vraj emisie iba 98 g/km CO2, čomu zodpovedá spotreba v kombinovanom cykle len 4,12 litra na 100 km. Tomu pomohlo aj odľahčenie vďaka širokému použitiu hliníka, uhlíkových vlákien a iných exotických materiálov.

Lamborghini Asterion pritom nepoháňa nejaký trojvalec s množstvom turbodúchadiel, ale súčasný atmosférický desaťvalec 5,2 l s výkonom 449 kW (610 k) a krútiacim momentom 560 Nm, ktorý nájdete v ostatných modeloch značky. Je uložený pozdĺžne pred zadnou nápravou a roztáča zadné kolesá cez sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku.

Predným kolesám asistujú dva elektromotory zásobované z centrálne umiestnených akumulátorov, ktoré sa dajú dobíjať zo zásuvky, takže toto je vlastne plug-in hybrid. Dojazd čisto na elektrinu je podľa Lamborghini až 50 km. V automatickom režime jazdy sa auto pri normálnej akcelerácii rozbieha len na elektrinu a vlastne je to tak iba predokolka, čo je pre Lamborghini možno komické, ale keď nepotrebujete plný výkon, je to vlastne jedno. Tretí elektromotor je medzi desaťvalcom a prevodovkou.

Elektromotory dokážu dodať naraz výkon až 220 kW (300 k). Iba na elektrinu sa vie LPI910-4 Asterion rozbehnúť na 125 km/h, potom sa do hry zapojí atmosférický desaťvalec. Vodič môže motor zapnúť aj manuálne, rovnako tak môže napevno zapojiť čisto elektrický režim. Celkový výkon hybridnej sústavy, ktorá k hmotnosti desaťvalca a prevodovky pridáva ďalších 250 kg, je vraj 669 kW, teda 910 koní. To je už len o kúsoček menej, než koľko ponúkal prvý Veyron.

Lamborghini tvrdí, že sa Asterion rozbehne na stovku za tri sekundy a vyvinie rýchlosť maximálne 320 km/h. Vodič tiež môže sám rozhodnúť, či bude akumulátor dodávať elektrinu automaticky a postupne, alebo či si zásoby vyplytvá na jednu masívnu akceleráciu. Ako systém pohonu funguje v praxi, to ukazuje Lamborghini na celkom pekne spravenej animácii.

aster_1.jpgaster_2.jpgaster_3.jpgaster_4.jpgaster_5.jpgaster_6.jpgaster_7.jpgaster_8.jpgaster_9.jpg

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Hyundai Ioniq Electric vs. Nissan Leaf vs. BMW i3: Kto dôjde najďalej?

Modely Nissan Leaf a BMW i3 sa aktuálne ponúkajú s posilnenými batériami. Okrem toho si záujemca o elektrický automobil môže kúpiť aj úplne nový Hyundai Ioniq Electric. Nissan sľubuje dojazd až 250 km, BMW dokonca 300 km a Hyundai "viac ako 280 km". So všetkými troma elektromobilmi sme vyskúšali jednu trasu a zistili, kto ujde najviac. Kvôli profilu trasy a hlavne kvôli počasiu sme sa ani s jedným z tejto trojice cez 200 km nedostali.

6. 12. 2016 | Dalibor Žák
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY