vytisknout velikost písma Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Pred pár rokmi sa na internete objavili fotografie pôvodom z Ruska, na ktorých sa predvádzala stará známa Niva osadená gigantickými pneumatikami. Vtedy sme ešte v inej redakcii nelenili, prehľadali internet, pokúsili sa zistiť všemožné verejne dostupné informácie a vydali článok postavený na galérii. Čitateľský úspech na seba nenechal čakať. Mal som za to, že tým pre mňa príbeh vozidla Lada Niva Bronto Marsch (respektíve Бронто Mарш) končí a ja už ho nikdy neuvidím. Lenže to som sa plietol.

Keď sme tento rok vyrazili na akciu Veterány na pláži, prvé, čo mi pri príchode udrelo do očí, bola Niva postavená na gigantických kolesách. Letmá prehliadka ukázala, že ide o ruskú špecialitu, o ktorej som pred rokmi písal. Slovo dalo slovo a jedného krásneho jesenného piatkového dňa som s fotoaparátom čakal na Honzu Šrajera, čo je jeden z mála európskych majiteľov tejto brutálnej Nivy, pred jeho dielňou neďaleko českej obce Slané.

Naozaj má len 83 koní

Lada Niva osadená obrími kolesami s rozmermi 49 x 32,5 je dielom ruskej spoločnosti PSA VIS-Avto, ktorá tieto (a iné) špeciály vyrába pod značkou Bronto. Avtovaz tohto úpravca vlastní. Okrem extrémnej prestavanej Nivy tak v ponuke Lady nájdete napríklad model 4×4 Bronto, teda klasickú Nivu vybavenú radom terénnych doplnkov. Variant Marsch, v Európe predávaný ako Niva Extreme Cross, ide ďalej. Omnoho ďalej.

Lada-Niva-Bronto-17.jpg

Ruškí technici v podstate spojili dve autá dohromady. Na jednej strane máte Nivu presne tak, ako ju všetci poznáme od dôb seriálu Návštevníci. Samonosná karoséria, motor s objemom 1,7 litra, stály pohon všetkých kolies, uzávierka medzinápravového diferenciálu, päťstupňová manuálna prevodovka, redukcia aj dve malé páčky medzi prednými sedadlami plus dlhá radiaca páka. Toto všetko ale bolo nasadené na poctivý rám armádneho vozidla UAZ 469. Z rovnakého modelu pochádza aj tuhé portálové nápravy a vozidlo používa aj kolesové reduktory. Okrem toho bolo treba pridať nové hnacie hriadele a kvôli priechodnosti terénom sú oba nápravové diferenciály samosvorné. Ako Honza upozornil, celý koncept je vymyslený tak, aby bol jednoduchý na opravu a aby bolo jednoduché získať náhradné diely.

Niva Extreme Cross je ešte väčšia, než vyzerá na fotkách. Päťdverová verzia meria na dĺžku skoro päť metrov, vysoká je 2,2 m a na najväčších pneumatikách jej šírka dosahuje hodnoty 2550 mm. Zaujímavá je aj svetlá výška podvozka. K najnižšiemu bodu, teda k nápravovému diferenciálu, by ste od zeme namerali 51 cm. Hmotnosť sa pohybuje okolo dvoch ton.

Lada-Niva-Bronto-14.jpgLada-Niva-Bronto-28.jpg

Je až neuveriteľné, že sa technici naozaj obmedzili s úpravami iba na podvozok. Keď skúmame Honzovu príručku, ktorú dostal k autu, v tabuľke technických údajov je fakt napísané v kolónke "najvyšší výkon" sériových 61 kW. Motor má iba 83 koní a 129 Nm, pretože pod kapotou je obyčajná sériová zážihová tisícsedemstovka.

Človek by pri kombinácii takto nízkeho výkonu a takého monštra čakal zúfalú dynamiku, ale Niva Extreme Cross nakoniec ide celkom svižne. Teda aspoň tak to pripadá mne ako vodičovi zvyknutému bežnej automobilovej produkcii, kedy rozhodne nemusíte riešiť, že vaša reálna šírka je asi tak dvakrát väčší ako samotná kabína auta. Ešte že Niva má elegantné tykadlá (respektíve tyče s golfovými loptičkami), inak by šlo odhadnúť rohy auta len ťažko.

Lada-Niva-Bronto-19.jpg

Okremu vskutku nevšedného výhľadu je vnútri Niva Extreme Cross úplne rovnaká ako každá Niva. Chýba iba stredový tunel, ktorý by tu bol zbytočný, ale to je skôr výhoda. Samozrejme nastupovanie je oproti normálnym SUV trochu komplikovanejšie. Tým skôr, keď sa budete chcieť dostať na zadný rad sedadiel. Pri sériovej Nive sa akosi nepočítalo s tým, že cestujúci bude musieť prekonávať 80 cm vysoký schod a že mu pri sadaní bude brániť ešte gigantický zadný blatník. Ale ono si asi každý rád zvykne.

Áno, pláva

Prirodzene sa nedá nespýtať na homologáciu. Čo je Niva Extreme Cross vlastne za stroj? Oficiálne spadá do kategórie Z (špeciálne vozidlá) a jej najvyššia rýchlosť je 70 km/h. Preto by ste nemali s ruským monster truckom jazdiť po diaľniciach. Podľa skúseností majiteľa je ale 70 km/h úplne normálna rýchlosť, ktorú Niva krížená s UAZom zvláda úplne bez problémov. Sám majiteľ navyše priznal, že už si vyskúšal aj 120 km/h. Aj to Niva zvládne, len sa vozidlo z pochopiteľných dôvodov trochu horšie ovláda a nevyvážené obrovské kolesá začínajú robiť hrozné veci. Zvyk vyžadujú aj brzdy. Na všetkých kolesách sú bubny, takže auto brzdí skôr vlažne, čo ma pri prvej konfrontácii s brzdovým pedálom trochu vydesilo.

Lada-Niva-Bronto-33.jpg

Rozjazd z nuly na maximálnych 70 km/h trvá podľa oficiálnych údajov devätnásť sekúnd, ak je na palube iba vodič a spolujazdec. (Pri plnom zaťažení je to o dve sekundy viac, ale Niva Extreme Cross toho zas tak veľa neodvezie). Fráza "na palube" tentoraz nemá žiadny prenesený význam, pretože keď nájdete dostatočne hlbokú vodu, z Nivy Extreme Cross sa skutočne stáva loď. Pneumatiky sú tak veľké, že auto dokáže plávať (tlak pneu pre plávanie je maximálne 1 bar). Honza ale hovorí, že je to tak akurát. Pre väčšiu istotu sa dajú dokúpiť duté nášľapy pozdĺž prahov fungujúce ako plaváky, respektíve prídavné nádrže na naftu opäť umiestnené do nášľapov. Skutoční extrémisti si potom môžu ešte dozadu na rám trčiaci spod Nivy nechať pripevniť lodný motor.

Škoda, že v okolí Slaného nie je nejaký náročnejší terén. Tých pár nerovností, ktoré sme našli, je pre túto Nivu úplne nezaujímavých. Ako hovorí Honza, dimenzia jazdy terénom sa s nákupom tohto stroja posunula niekam úplne inam než to, na čo bol zvyknutý od klasických off-roadov.

Nivu Extreme Cross si môžete kúpiť aj u nás

Lada Niva si od tuzemských poľovníkov (a ľudí preferujúcich podobnú prevádzku v podobných podmienkach) vydobyla slávu predovšetkým kvôli priechodnosti terénom, pretože je malá a ľahká, čo je v našich končinách úplne ideálne. Niva Extreme Cross však mieri na zasnežené pláne. Pohyb v stiesnených podmienkach rozhodne nie je jej silnou stránkou. Napriek tomu si priamo v Českej republike a na Slovensku môžete tento stroj objednať a rovnako ako Honza ho zaparkovať v garáži. Teda presnejšie povedané niekam, kam sa vojde.

Lada-Niva-Bronto-8.jpgLada-Niva-Extreme-Cross-doprava.jpg

Do Európy totiž tento stroj dováža spoločnosť AMC plant (Russian Vehicles) sídliaca kúsok od Hradca Králové. Tá zatiaľ doviezla z Ruska tri exempláre vrátane toho, o ktorom práve čítate. Najlacnejšia krátka Niva Extreme Cross stojí vrátane dodania a homologácie minimálne 29-tisíc eur bez DPH. Za testované dlhšie prevedení si musíte priplatiť asi 1 500 eur. Takže áno, toto je Niva za tridsať tisíc. Ak máte záujem, na vozidlo sa čaká dvanásť týždňov a kúpiť si môžete všetky karosárske verzie Nivy vrátane pick-upu. Pre úplnosť dodajme, že jedna obria pneumatika stojí 888 eur bez DPH.

Niva Extreme Cross je v našich končinách predovšetkým skvelá hračka. Ja osobne som ju síce riadil len na lúke, ale som si absolútne istý, že jazda väčším terénom musí byť naozajstná zábava. Pretože tu nie je potreba riešiť, ako veľmi hlboká tá ktorá kaluž je a či nie sú v tej ktorej rokline príliš hlboké vyjazdené koľaje.

Honza si kúpil Nivu Extreme Cross pre radosť, ale rád sa podelí aj s ostatnými. V dohľadnej dobe chce s autom voziť pasažiermi pri rôznych výnimočných príležitostiach, napríklad na svadbách. Keď si to budete priať, príde vás pokojne vyzdvihnúť napríklad aj na letisko, čo je napríklad pre mňa osobne tak lákavá predstava, že ju snáď aj využijem. Všeobecne platí, že kdekoľvek sa Niva Extreme Cross objaví, ľudia nestíhajú tasiť mobily, aby si ju odfotili. Až toto ruské monštrum niekedy stretnete v bežnej prevádzke, určite pochopíte.

Technické údaje Lada Niva Extreme Cross
MOTOR
Konštrukcia: zážihový radový štvorvalec
Plnenie: atmosférické, elektronicky riadený vstrek paliva
Zdvihový objem valcov (cm3): 1690
Ventilový rozvod: OHC, 2 ventily na valec
Vrtanie x zdvih (mm): 82,0 x 80,0
Najvyšší výkon (kW/min-1) 61/5000
Najvyšší krútiaci moment (N.m/min-1): 129/4000
Prevodovka: päťstupňová manuálna
Pohon: všetky štyri kolesá
JAZDNÉ VÝKONY
Akcelerácia 0-70 km/h (s): 19,0 s
Najvyššia rýchlosť (km/h): 70
Približná spotreba paliva (l/100 km) 18,8 l/100 km
ROZMERY A HMOTNOSTI
Dĺžka (mm): 4920
Šírka (mm): 2550
Výška (mm): 2200
Rázvor náprav (mm): 3160
Prevádzková hmotnosť (kg): 2020
Najvyššia prípustná hmotnosť (kg): 2300
Objem palivovej nádrže (l): 65
Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Test jazdenky: Škoda Fabia RS 1.4 TSI je zaujímavá, ale veľmi riziková

Fabiu RS by sme odporučili niekomu, kto je fanúšik značky a podobné auto chce pre radosť napríklad ako druhý alebo tretí kus do svojej flotily s tým, že toho za rok príliš veľa nenabehne.

14. 11. 2017 | Dalibor Žák
Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Seat Leon 1.4 TSI ACT v dlhodobom teste: Ako je na tom s výkonom?

Motor 1.4 TSI ACT má udávaný výkon 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Dlhodobo testovaný Seat Leon predviedol na valcovej skúšobni ešte lepšie hodnoty a najmä veľmi priaznivé priebehy. Krútiaci moment zostáva v prakticky celom rozsahu bežne používaných otáčok nad udávanou maximálnou hodnotou.

13. 11. 2017 | Jiří Červenka
Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva Extreme Cross: Krátka jazda s ruským monster truckom

Lada Niva existuje mimo iného v radikálnej úprave značky Bronto. Voz prešiel dokonca aj homologáciou pre Európu. U nás sa predáva ako Niva Extreme Cross. Už len vidieť túto špecialitu v pohybe je zážitok. Niva Extreme Cross prekvapivo používa celkom sériový motor.

10. 11. 2017 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY