vytisknout velikost písma Lada Niva (1977-doteraz): Terénny nezmar z Ruska

Lada Niva alias 4x4 mala neoficiálnu premiéru pred štyridsiatimi rokmi. Vyrába sa dodnes a do dôchodku sa rozhodne ešte nechystá.
Lada Niva (1977-doteraz): Terénny nezmar z Ruska
Zoznam kapitol
  1. Prototypy, technika
  2. Nový motor, druhá generácia
  3. Fotogaléria

Mladá sovietska automobilka s VAZom 2121, ako znel pôvodný názov vozidla, trafila presne do medzery na trhu, a to nielen miestneho, prípadne východných krajín. Malý automobil s trvalým pohonom všetkých kolies, ktorý by sa nebál jazdy v náročnom teréne a pritom mal samonosnú karosériu, totiž neponúkal v 70. rokoch minulého veku celosvetovo vôbec nikto.

Rozhodne nejde o SUV, ako píšu mnohí "odborníci", navoňané modernými pseudoteréňakmi, ktoré sa zahrabú na mokrej lúke. Tie totiž nemajú uzávierku diferenciálu ani redukciu. Na začiatku stála pochopiteľne vládna úloha, v centrálne riadenej ekonomike Sovietskeho zväzu to ani inak nešlo.

Prototypy

Označenie 2121 niesli už prvé dva experimentálne prototypy Krokodil z roku 1972, ale jednalo sa ešte o rustikálne hranaté off-roady s plátenou strechou a sklopným čelným sklom. Neskoršia Niva sa začala rysovať v sedemdesiatomtreťom v podobe štyroch prototypov 2E2121 postavených od apríla do augusta. Tie už niesli na bokoch vzadu nápis Niva, mali ale ešte okrúhle reflektory vrátane smeroviek umiestnených nad tými hlavnými.

Sezóna 1974 priniesla ďalšiu trojicu s predvoľbou 3E, podoba aj s čiernou maskou chladiča a koncovými svetlami z osobných modelov 2103 bola oveľa bližšia neskoršiemu sériovému vozidlu, ten ale nakoniec dostal zadné "lampy" z "nulašestky". V sedemdesiatimi piatimi vyšli dva prototypy M a ešte niekoľko ďalších.

1972VAZ E2121 Krokodil prototype (1972) -01.jpg1973 VAZ 2E2121 prototype (1973) -01.jpg1974VAZ 3E2121 prototype (1974) -01.jpg
19745VAZ 2121M (1975) -06.jpg1975 121 Niva predseriynyiy (1975) -04.jpg1976 VAZ 2121 Niva prototype (opytnyj) (1976) -01.jpg
Zrod Nivy: od prototypu Krokodil cez 2E, 3E a M až po predprodukčné vozidlá, ten posledný už je z päťdesiatkusovej série z roku 1976

Za konštrukciou vozidla stáli Vladimir Solovjov a Petr Prusov, tvary karosérie nakreslil Valerij Semuškin. Predsériová Niva sa predstavila vo februári 1976 pri príležitosti XV. zjazdu sovietskych komunistov. Nasledovala päťdesiatka overovacích kusov. Sériová výroba bola zahájená v Togliatti 5. apríla 1977. Medzinárodnú premiéru si Niva odbila na januárovom autosalóne v Bruseli 1978 a Európa bola nadšená, následne sovietsky tereňák získal niekoľko ocenení na výstavách.

Technika zo žigulákov

Nivu poháňal zážihový štvorvalec s rozvodom OHC, pôvodně zo sedanu VAZ 2106. Z objemu 1569 cm3 dával najväčší výkon 56 kW (76 k)/5400 min-1. Pohonná jednotka bola na svoju dobu modernou konštrukciou s liatinovým blokem a hliníkovou hlavou, kľukový hriadeľ sa nachádzal v piatich ložiskách a vačkový poháňala reťaz. O palivo sa staral ešte dvojitý spádový karburátor. Výrobca udával krútiaci moment 122 N.m/3000 min-1.

1977 p.ru_vaz_2121__niva__1.jpg1977 121 - Lada Niva (1977-1994) -10.jpg1980 Niva Limited Edition DE-spec (1980) -03.jpgCharakteristickým znakom Nivy sa stali smerovky originálne umiestnené nad hlavnými svetlami, terénu sa vďaka stálej štvorkolke a uzávierke medzinápravového diferenciálu nebojí, aj keď má samonosnú karosériu

Nivy mali spočiatku priamo radené prevodovky s štvoricou rýchlostí, dvojstupňová redukcia sa radí dodnes pákou na podlahe, tá tretia slúži k uzamykaniu medzinápravového diferenciálu. Stály pohon prednej aj zadnej nápravy obstarávajú hnacie hriadele, ďalej dva spojovacie kĺbové a dvojica hypoidných rozvodoviek. Podvozok s kratučkými rázvorom náprav 2200 mm je bezrámová konštrukcia, čo predstavovalo v polovici 70. rokov u terénneho vozidla naozaj unikátne riešenie.

Vpredu by sme našli nezávislé zavesenie s priečnymi lichobežníkmi, zadná náprava bola klasická tuhá, podopretá dvojicami pozdĺžnych ramien a priečne zriadená panhardskou tyčou. Komfort zabezpečovali vinuté pružiny a teleskopické tlmiče, vpredu pomáhal priečny skrutný stabilizátor. Deceleráciu zabezpečovali kotúčové a bubnové brzdy, riadenie bolo slimáčie.

Kompakt do terénu

Autá boli 3,72 m dlhé, 1,68 m široké a 1,64 m vysoké, aj zaťažené disponovala dostatočnou 22 cm svetlosťou. Vážili iba 1150 kg a jazdili na šestnásťpalcových kolesách. Prístup do kufra bol jednoduchý, Niva mala už od začiatku výklopnú zadnú stenu, tá ale ani zďaleka neskončila až pri zadnom nárazníku. Zadná lavica sa dala sklopiť. U prvých modelov by sme našli v základnej výbave otáčkomer, rovnako ako vyhrievané zadné okno. Dvadsaťjedenkusová sada náradia je jej súčasťou dodnes. Za stierač a ostrekovač zadného okna však bolo nutné z vrecka vytiahnuť peniaze navyše, rovnako ako za halogénové svetlomety.

1979 Lada Niva De Luxe SE-spec (1979-1992) -01.jpg1977 121 - Lada Niva (1977-1994) -19.jpg1977 121 - Lada Niva (1977-1994) -22.jpgZadné veko končilo najskôr až nad svetlami, tie spolu s palubnou doskou, volantom a pohonnou jednotkou daroval VAZ 2106

Štyridsaťpäťlitrová benzínová nádrž rozhodne nebola predimenzovaná, na 100 km Niva bežne spálila cez 10 l benzínu, v meste aj štrnásť a v teréne často ešte viac. Zato vycestovala prudký svah až do 58%, nezľakla sa polmetrového brodu a utiahla šesťstokilový brzdený príves. Najväčšia rýchlosť na ceste (132 km/h) a zrýchlenie z pokoja na stovku za 23 s vlastne ani nie sú dôležité. Do útrob si našli cestu aj menšie štvorvalce 1,3 a 1,5 l. Od polovice 80. rokov sa v prevodovke začala objavovať päťka.

Niva vo svete

Niva bola naozaj populárna, až 80% produkcie sa spočiatku vyvážalo. VAZ musel zvýšiť výrobu z pôvodných 25 až na 70-tisíc áut ročne. Západní importéri do nich montovali diesely Indénor 1,9 l/51 kW z Peugeotov, existovali polokabriolet s pevným predným dielom strechy a zadným pláteným. V tomto ohľade bol veľmi agilný francúzsky Poch (dovážal aj škodovky) a Deutsche Lada. Jean-Jacques Poch nasadzoval pretekárske vozidlá dokonca do púštnych maratónov, slávny Dakar nevynímajúc. Benzínovú tisícšesťstovku potom vybavoval turbom!

1977 iva_2.jpg1980 niva_4x4_ca-spec_1.jpeg1978 Niva FI-spec (1978-1994) -02.jpg1985 autowp.ru_lada_niva__kosak__1.jpg1990 Niva St. Tropez Serie 2 (1990-1992) -01.jpg1980_4x4_niva_poch_3.jpg
Najagilnejšími úpravcami boli nemecká filiálka Lady a Francúz Poch, ktorý Nivy nasadzovali aj na Dakar. Kabriolety si obľúbili klienti v západnej časti Európy

Objavilo sa neuveriteľné množstvo akčných modelov a špeciálnych verzií, ktoré vznikajú stále. Nivy sa exportovali nielen do západnej Európy a Škandinávie, ale aj do Kanady, Brazílie, Afriky, na Blízky východ, do Austrálie a Japonska, v krajine vychádzajúceho slnka sa iný ruský, poťažmo sovietsky voz nikdy oficiálne nepredával.

Na rôznych trhoch niesla odlišné názvy (Taiga, Cossack, Sport atď.), Už v novom tisícročí sa montovali dokonca v uruguajskom Montevideu u Bognor S.A. ako Diva. Stavebnice sa vozili okrem štátov SNS aj do Grécka a Ekvádoru.

Sledujte AutoMag na Facebooku Ďalšia kapitola
BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman

Návrat ku koreňom. Novodobá E46 M3. Najšoférskejšie BMW. Tak a podobne sa písalo o novom BMW M2 ešte predtým, ako ktokoľvek z ľudí mimo automobilku zasadol za jeho volant. Ako by si do neho chcelo tvrdé jadro najvernejších aj širšia komunita motoristických nadšencov premietnuť priania a očakávania, ktoré aktuálne produkcia značky BMW napĺňa len čiastočne alebo vôbec.

22. 11. 2016 | Dalibor Žák
Zmerali sme Škodu KodiaQ: ako zrýchľuje a koľko priestoru ponúka?

Škoda KodiaQ

Prvýkrát sme sa odviezli s novou Škodou KodiaQ. Na medzinárodnej prezentácii sme vyskúšali motorizácie 2.0 TDI 140 kW 4 × 4 DSG a 1.4 TSI 110 kW DSG.

19. 11. 2016 | Dalibor Žák
Tri generácie BMW 5 v porovnaní ojazdených áut: E39 vs. E60 vs. F10

Tri generácie BMW 5

Poľská dodávka konečne uhýba do pravého pruhu a prvýkrát mám možnosť zošliapnuť pedál v BMW 530d E60 na podlahu. Automat si podradí o dve rýchlosti a päťka s mocným záťahom vyrazí dopredu. Okolo diaľničného limitu sa preženie s nenútenou samozrejmosťou. Pri tachometrových 140 km/h zapínam tempomat, automaticky sa usadí na šestke a cesta ubieha akoby sama o sebe.

10. 11. 2016 | Dalibor Žák

NAJČÍTANEJŠIE ČLÁNKY